Kia Retona stuki przy skręcaniu w prawo

22 Sie 2009, 09:21

Witam wszystkich

Kia Retona - pewnie jest niewielu właścicieli w Polsce, ale liczę też na wskazówki użytkowników starszych Kia Sportage. Retona ma wiele podzespołów z Sportage.

Jak w temacie: przy skręconych kołach w prawo słychać stuki z lewej strony z przodu. Czasami słychać też przy jeździe na wprost. Zdarza się że nie stuka.
Zawieszenie było diagnozowane u mechanika. Nic nie wykrył. Ba, zrobił jazdę próbną i nic mu nie stukało! Jedyne do czego się można było przyczepić to gumy stabilizatora.
Te gumy już zamówiłem i będę wymieniał, ale czy to na pewno to? Czy wieszaki od stabilizatora też mogą odpowiadać za stuki?
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

22 Sie 2009, 20:45

Gumy możesz profilaktycznie zmienić - zobaczysz czy będzie jakakolwiek różnica. Źródeł stuków może być kilka:
- złap za przegub zewnętrzny i szarpnij energicznie góra - dół. Jak będzie duży luz to zadzwoni (czy też zastuka);
- sprawdź czy klocki hamulcowe nie klekocą w zacisku;
- podnieś auto i sprawdź czy koła nie mają luzów na łozyskach stożkowych;
- sprawdź czy nie ma luzu na górnym i dolnym sworzniu zwrotnicy
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Miejscowość: Wyszków i okolice

23 Sie 2009, 23:31

Przegub z lewej strony ma luz, większy niż z prawej, i faktycznie trochę to stuka, ale czy to jest ten dźwięk tego pewny nie jestem.
Klocki nie stukają, zresztą przy hamowaniu też to słychać.
Luz na łożyskach stożkowych: chodzi o te łożyska w piaście? Jak to sprawdzić tak właściwie?
Luzów na sworzniach jeszcze nie sprawdziłem, ale odkryłem w międzyczasie coś takiego:

To mam akurat z prawej strony, jest to tył zwrotnicy. To wygląda na pęknięcie.
Czy to jest przegub?

Jutro zdejmuję koła i sprawdzę organoleptycznie jak to wszystko od środka wygląda.
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

24 Sie 2009, 09:28

To co masz na zdjęciu to nie jest żadne pęknięcie tylko miejsce styku przegubu zewnętrznego z piastą - a w zasadzie zwrotnicą. W zwrotnicy jest specjalne pogłębienie, w które wchodzi uszczelniacz (ten o którym rozmawialiśmy). Z kolei na przegubie zewnętrznym (na części współpracującej z uszczelniaczem) jest specjalne podtoczenie zrobione po to aby warga uszczelniacza miała się na czym oprzeć.

Z tego co widzę to masz dwa problemy:
- wywalony uszczelniacz - problem raczej drobny;
- przegub zewnętrzny starego typu - problem dość poważny, bo nie można ich już kupić. A nowszy typ pomimo zewnętrznego podobieństwa nie pasuje - chodzi o liczbę "ząbków" na wieloklinie w otworze przegubu.

Łożysk w piaście masz aż trzy: jedno igiełkowe prowadzące półoś w piaście i dwa stożkowe odpowiadające za łożyskowanie piasty koła. W przypadku tego pierwszego luz sprawdzasz szarpiąc półosią. W przypadku stożkowych podnosisz auto, łapiesz koło za górę i za dół i próbujesz "pokiwać" - przy okazji możesz rzucić okiem na górny sworzeń zwrotnicy. Jesli jest na nim luz to powinieneś go zauważyć
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Miejscowość: Wyszków i okolice

24 Sie 2009, 19:29

Niestety dzisiaj mi się nie udało pogrzebać przy aucie :evil:

Ale pogrzebałem nieco w necie. Wynik: przegub do Retony ma 26 zębów na zewnątrz (i tyle ma bo jak zdejmowałem sprzęgięłka to policzyłem), 24 zęby w otworze przegubu i średnica 65mm.

Tam jest symbol przegubu J2820302 a to mają w Intercars:

Z kolei w kiasklep.pl dla Sportage (rocznik 94-98) jest też przegub 26/24 zęby o średnicy 65mm o symbolu MZ808:

https://www.przeguby.pl/sklep/catalogue/produkt.php/

Jutro oczywiście rozbiorę i sprawdzę, ale ten przegub co pisałeś leon zet to miałeś na myśli 26/24 zęby i średnica uszczelniacza 65mm?

Aha. Czy do zdjęcia przegubu trzeba mieć specjalne narzędzie?

[ Dodano: Wto Sie 25, 2009 15:59 ]
Dzisiaj pierwsza próba.
Jednak stanąłem na sworzniu drążka kierowniczego.

Próbowałem młotkiem przez drewno, ale nic z tego.
Chyba trzeba użyć jakiegoś wyciskacza czy jakiś inny sposób jest na to?

Już wiem co jest potrzebne.
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

25 Sie 2009, 22:50

Ten przegub co go sfotografowałeś - na pierwszy rzut oka wyglądał mi na przegub starego typu stosowany w "jedynce" sportage. Pomyliłem się jednak - na szczęście jest to nowy typ. To pęknięcie, które tak Cię niepokoiło to po prostu (jednak) uszkodzony dodatkowy uszczelniacz występujący na nowym typie przegubu.
Którykolwiek z podanych przez Ciebie przegubów zakupisz - będzie pasować.


Jak ściągnąć przegub?
No cóż...
Jak masz drugi na 100% pasujący to bierzesz fleksa, "z czuciem" przecinasz stary, skorupy traktujesz młotkiem i w kwadrans przegub masz zmieniony - najłatwiej, najszybciej. Możesz oczywiście zdemontować półoś z dwoma przegubami, wkręcić ją w imadło i przy użyciu dwóch młotków próbować zbić przegub zewnętrzny - czasem się udaje... A czasem ukrusza się fragment półosi siedzącej w przegubie i wtedy jest już pozamiatane.

Do demontażu końcówki drążka kierowniczego zakup sobie najlepiej ściągacz. Zakładasz toto na końcówkę, skręcasz śrubę i stożek z hukiem sam spada. Oczywiście - można to też wykonać przy użyciu dwóch młotków, ale w porównaniu ze ściągaczem jest to metoda barbarzyńska.
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Miejscowość: Wyszków i okolice
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Test Volvo V90 2018r. D4 190KM Inscription
    Udostępniono mi, w celu przetestowania, Volvo V90 z 2018 r. Samochód ten był w bogatej wersji wyposażenia Inscription oraz posiadał kilka istotnych dodatków. Atutem był dwulitrowy, czterocylindrowy silnik diesla, ...
    Toyota silniki 1UZ-FE i 3UZ-FE
    Układ V8 z dwoma wałkami rozrządu. Pojemność: 4 i 4,3 litra. Zalety: dobra baza do tuningu, niewielka masa. Wyprodukowane przez Toyotę silniki V8 1UZ-FE i 3UZ-FE zdobyły szacunek i popularność wśród entuzjastów ...

26 Sie 2009, 09:24

Uff
Najpierw jak przeczytałem to mi się włos zjeżył...
Ale widzę że nie jest tak źle

Co do końcówki drążka to już wiem jakie narzędzie i jak je użyć.

Martwi mnie jeszcze tylko sposób zdjęcia przegubu zewnętrznego - nie ma bardziej wyrafinowanej techniki, mniej siłowej?
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

26 Sie 2009, 11:57

Podobno są jakieś ściągacze. Z naciskiem na "podobno". Starzy fachowcy radzą sobie przy użyciu dwóch młotków - co daje czasem dobre efekty, o ile przegub chce współpracować - na końcu wieloklina wałka wchodzącego w otwór przegubu jest zabezpieczenie w postaci pierścienia sprężystego osadzonego w specjalnym rowku. Jeśli przegub potraktuje się młotkami lub nawet ściągaczem to pierścień ten potrafi rozwalic samą końcówkę wieloklina. Powiem Ci tak: jeśli nie chcesz wydawać jeszcze kilku stów na wałek łaczący przeguby to lepiej zastosuj fleksa.
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Miejscowość: Wyszków i okolice

27 Sie 2009, 19:37

Mam prawie 100% pewności że stuki pochodzą z przegubu.

Czy może się zdarzyć że uszkodzone będą łożyska igiełkowe a sam przegub będzie OK? Czy może profilaktycznie wymienić przeguby, łożyska igiełkowe, uszczelniacze?
W sumie przedni napęd i tak mam na razie nie działający, a wcześniej używałem go może z 3 razy, w sumie może 30-40 km przejechałem na 4x4.

Co do przyrządu do ściągania przegubów to znalazłem takie coś:

narzedziowy.sklep.pl

Nie wiem czy się nadaje do Kijanek, ale ja raczej zastosuję metodę z flexem.
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

27 Sie 2009, 21:15

Czy tak może być? Może.
Jest tylko jedno "ale" - uszkodzone łożysko może rozorać czop przegubu - i wtedy nie ma zmiłuj - pomimo wymiany łożyska igiełkowego walić będzie nadal. Najlepiej zakup sobie nowe łożysko igiełkowe i jak będziesz miał przegub wyjęty z piasty to oceń czy czop współpracujący z łożyskiem jest w dobrym stanie, czy nie ma wżerów, ubytków i tym podobnych. Sprawdź srednicę w dwóch prostopadłych kierunkach. Jak będzie OK to jeszcze profilaktycznie załóż na niego łożysko - zobaczysz z jakim luzem będziesz miał do czynienia.

Jeśli czop będzie do bani - to wiesz co robić - wymiana.

Co do łożysk igiełkowych i uszczelniaczy, przyjąłem jedną zasadę, której staram się trzymać - zaglądam tam dwa razy do roku: przed zimą (bo zimą napędy są bardziej niż potrzebne) i na wiosnę. Profilaktycznie.
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Miejscowość: Wyszków i okolice

25 Wrz 2010, 09:36

Sporo czasu minęło, ale wciąż mam Retonę
Więc z tymi stukami przy skręcaniu to było tak, że pojawiały się przy skręcie w prawo i im większy wychył budy w lewo tym głośniejsze stuki
Okazało się że przyczyną była zużyta poduszka między budą a ramą, z lewej strony, druga patrząc od przodu
Przy skręcie w prawo następował przechył budy i przy odpowiedniej prędkości lub najechaniu na nierówność, buda uderzała o mocowanie poduszki w ramie i to to tak stukało
Może się to komuś przyda

A moja Retona dzisiaj wygląda tak:
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM