Jakiego nowego hatcha wybrac

23 Lis 2019, 01:05

Witam,

Niestety skończyło się życie mojej Almery 1.6 99 KM benzyna 5D hatchback manual, z której byłem bardzo zadowolony i szukam następcy.
Kryteria:
Samochód używany codziennie na bardzo krótkich dystansach (bardzo często < 2 km), kilka razy w tygodniu 5 -15 km a zatem benzyna. W weekendy chciałbym go używać na trasach 50 - 400 km. W wakacje na wycieczki np. do Rumunii, Chorwacji, Włoch itp.
Bardzo ważne by dało się przewozić w środku rowery (jeden po wymontowaniu 1 koła i 2 po wymontowaniu wszystkich kół).
Jednocześnie nie potrzebuję samochodu dużo większego od Almery (4 [m] długości), więc aktualnie odrzuciłem SUV'y (woziłbym więcej blachy,której nie potrzebuję) i skupiłem się na hatchback'ach.
Chciałem by silnik miał jak najprostszą konstrukcję (bez turbiny, koła dwumasowego, filtra cząstek itp.) ale po przejrzeniu ofert chyba muszę się pogodzić, że takich prawie nie ma (właściwie tylko Mazda z sensownym silnikiem reszta na za słaby silnik w stosunku do masy).
Preferuję dynamiczną jazdę.
Skrzynia manualna.
Brak garażu, więc wskazana lepsza jakość blacharki.
Jestem skłonny zapłacić wyższą cenę za bezawaryjność, lepsze wykończenie, lepsze wyciszenie, nie koniecznie za eksperymentalne wodotryski, które zaczną się psuć.
Obejrzałem i rozważam następujące opcje (posortowane według aktualnych preferencji):
0 (poza konkursem). Toyota Auris 2 1.6 132 KM
plusy: wolnossący silnik bez turbiny (bez dwumasy?)
minusy: samochód już niedostępny w salonach jako nowy
1. Seat Leon III 1.5 130 KM (ok. 80k+ pln) (ewentualnie 150 KM ok. 87k+ pln)
plusy: 5 lat gwarancji
minusy: 5 lat gwarancji (trzeba płacić za ASO)
2. Opel Astra K 1.4 125 KM (ok. 73k+ pln) (ewentualnie 150 KM ok. 75k+ pln)
minusy: skrzynia biegów M32
3. Alfa Romeo Giulietta 1.4 120 KM (ok. 85k pln)
plusy: sprawdzony silnik 1.4 bez dwumasy
minusy:
fama Alfy, że się psuje
mniejszy bagażnik po złożeniu siedzeń
skrzynia biegów M32
brak pakietu zimowego (podgrzewane fotele)
bardzo stara konstrukcja
4. BMW Seria 1 F40 1.5 140 KM (ok. 110k+ pln)
plusy: ładnie wykończony, wyższa klasa (?)
minusy: dużo droższy, droższa eksploatacja (?)
5. Mazda 3 IV (BP) 2.0 122 KM (ok. 100k pln)
plusy: wolnossący silnik bez turbiny (bez dwumasy?), duży bagażnik
minusy: droższy, dużo wodotrysków (mogą się psuć?), opinia gorszej blacharki

Samochody sprawdzone i wstępnie odrzucone:
1. Hyundai Tucson/Kia Sportage 1.6 bez turbo 132 KM
minusy: SUV - za dużo blachy przy tej mocy, Koreańska myśl techniczna (?)
2. Mitsubishi Outlander III 2.0 150 KM
plusy: wolnossący silnik bez turbiny (bez dwumasy?)
minusy: SUV - dużo blachy, opinia gorszej blacharki
3. Toyota Corolla XII 1.2 116 KM
minusy: silnik 1.2 do kosiarki (?)
4. Hyundai i30 Wagon 1.4 100 KM
plusy: wolnossący silnik bez turbiny (bez dwumasy?)
minusy: za słaby silnik , Koreańska myśl techniczna (?)

Samochody nie sprawdzone, ale brane pod uwagę:
1. Skoda Scala
minusy: Skoda (?)
2. Ford Focus IV 1.0
minusy: silnik 1.0 do kosiarki (?)
3. Renault Megane IV
minusy: francuska myśl techniczna (?)
4. Volkswagen Golf
minusy: droższy Seat Leon, bardziej opatrzony
5. Audi
minusy: drogi
6. Kia Ceed / Hyundai i30
minusy: Koreańska myśl techniczna (?)
7. Honda (?)

Prośba o krytyczne podejście do mojego rankingu, wskazanie na błędne oceny i braki, czy jakiś samochód powinienem jeszcze koniecznie sprawdzić.
Ewentualnie prośba o wskazanie rozstrzygnięcia między Seatem Leonem a Oplem Astrą,

Dzięki.
MarekMT
Nowicjusz
 
Posty: 4

23 Lis 2019, 08:56

Ok, to po pierwsze w ogóle nie przejmował bym się czymś takim jak koreańska czy francuska myśl technologiczna. Zarówno jedni jak i drudzy potrafią skonstruować bardzo dobre podzespoły (niekoniecznie są to bardzo dobre auta w całości). Poza tym zwróć uwagę, że francuskie diesle Renault są montowane zarówno w Mercedesie jak i Nissanie. Nie ma już czegoś takiego jak "niemiecka" myśl technologiczna. Jeśli myślisz, że Skoda montując 1.0 TSI montuje inny silnik niż w Audi to nie. To są te same silniki, różnica jest głównie w jakości wykończenia wnętrza i paru bajerach, których nie ma w Skodzie.

Wracają do aut to:
1. Seat Leon - z grupy VAG jest to najciekawszy wybór, przede wszystkim ze względu na 5-letnią gwarancję. Za to zagadką jest jak będzie się spisywał ten silnik 1.5 TSI.
Tu masz Full LED ze zniżką na firmę za 76 tys., na prywatną osobę pewnie wyjdzie 2-3 tys. drożej:
[link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]

2. Opel Astra V 1.4T - szkoda, że ma tylko 2-letnią gwarancję. Z kołem zapasowym ma mały bagażnik (coś koło 310l). Po przejęciu przez Peugeot wycofywane są 4-cylindrowe silniki. Z wyprzedaży masz wersję Enjoy z 150-konnym silnikiem za 67 tys.:
[link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]

Moim zdaniem lepszym autem od Opla i Seata w tym budżecie będzie Kia Ceed/Hyundai i30 - bardzo dopracowane auta. Do tego Kia ma 7 lat gwarancji (150tys. km), a Hyundai i30 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów. Jedynie silniki 1.4T mogłyby trochę mniej palić. Za nieźle wyposażonego Hyundaia (Comfort) zapłacisz 78 tys.:
[link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]
A za Kię około 80 tys. (wersja L):
[link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]

Zaznaczam tutaj dość mocno gwarancję, ponieważ obawiasz się nowych technologii w silnikach. Niestety ciężko teraz ocenić w których autach jest ona lepiej realizowana (to tak jak w dieslach 15-20 lat temu, gdy zaczęto wprowadzać wtrysk CR, DPF itd.). Jedne marki skonstruowały lepsze inne gorsze silniki.

Jeśli nie chcesz ryzykować i mieć zapas w postaci gwarancji to kieruj się w stronę sprawdzonych rozwiązań. Wtedy popatrzyłbym na:
1. Toyotę Corollę 1.2 - nie skreślałbym tego auta. Silnik ma 4 cylindry, dodatkowe wodne chłodzenie turbiny, co powinno wpłynąć na jego trwałość. Minusem jest średnia dynamika - gorsza niż w 1.0 od VAG-a. Najlepiej żebyś się przejechał i podjął sam decyzję. Alternatywnie masz wonossące 1.6 w sedanie, ale nie wiem czy sedan Cię satysfakcjonuje. Teoretycznie po złożeniu tylnej kanapy rowery się zmieszczą.
2. Hyundai Elantra 1.6 - tutaj tak samo jak Corolla sedan. Musiałbyś zobaczyć czy w ogóle sedan wchodzi w grę. Tutaj test Marka Wieruszewskiego:

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


3. Mitsubishi ASX 2.0 - auto mniejsze od Outlandera, prosty silnik, skrzynia 5-biegowa. Tutaj też musiałbyś się przejechać, ale mechanicznie to auto nie powinno sprawiać problemów. Wersja Invite kosztuje 80 tys.:
[link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]
Ossy
Forumowicz VIP
 
Posty: 7023
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 07 01 2010
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo S60
Silnik: 2.4T
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002

23 Lis 2019, 20:55

Mam podobny dylemat. Czekam na cenę nowej Octavii, biorę pod uwagę także Focusa 1.5 , obecnie w dobrze wyposażonej wersji poniżej 90K.
kastalaw
Nowicjusz
 
Posty: 7

24 Lis 2019, 11:00

Focus wydaje mi się jeszcze trochę za drogi, pewnie za rok dwa na wyprzedaży roczników ceny spadną.
Nowa Octavia z wypasionym wyposażeniem będzie bardzo droga. Plus kupowanie auta z początku produkcji to nie jest nigdy dobry pomysł.
Ossy
Forumowicz VIP
 
Posty: 7023
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 07 01 2010
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo S60
Silnik: 2.4T
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002