Saab 9.3 2.0t - dziwne zachowanie auta

11 Sie 2022, 23:11

Cześć!

Pisze do Was z zapytaniem co mogło się stać. Rano chcąc odpalić auto zaczęło dymić na czarno, cały się trząść i kopcić. Po zgaszeniu auta i odpaleniu na nowo i przejechaniu na siłę zaczęło działało normalnie.
Teraz, wracając do domu sytuacja powróciła jednak bardziej. Kopcił na biało (dużo dymu), drżał podczas jazdy, nie miał w ogóle mocy i gasł na wolnych obrotach. Dymu jest dużo zarówno na zewnątrz ale co gorsza w środku. Zapach dymu zmieszany benzyna z płynem chłodniczym (?) Jutro podpinam obd i zoabvze co pokaże komputer. Ktoś jakieś pomysły?
Bikey132
Nowicjusz
 
Posty: 12

12 Sie 2022, 14:24

Zajrzyj do płynu chłodzącego i zobacz czy nie widać jakiś zmian koloru, tłustych oczek itp. tak samo zerknij na bagnet i jakość oleju.

Bikey132 napisał(a):Dymu jest dużo zarówno na zewnątrz ale co gorsza w środku
Przyjrzyj się czy przy silniku gdzieś nie dymi, raczej to stamtąd on się przedostaje do kabiny. Nie chodzi czasem sporo głośniej?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

12 Sie 2022, 14:48

Płyn jest okej, nie widać na nim nic złego. Dym szczerze mówiąc leci imo po prostu z wydechu bo jest go straszliwie dużo. Szkoda że nie mogę podrzucić tu filmu bo odpalałem go dzisiaj żeby OBD podłączyć to jest konkretna chmura białego dymu. I tutaj rodzi się moje pytanie, czy to przypadkiem nie są objawy turbo? Spadek mocy, drżenie, dym?

Udało się jednak wrzucić zdjęcie
Bikey132
Nowicjusz
 
Posty: 12

16 Sie 2022, 10:04

Z tym płynem, to zerknij, czy go nie ubywa ze zbiorniczka.
Jeżeli poziom płynu jest cały czas taki sam ( na zimnym silniku oczywiście ), to teoretycznie można odrzucić UPG.
A dym jest napewno biały, czy może raczej szary? Bo to też ma znaczenie. Jak jest szary, to może to być problem z mieszanką. Wskazania czujnika temp. płynu chłodzącego są w normie?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Sie 2022, 10:12

Jak dla mnie to nie UPG, a coś ze spalaniem / blokiem / głowicą.

Może być i turbo, chociaż dziwne że stało się nagle i to nie podczas pałowania na autostradzie na przykład.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

16 Sie 2022, 10:20

Jakiś "znawca" podmieniał "ECU" ale nie było to jego winą. Dym jest biały, foto tego nie oddaje. Co do turbo, ten sam chłopak zarzucił że na uszczelce od turbo siedzi olej. Ale czy to turbo to nie jestem pewny, może to zależy od auta ale w moim przypadku padnięte turbo całkowicie inaczej wyglądało. No i tak naprawdę najbardziej zastanawiająca rzecz, skąd i dlaczego z nawiewów leci swąd benzyny
Bikey132
Nowicjusz
 
Posty: 12

16 Sie 2022, 10:40

Jak płynu chłodniczego nie ubywa, to jedynie przychodzi na mysl puszczanie oleju przez turbo (wbrew pozorom jasny dym wtedy leci).
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

17 Sie 2022, 10:28

Biały dym z rury, to oczywiście nie tylko UPG. Może to być również problem z turbosprężarką, która jest rozszczelniona. Ale zanim postawisz na turbo, warto najpierw sprawdzić czy to nie wina pierścieni lub czegoś z układem wtryskowym. Dym który wydobywa się z rury wskazuje w takim przypadku spalanie oleju.
Jednakże jeżeli kopci i są problemy z mocą, to chyba niestety turbo. Do tego powinno spalanie się zwiększyć.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Sie 2022, 10:59

O właśnie, co do spalania to fakt, bo benzyny uciekło w przestrzeń strasznie duże ilości. Z niecałej połowy baku zeszło na rezerwę po jakichś 5/6km łącznie
Bikey132
Nowicjusz
 
Posty: 12

17 Sie 2022, 11:59

Chałupniczo można zrobić płukankę i wlać nowy olej, czasem pomaga na pierścienie, chociaż jak dymu jest dużo to nie sądzę żeby był ratunek od mechanika.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

17 Sie 2022, 13:08

Biały dym , smród paliwa , paliwa zeszło bardzo dużo na krótkim odcinku , silnikiem trzęsie ( za bogato / nie pali na wszystkie cylindry ) tak aż się nasuwa myśl - któryś wtryskiwacz zacięty w pozycji otwartej . Identyczną sytuacje miałem w jakimś tam volvo na wtrysku bezpośrednim .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

17 Sie 2022, 13:33

A co mówi sterownik po podpięciu komputera?
Swego czasu dawno temu miałem podobny problem i tu o dziwo chodziło o skrzynkę z bezpiecznikami i konkretnie zwarcie, ale może to zupełnie coś innego.
Te problemy z turbo czy głowicą itp są wg mnie mało prawdopodobne bo co? raz działa raz nie? to nie rozrusznik czy inna część elektryczna.
Trevor
Zaawansowany
 
Posty: 681
Prawo jazdy: 09 10 2010
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Opel
Paliwo: Benzyna

17 Sie 2022, 14:46

To, czy to wina pierścieni można bardzo łatwo przecież sprawdzić. Nawet na dwa sposoby...Jeden kosztuje parę złotych, a drugi za darmo. Wystarczy tylko obserwować...Wtryskiwacze również można bardzo łatwo sprawdzić. Wszak uważam, że zawsze należy zacząć od diagnostyki...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Sie 2022, 20:49

MotoAlbercik napisał(a):To, czy to wina pierścieni można bardzo łatwo przecież sprawdzić
Pierścienie by padły ot tak pyk i już ich nie ma ? A jakieś symptomy ich padnięcia ? Stopniowe zwiększenie zużycia oleju np. ? Stopniowy spadek mocy silnika ? Tutaj mamy awarię już i teraz więc ....?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

18 Sie 2022, 18:17

bonifacy napisał(a):Pierścienie by padły ot tak pyk i już ich nie ma ? A jakieś symptomy ich padnięcia ? Stopniowe zwiększenie zużycia oleju np. ? Stopniowy spadek mocy silnika ?

Bikey132 napisał(a):Kopcił na biało (dużo dymu), drżał podczas jazdy, nie miał w ogóle mocy i gasł na wolnych obrotach.

Typowy objaw spalania oleju, który może być spowodowany zapieczonymi pierścieniami nam tłokach. Opróćz UPG oczywiście, którą wykluczyliśmy, ponieważ nie ubywa płynu.
bonifacy napisał(a):A jakieś symptomy ich padnięcia ?

Czy coś się działo wcześniej, to już musisz zapytać raczej nie mnie... Ja tylko piszę, co może być powodem i co można najtaniej wykluczyć. Sprawdzić, czy pierścienie się zapiekły to koszt paru złotych. Chyba warto je wykluczyć? Wtryskiwacze? Też koszt paru złotych.
Nie wiem, co ty być robił, ale gdyby to auto trafiło do mnie, to bym sobie to sprawdził jako pierwsze. Roboty dosłownie na kilkanaście minut, łącznie z myciem rąk...Wszak to dużo tańsze i krótsze w diagnozie niż turbo...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000