Jazda po śniegu w górach - znak C-18

10 Sty 2024, 17:37

Planując wyprawę w góry, konieczne jest odpowiednie przygotowanie na wszelkie warunki atmosferyczne. W przypadku zauważenia znaku C-18 przy pokrytej śniegiem trasie, który nakazuje stosowanie łańcuchów przeciwpoślizgowych, konieczne jest kontynuowanie podróży wyłącznie z założonymi łańcuchami.

Warto pamiętać, że łańcuchy przeciwśniegowe powinny być zamocowane przynajmniej na dwóch kołach napędowych, a ich rozmiar powinien być dostosowany do wymiaru opony. Istnieje wiele rodzajów łańcuchów, różniących się wzorem układu ogniwa na oponie oraz materiałem ich produkcji. Im więcej metalowych ogniw na bieżniku, tym lepiej poradzimy sobie z jazdą po zaśnieżonej nawierzchni. Wybierając łańcuchy, warto zwrócić uwagę na te, których ogniwa posiadają ostre krawędzie, które efektywnie wbijają się w śnieg lub lód.
Jazda po śniegu w górach - znak C-18 "Jadąc w łańcuchach przeciwśniegowych, nie należy przekraczać zalecanej przez producenta maksymalnej prędkości jazdy. Zazwyczaj jest to około 40 km/h. Przede wszystkim jednak trzeba jechać z taką prędkością, która umożliwia panowanie nad pojazdem, nawet jeśli oznacza to bardzo powolne przemieszczanie się" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Po przejechaniu z powrotem na asfaltową nawierzchnię, ważne jest zdjęcie łańcuchów. Jazda po twardym asfalcie z zamontowanymi łańcuchami na kołach może skutkować uszkodzeniem nawierzchni, opon i nawet samych łańcuchów. Ponadto, taka praktyka jest sprzeczna z przepisami, ponieważ stosowanie łańcuchów jest dozwolone tylko na drogach pokrytych śniegiem. W trakcie jazdy zaleca się unikanie nagłego przyspieszania i hamowania. Po zakończeniu korzystania z łańcuchów, konieczne jest ich dokładne wypłukanie w ciepłej wodzie oraz osuszenie.

"Bardzo ważne jest, żeby przećwiczyć zakładanie łańcuchów śniegowych, zanim będą faktycznie potrzebne. Krok po kroku, aby kierowca miał pewność, że poradzi sobie w niesprzyjających warunkach" radzi Adam Bernard.

Trudne warunki na drodze w połączeniu z zaspami śniegu na poboczach mogą sprawić, że samo zatrzymanie się w celu założenia łańcuchów będzie niebezpieczne. Dlatego pierwsze zadanie to znalezienie bezpiecznej otwartej przestrzeni z wystarczającą ilością miejsca, aby cały proces mógł odbyć się bez przebywania na drodze. Niezbędne są również odpowiednie wodoodporne rękawice. Zakładanie łańcuchów śniegowych często wymaga przekładania łańcucha przez wnęki kół pojazdu, które prawdopodobnie będą mocno pokryte lodem, błotem pośniegowym i śniegiem.

źródło: Renault Group | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

10 Sty 2024, 18:40

Warto przećwiczyć sobie zakładanie łańcuchów przed wyjazdem gdzieś na suchej nawierzchni. Warto zwrócić uwagę na zapięcia i kotwiczenie łańcuchów które powinny odpowiednią stroną przylegać do opony tak aby jej nie uszkodzić. Chodzi o to żeby nie założyć łańcuchów na tzw. "lewą stronę" :wink:

Warto napiąć łańcuchy jeżeli nie są samo napinające po przejechaniu kilkudziesięciu metrów i tą operację można powtórzyć drugi raz choć po pierwszym powinno być już ok (warto tu zerknąć jeszcze do instrukcji i stosować się do zaleceń producenta).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34

10 Sty 2024, 20:50

A ja polecam wrzucić do auta "skarpety" są łatwiejsze w założeniu, dość komfortowe w jeździe a są widocznie mniej efektywne tylko w kopnym śniegu, trzeba też dodać że w tych czasach mody gdzie koła są duże może być tak że łańcuchy się nie zmieszczą lub uszkodzą coś podczas jazdy więc przed zakupem trzeba się nad tym zastanowić.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16188
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

11 Sty 2024, 08:51

Kao napisał(a):A ja polecam wrzucić do auta "skarpety" są łatwiejsze w założeniu
Jeździłeś na nich? Ciekaw jestem jak się sprawdzają bo jak by ne było to materiał tekstylny. Nie miałem jeszcze możliwości na żywo ich obejrzeć i przetestować.

Tutaj można jeszcze dodać jeden rodzaj, a mianowicie opaski antypoślizgowe które zakłada się najczęściej po pięć sztuk na koło, każdą z osobna. Jednak tu trzeba uważać na ilość miejsca między felgą a zaciskiem hamulcowym bo w niektórych samochodach jest tam na tyle mało miejsca że opasek nie założymy.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34

11 Sty 2024, 14:22

Rokiko napisał(a):Jeździłeś na nich? Ciekaw jestem jak się sprawdzają
dość często jestem w wysokich alpach, często zdarza się używać łańcuchów czy skarpet, szczerze mówiąc na 10 razy to chyba tylko 2 zakładałem łańcuchy bo był problem z podjazdem, niestety nigdy nie chciało mi się testować kiedy wymiękają skarpety a też nigdy nie zdarzyło mi się na drodze żeby nie podołały, oczywiście nie pchałem się w zaspy itp bo pewnie by się to źle skończyło. Ogólnie wożę to i to i zakładam co trzeba zależnie od warunków ale samo zakładanie, jazda to niebo a ziemia.
Rokiko napisał(a):opaski antypoślizgowe które zakłada się najczęściej po pięć sztuk na koło,
a ja nie chce wiedzieć jak wyglądają felgi po takiej jeździe :wink:
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16188
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

12 Sty 2024, 09:45

Kao napisał(a):a ja nie chce wiedzieć jak wyglądają felgi po takiej jeździe
No tu masz rację przecież one pracują opasane na feldze wiec tam może być ona wytarta z lakieru po takiej dłuższej jeździe.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34