Renault Berlinette Alpine A110 i trochę historii w sporcie

Renault Berlinette Alpine A110 i trochę historii w sporcie

12 Wrz 2013, 13:39

Berlinette A110 zaprezentował Jean Rédélé na salonie samochodowym w Paryżu
w 1962 roku. Samochód wzorowany na modelu Alpine A108 zyskał na stylu i stał się bardziej rasowy za sprawą bardziej płaskiej pokrywy komory silnika, większej powierzchni przeszklonej oraz tylnych świateł z Renault 8
. Nowy blok silnika wymusił wprowadzenie zmian na poziomie wlotów powietrza ze względu na przymocowanie chłodnicy z tyłu bloku. Otwory u samej góry błotników wykonano z żywicy i zaślepiono czterema listwami chromowanymi. Wszystkie te zmiany jeszcze bardziej podkreśliły elegancki wygląd Berlinette A110. Prosta i zrównoważona sylwetka pojazdu jest wprost nieskazitelna.

Image

Samochód dla pasjonatów
Jazda w Berlinette to niezwykłe przeżycie. Trzeba zdawać sobie sprawę, że ten samochód został zaprojektowany do wygrywania rajdów. I wygrywał je. Kiedy zajmiemy miejsce za kierownicą, natychmiast tworzymy z pojazdem jedność. Zwinność i właściwości trakcyjne to główne mocne strony modelu, wynikające z ustawienia silnika na wysokości tylnego zwisu. Silnik zapewnia dzięki temu wchodzenie samochodu w poślizgi, które można z łatwością kontrolować za pomocą kierownicy lub pedału przyspieszenia.

Berlinette i sport wyczynowy
Lekkość i zwinność modeli Berlinette pozwalały im dokonywać cudów na wyścigach samochodowych. Sprawiały radość kierowcom i zachwycały widzów, którzy mogli je obserwować w najdziwniejszych pozycjach akrobatycznych. Nie sposób wymienić wszystkich wyścigowych sukcesów, jakie odniosły te samochody. Spróbujmy jednakże podać przynajmniej najważniejsze z nich.

Image

1961–1968: Początki
José Rosinski odnosi pierwsze zwycięstwo w A110 w rajdzie „Rallye des Lions” w 1963 roku.
W kolejnych latach różni kierowcy z "prywatnych stajni" pojawiają się na krajowych i międzynarodowych zawodach w samochodach znanych marek o dużo większej mocy.
- 1967 r.: Tworzenie silnej ekipy
Nazwa Alpine zostaje zmieniona na Alpine Renault. W zespole fabrycznym pojawiają się nowi kierowcy: Gérard Larrousse, Jean-Claude Andruet, Jean-Pierre Nicolas, a z "prywatnej stajni" startuje Bernard Darniche.
- 1968 r.: Pierwsze mistrzostwa Francji
Gérard Larousse wygrywa rajd "Śniegu i Lodu" (Neige et Glace) oraz rajd "Rallye de Lorraine", a Jean-Claude Andruet zyskuje tytuł Mistrza Francji po odniesieniu czterech zwycięstw w sezonie.

Image

1969 r.: Zwiększenie mocy
Kierowcami, którzy wyróżniają się tego roku, są odnoszący kilka zwycięstw Jean Vinatier i Jean-Claude Andruet. Na koniec sezonu pierwszy z nich zostaje ogłoszony Mistrzem Francji w rajdach.

1970 r.: Mistrzostwo Europy i Mistrzostwo Francji
Model Berlinette 1600 S uzyskuje homologację w grupie 4 i może walczyć niemal na równi z innymi konkurentami o większej mocy. Jean-Claude Andruet, który po kilku wyczynach jest skłonny poskromić swój ognisty charakter, na zakończenie sezonu uzyskuje tytuł Mistrza Francji i Mistrza Europy.

1971 r.: Berlinette frunie nad Monte Carlo
Ove Andersson wygrywa rajd Monte Carlo, Jean-Luc Thérier zajmuje drugie, a Andruet
– trzecie miejsce. Andersson wygrywa również we Włoszech, gdzie walczy z armadą goniących go samochodów Fiat i Lancia. Odnosi również zwycięstwo w austriackim rajdzie Alp i w Akropolu, zapewniając ekipie Alpine międzynarodowy tytuł. Jean-Pierre Nicolas zdobywa natomiast Mistrzostwo Francji.

Image

1972 r.: W drodze do chwały
Blok silnika 1600 zostaje zastąpiony blokiem o pojemności 1800 cm3 i większej mocy. Jean-Claude Andruet wygrywa Tour de Corse. Następnie odniesionych zostanie wiele zwycięstw, którymi podzielą się kierowcy ekipy. Na koniec sezonu Bernard Darniche zostaje ogłoszony mistrzem Francji, a Jean-Luc Thérier osiąga wielki sukces i wygrywa rajd "Rallye des Cévennes", mając na pokładzie silnik 1600 z turbosprężarką.

1973 r.: Punkt kulminacyjny
Wyobraźmy sobie najlepszych kierowców francuskich z tamtych czasów: Andrueta, Darniche’a, Thériera, Nicolasa czy Piota, nie zapominając oczywiście o doświadczonym Anderssonie, stojącej za nimi i oddanej im duszą i ciałem ekipie mechaników oraz samochodzie na najlepszym etapie rozwoju. Sezon rozpoczyna się od zwycięstwa odniesionego w rajdzie Monte Carlo przez Andrueta, za którym do mety przybywają cztery pozostałe modele Berlinette.
W Portugalii podwójne zwycięstwo odnoszą Thérier i Nicolas. W rajdzie Maroka Darniche jest rewelacyjny. Reszta sezonu też przebiega bardzo pomyślnie. Alpine Renault zdobywa tytuł Mistrza Świata, a Jean-Luc Thérier zostaje ogłoszony Mistrzem Francji

1974–1975: Ostatnie osiągnięcia oficjalnej drużyny
Nicolas wygrywa rajd Maroka. W "Tour de Corse" jest drugi, są to jednak ostatnie chwile Berlinetki i tego roku ostatnie zwycięstwo na pokładzie A110 odnosi Henry w "Critérium des Cévennes".

źródło: Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2719
Zdjęcia: 9745
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Renault Berlinette Alpine A110 i trochę historii w sporcie

12 Wrz 2013, 21:24

Dzięki i proszę o więcej. :ok:
piotr R
Aktywny
 
Posty: 354
Rejestracja: 15 Lip 2010, 20:02
Miejscowość: WGM
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pirelli powraca do produkcji opon krzyżowych (diagonalnych) Pirelli powraca do produkcji opon krzyżowych (diagonalnych)
    Po przeszło 50 latach ciągłej produkcji opon radialnych, Pirelli powraca do produkcji tradycyjnych opon krzyżowych (diagonalnych). Nowa odsłona kultowych opon skierowana jest do miłośników klasycznych samochodów, ...
    Hyundai Veloster oraz Veloster Turbo Hyundai Veloster oraz Veloster Turbo
    Podczas targów motoryzacyjnych NAIAS 2018 w Detroit Hyundai zaprezentował nowy model Veloster i Veloster Turbo. Awangardowy projekt samochodu jest efektem współpracy projektantów z Korei oraz Stanów ...

  •