11 Maj 2016, 22:15
SILNIKI ECOBLUE 2016 ->
______________________________
W marcu 2016 Ford wprowadził zupełnie nową rodzinę silników diesla o kodowej nazwie PANTHER.
Kosztem ponad 400 mln funtów wybudowano nowy zakład produkcji silników w Dagenham w GB. Nowy silnik to czterocylindrowa jednostka o mocach 105, 130 i 170 KM. Spełnia normę Euro6 i wymaga stosowania w użytkowaniu technologii AdBlue.
Nowy silnik jest o 13% oszczędniejszy od poprzedniego Duratorq 2,2l, jednocześnie osiąga o 20% większy maksymalny moment obrotowy 340Nm i to już przy 1250 obr./min.
Nowe piezoelektryczne wtryskiwacze osiągają do sześciu mikrowtrysków w jednym cyklu (tylko 0,00025s na jeden wtrysk!). Końcówka wtryskiwacza ma aż osiem stożkowych otworów, o średnicy 120 mikronów każdy. Uzyskano dzięki temu nie tylko bardziej sprawne spalanie, ale także obniżono hałasy spalania.
Rozrząd i pompa olejowa napędzane są paskiem zębatym w kąpieli olejowej. Wałki rozrządu mają zminimalizowane średnice łożysk, dzięki czemu znacznie zmniejszono opory wewnętrzne silnika.
Turbosprężarka to nowej generacji zespół, turbinę ma wykonaną z lekkiego materiału o nazwie Inconel (aluminiowy materiał stopowy używany dotychczas w technice rakietowej), natomiast sprężarka ma pomniejszoną o 10% średnicę - dzięki czemu bardzo szybko wchodzi na obroty, osiągając maksymalnie aż 240.000 obr./min. (w 2,2 Duratorg 160.000 obr./min). Wirnik sprężarki nie jest odlewem, ale frezowany jest z dokładnością 2-3 mikrony z jednego kawałka metalu. Obniża to hałas sprężarki i wibracje, a tym samym znacznie wydłuża jej trwałość. W sterowniku turbosprężarki przekładnię ślimakową zastąpiono zębatą, co zaowocowało bardzo szybkim działaniem układu - sprężarka natychmiast odpowiada wejściem na odpowiednie obroty na sygnał sterujący z PCM.
Kolektor dolotowy zintegrowany z głowicą, jest wykonany jako lustrzane odbicie dla cylindrów 1-2 i 3-4, dzięki czemu uzyskano prawie identyczne napełnianie cylindrów.
Osadzenie wału korbowego ma 10-cio milimetrowy offset (odsadzenie) w stosunku do osi cylindrów, dzięki czemu obniżono siły tarcia tłoków o ścianki cylindra i ich zużycie.
Docelowo rodzina Panther będzie oferować moce od 100 do 240 KM i będzie stosowana nie tylko w komercyjnych vanach typu Transit, ale także w osobowych Fordach. Przewiduje się wprowadzenie silnika AdBlue o pojemności 1,5l.