Lexus LS, flagowy model japońskiego producenta samochodów luksusowych, nie tylko imponuje doskonałością rozwiązań technicznych – zachwyca także wyrafinowaną estetyką i wysmakowaniem szczegółów, wśród których zwraca uwagę jedyna w swoim rodzaju obłożona szlachetnym drewnem kierownica, będąca w istocie dziełem sztuki.
Drewniane kierownice są elementem często spotykanym w najdroższych autach klasy premium. Wykonuje się je zwykle metodą podobną do stosowanej przy produkcji uchwytów parasoli – przez gięcie podłużnych kawałków drewna w odpowiednio dobranych warunkach, przez co słoje drewna układają się równolegle do koła kierownicy. Kierownica Lexusa LS wygląda zupełnie inaczej: słoje ułożone są na jej powierzchni poziomo, tworząc charakterystyczny, pasiasty wzór Shimamoku. Efekt ten, nawiązujący do długiej tradycji japońskiego rzemiosła artystycznego, uzyskuje się w wyniku trwającego 38 dni wieloetapowego procesu, złożonego z 67 kroków. Wykorzystuje on zarówno kunszt rękodzieła doświadczonych rzemieślników, jak i zaawansowane technologie przetwarzania tradycyjnych materiałów.
Punkt wyjścia stanowią wysezonowane pnie wiecznie zielonego azjatyckiego drzewa agatis, zwanego także soplicą. Szlachetne drewno, po doprowadzeniu do pożądanej wilgotności i uplastycznieniu, jest przerabiane na fornir – cieniutkie płaty złuszczone z obracającego się pnia za pomocą szerokiego noża. Płaty forniru są barwione na różne odcienie, co wydobywa charakterystyczny, pasiasty wzór słojów, a następnie za pomocą syntetycznych żywic łączone w cienką sklejkę. Wycięte z wzorzystej sklejki płaskie elementy o starannie dobranym kształcie trafiają do specjalnej prasy z negatywową formą, gdzie w odpowiednich warunkach uzyskują ostateczny kształt okładzin. W kolejnej prasie okładziny łączone są trwale ze szkieletem kierownicy, a następnie lakierowane, pieczołowicie wykańczane i polerowane. Pozostaje już tylko wyposażyć kierownicę w elementy instalacji elektrycznych i poduszkę powietrzną.
Kluczowy etap formowania i montażu drewnianych okładzin kierownicy Lexus powierzył firmie Tendo Woodwork Corporation, słynącej na cały świat z designerskich mebli wykonanych ze szlachetnej sklejki. Firma ta, założona w 1940 roku w miejscowości Tendō w prefekturze Yamagata na północnym wschodzie Japonii, opracowała własne, zaawansowane technologie gięcia i tłoczenia sklejki. Były one używane do produkcji śmigieł do samolotów myśliwskich, zaś po wojnie wykorzystano je do wyrobu estetycznych, lekkich i trwałych mebli o przepięknych kształtach. Meble Tendo, takie jak krzesło-motyl czy taboret-grzybek, trafiły do kanonu japońskiego wzornictwa przemysłowego, znajdując poczesne miejsce w światowych galeriach sztuki, a nawet na japońskim dworze cesarskim.
W taki właśnie sposób Lexus tworzy swe wyjątkowe samochody, łącząc w nich wszystko, co najlepsze w tradycji i nowoczesności Kraju Kwitnącej Wiśni.
Obowiązek opon zimowych – czy istnieje i kiedy należy założyć zimówki? Niektórzy kierowcy mogą przed nadejściem zimy zastanawiać się, czy zmiana opon jest obowiązkowa. Wiąże się to z dylematami, jak chociażby to, czy za jazdę na oponach letnich zimą można dostać mandat, czy może lepiej ...
Zbudowany od podstaw samochód zasilany wodorem – Toyota Mirai Pierwszy seryjnie produkowany, zbudowany od podstaw samochód zasilany wodorem – Toyota Mirai – grudzień 2014. Prace nad napędem elektrycznym zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyota rozpoczęła już ...
Baza z danymi technicznymi samochodów marki LEXUS. Znajdziesz tu informacje o silniku (moc, pojemność, moment obrotowy itp.), wymiarach nadwozia, spalaniu (trasa / miasto / średnie), osiągach, ukałdzie hamulcowym i jeszcze wielu innych parametrach które dotyczą tego modelu. Sprawdź: dane techniczne LEXUS
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.