Niskie napięcie na akumulatorze i problem z odpaleniem silnika

07 Lip 2018, 00:08

Dopadł mnie problem z odpaleniem silnika po trzech dniach postoju. Samochód nigdy nie sprawiał problemów ale akumulator ma już cztery lata, a w moim Voyagerze napięciem ładowania steruje sterownik w komputerze i nie ma tu regulatora napięcia jak to zazwyczaj bywa w większości samochodów.

Po trzech dniach wsiadam przekręcam kluczyk i rozrusznik z trudem zrobił może jeden obrót. Było to dla mnie dziwne dlatego że akumulator wcześniej nie sprawiał problemów i nie dawał oznak rozładowanego. Zajrzałem pod maskę akumulator miał magiczne oczko które informuje nas o jego sprawności i jak zajrzałem to było zielone a to oznacza że jest OK. Postanowiłem więc sprawdzić napięcie na akumulatorze za pomocą multimetru i wyszło 10,43V od razu pomyślałem że musiało zrobić się jakieś zwarcie na jednej z cel w akumulatorze tylko jak sprawdzić czy to faktycznie jest tak jak myślę?
Niskie napięcie na akumulatorze i problem z odpaleniem silnika Przy pomocy aerometru i prostownika można określić która z cel nie funkcjonuje prawidłowo. W przypadku zwarcia nie pozostaje nam nic innego jak wymiana akumulatora.

Pierwszy poszedł w ruch aerometr i sprawdzając gęstość elektrolitu wszystkie cele oprócz jednej wykazywały taki sam poziom gęstości około 1,23 g/cm3 wymagający doładowania ale jedna wyskoczyła poza skalę poniżej 1,1 g/cm3.

Następnie podłączyłem automatyczny prostownik i tu obserwując elektrolit również możemy sprawdzić z którą celą jest problem. Jeżeli w danej celi nie widać gazowania podczas ładowania to znaczy że coś jest z nią nie tak. U mnie okazało się że to jest ta sama cela w której wcześniej sprawdziłem że elektrolit ma za małą gęstość. Nic się w niej nie działo a pozostałe ładnie pracowały.
Prostownik po około 10 minutach wykrył problem i dał znać że bateria jest uszkodzona zaprzestając dalszego ładowania.

W tym przypadku akurat miałem możliwość odkręcenia korków i sprawdzenia ale obecnie większość akumulatorów nie ma takiej możliwości.

Nagrałem film obrazujący jak to zrobić który dostępny jest na naszym kanale YT. Mam nadzieję że komuś się przyda :)

W przypadku mojego samochodu chyba najlepszym akumulatorem byłby akumulator żelowy AGM jednak ceny ich są jeszcze wysokie i zdecydowałem się na zakup normalnego akumulatora o odpowiednich parametrach.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Akumulator całkiem nieźle sobie radził biorąc pod uwagę codzienne jazdy na krótkich odcinkach ale jak widać nadszedł jego czas. Z ciekawości chciałem sprawdzić datę produkcji akumulatora ale niestety obejrzałem go dokładnie i nie znalazłem (w nowym ma na spodzie). Więc 4 lata w samochodzie to sam akumulator może mieć nawet o rok więcej.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

10 Paź 2022, 10:42

Miałem kiedyś podobny problem i samochód zapałał za drugim lub trzecim razem. Słabo kręcił lub w ogóle nie próbował nawet i myślałem, że to rozrusznik siada ale diagnoza akumulatora potwierdziła że gdzieś musiało się w nim pojawiać zwarcie. Nie zawsze, co dziwne ono występowało. Jak akumulator był pobudzany to tak jak by jego problem ustępował i przez jakiś czas było ok.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 189
Zdjęcia: 15

10 Paź 2022, 13:03

Przy dzisiejszej technice, 4 lata jak na aku, to i tak dużo wytrzymał. Tak naprawdę to zapewne miał około 5 lat, więc czas najwyższy żeby się skończył :)
Ale bardzo dobra sprawa z tym opisem sytuacji :ok:
Dodam jeszcze, że chyba większość, ( jak nie wszystkie - tu nie jestem pewny w 100% ) aku bezobsługowe mają korki. Są umieszczone pod naklejką. A sprawdzenie czy wszystkie cele się ładują to chyba najlepszy sposób.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Paź 2022, 17:37

MotoAlbercik napisał(a): 4 lata jak na aku, to i tak dużo wytrzymał.
Nie mówię ze mało....Ja w swojej "perełce" :wink: mam już 8 rok....W tym czasie ładowałem go 1 raz konkretnie bo padł całkowicie a jeszcze dodatkowo może 2-3 razy tylko podładowałem bo w dłuższą trasę jechałem....Jak na razie to jeszcze żyje.... :!:
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

11 Paź 2022, 08:14

A co to masz za aku? Jakiej firmy?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

11 Paź 2022, 11:56

MotoAlbercik napisał(a):A co to masz za aku? Jakiej firmy?
Moto-Al podaje Ci wszystko co mogłem zobaczyć bez demontażu aku:
1/ GM Made in Spain VARTA
2/P/N13 390 019 GJ
3/CCA /SAE/GS/ 360
4/AH50 CCA/EN/3
5/ Rok zamontowania w samochodzie-30.10.2014r.....
To tyle czy aż tyle.... :wink:
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

11 Paź 2022, 14:02

Aż tyle :!:
Czyli Varta sprzed 8 lat, miała dobre aku. Tylko że ta wyprodukowana w Hiszpanii. Ciekawe jak jest teraz...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000