Rozszczelniona sprężarka

Rozszczelniona sprężarka

14 Maj 2019, 19:23

Witam.

Postanowiłem napełnić klimatyzację (nie działała od zakupu auta - ok. 1,5 roku).

Pojechałem do serwisu, po naładowaniu czynnika i włączeniu klimatyzacji sprężarka nie ruszyła, mechanik wziął spawarkę i stwierdził że "przyspawa sprzęgło", po tej czynności klimatyzacja zaczęła działać (Dodam iż jest to kompresor sterowany elektrozaworem DQ2 13189393).

Po 3 dniach (60 km jazdy), poczułem swąd spalenizny spod maski, otwieram... cała komora silnikowa w zielonym barwniku. Odstawiłem auto do serwisu i mechanik stwierdził, że uszkodzona jest sprężarka.

Czy wyciek mógł zostać spowodowany przez jakiś błąd podczas nabijania?

Czy to oznacza, że sprężarka nadaje się wyłącznie do regeneracji?

Czy istnieje możliwość zamiany sprężarki na sprzęgłową?

Pozdrawiam.
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 6
Rejestracja: 09 Wrz 2017, 16:59
Prawo jazdy od: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

Re: Rozszczelniona sprężarka

15 Maj 2019, 10:12

irokez941 napisał(a):Czy wyciek mógł zostać spowodowany przez jakiś błąd podczas nabijania?
Raczej nie, tu wszystko dzisiaj robi urządzenie w którym podajesz tylko ilość czynnika.
irokez941 napisał(a):Czy to oznacza, że sprężarka nadaje się wyłącznie do regeneracji?
Jeżeli swąd spalenizny poszedł od sprężarki to nie pozostaje ci nic innego jak regeneracja bądź wymiana na nową.

irokez941 napisał(a):mechanik wziął spawarkę i stwierdził że "przyspawa sprzęgło", po tej czynności klimatyzacja zaczęła działać
No i podziałała... sprzęgło ma za zadanie również chronić kompresor przed uszkodzeniami. Pewnie było uszkodzone (zerwane) i wystarczyło je wymienić. Jak zostało zespawane i problem ze sprężarką wystąpił ponownie to zamiast zerwać sprzęgło poszła sprężarka. Sprzęgło zapobiega uszkodzeniu sprężarki poprzez zerwanie i umożliwia przez to też dalszą jazdę w przypadku pojawienia się takiego problemu.
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 2330
Zdjęcia: 11
Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
Auto: Nie mam

Re: Rozszczelniona sprężarka

15 Maj 2019, 16:59

Po oględzinach stwierdził że sprężarka wyrzuciła tę "zieloną ciecz" przez zawór, lecz w środku znajduje się jeszcze czynnik.


Rozumiem. Czyli w tym przypadku wina leży wyłącznie po stronie mechanika, który nie do końca fachowo rozwiązał kwestię sprzęgła. :bored:

Rozumiem, że powinien w związku z tym naprawić usterkę na własny koszt.

Dzisiaj wstępnie umówiliśmy się, że poszuka sprężarki z elektromagnesem - co wiąże się z małą przeróbką elektryki.

Druga sprawa. Skoro sprzęgło jest nadal przyspawane, to rozumiem że nie mogę jeździć autem, ponieważ dalej sprężarka pracuje?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 6
Rejestracja: 09 Wrz 2017, 16:59
Prawo jazdy od: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

Re: Rozszczelniona sprężarka

15 Maj 2019, 19:24

Trzeba by było sprawdzić dlaczego tak się stało, bez zbadania dokładnej przyczyny dalsza jazda może jeszcze bardziej uszkodzić cały układ. Warto też sprawdzić czy to sprzęgło było faktycznie zerwane.
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 2330
Zdjęcia: 11
Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
Auto: Nie mam

Re: Rozszczelniona sprężarka

15 Maj 2019, 21:10

Tak sobie myślę, skoro wymieniłbym sprzęgło na nowe, to doszłoby prawdopodobnie do kolejnego uszkodzenia tej części.

Bo skoro teraz ta przyspawana doprowadziła do uszkodzenia sprężarki, to w przypadku nowego sprzęgła uszkodziłoby się ono. Czyli i tak czy siak coś ze sprężarką było nie tak. Dobrze kombinuje?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 6
Rejestracja: 09 Wrz 2017, 16:59
Prawo jazdy od: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

Re: Rozszczelniona sprężarka

16 Maj 2019, 19:13

W sprężarkach sterowanych elektrozaworem zerwane sprzęgło najczęściej oznaczało już uszkodzenie sprężarki. Takie sprężarki są dużo bardziej czułe na niedobory czynnika czy oleju w układzie . Więc u ciebie problem wcześniejszy mógł wystąpić przez właśnie taką sytuację. Zerwane sprzęgło nie pozwalało ruszyć sprężarce po napełnieniu układu ale mechanik je zespawał na sztywno więc ruszyło. Teraz pytanie czy zespawane sprzęgło nie miało wpływu na awarię? Być może gdyby było sprzęgło zapobiegło by ono powstałemu problemowi ale to tylko domysły.

W przypadku sprężarki z tradycyjnym sprzęgłem elektromagnetycznym samo sprzęgło mogło się ślizgać co mogło oznaczać problem z niedoborem czynnika, oleju i nieszczelnością wtedy pogarszała się jakość smarowania ale najczęściej z kompresoem nic się nie działo i można było go uratować.
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 2330
Zdjęcia: 11
Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
Auto: Nie mam
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak działa Toyota Safety Sense? Jak działa Toyota Safety Sense?
    Toyota Safety Sense (TSS) to pakiet który składa się z kilku systemów bezpieczeństwa i ma za zadanie zapobiegania kolizjom lub ograniczeniom ich skutków. Opisujemy poniżej systemy które wchodzą ...
    OffRoad Show Poland 2012 / relacja OffRoad Show Poland 2012 / relacja
    Po raz pierwszy w Polsce odyły się Targi Pojazdów 4x4 w Warszawie! Ogólnopolskie Targi Pojazdów 4x4 OFFROAD SHOW POLAND w Warszawie to innowacyjne przedsięwzięcie, wychodzące naprzeciw rosnącej rzeszy ...

  • Re: Rozszczelniona sprężarka

    16 Maj 2019, 21:01

    Więc w sumie wychodzi na to , że ze sprężarką było coś nie tak. Bo zapewne gdybym zmienił tylko sprzęgło na nowe, to ono i tak by się zerwało.

    Sprężarka DQ2 jest strasznie mało dostępna i droga (z tego co wiem Opel montował kompresory sterowane elektrozaworem tylko w 2004 r., potem powrócił do zwykłej wersji).

    Moje pytanie.. Czy istnieje możliwość zakupu i montażu kompresora z tradycyjnym sprzęgłem (13124749 WG)? Słyszałem że jest to możliwe, lecz trzeba co nieco pozmieniać w elektryce auta.
    irokez941
    Nowicjusz
     
    Posty: 25
    Zdjęcia: 6
    Rejestracja: 09 Wrz 2017, 16:59
    Prawo jazdy od: 01 12 2012
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: ASTRA III H
    Silnik: 1.4 16V TWINPORT
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2004

    Re: Rozszczelniona sprężarka

    19 Maj 2019, 13:54

    irokez941 napisał(a):Czy istnieje możliwość zakupu i montażu kompresora z tradycyjnym sprzęgłem (13124749 WG)? Słyszałem że jest to możliwe, lecz trzeba co nieco pozmieniać w elektryce auta.
    W tym przypadku najlepiej jak byś znalazł warsztat zajmujący się klimatyzacją i w przypadku takiego montażu o ile się zgodzą na zmianę (przeróbkę) udzielą ci gwarancji. Wtedy będziesz spokojny przynajmniej przez pewien czas.
    Cichy77
    Stały forumowicz
     
    Posty: 2330
    Zdjęcia: 11
    Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
    Auto: Nie mam

    Re: Rozszczelniona sprężarka

    Wczoraj, 10:04

    Witam po dłuższym czasie.

    Tymczasowo kazałem odciąć sprzęgło, tak aby sprężarka przestała chodzić " na sucho" (szukam innej), lecz tego dnia pojawił się inny problem :D . Pękł górny wąż łączący chłodnice z termostatem. Wymieniłem termostat, wąż, płyn i teraz dochodzi do troche dziwnej sytuacji.

    Przy uruchomieniu zimnego silnika, po trzech kilometrach jazdy, temperatura dochodzi do 117 °C , wyje wentylator, następnie spada do ok 89 °C i tak już mniej więcej trzyma. (Wcześniej osiągałem temperaturę max 84 °C w trakcie jazdy, więc termostat raczej był do wymiany).

    Moje pytanie brzmi, czy 117 °C nie jest za dużą temperaturą?

    Dodam także, że górny wąż zaraz po nagrzaniu jest dość twardy i robi się miękki po ok. 6 godzinach od zgaszenia silnika.

    Pozdrawiam.
    irokez941
    Nowicjusz
     
    Posty: 25
    Zdjęcia: 6
    Rejestracja: 09 Wrz 2017, 16:59
    Prawo jazdy od: 01 12 2012
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: ASTRA III H
    Silnik: 1.4 16V TWINPORT
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2004