Tankowanie elektryka vs samochodu spalinowego - porównanie kosztów

29 Lis 2023, 15:51

Tankowanie elektryka czyli ładowanie go z dużą mocą na ładowarkach miejskich nie jest tanie nawet w abonamencie. Tu przykład dla samochodu który zużywa średnio 18kWh na 100km (nie jest to wcale jakieś duże zużycie raczej takie dla średniego segmentu i jazdy w sprzyjających warunkach). Biorąc pod uwagę koszty z jednej z popularnych stacji ładowania GreenWay mamy takie stawki jak na zrzucie.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Mając to na uwadze i średnie zużycie które podałem oraz ładowanie z mocą DC>100kW to wyjdzie nam koszt za 100km:
  • Energia Standard - 3,25zł * 18kW = 58zł
  • Energia Plus - 2,60zł * 18kW = 46,8zł (plus abonament miesięczny 34,99zł)
  • Energia Max - 2,20zł * 18kW = 39,6zł (plus abonament miesięczny 99,99zł)

Ok, lepiej będzie to widać w skali np 1000km pokonanych w miesiącu:
  • Energia Standard - 3,25zł * 180kW = 580zł
  • Energia Plus - 2,60zł * 180kW = 502,99zł (w tym abonament miesięczny w wysokości 34,99zł)
  • Energia Max - 2,20zł * 180kW = 495,99zł (w tym abonament miesięczny 99,99zł)

Możemy to porównać do VW Golfa VII z silnikiem np. 1.4 TSI ze średnim spalaniem 7l/100km. Tu nas przejechanie 1000km przy cenie paliwa 6,7zł/l będzie kosztowało 469zł :wink:

Nie rozgraniczam tu miasta i trasy bo te różnice mogły by się pogłębić z korzyścią dla auta spalinowego :wink: (technika jazdy w obu przypadkach taka sama) nie mówiąc już o dieslu w trasie.

No, a teraz jeszcze weźmy sezon zimowy i np. dodatkowe podgrzewanie baterii w samochodzie elektrycznym czy ogrzewanie gdzie pompa ciepła potrafi trochę dodatkowej energii zużyć :)

Tu mamy dla porównania cennik ze stacji Orlen:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


I jeszcze jeden cennik ze stacji Ionity dla porównania:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Ostatnio edytowany przez Rokiko, 29 Lis 2023, 17:25, edytowano w sumie 1 raz
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34

29 Lis 2023, 16:20

Od dawna jest wiadome, że samochody elektryczne nie mają nic wspólnego z ekologią, a stać na nie tylko tych, którzy zarabiają kupę kasy. Dla zwykłego Kowalskiego jest to auto niedostępne i będzie niedostępne jeszcze przez kupę lat. Nawet używka...A w sumie tym bardziej używka...Raz, że jest drogie w zakupie, a dwa jest droższe w utrzymaniu od Diesla czy benzyny. Nie wspominam już o LPG. Nawet całkiem niedawno włodarze jakiegoś miasta popłynęły z elektrycznymi autobusami - nakupili bo miało się opłacać, a teraz stoją, bo się okazało że użytkowanie jest za drogie....Ale ktoś tam kasę przytulił...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

29 Lis 2023, 17:09

Zobaczcie z ciekawości jakie zapotrzebowanie na prąd mają samochody elektryczne według testu ADAC :wink:

Model -> Zapotrzebowanie według testu ADAC (w kWh/100 km)
Hyundai Ioniq Elektro Style -> 16,3 kWh/100 km
VW e-up! Style -> 16,7 kWh/100 km
Seat Mii Electric Plus -> 17,3 kWh/100 km
Mini Cooper SE -> 17,6 kWh/100 km
BMW i3 (120 Ah) -> 17,9 kWh/100 km
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) -> 18,1 kWh/100 km
Smart Forfour EQ passion -> 18,4 kWh/100 km
Peugeot e-208 GT -> 18,7 kWh/100 km
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit -> 18,8 kWh/100 km
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) -> 19,0 kWh/100 km
VW ID.3 Pro Performance 1st Max -> 19,3 kWh/100 km
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend -> 19,5 kWh/100 km
Tesla Model 3 Standard Range Plus -> 19,5 kWh/100 km
Opel Ampera-e First Edition -> 19,7 kWh/100 km
Peugeot e-2008 GT -> 20,2 kWh/100 km
Renault Zoe Intens (41 kWh) -> 20,3 kWh/100 km
DS 3 Crossback E-Tense So Chic -> 20,5 kWh/100 km
Tesla Model 3 Long Range AWD -> 20,9 kWh/100 km
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) -> 22,1 kWh/100 km
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) -> 22,7 kWh/100 km
Porsche Taycan 4S Performance Plus -> 23,6 kWh/100 km
Tesla Model X 100D -> 24,0 kWh/100 km
Audi e-tron Sportback 55 quattro -> 24,4 kWh/100 km
Audi e-tron 55 quattro -> 25,8 kWh/100 km
Jaguar i-Pace EV400 S AWD -> 27,6 kWh/100 km
Mercedes EQC 400 AMG Line -> 27,6 kWh/100 km
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) -> 28,1 kWh/100 km

Ile to wyjdzie w przeliczeniu na złotówki to już każdy umie sobie policzyć.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Tuningowany Lexus LC 500 na SEMA Show w Las Vegas
    Wyścigowa wersja Lexusa LC 500 powstała na bazie prototypu. Auto zadebiutowało wczoraj na targach Specialty Equipment Market Association w Las Vegas. Ma nadwozie o zoptymalizowanej aerodynamice, sportowe zawieszenie, hamulce, ...