MORPHOZ - kabina, która dostosowuje się do kierowcy i pasażerów

05 Mar 2020, 18:21

Gdy kierowca podchodzi do samochodu, koncepcyjny Renault MORPHOZ uruchamia sekwencję powitalną i pokazuje w ten sposób, że dzięki czujnikom rozpoznaje osobę, która za chwilę zasiądzie za kierownicą. Wystarczy jeden ruch ręki, by odblokować i otworzyć drzwi samochodu. Przeciwstawne drzwi i brak środkowego słupka ułatwiają wsiadanie. Samochód ukazuje ciepłe wnętrze, rozświetlone żółtą tapicerką siedzeń i środkowej konsoli. Kabina, podobnie jak nadwozie, ulega transformacji i dostosowuje się do potrzeb kierowcy.

Składany ekran LIVINGSCREEN
Kierowca ma do dyspozycji futurystyczną kierownicę z umieszczonym pośrodku ekranem 10,2”, który podaje najważniejsze informacje dotyczące jazdy i bezpieczeństwa. Deska rozdzielcza za kierownicą otacza kierowcę łukiem i na pierwszy rzut oka nie ma tradycyjnej tablicy rozdzielczej i multimedialnego ekranu.
MORPHOZ - kabina, która dostosowuje się do kierowcy  i pasażerów Kierowca jest wolny od ekranów, którymi często przepełnione są wnętrza dzisiejszych samochodów. Dopiero na polecenie kierowcy deska rozdzielcza otwiera się i płynnym ruchem, wymagającym zastosowania zaawansowanej technologii, wysuwa się tablica rozdzielcza LIVINGSCREEN. Jeden szeroki ekran wyświetla informacje dotyczące prowadzenia samochodu i systemu multimedialnego.
Przejście z jednej konfiguracji deski rozdzielczej do drugiej jest możliwe zarówno w trybie jazdy manualnej jak i autonomicznej.

Przestawne siedzenie pasażera
MORPHOZ dysponuje trybem „Wspólna podróż”, który umożliwia pasażerom ustawienie siedzeń przodem do siebie, aby móc rozmawiać i robić coś razem. Natomiast kierowca siedzi przodem w kierunku jazdy i patrzy na drogę. Fotel pasażera z przodu jest całkowicie symetryczny i można go odchylić do tyłu, by siedzieć przodem do innych pasażerów, tyłem do kierunku jazdy. Wówczas pasażerowie mogą się poczuć jak w domowym salonie. Mają do dyspozycji duży ekran umieszczony na środkowej konsoli.

Przesuwne tylne siedzenia
Przejście z trybu City do trybu Travel automatycznie zwiększa się długość kabiny. Tylne fotele pasażerów można przesunąć i powiększyć miejsce na nogi.
Pasażerowie mogą również usiąść przy dużym ekranie na środkowej konsoli jak wokół stołu w salonie.
MORPHOZ - kabina, która dostosowuje się do kierowcy  i pasażerów Jazda autonomiczna poziomu 3
Samochód koncepcyjny Renault MORPHOZ dysponuje funkcją jazdy autonomicznej poziomu 3 (z pięciu poziomów zdefiniowanych przez stowarzyszenie SAE International). Poziom, znany również jako „Eyes off - Hands off”, pozwala kierowcy na zdjęcie rąk z kierownicy w określonych sytuacjach i na dozwolonych drogach. Prowadzenie przejmuje system samochodu. Taką sytuacją jest przykładowo jazda po autostradzie lub w korku na drodze ekspresowej.

Samochód jest w stanie kontrolować odległość od samochodu jadącego z przodu, jechać po swoim pasie ruchu, nawet na zakrętach, i poruszać się w korku. W razie zasygnalizowania takiej potrzeby przez system, np. podczas złej pogody lub braku oznakowania na drodze i złej widoczności, kierowca musi być w stanie przejąć sterowanie w ciągu kilku sekund. Dlatego kierownica MORPHOZA pozostaje na swoim miejscu, nawet gdy ekran zegarów i kontrolek znika w desce rozdzielczej.

Przy trzecim poziomie jazdy autonomicznej kierowca nie musi patrzeć na drogę ani trzymać rąk na kierownicy, gdy samochód sam jedzie. Może korzystać z systemu multimedialnego samochodu i na przykład dyktować e-maile, smsy lub czytać treści multimedialne.

W swoich najnowszych samochodach (Clio, nowy Captur, nowy Espace, nowy Mégane i nowy Talisman) Renault oferuje asystenta jazdy po autostradzie i w korkach. Asystent łączy aktywny regulator prędkości z funkcją automatycznego zatrzymywania się i ponownego ruszania z miejsca Stop&Go oraz funkcję utrzymywania samochodu w osi pasa ruchu oraz zapewnia jazdę autonomiczną poziomu 2. Pod koniec 2020 roku asystent jazdy po autostradzie i w korkach będzie dostępny w 16 różnych konfiguracjach samochodów w Europie, Korei i Chinach.

POLECAMY MORPHOZ - ciekawa stylistyka samochodu elektrycznego

Po zmianie obowiązujących przepisów i upowszechnieniu się technologii jazdy autonomicznej poziomu 3, modele Renault będą wyposażone w te systemy. W oczekiwaniu na ten moment, będziemy rozwijać i unowocześniać systemy wspomagania prowadzenia, takie jak asystent jazdy po autostradzie i w korkach, wprowadzając możliwości komunikacji z innymi samochodami i infrastrukturą drogową. Podobnie jak w przypadku SYMBIOZ Demo Car z 2017 roku Renault będzie mogło następnie wprowadzić do swoich samochodów system jazdy autonomicznej poziomu 4.

źródło: Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3808
Zdjęcia: 13113
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Samochód elektryczny przyszłości
    Lexus LF-30 Electrified, to samochód koncepcyjny z prawdziwego zdarzenia, który wybiega daleko w przyszłość. Zastosowane w nim innowacje nie ograniczają się bynajmniej do napędu elektrycznego i futurystycznej ...