Problem z oponą - nierównomierne ścieranie.

25 Lis 2013, 12:07

Witam,
klika dni temu w moim seacie ibiza 6L FL 2006r. zmieniałem opony z letnich (15 cali x 185x60) na zimowe (14 cali x 165x70), zauważyłem, że prawa tylna opona jest dużo bardziej starta od zewnątrz, niż od środka. Zbieżność na pewno mam dobrą, ponieważ we wrześniu 2012 roku miałem kolizję (dostałem lekko po tylnym lewym kole), po której była sprawdzona zbieżność (wszystko było w porządku). W listopadzie 2012 roku założyłem nowe opony zimowe, na których jeździłem cały sezon, aż do kwietnia 2013r. - nie było żadnego problemu z oponami, były one zużyte równomiernie. W kwietniu tego roku zakupiłem felgi aluminiowe 15 calowe z oponami, jeździłem na nich cały sezon, aż do tego miesiąca. Niestety podczas wymiany zauważyłem problem z oponą;/ Dodam też , że zauważyłem lekko przyblokowane lewe tylne koło przez hamulec ręczny, który nie odbijał. Okazało się, że szczęki są już w kiepskim stanie, mechanik wymienił mi szczęki w obu tylnych kołach, oraz łożysko prawego koła, które powodowało hałas, który było słychać w środku auta. W czym może tkwić problem nierównomiernego ścierania tej opony, skoro zbiezność mam ustawioną, na zimówkach przejeździłem cały sezon, a problem pojawił sie dopiero teraz na letnich? Może to być problem uszkodzonego łozyska, opony, czy zawieszenia? Dodam też jeszcze, że mechanik pomierzył przekątne belki zawieszenia, a także sprawdził tuleje, na których nie ma żadnego luzu.
Czekam na odpowiedź, z góry dzięki.
pp1986
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 04 03 1986
Auto: Seat ibiza 6L FL 2006r.
Silnik: 1.4 TDI
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

25 Lis 2013, 14:17

Hejka,

Ja bym pojechał z tą historią do jakiegoś zakładu wulkanizacyjnego i powiedzieć "Panie tnie mi oponę i powiedz szybko historie to Ci powie gość" Wiem, że jest teraz kolejkowo, ale nawet ktoś kto obsługuje zakład będzie w stanie stwierdzić ci może być przyczyną. A rok do roku zbieżność się może zmienić bo wystarczy dołeczek :D
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3

25 Lis 2013, 23:10

Zrób zbieżność tylko w dobrym warsztacie zacząłbym od tego.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10350
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

26 Lis 2013, 09:12

pp1986 napisał(a): Zbieżność na pewno mam dobrą, ponieważ we wrześniu 2012 roku miałem kolizję (dostałem lekko po tylnym lewym kole), po której była sprawdzona zbieżność (wszystko było w porządku).
Czy pomiar zbiezności-geometrii pojazdu zrobili Ci z wydrukiem gdzie masz wszystkie parametry.. :?: Owszem zbiezność moze być dobra ale będziesz miał niewłasciwy kąt pochylenia koła/+/i moze wtedy zdzierac zewnętrzną stronę opony..
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

26 Lis 2013, 14:01

Poniżej zamieszczam link do skanu wydruku ustawienia zbiezności i pochylenia tylnej osi.
Prosiłbym o ocenienie, czy cos jest nie tak... i czy mogło coś sie zmienić samoczynnie podczas normalnej jazdy.

Pozdrawiam
pp1986
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 04 03 1986
Auto: Seat ibiza 6L FL 2006r.
Silnik: 1.4 TDI
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

26 Lis 2013, 20:21

pp1986 napisał(a):Poniżej zamieszczam link do skanu wydruku ustawienia zbiezności i pochylenia tylnej osi.
Jesteś pewny ze ta prawa opona jest bardziej zjechana z zewnątrz.. :?: :?: Patrząc na parametry geometryczne tylnej osi wszystko wskazuje na to ze:
1/ Opona prawa strona powinna byc bardziej zuzyta od wewnątrz
2/ Opona tylna lewa strona większe zuzycie od zewnątrz
Z wydruku wynika ze masz tylna os"przekoszoną"...Nie próbowali poprawic zbieznosci na mocowaniu tej osi do nadwozia... :?: :?: /chociaz jak tego nie widze to nie jestem pewny czy jest taka mozliwosc/.Ogolnie to producent nie przewidział w tym rozwiazaniu regulacji zbieznosci.Jednak jezeli się cos poduma to mozna znależc rozwiazanie... :wink:
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

26 Lis 2013, 21:00

Teraz byłem jeszcze raz oglądać w garażu obie tylne opony i niestety obie są starte bardziej po stronach zewnętrznych;/ :angry:
pp1986
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 04 03 1986
Auto: Seat ibiza 6L FL 2006r.
Silnik: 1.4 TDI
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

26 Lis 2013, 21:48

pp1986 napisał(a):niestety obie są starte bardziej po stronach zewnętrznych;/
Czyli:
1/ Lewa strona sie zgadza bo koło"patrzy"do środka +O,57min.a winno być +O,O5MIN/maks./.Przy tej zbiezności strona ta będzie cały czas narazona na szybkie zuzycie opony po zewnętrznej stronie...
2/ Prawa strona-to ze opona jest zuzyta po zewnetrznej stronie to juz dla mnie zagadka.Jak pisałem wcześniej tylko i wyłacznie od wewnątrz patrzac na parametry geometryczne.W tym przypadku na odległośc nie bedę Ci w stanie cokolwiek więcej powiedziec.Przykro mi.. :(
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

26 Lis 2013, 22:00

Ale taka dokładność 0.07 min ma wpływ na ścieranie opony?
Bo tyle wynosi różnica pomiędzy 0,50, a 0.57;/
pp1986
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 04 03 1986
Auto: Seat ibiza 6L FL 2006r.
Silnik: 1.4 TDI
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

27 Lis 2013, 08:55

pp1986 napisał(a):Bo tyle wynosi różnica pomiędzy 0,50, a 0.57;/
Kolego dobrze kuknij na parametry...
1/Zalecany przez producenta to 0.05min
2/Uzyskany na pomiarze to 0,57 min
Teraz widzisz roznicę... :?: :?: :wink:
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

18 Gru 2013, 13:11

Witam,
byłem na zbieżności i okazało się, że tylna os jest krzywa.
Kupiłem prostą oś, wymieniłem, pojechałem na zbieżność okazało się, że juz z osią jest wszystko oki, ale jest problem z ustawieniem zbieżności, ponieważ lewe ucho mocowania belki jest lekko krzywe.
Mechanik w celu regulacji doradził mi lekkie rozwiercenie tulej mocowania belki i stwierdził, ze nie ma opcji, aby coś się z tyłu przestawiło, ponieważ są mocno skręcone śruba.
Mam pytanie, czy mozna je rozwiercać??
Czy nie bedzie się pozniej sama przestawiała zbieznośc na tych tulejach???

Prosiłbym o odpwiedź.

Pozdrawiam
pp1986
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 04 03 1986
Auto: Seat ibiza 6L FL 2006r.
Silnik: 1.4 TDI
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

18 Gru 2013, 15:30

pp1986 napisał(a): ale jest problem z ustawieniem zbieżności, ponieważ lewe ucho mocowania belki jest lekko krzywe.
Masz parametry nowego pomiaru... :?:
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

04 Lut 2014, 16:00

Minęło już trochę czasu,wiec jeżeli temat jest w dalszym ciągu aktualny to koniecznie daj znać na forum jakie wyszły parametry nowego pomiaru,tak nawet z czystej ciekawości czekamy na Twoją opinię.
OponyImpolex
Początkujący
 
Posty: 108
Auto: Audi A3
Silnik: 1.9 140KM
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna