Pierwszy samochód, ~15tys, 2000r+, 406 2.0HDI?

21 Mar 2011, 22:58

Witam,

Jako, że to mój pierwszy post wypada się przywitać więc to czynię :)

Otóż pod koniec zeszłego roku ubzdurałem sobie samochód. Nie mam przysłowiowego "noża na gardle", więc chcę wybrać coś, co będzie mi się podobało.

W zasadzie od początku wpadł mi w oko Peugeot 406 2.0HDi lub 2.0 benzyna. Na forum 406-klub już się sporo naczytałem i wychodzi, że jeśli o to auto dbać (ogólnie dbam o swoje "zakupy") odwdzięczy się bezproblemową eksploatacją.
Roczniki chciałbym 2000 i wyżej. Do tego klimatyzacja, ciekawe wyposażenie (im więcej "w standardzie tym lepiej), sedan/limuzyna.

W kwocie jaką dysponuję chyba można już nabyć dobry egzemplarz, aczkolwiek bez szukania się nie obejdzie. Jak będzie trzeba trochę nagiąć to dam radę (np na wymianę podstawowych bzdetów po kupnie, ewentualna rejestrację, ubezpieczenie ... jednak wolałbym zamknąć wszystko jak najbliżej 15.000)

Przebiegi - nie wiem, będzie to mój pierwszy samochód. Wróżę, że może to być jakieś 1000-2000km/mc. Najczęściej będzie to trasa Poznań Dębina - Dworzec PKP Garbary lub okolice dworca głównego (czyli jakieś 7km całkiem fajną trasą w przypadku Garbar), albo gdy pociąg "daje ciała" kolejne 100km do Konina i powrót (też fajna trasa).
W takim wypadku chyba zarówno Diesel jak i Benzyna ma sens.
Benzyna będzie miała tą zaletę, że jest szansa na niższy przebieg (choć to tylko moje rozważania) + możliwość montażu gazu. Diesel HDi to (według znalezionych opinii) całkiem przyjemna konstrukcja, a nawet na trasie Dębina-Dworzec da się radę "rozgrzać".

Niestety zdaję sobie sprawę, że mogę nie trafić tak szybko na to, co chcę, więc wolę mieć "w głowie" jakiś dodatkowy model, który jak się trafi w bardzo dobrym stanie będę mógł nabyć jako substytut dla lwa.

Po przejrzeniu 15 podstron tego subforum (czyli cofnięcie się do początku lutego), znalazłem kilka modeli, ale każdy z perspektywy Peugeot'a nie wpada mi tak w oko.

Ze znalezionych:

E46 320d/i
Jeden z niewielu BMW w moim zasięgu cenowym, który mi się podoba i nie mam jakichś negatywnych odczuć jak na niego patrze (nie przychodzą mi do głowy słowa kark, dres i tego typu stereotypy). Niestety w 15tys roczniki 2000 będą trupami i bez budżetu rzędu 20tys lepiej pewnie nie podchodzić.

Mazda 626
Ogólnie - samochód, jak samochód. Niczym się nie wyróżnia, ale mnie też nie odrzuca. Taki nijaki, ale poprawny. Z profilu (na zdjęciach) najpierw człowiek (przynajmniej Ja) myśli - Renault, co mnie tylko utwierdza w przekonaniu o nijakości tego nadwozia.

Nissan Almera/Primera
Często polecane, ale dla mnie te nadwozia są jakieś takie obłe, a taka Primera P12 wygląda mi jak UFO, więc jak już to P11.

Honda Accord
Wydaje mi się bardzo poprawna. Kiedyś bardzo mi się podobała, ale już chyba wyrosłem z tej "sportowości". Obstawiam, że to może być właśnie auto "drugiego wyboru", tylko obawiam się odratowanych egzemplarzy (przywróconych do pierwotnego wyglądu po wiochatunningu wykonanego przez ludzi po obejrzeniu Fast&Furrious). W budżecie zadbany powinien się zmieścić.

Jest jeszcze Galant
Roczniki 2000 wglądają jak Muscle Car ... nawet ładne, ale chyba jednak nie chciałbym mieć takiego auta (czułbym się jak bym przechodził kryzys wieku średniego, a przecież mam niecałe 27 lat ...)

Niestety na Volvo s60 mnie nie stać (a nieziemsko podobają mi się wersje po lifcie), a chcę eleganckie, wygodne auto - stąd Peugeot 406.


Utwierdźcie mnie więc w przekonaniu, że 406 na moje wymagania jest "akuratny", i pomóżcie wybrać "substytut" (nie musi być z wymienionych wyżej, byle podobny standard do 406), na który w ostateczności (gdy już za długo będę się "bujał" z szukaniem) mogę wziąć jeśli będzie w dobrym stanie (wszak lepszy samochód w bardzo dobrym stanie niż ładny, ale kupiony "na siłę).

PS. Przepraszam za przydługi post, ale nie chciałem dać standardowego pytania "dajcie mi wszystko na tacy", bo takie już Was pewnie irytują.
Ostatnio edytowany przez barat, 28 Mar 2011, 20:59, edytowano w sumie 1 raz
barat
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 29
Miejscowość: Konin
Prawo jazdy: 16 10 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: E39 530iA 2002r
Silnik: M54B30
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002

24 Mar 2011, 21:10

406 to dobry wybór ;) Świetne wyposażenie, dobre materiały, podwójny ocynk no i bardzo wysoki komfort jak na tą klasę auta. 2.0 benzyna całkiem nieźle znosi gaz (chociaż powinna to być dobra sekwencja). 2.0 HDi to również świetny wybór. Jeżeli kupisz zadbany egzemplarz to odwdzięczy Ci się bardzo niskim spalaniem i wysoką kulturą pracy. Przy wyborze 2.0 HDi trzeba pamiętać o trzech różnych wersjach tego silnika:
- 90KM - najsłabsza i najmniej problematyczna jednostka (bez dwumasy i FAP)
- 109KM - mocniejsza ale niestety z dwumasą
- 107KM (spotykana w 406 wyprodukowanych po drugiej polowie 2001r.) - dwumas i dość problematyczny FAP.

Z pozostałych wymienionych samochodów rozważałbym w tej cenie jedynie Mazdę 626 - bardzo fajne jednostki benzynowe i wysoka bezawaryjność.
siebek25
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 156
Miejscowość: Kielce

24 Mar 2011, 22:40

Dziś widziałem na jakimś parkingu 626 i się chwilę przyjrzałem - już mnie tak nie odrzuca. Ogólnie lepsze wrażenie niż na zdjęciach po "bliższym" poznaniu, jednak przy 406 nadal blado.
Jakieś wytyczne co do silników Mazdy 626? Na jakieś szczególnie zwrócić uwagę?

Co do 406 - w zasadzie biorę już tylko pod uwagę 2.0HDi 110KM i 2.0 16V 132KM. Diesel 90KM (pomimo braku dwumasy i FAP) wydaje mi się, że się nie sprawdzi - do tego wcale nie ma sporo "lepszego" spalania niż mocniejsza jednostka. Jestem jeszcze w takim wieku, że pewnie przyspieszenie sprawi mi frajdę, nawet kosztem spalania.

Co do samej dwumasy - w zasadzie jeśli padnie (a padnie na bank w ciągu kilku lat od zakupu) to można kupić sztywne koło (według ludzi z 406-klub koszt koło 1400zł i jest OK). Zresztą nawet nowa dwumasa po wymianie starczy do końca eksploatacji tego auta.

Jednak chciałbym uniknąć FAP (dla tego nie myślę o mocnym 2.2HDi). Dwa kosztowne elementy eksploatacyjne w jednym aucie to za dużo.

Jeśli zakupię 2.0HDi to pewnie po jakimś czasie skuszę się na coś takiego (nie koniecznie z tej firmy):
http://www.44tuning.pl/digital-power-pack/
Chociaż jeszcze nie wiem, czy to będzie mądre posunięcie.

Udanie się na giełdę w Poznaniu/Gnieźnie to dobry pomysł? Jakieś polecane miejsca gdzie można tam sprawdzić 406/626? Nie mogę wszak polegać tylko na allegro/gratka bo będę szukał wieki. Trzeba też trochę połazić.
Oczywiście z komórki mogę zerkać na servicebox znając vin.
Do tego w wersjach po 2001 roku da się chyba w ASO sczytać przebieg z kompa (chociaż i tak większość jest kręconych, to jednak warto wiedzieć o ile. Ostatecznie i tak liczy się stan techniczny auta).

Dodatkowo - co wymieniać zaraz po zakupie (mimo zapewnień sprzedawcy, że zero wkładu własnego) - pewnie pasek.

PS. Fajnie, że ktoś odpisał ... już myślałem, że tylko dwu zdaniowe posty z gatunku "znajdźcie za mnie samochód za 15tys" mają odpowiedzi.
barat
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 29
Miejscowość: Konin
Prawo jazdy: 16 10 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: E39 530iA 2002r
Silnik: M54B30
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002

25 Mar 2011, 09:31

Z tego co się orientowałem silniki benzynowe w 626 nie mają jakichś typowych wad. Przy dużych przebiegach (nawet powyżej 300000km) lubią łykać olej ;) Poleciłbym Ci jednostki 2.0 115KM lub 136KM - pomimo pojemności i dość sporej masy auta są ekonomiczne. Mazda diesli nie miała wyjątkowo udanych także raczej bym je omijał.

Co do 406 - HDi 90KM to rzeczywiście muł ;) Za takim rozglądałbym się w ostateczności i od razu po zakupie przerobiłbym na 110KM :P Ogólnie te wszystkie power boxy to nie jest zły pomysł :) Musisz tylko zwrócić uwagę na stan sprzęgła, ponieważ po zwiększeniu mocy i momentu właśnie sprzęgło dostanie najmocniej po d.upie i może bardzo szybko zakończyć swój żywot.

Co do tej dwumasy to rzeczywiście można zastosować zamiennik ale mimo wszystko koszt mnie przeraża ;) W benzynowym silniku dołożyłbym trochę do tej kwoty i miałbym praktycznie kompletny remont silnika ;)

Giełdy omijałbym szerokim łukiem. Bardzo mała szansa, że trafi się coś ciekawego - tym bardziej, że teraz każdy handlarz wrzuca ogłoszenia do internetu. Nie masz w swojej miejscowości jakiejś lokalnej gazety z ogłoszeniami? Np. w świętokrzyskim mamy Anonse, gdzie jest sporo więcej ogłoszeń z naszego regionu niż w internecie.

A po zakupie standardowo trzeba wymienić rozrząd, olej i filtry.
siebek25
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 156
Miejscowość: Kielce

25 Mar 2011, 09:59

Z tymi gazetami to niegłupie. W Poznaniu jest Metro, ale nie wiem czy jest jakaś typowa gazetka ogłoszeniowa - będę musiał zerknąć.

Sam też na zakupy iść nie będę, a i przed "finałem" pewnie wskoczę na jakiś serwis dla pewności ... wydać te 200-300zł, a umoczyć 15tys to jednak jest różnica ;)
Poza tym w servicebox można szybko sprawdzić oryginalny kolor i wyposażenie - jak się mocno nie zgadza (zwłaszcza kolor) to można podejrzewać składaka (wtedy do serwisu na badania nie ma sensu jechać)

Z giełdami/komisami na prawdę jest tak tragicznie? Liczyłem, że na giełdzie pojawiają się też osoby prywatne chcące sprzedać swój samochód... Komisów nie znam, może jest jakiś chlubny wyjątek mający na stanie dobre auta?

Czyli 406 2.0HDI 110KM lub 2.0 16V (idealnie jakby w tych pieniądzach po negocjacjach trafić rok 2003, ale nie wiem czy takie rzeczy aby nie tylko w ERZE), albo w ostateczności Mazda 626 końcówka, czyli 2001 lub 2002r

Mam nadzieję, że uda mi się trafić ładny egzemplarz.

[ Dodano: 28 Marzec 2011, 21:49 ]
<--- EDIT --->
Wiem, że należy unikać komisów, ale możliwe, że w weekend będę w Gnieźnie i przy okazji mógłbym coś zobaczyć.
Ktoś może oglądał ten, lub coś mu się rzuca w oczy (poza przebiegiem, bo ten na bank kręcony):
[link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]

Napisałem prośbę o VIN, może sprawdzę wersję wyposażenia/kolor w servicebox Peugeot'a ;)
barat
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 29
Miejscowość: Konin
Prawo jazdy: 16 10 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: E39 530iA 2002r
Silnik: M54B30
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Instalacje gazowe III generacji
    Najmniej popularny typ instalacji LPG, będący niejako pośrednim pomiędzy II a IV generacją. Trudno obecnie spotkać nowe takie zestawy, gdyż rynek zdominowały systemy sekwencyjne. W instalacji gazowej III generacji wyeliminowano ...