11 Kwi 2007, 22:10
Nie ma chyba dwóch samochodów (różnych marek), dla których obroty te byłyby takie same. Aby poprawnie odpowiedzieć sobie na takie pytanie, najlepiej zdobyć wykres charakterystyki zewnętrznej silnika. Na wykresie takim pokazana jest zawsze krzywa mocy, krzywa momentu i (czasami) krzywa jednostkowego zużycia paliwa w funkcji obrotów, np.: .
Optymalne obroty przypadają zawsze gdzieś w okolicach przecięcia krzywej mocy i momentu +/-10%. W tych też okolicach zużycie jednostkowe (przeważnie) jest minimalne. Z moich obserwacji wynika, że dla silników TDi obroty te wynoszą ok. 1,8-2,5 tyś. RPM a dla "benzyny" ok. 2,4-3 tyś. ale nie jest to żadna reguła. Zależy to od zbyt wielu czynników, jak choćby od skoku tłoka i średnicy cylindra. "Chałupniczo" można to zbadać na ucho, sprawdzając kiedy silnik "wisi", tzn. ustalić położenie pedału gazu w takim punkcie, kiedy auto możliwie bez ładunku, jadąc na poziomej gładkiej jezdni, najlepiej na biegu bezpośrednim, czyli którymś wyższym (IV rzadziej V), jeszcze nie zwalnia, już nie przyśpiesza a silnik prawie "nie ciągnie". Wtedy wyraźnie czuć taką specyficzną bezwładność pojazdu i silnik wyraźnie cichnie. To jest prawie dokładnie ten moment i w aucie z przykładu wyżej (A3 1,9TDi) będzie to właśnie mniej więcej (w zależności od biegu) ok. 2500 obr./min. Pozdrawiam !
Stare dobre są: wino i skrzypce. Samochody i żony - tylko nówki !