Klimatyzacja - różnica temperatury nawiewu

31 Maj 2015, 13:45

Problem dotyczy Forda Focusa mk1
Po włączeniu klimatyzacji temperatura nawiewu nie jest jednakowa z wszystkich kratek nawiewu do kabiny. Z lewej strony z dwóch leci nieco mniej schłodzone powietrze a z prawej bardziej.
Co może być przyczyną?
krikus
fs...VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 2694
Zdjęcia: 125
Auto: Opel Vectra C 1.8

07 Cze 2015, 21:19

Niedomykanie sie jednej z klapy sterującej nawiewem - powietrze zamist pomijać nagrzewnicę, leci częsciowo przez nią, a częsciowo ją mija. Stąd ta róznica.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

08 Cze 2015, 22:01

W serwisie mechanik też mówił że coś takiego może być przyczyną, ale po sprawdzeniu ciśnienia w układzie stwierdził że mało czynnika jest i to najprawdopodobniej dlatego nierównomiernie chłodzi. Zalecił mi abym napełnił klimę. Więc nie wiem czy ma to faktycznie sens?
krikus
fs...VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 2694
Zdjęcia: 125
Auto: Opel Vectra C 1.8

08 Cze 2015, 22:11

Ilość czynnika chłodzącego nie ma tutaj żadnego znaczenia - jest jeden parownik, który schładza temperaturę. A to, gdzie leci i jakie powietrze to sprawa klap nagrzewnicy, a właściwie mieszalnika powietrza. Jak na jeden nawiew ustawisz temp. 19 stopni, a na drugi 25 stopni, to za tą regulację różnicy temperatur odpowiedają właśnie te klapy w mieszalniku. Przez parownik przelatuje powietrze zawsze w jednakowej temperaturze.
Ale oczywiście mogę się mylić, a pojechać i dobić klimę zawsze przecież możesz.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Cze 2015, 08:51

Chciałbym się podpiąć pod temat. U mnie klima jest dwustrefowa, napełniona, odgrzybiona itd. ale jak przed napełnieniem tak po chłodzi tylko z tyłu, z przodu wieje chłodne powietrze jak z wentylacji. Co może być przyczyną? Czy to może być kwestia klapek w układzie, czy może coś z elektrozaworem? Nie znam się na tym najlepiej ale przed wizytą w warsztacie wolę zasięgnąć języka :D Będę wdzięczny za wszelkie uwagi. Moje auto Chrysler Grand Voyager 93r. 3.3
JeWe
Nowicjusz
 
Posty: 6
Auto: Chrysler Grand Voyager
Silnik: 3.3
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1993

23 Cze 2015, 10:20

Z całą pewnoscia jest to wina sterowania klapami. Skoro chłodzi z tyłu, to znaczy, że klima działa i cały układ chłodzenia jest sprawny. Problem jest w sterowaniu nawiewami.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jeden model samochodu i dwie wersje zawieszenia
    Pewne, na pierwszy rzut oka identyczne modele samochodów prezentują różnice w konstrukcji zawieszenia, co wpływa nie tylko na ich osiągi drogowe, lecz także na koszty obsługi technicznej. Firma SKF skupia uwagę ...

23 Cze 2015, 10:25

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Juz zacząłem rozbierać wnętrze żeby się dostać do sterowania. .. ale czy w klimatyzacji dwustrefowej nie ma dwóch niezależnych elektrozaworow? Jak wspomniałem wcześniej, nie znam się na tyle i jestem bardzo wdzięczny za pomoc.
JeWe
Nowicjusz
 
Posty: 6
Auto: Chrysler Grand Voyager
Silnik: 3.3
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1993

23 Cze 2015, 10:44

Klimatyzacja jednostrefowa czy dwustrefowa, to tak czy inaczej system sterowania klapami. Klapy są sterowane albo elektrozaworami albo pneumatyką. Warto jeszcze sprawdzić czujniki temperatury - powinieneś mieć dwa - po jednym na każdą strefę. Ten czujnik też może w sumie świrować. Jeżeli masz na tyle zdolności manualnych to możesz je np. zamienić, albo przepiąć i wówczas zobaczysz, czy temperatura nawieów się zmieniła ( przeszła z jednej strony na drugą ).
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Cze 2015, 10:47

Rozkręcać potrafię :wink: złożyć tez raczej się uda. A gdzie mogę znaleźć te czujniki temperatury?
JeWe
Nowicjusz
 
Posty: 6
Auto: Chrysler Grand Voyager
Silnik: 3.3
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1993

23 Cze 2015, 10:55

Tego ci nie powiem, bo niestety nie wiem, gdzie masz te czujniki w twoim aucie :( Więc nie będę ci ściemniał.
Ale czekaj - nie wiem teraz na 100%, ale jak masz klimę na przód i tył, to możesz mieć dwa parowniki - osobny na przód i osobny na tył. To też warto sprawdzić.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Cze 2015, 11:02

Dzięki za zainteresowanie moim problemem. Tylko nie wiem jak sprawdzić to o czym mówisz. :( Wiem że są 2 elektrozawory, widać je w przegrodzie między silnikiem a kabiną.
JeWe
Nowicjusz
 
Posty: 6
Auto: Chrysler Grand Voyager
Silnik: 3.3
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1993

23 Cze 2015, 14:59

Doszedłem do tego, że sterowanie kierunkami nawiewu mam pneumatyczne. Nie wiem jeszcze jak dostać się do klatek żeby móc ocenić ich pracę. .. :?:
JeWe
Nowicjusz
 
Posty: 6
Auto: Chrysler Grand Voyager
Silnik: 3.3
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1993

23 Cze 2015, 21:26

Schyl sie pod auto i zobacz, czy z tyłu ( zazwyczaj z lewej strony auta ) nie ma dodatkowego parownika. Możesz też poznać po rurkach pod maską - ze sprężarki powinny wychodzić dwie rurki, na których musiałby być trójnik i z niego rurki musiałyby iść pod podwozie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Cze 2015, 21:54

Jutro jeszcze zajrzę. Dzisiaj dobrałem się do klapek i wszystko wygląda w porządku. Ale namierzyłem dwa czujniki które są na zdjęciach. Przy włączonej klimie i odłączeniu kostki z tego na przegrodzie, sprężarka przestaje pracować i z kratek z tyłu auta zaczyna lecieć ciepłe powietrze takie jak z przodu. Z kolei ten drugi czujnik nie wiem jaką pełni funkcję, bo po wyjęciu wtyczki nie ma żadnej reakcji, z tyłu chłodzi a z przodu powietrze jak z wentylacji...
JeWe
Nowicjusz
 
Posty: 6
Auto: Chrysler Grand Voyager
Silnik: 3.3
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1993

24 Cze 2015, 10:35

Powiem szczerze, że nie wiem od czego są to czujniki, ponieważ nie nzam tego auta. Jedynie co, z wiedzy jaką posiadam, to mogę sie domyślać, że są to czujniki ciśnienia, a to wskazywałoby, że masz dwa parowniki. A z kolei czujniki temperatury o których pisałem muszą być w środku, bo za ich pomocą jest regulowana temperatura w środku samochodu.
Wg mnie wyjścia są dwa - albo sam musisz iść śladem rurek od sprężąrki przez chłodnicę ( skraplacz ) aż do miejsca, gdzie rurki wchodzą do wnętrza samochodu. Jak po drodze nie będzie żadnego trójnika i rurki z chłodnicy pójdą prosto do wnętrza auta ( tylko dwie - do parownika ) to masz tylko jeden parownik. A jak będzie trójnik i rurki pójdą pod auto to prawdopodobnie masz dwa parowniki - osobny na przód i osobny na tył.
Aczkolwiek widziałem kilka samochodó typu van i suv, gdzie parownik był nad podsufitką z tyłu samochodu, a trójniki były przed samym przednim parownikiem.
Wracając do czujników - jeżeli są takie same, to spróbuj przełożyć wtyczki jak będą pasowały i sprawdz, czy coś się zmieniło. Można by też przełożyć same czujniki, ale to wiązałoby się z utratą czynnika chłodzącego, a nie wiadomo czy coś by to zmieniło, więc szkoda tego czynnika, bo uzupełnienie czynnika jest troszkę kosztowne.
Drugie wyjście, to pojechać poprostu dop warsztatu gdzie zajmują się klimą i tam powinni wiedzieć w jaki sposób masz rozwiązaną klimę dwustrefową. Oprócz tego podłączą się pod komputer i sprawdzą działanie wszystkich czujników i działanie całej klimy.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000