Niskie napięcie na akumulatorze i problem z odpaleniem silnika

Niskie napięcie na akumulatorze i problem z odpaleniem silnika

07 Lip 2018, 00:08

Dopadł mnie problem z odpaleniem silnika po trzech dniach postoju. Samochód nigdy nie sprawiał problemów ale akumulator ma już cztery lata, a w moim Voyagerze napięciem ładowania steruje sterownik w komputerze i nie ma tu regulatora napięcia jak to zazwyczaj bywa w większości samochodów.

Po trzech dniach wsiadam przekręcam kluczyk i rozrusznik z trudem zrobił może jeden obrót. Było to dla mnie dziwne dlatego że akumulator wcześniej nie sprawiał problemów i nie dawał oznak rozładowanego. Zajrzałem pod maskę akumulator miał magiczne oczko które informuje nas o jego sprawności i jak zajrzałem to było zielone a to oznacza że jest OK. Postanowiłem więc sprawdzić napięcie na akumulatorze za pomocą multimetru i wyszło 10,43V od razu pomyślałem że musiało zrobić się jakieś zwarcie na jednej z cel w akumulatorze tylko jak sprawdzić czy to faktycznie jest tak jak myślę?
Image Przy pomocy aerometru i prostownika można określić która z cel nie funkcjonuje prawidłowo. W przypadku zwarcia nie pozostaje nam nic innego jak wymiana akumulatora.

Pierwszy poszedł w ruch aerometr i sprawdzając gęstość elektrolitu wszystkie cele oprócz jednej wykazywały taki sam poziom gęstości około 1,23 g/cm3 wymagający doładowania ale jedna wyskoczyła poza skalę poniżej 1,1 g/cm3.

Następnie podłączyłem automatyczny prostownik i tu obserwując elektrolit również możemy sprawdzić z którą celą jest problem. Jeżeli w danej celi nie widać gazowania podczas ładowania to znaczy że coś jest z nią nie tak. U mnie okazało się że to jest ta sama cela w której wcześniej sprawdziłem że elektrolit ma za małą gęstość. Nic się w niej nie działo a pozostałe ładnie pracowały.
Prostownik po około 10 minutach wykrył problem i dał znać że bateria jest uszkodzona zaprzestając dalszego ładowania.

W tym przypadku akurat miałem możliwość odkręcenia korków i sprawdzenia ale obecnie większość akumulatorów nie ma takiej możliwości.

Nagrałem film obrazujący jak to zrobić który dostępny jest na naszym kanale YT. Mam nadzieję że komuś się przyda :)

W przypadku mojego samochodu chyba najlepszym akumulatorem byłby akumulator żelowy AGM jednak ceny ich są jeszcze wysokie i zdecydowałem się na zakup normalnego akumulatora o odpowiednich parametrach.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Akumulator całkiem nieźle sobie radził biorąc pod uwagę codzienne jazdy na krótkich odcinkach ale jak widać nadszedł jego czas. Z ciekawości chciałem sprawdzić datę produkcji akumulatora ale niestety obejrzałem go dokładnie i nie znalazłem (w nowym ma na spodzie). Więc 4 lata w samochodzie to sam akumulator może mieć nawet o rok więcej.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4632
Zdjęcia: 11019
Rejestracja: 08 Mar 2006, 20:21
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy od: 12 12 1996
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Toyota Yaris, Grand Voyager
Silnik: 1.3 VVTi, 3.3 V6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Land Cruiser - 7-miejscowy SUV klasy premium Toyota Land Cruiser - 7-miejscowy SUV klasy premium
    Światowa premiera nowego Land Cruisera 150 miała miejsce na Frankfurt Motor Show we wrześniu 2017 roku. Legendarny samochód terenowy został gruntownie zmodernizowany i otrzymał bogatsze wyposażenie we wszystkich wersjach. ...
    [C] Focus mk2 ST / Civic Type VII R / Megane II RS / Golf V GTI [C] Focus mk2 ST / Civic Type VII R / Megane II RS / Golf V GTI
    Podstawowe kryteria zestawienia: - hot hatch segmentu C - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2005 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Ford Focus mk2 2,5 ST - 225KM - Honda Civic VII 2,0 Type R - 200KM ...

  •