Szyby samochodowe - wszystkie kody rozszyfrowane

03 Paź 2006, 13:37

Szyba samochodowa jest elementem istotnym dla bezpieczeństwa. W nowszych pojazdach klejona szyba przednia zapewnia do 30 procent sztywności nadwozia. Ale właściciele młodych i oldtimerów powinni zdecydowanie postawić na jakość, jeśli chodzi o szyby samochodowe.

Zgodność ze wszystkimi normami bezpieczeństwa i jakości w produkcji szkła ma zatem kluczowe znaczenie dla klasycznego szkła samochodowego. Szyby przednie, boczne i tylne firmy Classic-Autoglas są produkowane zgodnie ze specyfikacjami producenta i uwzględniają wszystkie specyfikacje serii, dzięki czemu zachowany jest stabilizujący wpływ na statykę pojazdu, jakość optyczna i optymalne dopasowanie zapewniają bezproblemowy montaż.

Stempel zawiera informacje
Stempel na szybie wiele mówi o szybie samochodu. Nawiasem mówiąc, to, czy logo producenta samochodu znajduje się na szybie pojazdu, niekoniecznie jest oznaką jakości. Fabryki samochodowe produkują samochody, a nie okna. Produkcję tafli zawsze zlecamy wyspecjalizowanym hutom. Jeśli przyjrzysz się kolejno wszystkim szybom nowego pojazdu, często na podstawie plomby kontrolnej szyb zidentyfikujesz dwóch, trzech lub czterech różnych producentów szyb w jednym pojeździe.

Znacznie pewniejszym znakiem jakości szyby samochodowej są elementy plomby ECE. Za tajemniczą kombinacją cyfr i liter kryją się stwierdzenia dotyczące pochodzenia, jakości i właściwości optycznych płyty. Dzięki znakowi „E” na przedniej szybie możesz być pewien wysokiej jakości przedniej szyby w swoim samochodzie.

Dyrektywa ECE „43 R” UN/ECE Regelung Nr. 43
Kombinację „43 R” można znaleźć na każdej nowo wyprodukowanej płycie przeznaczonej na rynek europejski. Wszystkie obowiązujące w całej Europie zasady i przepisy są dokładnie określone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej , w „Regulaminie nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (UN/ECE) – Jednolite warunki homologacji szyb bezpiecznych materiałów i ich montażu w pojazdach”.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Rozporządzenie to określa na przykład różne rodzaje szkła, gdzie można je stosować oraz sposób badania tego szkła samochodowego.

Numer homologacji EKG

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Każdy kawałek szyby samochodowej musi być opatrzony numerem homologacji nadanym pierwotnemu producentowi zgodnie z regulaminem EKG nr 43. Jeśli więc huta szkła powiela szybę, ta szyba musi nadal mieć ten sam numer ECE na swoim stemplu, który był wówczas przypisany do producenta pojazdu. Korzystając z tego numeru zezwolenia, można następnie wybrać konkretne zezwolenie i wyświetlić zawarte w nim specyfikacje. Homologacja określa np. nominalną grubość przedniej szyby, rodzaj materiału (szkło lustrzane, float, maszynowe) czy obecność przewodów elektrycznych (ogrzewanie szyby, antena itp.).

Znak homologacji typu oszklenia

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Inne wymagania stawiane są szybom przednim niż szybom bocznym, przez które kierowca pojazdu musi stale patrzeć, oraz szybom pojazdów, które są stosowane np. w szyberdachach. Różne rodzaje szkła są również uregulowane w dyrektywie ECE 43. Rodzaj oszklenia jest oznaczony różnymi znakami na stemplu szyby. Najczęstszym jest „ // ”. Co niewiele osób wie: ściśle mówiąc, ten znak to rzymska dwójka.

W wytycznej 43 znaki łacińskie są zdefiniowane i podzielone w następujący sposób:
  • I - dla "szkła hartowanego", w praktyce czyli bezpiecznego szkła hartowanego ( I/P jeśli powlekane)
  • II - szyba zwykła laminowana ( II/P jeśli powlekana)
  • III – dla szkła laminowanego poddanego obróbce wstępnej, w którym co najmniej jedna tafla szkła została poddana specjalnej obróbce w celu zwiększenia wytrzymałości ( III/P w przypadku powlekania)
  • IV - dla szkła-plastiku
  • V - dla szyb bezpiecznych o normalnej przepuszczalności światła mniejszej niż 70%
  • VI - dla szyb bezpiecznych o normalnej przepuszczalności światła mniejszej niż 70%
  • VII - dla równomiernie naprężonych szyb przednich, które mogą być stosowane w pojazdach wolnobieżnych, które ze względu na swoją konstrukcję nie poruszają się z prędkością większą niż 40 km/h
  • VIII – dla oszklenia ze sztywnego tworzywa sztucznego, które w zdefiniowanym teście elastyczności ugina się o mniej niż 50 mm
  • IX - dla przeszkleń wykonanych z elastycznego tworzywa sztucznego, które w zdefiniowanym teście elastyczności uginają się o więcej niż 50 mm
  • X - dla sztywnej plastikowej szyby zespolonej
  • XI – dla tafli szkła laminowanego innych niż szyby przednie

Kody krajów E-Mark

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Wytyczne EKG nr 43 określają również, że każda szyba musi być zaopatrzona w stempel szyby, wewnątrz którego znajduje się litera „E” oraz kod kraju, który udzielił homologacji. Same kody krajów zostały nadane przez „Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych” (UNECE):

E1 = Niemcy
E2 = Francja
E3 = włoski
E4 = Holandia
E5 = Szwecja
E6 = Belgia
E7 = Węgry
E8 = Republika Czeska
E9 = Hiszpania
E10 = Serbia i Czarnogóra
E11 = Wielka Brytania
E12 = Austria
E13 = Luksemburg
E14 = Szwajcaria
E16 = Norwegia
E17 = Finlandia
E18 = Dania
E19 = Rumunia
E20 = Polska
E21 = Portugalia
E22 = Rosja
E23 = Grecja
E24 = Irlandia
E25 = Chorwacja
E26 = Słowenia
E27 = Słowacja
E28 = Białoruś
E29 = Estonia
E31 = Bośnia i Hercegowina
E32 = Łotwa
E34 = bułgarski
E36 = Litwa
E37 = Turcja
E40 = Macedonia
E43 = Japonia
E45 = Australia
E46 = Ukraina
E47 = Republika Południowej Afryki
E48 = Nowa Zelandia
E49 = Cypr
E50 = Malta
E51 = Korea Południowa
E52 = Malezja
E53 = Tajlandia
E56 = Czarnogóra
E58 = Tunezja

Kod DOT

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


DOT oznacza Departament Transportu, Departament Transportu Stanów Zjednoczonych. Numer DOT nie jest elementem regulaminu ECE dla szyb z i dla obszaru europejskiego. Z drugiej strony numer DOT jest obowiązkowy dla pojazdów w USA. W praktyce wszystkie europejskie huty szkła wyposażają swoje szyby zarówno w elementy oznakowania ECE, jak i numer DOT.

Każdemu znanemu producentowi szyb samochodowych przypisano jeden lub więcej numerów DOT. Numer DOT jest zawsze przypisany do podmiotu prawnego. W rezultacie korporacja taka jak Saint Gobain może mieć do dyspozycji dużą liczbę numerów DOT, ponieważ wspólne przedsięwzięcia, firmy krajowe itp. otrzymują własne numery. Numer DOT może, ale nie musi, informować o miejscu produkcji. Jeżeli np. siedziba znajduje się w USA, ale zakład stowarzyszony znajduje się za granicą bez własnej formy prawnej, to szyba otrzyma numer DOT amerykańskiej centrali, mimo że nie została wyprodukowana w USA.

Przykładowe numery rejestracyjne DOT od producentów szkła:

DOT24 = Splintex Belge SA Gilly, Belgia
DOT45 = Splintex Ltd Londyn, Anglia
DOT496 = RIO Laminar Glass Company AGONCILLO (La Rioja), Hiszpania
DOT497 = RIO Szklana Świątynia, SA AGONCILLO (La Rioja), Hiszpania
DOT765 = [reklama] SP. ZO.O. Koszalin Poland
DOT27 = Sekurit Saint-Gobain Deutschland GmbH
DOT37 = Papiery wartościowe Saint-Gobain Italy srl
DOT39 = Sekurit Saint-Gobain Francja
DOT615 Sekurit Saint-Gobain Cuautla S/N Stan Morelos, Meksyk
DOT617 = Sekurit Saint-Gobain CR, Republika Czeska
DOT618 = Sekurit Saint-Gobain Hanglas Polska
DOT654 = Sekurit Saint-Gobain Rayong, Tajlandia
DOT679 = Sekurit Saint-Gobain International, Akwizgran, Niemcy
DOT692 = St. Gobain Security, DĄBROWA GÓRNICZA, Polska
DOT767 = St. Gobain Securities India LTD. Indie
DOT772 = Saint-Gobain Hanglas Sekurit (Shanghai) CO., LTD. Shanghai China
DOT41 = Pilkington Floatglas AB Landskrona, Szwecja
DOT47 = Pilkington Lamino Oy Nordlamex Factory Tampere, Finlandia
DOT49 = Pilkington Lamino Oy Laitila Factory Laitila, Finlandia
DOT50 = Pilkington Shatterprofe Safety Glass Port Elizabeth, Republika Południowej Afryki
DOT54 = Pilkington Sakerhetsglas AB LYSEKIL, Szwecja
DOT122 = Pilkington Shatterpruff Safety Glass (PTY) LTD Republika Południowej Afryki
DOT233 = Pilkington Sandoglass Sandomierz, Poland
DOT233 = Pilkington Automotive Poland Sandomierz, Poland
DOT266 = Pilkington (Nowa Zelandia) Limited LOWER HUTT, Nowa Zelandia
DOT298 = Pilkington (Australia) LTD. MELBOURNE, Australia
DOT328 = Pilkington Glass (Zimbabwe) LTD MUTARE, Zimbabwe
DOT347 = Pilkington Automotive Austria Company Eisenerz, Austria
DOT473 = Guilin Pilkington Safety Glass CO., LTD Guilin, Chiny
DOT614 = Changehun Pilkington Safety Glass Changehun, Chiny
DOT625 = Wuhan Yaohua Pilkington Safety Glass CO. Wuhan, Hubei, P.R. China
DOT682 = Pilkington Automotive Limited St Helens WA , Anglia
DOT693 = Pilkington Aerospace do Brazil LTDA Sao Paolo, Brazil
DOT695 = Pilkington Aerospace LTD. Birmingham W Midlands, Wielka Brytania
DOT22 = Guardian Industries Corp Auburn Hills, MI, USA
DOT83 = Guardian Llodio, SA Llodio, Alava, Hiszpania
DOT18 = PPG Industries PITTSBURGH, PA, USA
DOT19 = PPG Canada INC., DUPLATE DIVISION OSHAWA, ONTARIO, Kanada
DOT43 = PPG Industries Glass SA LEVALLOIS-PERRET CADES, Francja
DOT325 = PPG Industries Glass SPA CUNEO, Włochy

Certyfikat CCC

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Podobnie jak numer DOT, znak CCC nie jest elementem regulaminu ECE dla szyb z i dla obszaru europejskiego. Znak nie jest zatem konieczny w Europie. Klasyczne szyby samochodowe prawie nigdy nie są objęte znakiem CCC, ponieważ jest to stosunkowo nowy system certyfikacji. Ten system certyfikacji, obowiązujący w Chinach, został wprowadzony dopiero w sierpniu 2003 r. w wyniku przystąpienia Chin do WTO. Chiny Obowiązkowe C _ _ _ertification – w skrócie CCC, to system certyfikacji obowiązujący w Chinach. Dotyczy to zarówno importowanych z Chin, jak i chińskich produktów. Szyba samochodowa jest wyrobem podlegającym certyfikacji i jako taka może być importowana do Chin, sprzedawana w Chinach i wykorzystywana w działalności gospodarczej w Chinach wyłącznie po uzyskaniu przez produkt certyfikacji CCC. Znak CCC jest administrowany przez chiński organ centralny CNCA (Certification and Accreditation Administration).

Kod AS – gdzie można zastosować szkło
Numer AS (norma amerykańska) wskazuje dopuszczalne położenie szyby w pojeździe:

  • AS1: minimalna przepuszczalność światła 70%, szkło laminowane (szkło laminowane), zwykle stosowane w szybach przednich, ale może być stosowane w innych miejscach. Na przykład z bocznymi szybami (akustyka!) lub tylnymi szybami.
  • AS2: szkło przyciemniane o co najmniej 70% przepuszczalności światła, nie może być stosowane jako szyba przednia, ale może być stosowane w dowolnym miejscu w pojeździe.
  • AS3: Szkło o przepuszczalności światła mniejszej niż 70% nie może być stosowane jako szyba przednia, a poza tym tylko w oknach bez bezpośredniego widoku.

Data produkcji – odszyfrowana
Określenie daty produkcji nie jest określone w żadnych wytycznych prawnych. W związku z tym nie ma jednolitej regulacji. Zarówno huty szkła na zlecenie producentów pojazdów, jak i dostawcy szkła na rynek wtórny stosują w praktyce różne oznaczenia. Ponieważ żaden dostawca szyb samochodowych nie jest tak naprawdę zainteresowany tym, aby użytkownicy końcowi wiedzieli, kiedy wyprodukowano szybę samochodową, data produkcji jest jak najbardziej zamaskowana. Najważniejsze warianty:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Wariant 1: Niektóre huty kodują datę produkcji za pomocą kropek po lewej lub prawej stronie roku. Jednak podana jest tylko ostatnia cyfra roku. Zatem „7” może oznaczać rok 2007, 1997, 1987 itd. Jeśli jest to Twój pierwszy ekran, data produkcji ekranu powinna być zbliżona do daty produkcji pojazdu. W branży części zamiennych nie jest to już takie oczywiste.

Kropki po lewej stronie liczby oznaczają miesiące od stycznia do czerwca. Kropki po prawej stronie liczby oznaczają odpowiednio okres od lipca do grudnia. Aby jeszcze bardziej ukryć datę produkcji, za każdy miesiąc, który upłynął, usunięto kropkę. Przykładowe zdjęcie po prawej stronie: „ 4 . . . . . . ' odpowiada lipcowi 2004 r.

Kropki przed rokiem:

…… = styczeń
….. = luty
…. = marzec
… = kwiecień
.. = maj
. = czerwiec
Punkty po roku:

…… = lipiec
….. = sierpień
…. = wrzesień
… = październik
.. = listopad
. = grudzień

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Wariant 2: W drugim wariancie wszystkie miesiące są reprezentowane przez kropkę po lewej stronie numeru. Czasami punkty są również ułożone w dwóch liniach, każda z maksymalnie sześcioma punktami. Ponownie, jeden punkt jest usuwany za każdy upływający miesiąc. Dwanaście kropek oznacza styczeń. Jedna kropka odpowiada grudniu.

…………… = styczeń
……….. = luty
………. = marzec
… = październik
.. = listopad
. = grudzień

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Wariant 3: W trzecim wariancie ostatnia cyfra roku jest zawsze w tym samym miejscu pod kropkami. Miesiąc produkcji podawany jest w osobnej linii z maksymalnie 12 punktami, tutaj również usuwa się jeden punkt za każdy upływający miesiąc.

…………… = styczeń
……….. = luty
………. = marzec

październik 2002

… = październik
.. = listopad
. = grudzień

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Problem roku produkcji można zobaczyć na przykładzie po prawej stronie. Przed październikiem 2012 roku jest jasne, że płyta pochodzi prawdopodobnie z 2002 roku (mało prawdopodobne, że 1992 lub starszy). Po październiku 2012 rok produkcji nie jest już tak prawdopodobny do ustalenia. Zupełnie nowy dysk lub 10-letni produkt magazynowy ?!

Szkło kompozytowe bezpieczne lub laminowane
Grupa szklarska Saint-Gobain Sekurit opracowała system klasyfikacji, który wykorzystuje piktogramy do łatwego rozróżniania różnych szyb samochodowych i ich właściwości. Piktogramy zostały zweryfikowane przez zespół testowy składający się z 300 kierowców i reprezentują standardy branżowe, których przestrzegają wszyscy producenci szkła.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


W przypadku laminowanego szkła bezpiecznego (LSG) dwie tafle są trwale połączone ze sobą za pomocą folii pośredniej za pomocą ciepła i ciśnienia. Szkło laminowane może pęknąć, ale w przeciwieństwie do bezpiecznego szkła hartowanego, które po rozbiciu kruszy się na tępe okruchy, po rozbiciu pozostaje nienaruszone. Laminowane szkło bezpieczne jest prawnym wymogiem dla szyb przednich od wczesnych lat 80-tych, dlatego nowsze szyby przednie są zwykle projektowane jako bezpieczne szkło laminowane.

Obecnie wszystkie szyby samochodowe mogą być wykonane z laminowanego szkła bezpiecznego, na przykład w celu zapewnienia lepszej ochrony przed wyrzuceniem w razie wypadku. Niektóre modele pojazdów wykorzystują nawet laminowane VSG do bocznych i tylnych szyb.

Ponieważ bezpieczne szkło laminowane wydłuża dziesięciokrotnie czas potrzebny do stłuczenia, chroni również przed aktami wandalizmu, włamaniem i kradzieżą.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


„Laminated” to po angielsku laminowane = szkło laminowane.

Co zaskakujące, samochody zabytkowe nadal często wyposażone są w przednią szybę wykonaną ze szkła hartowanego. Ponieważ przednia szyba ze szkła laminowanego jest obowiązkowa w Niemczech dopiero od 1956 r. w przepisach o ruchu drogowym.

Pojedyncza szyba bezpieczna lub hartowana
Jeśli na stemplu na szkle widnieje napis „Tempered”, jest to tak zwane szkło hartowane. Zwykłe „szkło okienne” po rozbiciu tworzy niebezpiecznie ostre i duże kawałki potłuczonego szkła, które w nagłych wypadkach stwarzają nieodpowiedzialnie wysokie ryzyko obrażeń. Szyby boczne i tylne w większości wykonane są z jednoszybowego szkła bezpiecznego (ang. hartowane szkło). W przypadku stłuczenia hartowane szkło bezpieczne nie rozbija się na niebezpiecznie ostre odłamki, ale eksploduje na małe, stosunkowo nieszkodliwe okruchy szkła. Dlatego jest również nazywany „okruchem szkła”.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Aby uzyskać pożądaną właściwość kruszenia się, płaskie szkło, które jest jeszcze gorące, najpierw szybko schładza się, a następnie ponownie ogrzewa do 620°C i nadaje mu pożądany kształt. Uformowane szkło jest następnie chłodzone szokowo zimnym powietrzem. Szklana powierzchnia stygnie znacznie szybciej niż szklany rdzeń. W ten sposób powierzchnia otrzymuje naprężenie ściskające, a rdzeń naprężenie rozciągające. Dlatego jest również nazywany szkłem hartowanym. W przypadku pęknięcia bezpiecznego szkła hartowanego napięcie wstępne zostaje nagle rozładowane – w rezultacie powstają tysiące małych odłamków.

Ogrzewane szyby
Na przykład pieczęć na szybie po prawej stronie zawiera piktogram oznaczający „szklenie ogrzewane”. Chociaż zasada ta jest stosowana w tylnych szybach od dziesięcioleci, technologia ta nie jest jeszcze tak rozpowszechniona w przypadku szyb przednich i dlatego jest mniej znana. W przeciwieństwie do znanych grzejników tylnej szyby, przewody grzewcze podgrzewanych szyb przednich są znacznie cieńsze i liczniejsze.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Podgrzewane szyby pozwalają szybko oczyścić szyby samochodu z lodu i wilgoci bez uciekania się do systemu wentylacji pojazdu. Szyby te są doskonale przezroczyste, chociaż zawierają włókna grzewcze lub metalową przekładkę umieszczoną pomiędzy taflami szkła. W wersji z włóknami grzewczymi mikrodruty grzejne mają grubość ok. 20 µm. Dla porównania: ludzki włos ma grubość około 50 µm.
Sebastian
sebapie
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Łódz