MORPHOZ - kabina, która dostosowuje się do kierowcy i pasażerów

05 Mar 2020, 19:21

Gdy kierowca podchodzi do samochodu, koncepcyjny Renault MORPHOZ uruchamia sekwencję powitalną i pokazuje w ten sposób, że dzięki czujnikom rozpoznaje osobę, która za chwilę zasiądzie za kierownicą. Wystarczy jeden ruch ręki, by odblokować i otworzyć drzwi samochodu. Przeciwstawne drzwi i brak środkowego słupka ułatwiają wsiadanie. Samochód ukazuje ciepłe wnętrze, rozświetlone żółtą tapicerką siedzeń i środkowej konsoli. Kabina, podobnie jak nadwozie, ulega transformacji i dostosowuje się do potrzeb kierowcy.

Składany ekran LIVINGSCREEN
Kierowca ma do dyspozycji futurystyczną kierownicę z umieszczonym pośrodku ekranem 10,2”, który podaje najważniejsze informacje dotyczące jazdy i bezpieczeństwa. Deska rozdzielcza za kierownicą otacza kierowcę łukiem i na pierwszy rzut oka nie ma tradycyjnej tablicy rozdzielczej i multimedialnego ekranu.
MORPHOZ - kabina, która dostosowuje się do kierowcy  i pasażerów Kierowca jest wolny od ekranów, którymi często przepełnione są wnętrza dzisiejszych samochodów. Dopiero na polecenie kierowcy deska rozdzielcza otwiera się i płynnym ruchem, wymagającym zastosowania zaawansowanej technologii, wysuwa się tablica rozdzielcza LIVINGSCREEN. Jeden szeroki ekran wyświetla informacje dotyczące prowadzenia samochodu i systemu multimedialnego.
Przejście z jednej konfiguracji deski rozdzielczej do drugiej jest możliwe zarówno w trybie jazdy manualnej jak i autonomicznej.

Przestawne siedzenie pasażera
MORPHOZ dysponuje trybem „Wspólna podróż”, który umożliwia pasażerom ustawienie siedzeń przodem do siebie, aby móc rozmawiać i robić coś razem. Natomiast kierowca siedzi przodem w kierunku jazdy i patrzy na drogę. Fotel pasażera z przodu jest całkowicie symetryczny i można go odchylić do tyłu, by siedzieć przodem do innych pasażerów, tyłem do kierunku jazdy. Wówczas pasażerowie mogą się poczuć jak w domowym salonie. Mają do dyspozycji duży ekran umieszczony na środkowej konsoli.

Przesuwne tylne siedzenia
Przejście z trybu City do trybu Travel automatycznie zwiększa się długość kabiny. Tylne fotele pasażerów można przesunąć i powiększyć miejsce na nogi.
Pasażerowie mogą również usiąść przy dużym ekranie na środkowej konsoli jak wokół stołu w salonie.
MORPHOZ - kabina, która dostosowuje się do kierowcy  i pasażerów Jazda autonomiczna poziomu 3
Samochód koncepcyjny Renault MORPHOZ dysponuje funkcją jazdy autonomicznej poziomu 3 (z pięciu poziomów zdefiniowanych przez stowarzyszenie SAE International). Poziom, znany również jako „Eyes off - Hands off”, pozwala kierowcy na zdjęcie rąk z kierownicy w określonych sytuacjach i na dozwolonych drogach. Prowadzenie przejmuje system samochodu. Taką sytuacją jest przykładowo jazda po autostradzie lub w korku na drodze ekspresowej.

Samochód jest w stanie kontrolować odległość od samochodu jadącego z przodu, jechać po swoim pasie ruchu, nawet na zakrętach, i poruszać się w korku. W razie zasygnalizowania takiej potrzeby przez system, np. podczas złej pogody lub braku oznakowania na drodze i złej widoczności, kierowca musi być w stanie przejąć sterowanie w ciągu kilku sekund. Dlatego kierownica MORPHOZA pozostaje na swoim miejscu, nawet gdy ekran zegarów i kontrolek znika w desce rozdzielczej.

Przy trzecim poziomie jazdy autonomicznej kierowca nie musi patrzeć na drogę ani trzymać rąk na kierownicy, gdy samochód sam jedzie. Może korzystać z systemu multimedialnego samochodu i na przykład dyktować e-maile, smsy lub czytać treści multimedialne.

W swoich najnowszych samochodach (Clio, nowy Captur, nowy Espace, nowy Mégane i nowy Talisman) Renault oferuje asystenta jazdy po autostradzie i w korkach. Asystent łączy aktywny regulator prędkości z funkcją automatycznego zatrzymywania się i ponownego ruszania z miejsca Stop&Go oraz funkcję utrzymywania samochodu w osi pasa ruchu oraz zapewnia jazdę autonomiczną poziomu 2. Pod koniec 2020 roku asystent jazdy po autostradzie i w korkach będzie dostępny w 16 różnych konfiguracjach samochodów w Europie, Korei i Chinach.

POLECAMY MORPHOZ - ciekawa stylistyka samochodu elektrycznego

Po zmianie obowiązujących przepisów i upowszechnieniu się technologii jazdy autonomicznej poziomu 3, modele Renault będą wyposażone w te systemy. W oczekiwaniu na ten moment, będziemy rozwijać i unowocześniać systemy wspomagania prowadzenia, takie jak asystent jazdy po autostradzie i w korkach, wprowadzając możliwości komunikacji z innymi samochodami i infrastrukturą drogową. Podobnie jak w przypadku SYMBIOZ Demo Car z 2017 roku Renault będzie mogło następnie wprowadzić do swoich samochodów system jazdy autonomicznej poziomu 4.

źródło: Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3559
Zdjęcia: 12765
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Co ile wymieniać pasek/łańcuch rozrządu w samochodzie?
    Jednym z głównych elementów silnika jest właśnie rozrząd który oparty może być na pasku lub łańcuchu. Wszystko zależy od tego jak został zaprojektowany silnik. Pasek rozrządu może pracować na sucho lub ...
    Miejsce, w którym powstają legendy - Toyota Motorsport GmbH
    Siedziba Toyota Motorsport GmbH – należącej do koncernu Toyoty firmy inżynieryjnej, zajmującej się od 1979 roku sportami motorowymi – mieści się w Kolonii. Stalowy, dwupiętrowy budynek o powierzchni 30 tys. m² ...

  •