Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

05 Maj 2022, 20:24

Witam chciałem poruszyc temat momentu obrotowego silnika spalinowego, bo do końca tego nie rozumiem.

Moment obrotowy, to siła razy ramię tak wynika z definicji. Jeśli chodzi o silnik, to siła ciśnienia gazów pod tłokiem. Teraz mam problem ze zrozumieniem tego. Na przykładzie np roweru, to jak ruszam rowerem, to muszę użyć większej siły aby się rozpędzać niż jak jadę 10 na godzinę potem już tylko delikatnie mogę popychać pedała i jadę ale zdolność przyspieszenia mam większą ale nie z racji większego naciskania na pedała a wiekszych obrotów. Tutaj mi się nie zgadza ta definicja z praktyką.

Poza tym auto np osiąga najlepszy ,moment przy 2,5 tyś mam w danej chwili 1,5 daje gaz do dechy przepustnica się otwiera odpowiednio przez co jest generowana siła na tłoki poprzez spalanie gazów ale przy 2,5 jest większy moment ale jakim cudem skoro siła ciśnienia gazów się nie mogła zwiększyć ponieważ przepustnica jest otwarta tak samo cały czas, więc zgodnie z definicją moment obrotowy powinien być taki sam nie zależnie od obrotów. Jeśli damy maks gazu, to czy mamy 2tys czy 4 obrotów, to tyle samo paliwa jest podawane i ciśnienie powinno być takie samo. Mi pasuje, taka definicja, że moment obrotowy, to siła jaką generuje kręcący się korbowód a na przykładzie roweru pedała a nie nogi, czy ciśnienia gazów.

Może ktoś mi, to wytłumaczyć.

Ja to tak rozumiem.
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 73
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

06 Maj 2022, 11:21

Trzeba by było zadać sobie pytanie: Dlaczego najwyższy moment obrotowy występuje najczęściej przy średnich obrotach? Myślę, że można by tu odpowiedzieć w taki sposób: Obroty, na których dostarczany jest maksymalny moment obrotowy to takie na których paliwo jest spalane najskuteczniej. To na tych obrotach tłok dostarcza maksymalny moment obrotowy na korbę. Tak chyba najprościej to wytłumaczyć.

Teraz odniesienie do roweru można to opisać w taki sposób. Zakładany że jedziesz na jednym przełożeniu (nie zmieniając przerzutek) przy wolnym obracaniu pedałów będziesz miał mniejszy moment obrotowy który będzie rósł wraz ze zwiększaniem ilości obrotów. W pewnym momencie dochodzisz do takiej prędkości, że nie będziesz nadążał już z naciskaniem na pedały, bo obroty stają się za szybkie i wtedy Twój moment obrotowy zaczyna spadać. Czyli tu znowu wychodzi na to że przy pośredniej prędkości gdzie nie zmęczysz się zbytnio pedałując a będzie to robił dynamicznie Twój moment będzie najwyższy.

Moment obrotowy jest podawany w (Nm) Niutonometr - siła razy ramię.
W silniku spalinowym jest to siła wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej naciskającej na denko tłoka, a ramię to wykorbienie, czyli odległość osi wału od osi tej części do której jest mocowany korbowód. Najczęściej im większe ramię tym większy moment obrotowy.

Jeszcze jedno pytanie które można by tu zadać :)
Dlaczego na niskich obrotach nawet jak wciśniemy mocno gaz moment jest mały? Wrzucając wyższy bieg przy małej prędkości samochodu osiągamy niską prędkość obrotową silnika i teraz naciskając gaz do dechy dajesz więcej paliwa i sprawiasz, że siła nacisku na denko tłoka będzie się zwiększać takie działanie spowoduje duży opór tłoków i wolne przyśpieszanie pojazdu. Jazda w taki sposób nie jest wskazana to tak jak byś w rowerze jak już do niego porównujemy przy 5km/h wrzucił z tyłu najmniejszą, a z przodu największą tarczę z przerzutek czyli najcięższe przełożenie i próbował przyspieszać. Co się stanie? Jak będziesz tak często robił to nabawisz się kontuzji w kolanach lub uszkodzisz korby od pedałów lub coś w tym stylu. Dla silnika też nie jest to zdrowe ale nie odczuwamy tego bezpośrednio :)

PS. Jak bym coś pokręcił to proszę innych o sprostowanie :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6230
Zdjęcia: 23

10 Maj 2022, 12:40

Wiem dlaczego od pewnych obrotów spdada moment ale definicja samego momentu mi nie pasuje do rzeczywistości. Przykład z rowerem przecież, jak jedziemy jakąś małą prędkością rowerem, to mamy ciężej niż średnią i musimy bardziej naciskać na pedał niż ze średnią przy której teoretycznie jest moment najlepszy. Tak samo jak byśmy kręcili korbą od maszynki do mięsa.
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 73
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

19 Maj 2022, 15:34

Dziękuje za wyjaśnienie, mialem podobny problem
Wodzisawegggg
Obserwowany
 
Posty: 1

19 Maj 2022, 15:56

Ostatnio pisałem jeszcze na forum w tym temacie jak-jezdzic-dieslem-aby-oszczedzac-sprzeglo-i-dwumase-i-paliwo-vt128345.htm#p834054 i jest to niejako powiązane więc jak chcesz zgłębić wiedze warto sobie przeczytać.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6230
Zdjęcia: 23

22 Maj 2022, 17:23

bardzo ciekawy temat
Genadiuszegg
Obserwowany
 
Posty: 1
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Najbardziej niebezpiecznie… na prostej drodze?
    Najwięcej wypadków ma miejsce nie na zakrętach czy skrzyżowaniach, ale na prostej drodze. Co takiego ma w sobie jazda prostymi odcinkami, że kierowcy tracą rozsądek i zaczynają łamać przepisy? Jazda prostą drogą wydaje ...
    Samochody użytkowe Volkswagena z napędem na cztery koła
    Marka Volkswagen Samochody Użytkowe od wielu lat oferuje wybrane modele z napędem na cztery koła 4MOTION, od tego roku w salonach dostępna jest pełna paleta produktów. Najdłuższej z napędem na cztery koła sprzedawany ...

  •