Objaśnienia skrótów motoryzacyjnych

27 Cze 2006, 11:50

PPS - Prestige Performance Sedan (mocny silnik, napęd 4x4 [AWD, Haldex lub VCU], osiowe LSD lub VCU, sedan)
PPH - Prestige Performance Hatchback (mocny silnik, napęd 4x4 [AWD, Haldex lub VCU], osiowe LSD lub VCU, hatchback)

PC WRC - Production Car (seryjne samochody rajdowe grupy N)
WRC - World Rally Car (wyczynowe samochody rajdowe grupy A)

CUV - Crossover Utility Vehicle (silnik poprzeczny, napęd 4x4 [Haldex lub VCU] bez reduktora, lekko podwyższony, kombi)
SUW - Sport Utility Wagon (silnik poprzeczny, napęd 4x4 [Haldex lub VCU] bez reduktora, lekko podwyższony, kombi)
SUV - Sport Utility Vehicle (silnik poprzeczny, napęd 4x4 [Haldex lub VCU] bez reduktora, podwyższony)
SAV - Sport Activity Vehicle (silnik podłużny, napęd stały, symetryczny 4x4 [AWD], podwyższony)
ORV - Off-Road Vehicle (silnik podłużny, napęd 4x4 [AWD lub 2H/4H] z reduktorem [4L], podwyższony)
SUT - Sport Utility Truck (nadwozie pickup, silnik podłużny, napęd 4x4 [AWDLOCK lub 2H/4H] z reduktorem [4L], podwyższony)
FUT - Flexible Utility Truck (nadwozie pickup, silnik podłużny, napęd 4x4 [AWDLOCK lub 2H/4H] z reduktorem [4L], podwyższony)

MSV - MultiFunction Sports Vehicle (silnik poprzeczny, podwyższona przestrzeń pasażerska)
MPV - MultiPurpose Vehicle (silnik poprzeczny, podwyższona przestrzeń pasażerska)

ATV - All Terrain Vehicle (quady)
MUV - Multi Utility Vehicle (funcar)
LUV - Light Utility Vehicle (półciężarówka do 3,5 t)
LMV - Light Multirole Vehicle (lekki ciężarowo-terenowy do 7,5 t)

ABS - Anti-lock Braking System
CBC - Cornering Brake Control (BMW, Opel)
MSR - Motor-brake Slip Regulation

EBD, EBV - Electronic Brake-force Distribution
EVBP - Electronic Variable Brake Proportioning
REF - Electronic brake-Force System
DRB - Dynamic Rear Brake

BA, BAS - Brake Assist
EBA - Electronic Brake Assist
HBA - Hydraulic Brake Assist
DBC - Dynamic Brake Control (BMW)

SBC - Sensotronic Brake Control (Mercedes)
EBS - Electronic Brake System
EHB - Electronic Hydraulic Brake
EMB - Electronic Mechanical Brake
EPB - Electronic Parking Brake

ASR - Anti Skiding Regulation lub Anti Slip Regulation
TCL - Traction Control (Mitsubishi)
TRC - Traction Control (Toyota)
TCS - Traction Control System (Mazda, Ford, Hummer)
TC - Traction Control System (Opel)
TRACS - Traction Control System (Volvo)
ASC - Automatic Slip Control (BMW)
ASC+T - Automatic Slip and Traction Control (BMW)
DTC - Dynamic Traction Control (BMW)
ADB - Automatic Differential Brake (BMW)
STC - Slip and Traction Control (Volvo)
PTM - Porsche Traction Management (Porsche)
ASTC - All Speed Traction Control (Jeep, Chrysler)
CT - Control Traction (Ferrari)

MATC - Mitsubishi Active Traction Control (kontrola poślizgu i toru jazdy)
A-TRC - Toyota Active Traction Control (aktywna kontrola trakcji)
ETC - LandRover Electronic Traction Control (elektroniczna kontrola przyczepności)
4ETS - Mercedes Electronic Traction Suppert for AWD (elektroniczna kontrola trakcji)
4BTC - Jeep 4-Wheel Brake Traction Control (elektroniczna kontrola przyczepności dla 4 kół)
BLD - Brake Lock Differential (Jeep) (elektroniczna kontrola przyczepności dla 4 kół)
TT4 - Hummer TorqTrac 4 (elektroniczna kontrola przyczepności dla 4 kół)
EDS - Electronic Differential Sperre (VW) (elektroniczna blokada dyferencjału)
EDL - Electronic Differential Lock (Audi) (elektroniczna blokada dyferencjału)
ADB-X - Automatic Differential Brake for xDrive (BMW) (elektroniczna blokada dyferencjałów)
ABD - Automatic Brake Differential (Porsche)
ELD - Electronic Locking Differential (Fiat) (elektroniczna blokada dyferencjału tylnego)
ABLSD - Active Brake Limited Slip Differential (Nissan) (elektroniczna blokada dyferencjałów)
TTC - Torque Transfer Control (Fiat, Lancia) (elektroniczna blokada dyferencjału przedniego)
EDLC - Electronic Differential Lock Control (Mini) (elektroniczna blokada dyferencjału przedniego)
XDS - Extension Differential Sperre (VW) (elektroniczna blokada dyferencjału przedniego)

ESP - Electronic Stability Program
4ESP - Electronic Stability Program for AWD (Mercedes)
VSC - Vehicle Stability Control (Toyota)
MASC - Mitsubishi Active Stability Control (Mitsubishi)
ASC - Active Stability Control (Mitsubishi)
DSC - Dynamic Stability Control (BMW, Mazda)
ESC - Electronic Stability Control (Nissan)
VSA - Vehicle Stability Assist (Honda)
VDC - Vehicle Dynamic Control (Subaru, Alfa Romeo)
MVDCS - Multimode Vehicle Dynamics Control System (Subaru)
CDS - Control Dynamic Stability
DSTC - Dynamic Stability and Traction Control (Volvo)
PSM - Porsche Stability Management (Porsche)
EUC - Enhanced Understeer Control (Nissan)
UCL - Understeer Control Logic (Jaguar)
OCF - Oversteer Control Function (Fiat, Lancia)

IADS - Integrated Active Drive System [ABS+EBD+BAS+TRC+VSC+ATC 4WD+EPS] (Toyota)
VDIM - Vehicle Dynamics Integrated Management [ABS+EBD+BAS+TRC+VSC+EPS] (Toyota)
VDMS - Vehicle Dynamics Management System [VDIM+PCU] (Toyota)
IDS - Interactive Dynamic Control [ABS+EBD+CBC+BA+TC+ESP+EHPS] (Opel)
IDS+ - Interactive Dynamic Control [ABS+EBD+CBC+BA+TC+ESP+EHPS+CDC] (Opel)
IVD, IVDC - Interactive Vehicle Dynamic Control [TCS+ESP+EBA] (Ford)
ASTC - Active Stability and Traction Control [ATC + ASC] (Mitsubishi)
SSES - StabiliTrak Stability Enhancement System [TCS + StabiliTrak] (Hummer)
AHS - Absolute Handling System [ABS + EBD + TTC + OCF + DST] (Lancia)
CST - Control Stability and Traction (Ferrari)

TSC - Trailer Stability Control (BMW)
TSA - Trailer Stability Control (Honda)

RSC - Roll Stability Control (Volvo)
ERM - Electronic Roll Mitigation (Jeep)
ARM - Active Roll Mitigation (Land-Rover)
LAC - Load Adaptive Control
ARP - Active Rollover Protection (VW)

HDC - Hill Descent Control (Land-Rover, BMW, Jeep)
DAC - Downhill Assist Control (Toyota)
DSR - DownHill Speed Regulation (Mercedes)
PHC - Porsche Hill Control
HDA - Hill Descent Assistent (VW/Audi)
DCS - Descent Control System (GM/Opel)
DDS - Downhill Drive Support (Nissan)

HAC - Hill-Start Assist Control (Toyota)
HSA - Hill Start Assist (Mercedes, Jeep)
HCA - Hill Climb Assist (VW/Audi)
USS - Uphill Start Support (Nissan)

SLS - Self Levelling Suspension Land-Rover)
BECM - Body Electronic Control Module (Land-Rover)
EAS - Four-corner Electronic Air Suspension (Land-Rover)
ABC - Active Body Control (Mercedes)
AAS - Adaptive Air Suspension (Audi)
AHC - Active Height Control (Toyota)

ADS - Adaptive Damping System (Mercedes)
EDC - Electronic Damper Control (BMW)
AMR - Audi Magnetic Ride (Audi)
DRC - Dynamic Ride Control (Audi)
TEMS - Electronic Modulated Suspension (Toyota)
PASM - Porsche Active Suspension Management (Porsche)
CCCC - Continuously Controlled Chassis Concept (Volvo)
MRC - Magnetic Ride Control (GM)
CDC - Chassis Dynamic Control (Opel)
MSC - Magnetorheological Suspension Control (Ferrari)
RSS - Road Sensing Suspension (Cadillac)
AVS - Active Vehicle Suspension (Lexus)
RSS - Reactive Suspension System (Lancia)
ACDC - Active Continuous Damping Control (Infiniti)

ACE - Adaptive Chassis Electronic Control (Land-Rover)
ASBS - Active Sway Bar System (Jeep)
RFS - Reverse Function Stabilizer (Kinetic)
KDSS - Kinetic Dynamic Suspension System (Toyota)
PDCC - Porsche Dynamic Chassis Control (Porsche)

SSPS - Speed System Power Steering (Ssangyong)
EHPS - Electro-Hydraulic Power Steering (Opel)
HPAS - Hydraulic Power Assisted Steering (Ford)
EHPAS - Electro-Hydraulic Power Assisted Steering (Ford)
SPPAS - Speed Proportional Power Assisted Steering (Ford)
EPS - Electronic Power Steering (Toyota)
DSR - Driver Steering Recommendation (VW/Audi/Skoda)
DST - Drive Steering Torque (Fiat, Lancia)
SSP - Steering Stability Program (Peugeot)
ADS - Active Drive System 4WS (Renault)
RAS - Rear Active Steer 4WS (Infiniti)
4WAS - Four Whell Active Steering (Infiniti)

SRS - Supplemental Restraint System
ELR - Emergency Locking Retractor
ALR - Automatic Locking Retractor


AWD - All Wheel Drive (stały napęd na obie osie poprzez centralny mechanizm różnicowy)
S-AWD - Symmetrical AWD [Subaru] (symetryczny stały napęd na obie osie poprzez centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym)
DCCD - Drivers Control Centre Differential [Subaru] (stały napęd na obie osie poprzez aktywny centralny mechanizm różnicowy)
AWC - All Wheel Control (Mitsubishi) (kontrola aktywnych dyferencjałów centralnego i tylnego)
S-AWC - Super All Wheel Control (Mitsubishi) (kontrola aktywnych dyferencjałów centralnego i tylnego)
ACD - Active Centre Differential [Mitsubishi] (stały napęd na obie osie poprzez aktywny centralny mechanizm różnicowy)
quattro - [Audi] (stały napęd na obie osie poprzez centralny mechanizm różnicowy typu Torsen)
xDrive - [BMW] (aktywny system rozdziału mocy na poszczególne osie przez sprzęgło)
SH-AWD - Super Handling All Wheel Drive [Honda] (aktywny system rozdziału mocy na poszczególne osie i koła tylne przez sprzęgła cierne)
ATS - Active Torque Split [Mazda] (aktywny system rozdziału mocy na poszczególne osie przez sprzęgło)
ATT - Active Torque Transfer [Hyundai] (system aktywnego przeniesienia napędu)
TOD - Torque on Demand [KIA, Ssangyong] (system aktywnego przeniesienia napędu)
ATTESA E-TS - Advanced Total Traction Engineering System for All Electronic Torque Split [Infiniti] (system aktywnego przeniesienia napędu)
ASD - Automatic Sperre Differential [Mercedes] (stały napęd na obie osie poprzez centralny mechanizm różnicowy z auto blokadą)
TTS - Torq Transfer System [Cadillac] (stały napęd na obie osie poprzez otwarty centralny mechanizm różnicowy)

2H - 2WD High (napęd na tylna oś)
2H/4H - ATT High (automatycznie dołączana przednia oś - na sztywno)
4H - 4WD High (sztywny napęd na obie osie)
4L - 4WD Low (napęd na obie osie z reduktorem)
FWH - Free Wheel Hub (piasty wolnobieżne)
FRD - Free Running Differential [Mitsubishi] (dyferencjał wolnobieżny)
ADD - Automatic Disconection Differential [Toyota] (dyferencjał odłączalny)
RFW - Remote Free Wheeling [Ford/Mazda] (dyferencjał odłączalny zdalnie manualnie)
EST - Electrical Switch Torque (manualnie, elektryczne sterowanie napędem)
EST - Electric Shift Transfer (manualnie, elektryczne sterowanie napędem)

2HP/4H - sztywny napęd na przednią oś i dołączana tylna oś (bez centralnego mechanizmu różnicowego i blokady)
HALDEX - sprzęgło cierne wielotarczowe [Volvo, Volkswagen, Mazda, Seat, Skoda, Nissan]
VTD - Variable Torgue Distribution [Subaru] (sprzęgło cierne wielotarczowe sterowane elektronicznie)
ITM - InterActive Torque Management [Hyundai, KIA] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
i-AWD - Intelligent All Wheel Drive [Suzuki, Fiat] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
EMCD - Electronic Multi-Plate Clutch Distribution [GKN] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
ATC 4WD - Active Torque Control 4WD [Toyota] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
TMW - Toyoda Machine Works [Opel, Chevrolet] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
ITCC - Intelligent Torque Coupling Control [GM] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
ECC - Electronic Coupling Control [Jeep] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
XWD - Cross Wheel Drive [Saab] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
TTD - Torque Transfer Device [Saab] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
VTM - Variable Torque Management [Honda] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
RT 4WD DPS - Real-Time 4WD Dual Pump System [Honda] (sprzęgło hydrauliczne wielotarczowe)
MPT - Multi Plate Clutch Transfer [Subaru] (sprzęgło cierne wielotarczowe sterowane hydraulicznie)
VCU - Viscous Coupling Unit (dyferencjał lub sprzęgło lepkościowe/wiskotyczne) [Subaru, Mitsubishi, Toyota, Land Rover, Suzuki, Handa, Fiat]
ATC - Automatic Torque Coupling [Renault, Fiat] (sprzęgło lepkościowe)

LSD - Limited Slip Differential (dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [Mitsubishi, Nissan, Toyota, Mazda, Hyundai]
FLD - Full Locking Differential (dyferencjał ze 100% blokadą) [Mitsubishi, Nissan, Toyota, Mazda, Hyundai]
LOCK - blokada dyferencjału (uruchamiana mechanicznie lub elektrycznie)
VDS - Variable Differential Sperre (dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [BMW]
HLSD - Hellical Limited Slip Differential (dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [Subaru, Renault]
VMDS - Variable M Differential Sperre (dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [BMW M]
AYC - Active Yaw Control [Mitsubishi] (aktywny tylny mechanizm różnicowy)
Super AYC - Super Active Yaw Control [Mitsubishi] (aktywny tylny mechanizm różnicowy)
DPC - Dynamic Performance Control [BMW] (aktywny tylny mechanizm różnicowy)
A-VCU - Active Viscous Coupling Unit (aktywny dyferencjał lub aktywne sprzęgło lepkościowe/wiskotyczne) [Subaru, Mitsubishi]
ELSD - Electronic Limited Slip Differential (aktywny dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [DC]

SPI - Single Point Injection
CFI - Central Fuel Injection (GM)
MPI - Multi Point Injection
MFI - Multi Point Fuel Injection (GM)
MPSFI - Multi Point Sequentila Fuel Injection (GM)
SFI - Sequentila Fuel Injection (GM)
ECI-MULTI - Electronically Controlled Injection MultiPoint (Mitsubishi)
SEFI - Sequentional Electronically Fuel Injection (Mitsubishi)
SMPI - Sequentional Multi Point Injection (Jeep)
T-Jet - TurboJet (Fiat)
TB - Turbo Benzina (Alfa Romeo, Lancia)
TCE - Turbo Charge Engine (Renault)
EPI Turbo - Electronically Petrol Injection (Suzuki)
MPFI - Multi Point Fuel Injection (Tata)

GDI - Gasoline Direct Injection (Mitsubishi)
D4 - Direct For Spark / Direct 4-stroke (Toyota)
FSI - Fuel Stratified Injection (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda)
TS - Twin Spark (Alfa Romeo)
JTS - Jet Thrust Stoichiometric (Alfa Romeo)
SCi - Spark Common-Rail Injection (Ford)
DISI - Direct Injection Spark Ignition (Mazda)
TFSI - Turbocharger FSI (Audi)
TSI - Turbocharger / Twincharger FSI (Volkswagen, Audi, Skoda)
CGI - Common-Rail Gasoline Injection (Mercedes)
IDE - Injection Direct Essence (Renault)
HPI - High Precision Injection (BMW)
DFI - Direct Fuel Injection (Porsche)
HCCI - Homogenic Combustion Chamber Ignition (GM)
CAI - Controlled Auto Ignition (Mercedes)
SGE - Small Gasoline Engine (Fiat)
SIDI - Spark Ignition Direct Injection (Opel)
DiTB - Direct Injection Turbo Benzina (Alfa Romeo, Lancia)

16V - 16 Valve
SOHC - Single Overhead Camshafts
DDV - Direct Drive Valvetrain (Suzuki)
DOHC - Double Overhead Camshafts
VVT - Variable Valve Timing (Suzuki)
VVT-i - Variable Valve Timing Intelligent (Toyota)
VVTL-i - Variable Valve Timing and Lift Intelligent (Toyota)
VVT-iE - Variable Valve Timing Intelligent Electrical (Toyota)
MIVEC - Mitsubishi Innovative Valve Electronic Control System (Mitsubishi)
AVCS - Active Valve Control System (Subaru)
DAVCS - Dual Active Valve Control System (Subaru)
VTEC - Variable Valve Timing and Lift Electronic Control (Honda)
i-VTEC - Intelligent Variable Valve Timing and Lift Electronic Control (Honda)
A-VTEC - Advanced Variable Valve Timing and Lift Electronic Control (Honda)
VANOS - Variable Valve Timing (BMW)
VTC - Valve Timing Control (Peugeot/Citroen, Honda)
VTi - Valve Timing Intelligence Control (Honda)
VVC - Variable Valve Control (GM)
VCT - Variable Cam Timing (Ford)
DIVCT - Dual Independent Variable Cam Timing (Land-Rover)
Ti-VCT - Two Intelligent Variable Cam Timing (Ford)
CVVT - Continuous Variable Valve Timing (Hyundai/KIA)
S-VT - Sequence Valve Timing (Mazda)
SVC - Smart Valve Acutation
CPS - Cam Profile Switching (Volvo, Land-Rover, Jaguar)
ETV - Electronic Throttle Valve (Mitsubishi)
ETC - Electronic Throttle Control (Jeep)
ETCS-i - Electronic Throttle Control System with Intelligence (Toyota)
NVCS - Nissan Valve Control System (Nissan)
VVEL - Variable Valve Event and Lift (Nissan, Infiniti)
DCVCP - Dual Camshaft Valve Control Phase (Opel)
CVTCS - Continuously Valve Timing Control System (Infiniti)
VIS - Variable Inlet System (VW/Audi)
VIM - Variable Inlet System (Land-Rover)
DISA - Dynamic Inlet System (BMW)
DIVA - Dynamic Inlet Variable System (BMW)
ACIS - Active Control Inlet System (Toyota)
NDIS - Nissan Direct Ignition Spark (Nissan)
MDS - Multi-Displacement System (DC)
DOD - Displacement On Demand (GM)
VCM - Variable Cylinder Management (Honda)

T - Turbo
K - Kompressor, Supercgarged
TC, T/C - Turbocharger
IC, I/C - Intercooler
LPT - Low Pressure Turbo
TST - Twin Scroll Turbo
THP - Turbo High Pressure (PSA, BMW)
TSTT - Twin Scroll Twin Turbo (BMW)

IDI - InDirect Injection
DI - Direct Injection

D - Diesel
TD - Turbo Diesel
dT - Diesel Turbo (Renault)
idTD - InDirect Turbo Diesel (Fiat)

DI - Direct Injection (Opel)
Di - Direct Injection (Fiat, Nissan)
DTL - Direct Turbo Injection Low Power (Opel)
DTH - Direct Turbo Injection High Power (Opel)
DTI - Direct Turbo Injection (Opel)
dTi - Direct Turbo Injection (Renault)
TDDi - Turbo Diesel Direct Injection (Ford)
EFI - Electronically Controlled Fuel Direct Injection (Toyota)
TDi - Turbo Direct Injection (Nissan)
DiTD - Direct Injection Turbo Diesel (Mazda)
Tdi - Turbocharged Direct Injection (Land-Rover)
EDC - Electronic Diesel Control (Land-Rover)

CR / CRS - Common-Rail System
PDE / UIS - Pumpe-Duse-Element / United Injector System
D4-D - Direct for Diesel (Toyota)
D-CAT - Diesel Clean Advanced Technology (Toyota)
DI-D - Direct Injection Diesel (Mitsubishi)
i-CTDI, i-DTEC - Common-Rail Turbo Diesel Injection (Honda)
SDI - Self-ignition / Suction Direct Injection (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda)
TDI - Turbo Direct Injection (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda)
TDi-VP - Turbo Direct Injection - Verteilereinspritz-Pumpe
TDI-PD - Turbo Direct Injection - Pumpe-Duse
TDI-CR - Turbo Direct Injection - Common-Rail
CDI - Common-Rail-Diesel Injection (Mercedes)
CRD - Common Rail Diesel (Chrysler, Jeep)
CRDi - Common Rail Diesel Injection (Hyundai, KIA)
TDCi - Turbo Diesel Common-Rail Injection (Ford)
HDi - High-pressure Direct Injection (Peugeot, Citroen)
dCi - Diesel Common-Rail Injection (Renault, Nissan)
JTD - Jet Thrust Diesel "uniJet" (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
JTDm - Jet Thrust Diesel "multiJet" (Fiat, Alfa Romeo)
MTJ - MulTiJet (Lancia)
M-Jet - MultiJet (Fiat, Lancia)
CDTI - Common-Rail Diesel Turbo Injection (Opel, Rover)
TCDi - Turbo Common-Rail Diesel Injection (Chevrolet)
VCDi - Variable Turbine Geometry Common-Rail Diesel Injection (Chevrolet)
TiD - Turbo Injection Direct (Saab)
TTiD - Two-Stage Turbo Injection Direct (Saab)
DDiS - Diesel Direct Injection System (Suzuki)
CiTD - Common-Rail Injection Turbo Diesel (Mazda)
MZR- CD - Common-Rail Diesel (Mazda)
XDi - eXtended Direct Injection (Ssang Yong)
HPI - High Performance Injection (Iveco)
HPT - High Performance Turbocharger (Iveco)
ADCR - Andoria Diesel Common-Rail (Andoria - Polska)
PLD - Pump Line Nozzle Principle [Pumpe Leitung Duse Prinzip] (Mercedes Trucks)
UPEC - United Pump Electronic Control (DAF)
HPI - High Pressure Injection (Scania Trucks)
DXi - Diesel eXtended Injection (Volvo Trucks, Renault Trucks)
DICOR - Diesel Common Rail (Tata)
HADI - Hydraulically Amplified Diesel Injector

FGT - Fixed Geometry Turbocharger
VGT - Variable Geometry Turbocharger (Mercedes, Jeep)
VTG - Variable Turbine Geometry
XVG / XVT - eXtended Variable Geometry Turbocharger (SsangYong)
VNT - Variable Nozzle Turbine (BMW)
VTT - Variable Twin Turbo (BMW)

LPG - Liquid Petroleum Gas
CNG - Compressed Natural Gas
CTL - Carbon To Liquid
BTL - Biomass To Liquid
GTL - Gas To Liquid

CAN - Controller Area Network

TWC - Three Way Catalityc Converter
FCC - Front Catalityc Converter
UCC - Underfloor Catalityc Converter
RCC - Rear Catalityc Converter
DPF - Diesel Particulate Filter
FAP - Filtre a Particule
EGR - Exhaust Gas Recirculation
SCR - Selective Catalytic Reduction

MT, M/T - Manual Transmision (manualna skrzynia biegów)
SMG - Sequential M Gearbox (BMW) (sekwencyjna skrzynia biegów)
DSG - Direct Shift Gearbox (VW/Audi) (sekwencyjna skrzynia biegów)
SST - Sport Shift Transmission (Mitsubishi) (sekwencyjna skrzynia biegów)
PDK - Porsche Doppel Kupplung (Porsche) (sekwencyjna skrzynia biegów
DKG - Double Clutch Gearbox (BMW) (sekwencyjna skrzynia biegów)
DCT - Double Clutch Transmission (BMW) (sekwencyjna skrzynia biegów)
AT, A/T - Automatic Transmission (automatyczna skrzynia biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym)
MCT - Multi Clutch Transmission (Mercedes) (automatyczna skrzynia biegów ze sprzęgłem wielopłytkowym)
CVT - Continuously Variable Transmission (klasyczna przekładnia bezstopniowa)
E-CVT - Electronic Continuous Variable Transmission (przekładnia bezstopniowa sterowana elektronicznie)

BP - Balanced Performance
HP - High Performance
UHP - Ultra High Performance

TPMS - Tire Pressure Monitoring System
TPWS - Tire Pressure Warning System
CTIS - Central Tire Inflation System (GM, Hummer)

ZP - Zero Pressure (Michelin)
RFT - Run Flat Technology (Bridgestone)
ROF - Run On Flat (GoodYear)
MIRS - Module Integrated Runflat System (Pirelli)
DSST - Dunlop Self Supporting Technology (Dunlop)
SSR - Self Supporting RunFlat (Continental)
XRP - eXtended Run-flat Performance (Kumho)

Wyjaśnienia i opisy skrótów w słowniku motoryzacyjnym.
pulp
Nowicjusz
 
Posty: 1

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Fotel Alpine
    Legendarna zwinność Alpine wynika z niewielkiej masy auta. Nasi inżynierowie zastosowali tę zasadę przy projektowaniu fotela, dzięki któremu kierowca i maszyna stają się jednością. Ultralekki fotel kubełkowy Siedzenie ...