Obłożona szlachetnym drewnem kierownica

Obłożona szlachetnym drewnem kierownica

12 Sty 2016, 14:58

Lexus LS, flagowy model japońskiego producenta samochodów luksusowych, nie tylko imponuje doskonałością rozwiązań technicznych – zachwyca także wyrafinowaną estetyką i wysmakowaniem szczegółów, wśród których zwraca uwagę jedyna w swoim rodzaju obłożona szlachetnym drewnem kierownica, będąca w istocie dziełem sztuki.

ImageDrewniane kierownice są elementem często spotykanym w najdroższych autach klasy premium. Wykonuje się je zwykle metodą podobną do stosowanej przy produkcji uchwytów parasoli – przez gięcie podłużnych kawałków drewna w odpowiednio dobranych warunkach, przez co słoje drewna układają się równolegle do koła kierownicy. Kierownica Lexusa LS wygląda zupełnie inaczej: słoje ułożone są na jej powierzchni poziomo, tworząc charakterystyczny, pasiasty wzór Shimamoku. Efekt ten, nawiązujący do długiej tradycji japońskiego rzemiosła artystycznego, uzyskuje się w wyniku trwającego 38 dni wieloetapowego procesu, złożonego z 67 kroków. Wykorzystuje on zarówno kunszt rękodzieła doświadczonych rzemieślników, jak i zaawansowane technologie przetwarzania tradycyjnych materiałów.

Punkt wyjścia stanowią wysezonowane pnie wiecznie zielonego azjatyckiego drzewa agatis, zwanego także soplicą. Szlachetne drewno, po doprowadzeniu do pożądanej wilgotności i uplastycznieniu, jest przerabiane na fornir – cieniutkie płaty złuszczone z obracającego się pnia za pomocą szerokiego noża. Płaty forniru są barwione na różne odcienie, co wydobywa charakterystyczny, pasiasty wzór słojów, a następnie za pomocą syntetycznych żywic łączone w cienką sklejkę. Wycięte z wzorzystej sklejki płaskie elementy o starannie dobranym kształcie trafiają do specjalnej prasy z negatywową formą, gdzie w odpowiednich warunkach uzyskują ostateczny kształt okładzin. W kolejnej prasie okładziny łączone są trwale ze szkieletem kierownicy, a następnie lakierowane, pieczołowicie wykańczane i polerowane. Pozostaje już tylko wyposażyć kierownicę w elementy instalacji elektrycznych i poduszkę powietrzną.

ImageKluczowy etap formowania i montażu drewnianych okładzin kierownicy Lexus powierzył firmie Tendo Woodwork Corporation, słynącej na cały świat z designerskich mebli wykonanych ze szlachetnej sklejki. Firma ta, założona w 1940 roku w miejscowości Tendō w prefekturze Yamagata na północnym wschodzie Japonii, opracowała własne, zaawansowane technologie gięcia i tłoczenia sklejki. Były one używane do produkcji śmigieł do samolotów myśliwskich, zaś po wojnie wykorzystano je do wyrobu estetycznych, lekkich i trwałych mebli o przepięknych kształtach. Meble Tendo, takie jak krzesło-motyl czy taboret-grzybek, trafiły do kanonu japońskiego wzornictwa przemysłowego, znajdując poczesne miejsce w światowych galeriach sztuki, a nawet na japońskim dworze cesarskim.

W taki właśnie sposób Lexus tworzy swe wyjątkowe samochody, łącząc w nich wszystko, co najlepsze w tradycji i nowoczesności Kraju Kwitnącej Wiśni.

źródło: Lexus
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2421
Zdjęcia: 8587
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    VW Jetta Hybrid - seryjna wersja w Los Angeles VW Jetta Hybrid - seryjna wersja w Los Angeles
    Volkswagen of America wprowadza na rynek jeden z najbardziej efektywnych samochodów na świecie: nową Jettę Hybrid. Za napęd odpowiedzialne jest oszczędne i przyjazne dla środowiska połączenie nowoczesnego silnika benzynowego ...
    Kia GT4 Stinger: 315 KM w koreańskim coupe Kia GT4 Stinger: 315 KM w koreańskim coupe
    Kia zaprezentowała koncepcyjne coupe o nazwie GT4 Stinger na salonie w Detroit. Pod maską Kia GT4 Stinger znajduje się turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów, generujący moc 315 KM. Napęd jest przenoszony ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Ferrari 458 Spider, żółty kolor
      Mercedes Benz f700
      Nissan 350Z Police
      Mitsubishi i-MiEV Evolution