
Składany ekran LIVINGSCREEN
Kierowca ma do dyspozycji futurystyczną kierownicę z umieszczonym pośrodku ekranem 10,2”, który podaje najważniejsze informacje dotyczące jazdy i bezpieczeństwa. Deska rozdzielcza za kierownicą otacza kierowcę łukiem i na pierwszy rzut oka nie ma tradycyjnej tablicy rozdzielczej i multimedialnego ekranu.

Przejście z jednej konfiguracji deski rozdzielczej do drugiej jest możliwe zarówno w trybie jazdy manualnej jak i autonomicznej.
Przestawne siedzenie pasażera
MORPHOZ dysponuje trybem „Wspólna podróż”, który umożliwia pasażerom ustawienie siedzeń przodem do siebie, aby móc rozmawiać i robić coś razem. Natomiast kierowca siedzi przodem w kierunku jazdy i patrzy na drogę. Fotel pasażera z przodu jest całkowicie symetryczny i można go odchylić do tyłu, by siedzieć przodem do innych pasażerów, tyłem do kierunku jazdy. Wówczas pasażerowie mogą się poczuć jak w domowym salonie. Mają do dyspozycji duży ekran umieszczony na środkowej konsoli.
Przesuwne tylne siedzenia
Przejście z trybu City do trybu Travel automatycznie zwiększa się długość kabiny. Tylne fotele pasażerów można przesunąć i powiększyć miejsce na nogi.
Pasażerowie mogą również usiąść przy dużym ekranie na środkowej konsoli jak wokół stołu w salonie.

Samochód koncepcyjny Renault MORPHOZ dysponuje funkcją jazdy autonomicznej poziomu 3 (z pięciu poziomów zdefiniowanych przez stowarzyszenie SAE International). Poziom, znany również jako „Eyes off - Hands off”, pozwala kierowcy na zdjęcie rąk z kierownicy w określonych sytuacjach i na dozwolonych drogach. Prowadzenie przejmuje system samochodu. Taką sytuacją jest przykładowo jazda po autostradzie lub w korku na drodze ekspresowej.
Samochód jest w stanie kontrolować odległość od samochodu jadącego z przodu, jechać po swoim pasie ruchu, nawet na zakrętach, i poruszać się w korku. W razie zasygnalizowania takiej potrzeby przez system, np. podczas złej pogody lub braku oznakowania na drodze i złej widoczności, kierowca musi być w stanie przejąć sterowanie w ciągu kilku sekund. Dlatego kierownica MORPHOZA pozostaje na swoim miejscu, nawet gdy ekran zegarów i kontrolek znika w desce rozdzielczej.
Przy trzecim poziomie jazdy autonomicznej kierowca nie musi patrzeć na drogę ani trzymać rąk na kierownicy, gdy samochód sam jedzie. Może korzystać z systemu multimedialnego samochodu i na przykład dyktować e-maile, smsy lub czytać treści multimedialne.
W swoich najnowszych samochodach (Clio, nowy Captur, nowy Espace, nowy Mégane i nowy Talisman) Renault oferuje asystenta jazdy po autostradzie i w korkach. Asystent łączy aktywny regulator prędkości z funkcją automatycznego zatrzymywania się i ponownego ruszania z miejsca Stop&Go oraz funkcję utrzymywania samochodu w osi pasa ruchu oraz zapewnia jazdę autonomiczną poziomu 2. Pod koniec 2020 roku asystent jazdy po autostradzie i w korkach będzie dostępny w 16 różnych konfiguracjach samochodów w Europie, Korei i Chinach.
POLECAMY MORPHOZ - ciekawa stylistyka samochodu elektrycznego
Po zmianie obowiązujących przepisów i upowszechnieniu się technologii jazdy autonomicznej poziomu 3, modele Renault będą wyposażone w te systemy. W oczekiwaniu na ten moment, będziemy rozwijać i unowocześniać systemy wspomagania prowadzenia, takie jak asystent jazdy po autostradzie i w korkach, wprowadzając możliwości komunikacji z innymi samochodami i infrastrukturą drogową. Podobnie jak w przypadku SYMBIOZ Demo Car z 2017 roku Renault będzie mogło następnie wprowadzić do swoich samochodów system jazdy autonomicznej poziomu 4.
źródło: Renault | autor: Redakcja