Jak jeździć dieslem aby oszczędzać sprzęgło i dwumasę i paliwo?

19 Lut 2022, 10:22

niektórzy zalecają ruszać z 1500 obrotów , co ma to dać i czy nie jest to zarzynanie sprzęgła?
i jak jezdzic aby bylo dobrze?
wg zalecen samochodu następny bieg wbijać juz przy 1700-1800 i najlepiej utrzymywać 1100-1600
pvlo2
Nowicjusz
 
Posty: 36

19 Lut 2022, 11:38

Pamiętaj że dwumasę oszczędzasz jak nie robisz mocnych przeciążeń czyli np. jedziesz mając 1500 obrotów i wciskasz gaz mocno bo chcesz szybko przyspieszyć. Najlepiej w takiej sytuacji jest zrobić redukcję na niższy bieg i przyspieszać dynamicznie z trochę wyższych obrotów.

Dwumasa dostaje mocno w kość jak jedziesz sobie spokojnie np. 80-90km/h lub mniej na ostatnim biegu po czym wciskasz mocno gaz i przyspieszasz.

Nie musisz ruszać z 1500 obrotów, nie patrz na obroty tylko ruszaj płynnie.

pvlo2 napisał(a):wg zalecen samochodu następny bieg wbijać juz przy 1700-1800 i najlepiej utrzymywać 1100-1600
Jaki to samochód? To są chyba zalecenia do bardzo oszczędnej jazdy praktycznie bez dotykania gazu. Obroty 1100 są za niskie do jazdy w trasie to nie jest silnik w ciężarówce.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6458
Zdjęcia: 23

19 Lut 2022, 17:38

vw t5 CR

ale jadąc 80-90km/h na ostatnim biegu mam 2000 wiec przy tylu dając max gaz raczej chyba nie niszczę dwumasy?

ale jak jade jednostajnie to mogę jechać na 1500 (na ilu najmniej) bo jazda na 2000 nie jest marnowaniem paliwa? bo mozna np jechac 70km/h na 5 i 1500 i na 4 mając 2000

od instruktora pamietam ze kazal ruszac z 1500 tylko czy to nie niszczylo sprzęgla? pamietam tez ze kazal wyzszy bieg wrzucac przy 1700 (micra 1,5DCI)

a na biegach 1, 2 ,3 obroty ponizej 1500 są optymalne? bo np jadąc na 2 biegu czy na 3 obroty 1100-1200 juz nie bedą niskie (auto nie będzie wpadalo w drgania jak na 4 czy 5 biegu)
bo np na skrzyżowaniach łamanych 90st mozna redukowac do 2 biegu a mozna tez do 3 i z tych 1200 isc w górę...
pvlo2
Nowicjusz
 
Posty: 36

22 Lut 2022, 10:50

pvlo2 napisał(a):od instruktora pamietam ze kazal ruszac z 1500

Bardzo mądry instruktor... :lol: I tak ruszałeś przy nim za każdym razem?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 18538
Zdjęcia: 1203
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Lut 2022, 11:00

MotoAlbercik napisał(a):Bardzo mądry instruktor... I tak ruszałeś przy nim za każdym razem?


Jakiś rajdowiec, uczył go procedury startu, tylko obroty coś niskie :happy:
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 7807
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

22 Lut 2022, 11:13

pvlo2 napisał(a):ale jadąc 80-90km/h na ostatnim biegu mam 2000 wiec przy tylu dając max gaz raczej chyba nie niszczę dwumasy?
Uwierz mi dostaje ona mocno w kość. Tu czujesz że auto idzie ok bo jest i moment ale z racji przełożenia przeciążenia są bardzo duże.

Jak nie wierzysz to zrób sobie prosty test. Wsiądź na rower rozpędź się do 15km/h i spróbuj na najwyższym przełożeniu przyspieszyć do powiedzmy 25km/h. Zobacz ile musisz w to łożyć siły i czy tak łatwo uda się osiągnąć większą prędkość? Później drugi test, przy tej samej prędkości zrzuć kilka przełożeń w dół (zależy ile ich masz) i ponownie spróbuj przyspieszyć. Jaka będzie różnica?

W samochodzie siedząc w fotelu nie każdy potrafi zrozumieć jak to wszystko działa i niektórzy uważają że przecież jak dobrze przyspiesza to po co redukować. Jednak w późniejszym czasie wszystko ma jakieś swoje konsekwencje.

pvlo2 napisał(a):ale jak jade jednostajnie to mogę jechać na 1500 (na ilu najmniej) bo jazda na 2000 nie jest marnowaniem paliwa? bo mozna np jechac 70km/h na 5 i 1500 i na 4 mając 2000
Jesteś pewny że mając mniej obrotów spalisz również mniej? Nic bardziej mylnego, a dlaczego? Przy niższych obrotach silnik ma mniejszy moment i mniejszą moc przez co żeby przyspieszać odpowiednio rekompensuje to mieszanką paliwa-powietrze.

Jakiś czas temu jechałem Toyotą Verso z silnikiem benzynowym i zrobiłem test patrząc na chwilowe spalanie. Przy 50km/h jechałem najpierw na 4 biegu, a później na 3. Wskazania komputera były bardzo podobne z przewagą niższego spalania przy większych obrotach na trzecim biegu, do tego samochód prowadził się dużo lepiej. Nie pamiętam tylko jaka była różnica w obrotach ale myślę że o jakieś 500 na pewno.

pvlo2 napisał(a):od instruktora pamietam ze kazal ruszac z 1500 tylko czy to nie niszczylo sprzęgla?
Dlatego żeby nie zgasł przy ruszaniu Instruktorzy tak robią :)
pvlo2 napisał(a):pamietam tez ze kazal wyzszy bieg wrzucac przy 1700 (micra 1,5DCI)
Na nauce jazdy masz się wprawić w zmiany biegów jak byś je zmieniał przy wyższych wartościach to przy jeździe po mieście nie doszedłbyś nawet do 4 biegu.
pvlo2 napisał(a):a na biegach 1, 2 ,3 obroty ponizej 1500 są optymalne? bo np jadąc na 2 biegu czy na 3 obroty 1100-1200 juz nie bedą niskie (auto nie będzie wpadalo w drgania jak na 4 czy 5 biegu)
Dla każdego silnika będzie inaczej. Kierowca jeżdżąc autem powinien wyczuć w jakich granicach najlepiej zbiera się i przy jakich prędkościach najlepiej jedzie się jednostajnie np. na trasie. Na pewno tak niskie obroty nie są zdrowe podczas jazdy na wyższych biegach.

pvlo2 napisał(a):np na skrzyżowaniach łamanych 90st mozna redukowac do 2 biegu a mozna tez do 3 i z tych 1200 isc w górę...
Na skrzyżowaniu 90* to redukcja do dwójki jak skręcasz, chyba że skrzyżowanie jest tak duże że przejeżdżasz skręcając z prędkością około 40km/h :)
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6458
Zdjęcia: 23
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Naklejka z numerem rejestracyjnym na szybę i karta pojazdu znikają
    Naklejka z numerem rejestracyjnym przyklejana na przednią szybę w prawym dolnym rogu oraz karta pojazdu staną się przeszłością. Od tego czasu nie otrzymamy tych dokumentów podczas rejestracji auta. Dlaczego nie będą ...
    Starszy kierowca nie znaczy gorszy
    Czy wiek kierowcy pozwala określić jego zdolność do prowadzenia pojazdu? Z badań wynika, że dużo większe znaczenie ma stan zdrowia danej osoby. Bardzo ważne są regularne kontrolne wizyty u lekarza, ponieważ niektórzy ...

  • 02 Maj 2022, 21:26

    to dlaczego automaty utrzymują tak niskie obroty 1100-1400 i szybko zmieniają biegi?

    kiedys sprawdzalem i zawsze nizsze obroty dają oszczędnosc na paliwie ale kosztem napraw?

    czyli 5bieg i 1500obr w dieslu mozna jechac jednostajnie? a lekko przyspieszać? bo niektorzy piszą ze jak lekko przyspieszamy to mozna isc od 1500

    moim zdaniem na 2 i 3 biegu obroty rzędu 1100-1500 nie są niskie bo przy ok 2000 auto strasznie "wyję" nie wiem czy jest sens jezdzic na podwyższonych obrotach jesli jezdzimy spokojnie, ekologicznie, np wskaźnik biegu kaze zmieniac na wyższy przy 1800 mozemy ciągnac do 2500, 3000 ale czy jest sens? wtedy jest zdecydowanie glosniej
    pvlo2
    Nowicjusz
     
    Posty: 36

    02 Maj 2022, 22:53

    pvlo2 napisał(a):to dlaczego automaty utrzymują tak niskie obroty 1100-1400 i szybko zmieniają biegi?

    kiedys sprawdzalem i zawsze nizsze obroty dają oszczędnosc na paliwie ale kosztem napraw?

    czyli 5bieg i 1500obr w dieslu mozna jechac jednostajnie? a lekko przyspieszać? bo niektorzy piszą ze jak lekko przyspieszamy to mozna isc od 1500

    moim zdaniem na 2 i 3 biegu obroty rzędu 1100-1500 nie są niskie bo przy ok 2000 auto strasznie "wyję" nie wiem czy jest sens jezdzic na podwyższonych obrotach jesli jezdzimy spokojnie, ekologicznie, np wskaźnik biegu kaze zmieniac na wyższy przy 1800 mozemy ciągnac do 2500, 3000 ale czy jest sens? wtedy jest zdecydowanie glosniej

    Ja w dieslu zmianiam pomijając 1 i 2 bieg przy 2500/3000 i wydaje mi się najbardziej optymalnie w moim aucie, idąc oczywiście w górę. Zbijam bardziej na słuch i wyczucie, tak się jakoś nauczyłem.
    Miro12
    Początkujący
     
    Posty: 86
    Miejscowość: Wrocław
    Przebieg/rok: 20tys. km
    Auto: Peugeot 307 SW
    Silnik: 2.0
    Paliwo: Diesel
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    03 Maj 2022, 08:14

    pvlo2 napisał(a):jesli jezdzimy spokojnie, ekologicznie, np wskaźnik biegu kaze zmieniac na wyższy przy 1800
    Pamiętaj, że często ekologia nie idzie w parze z trwałością. Informacja o zmianie biegu na wyższy służy teoretycznie zmniejszeniu zużycia paliwa ale ciągła jazda na tak niskich obrotach na pewno nie służy w dłuższej perspektywie silnikowi, sprzęgle itd. Na najwyższym biegu jazda z tak niskimi prędkościami obrotowymi to bardzo duże momenty obciążające co ma bezpośredni wpływa na sprzęgło ale nie tylko na nie. Zrób sobie prosty test z jazda na rowerze. Rozpędź się do 15km/h i wrzuć najwyższe przełożenie i zobacz jak Ci się będzie jechało? Pomimo wolnego krecenia pedałami będziesz musiał używać bardzo dużej siły żeby wprawić rower w ruch nawet przy jednostajnej jeździe, wystarczy że zrzucisz kilka przerzutek i jazda będzie dużo przyjemniejsza i lżej będzie się jechało :wink:
    Dlatego też w samochodzie jadąc na niższych obrotach nie możesz przyjąć jednoznacznie że spali mniej paliwa.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6458
    Zdjęcia: 23

    03 Maj 2022, 14:20

    Rokiko napisał(a):Jak nie wierzysz to zrób sobie prosty test. Wsiądź na rower rozpędź się do 15km/h i spróbuj na najwyższym przełożeniu przyspieszyć do powiedzmy 25km/h. Zobacz ile musisz w to łożyć siły i czy tak łatwo uda się osiągnąć większą prędkość? Później drugi test, przy tej samej prędkości zrzuć kilka przełożeń w dół (zależy ile ich masz) i ponownie spróbuj przyspieszyć. Jaka będzie różnica?

    Bardzo dobry przykład :ok:
    Rokiko napisał(a):Pamiętaj, że często ekologia nie idzie w parze z trwałością.

    Ani oszczędnością :)
    Ja myślę, że tutaj koledze dużo pomogłoby to, jakby pojeździł sobie w różny sposób obserwując spalanie chwilowe. Być może pomogłoby mu też obserwowanie obciażenia silnika, tylko tu trzeba by mieć np. ELM327 i np. Piston-a. Grosze, apka darmowa i po polsku, a można sprawdzić nie tylko błędy ale i dane pracy silnika.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 18538
    Zdjęcia: 1203
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    03 Maj 2022, 18:22

    lżej ale trzeba szybciej kręcic, ja tam wole jechac rowerem aby bylo ciezej ale wolniej kręcic jak kto woli

    jesli chodzi o spalanie to dlaczego producenci nie zwiększą mocy silnika bo jesli sie podniesie moc np ze 100 na 150 to diesle spalają mniej i są o wiele zrywniejsze? to nie dziala tak ze auto producent specjalnie zamula (niska moc i moment) aby mniej wydzielał tlenków azotu, ale za to wiecej co2 i paliwa? bo silniki CR palą więcej od PD
    bo jaki jest sens sprzedawania tego samego silnika z obniżoną mocą a jednak palącego tyle samo albo wiecej od mocniejszego odpowiednika?
    pvlo2
    Nowicjusz
     
    Posty: 36

    12 Maj 2022, 16:14

    pvlo2 napisał(a):lżej ale trzeba szybciej kręcic, ja tam wole jechac rowerem aby bylo ciezej ale wolniej kręcic jak kto woli
    Jak będziesz tak jeździł często to twoje kolana mogą się poddać po pewnym czasie :wink: oczywiście każdy robi jak mu wygodniej. Wracając do energii to przypuszczam, że jak by został wykonany pomiar to zużyjesz jej więcej jadąc w takim trybie niż przy lżejszym szybszym kręceniu :)
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6458
    Zdjęcia: 23