Twardniejące sprzęgło Hyundai

19 Wrz 2023, 07:59

Witam. Panowie trafiła mi się dziwna przypadłość z sprzęgłem w Hyundaiu i20 auto zakupiłem około rok temu lecz pozostawiłem go na około 8 miesięcy (całkowicie nie odpalanego) z powodu rozwalonych pierścieni (brał olej) oraz braku czasu by się za to wziąć gdy w końcu zabrałem się za silnik i wszystko wydawało mi się że jest w porządku auto jeździło bez problemu silnik także ładnie pracował lecz w ostatnią niedzielę jadąc nagle przestało działać mi sprzęgło co się okazało ścięgno wysprzeglika wypadło na tyle że nie dał się rady cofnąć samodzielnie musiałem mu pomóc po czym zacząłem wracać do domu i stało się to ponownie w 1 kolejności zmieniłem płyn hamulcowy oraz odpowietrzyłem układ i wyjechałem wszystko wydawało mi się dobrze lecz po przejechaniu około 10-15km sprzęgło zaczęło twardnieć i ślizgać sprawdziłem i nie było zapowietrzone pomyślałem że na pompie sprzęgła poszły uszczelniacze i bierze powietrze więc wymieniłem i ją znowu zrobiłem próbę (oczywiście po odpowietrzenie całego układu) sytuacja się powtórzyła kolejny raz po przejechaniu około 15 km sprzęgło zaczęło znowu twardnieć tym razem bez ślizgania i tutaj przychodzę z pytaniem do was co może być przyczyną tego

Dodatkowo mogę powiedzieć że wydaje mi się że wysprzeglik nie cofa się tyle ile powinien ale nie jestem pewien (gdy zgadze silnik mogę cofnąć wysprzeglik o około 1-2cm )

dodam że gdy na zgaszonym silniku cofnę wysprzeglik sprzęgło robi się miękkie i takie jak powinno być może wy pomożecie bo ja nie mam pomysłu
Corel33
Nowicjusz
 
Posty: 4

19 Wrz 2023, 08:50

Problemem poza tymi które już opisałeś i sprawdziłeś może być jeszcze zużycie łożyska oporowego i styku sprężyny talerzowej albo awarii całego układu hydraulicznego.

W skrócie nagła ciężka praca sprzęgła może wskazywać na:
- błędną regulację linki (w autach bez samoregulacji),
- zatarcie linki w pancerzu,
- uszkodzenie (wypracowanie) łapy sprzęgła,
- uszkodzenie docisku,
- zatarcie łożyska na tulei.

Problem który wywołał przyczynę twardego sprzęgła może być rozległy i powinno się go szukać np. zapowietrzonym układzie, sprawdzić wycieki, ubytki płynu, przyjrzeć się czy nie ma usterki pompa sprzęgła, tak samo wysprzęglik, dalej może być to zatarcie łożyska sprzęgła na tulei lub zużycie tarczy, docisku sprzęgła itd.

W Twoim przypadku pojawia się to co jakiś czas z tego co rozumiem i może problem będzie z dociskiem?
Andy33
Początkujący
 
Posty: 51

19 Wrz 2023, 09:21

Problemu nie było aż do niedzieli do tego czasu w sumie mało jezdzilem tym autem ale coś tam km zrobiłem lecz w niedzielę pojawił się ten problem wypadł mi wysprzeglik (wysunął się na tyle daleko że nie dał się rady sam wycofać) i wszystkie biegi na odpalonym silniku mogłem wbić a sprzęgło było u samej góry tak twarde że nie dało się go nacisnąć

Pompkę sprzęgła wymieniłem na nową wczoraj i wszystko odpowietrzyłem w układzie niema powietrza i też nie widzę żadnych wycieków płynu nie ubywa też myślałem nad czymś z dociskiem lecz przed ściągnięciem skrzyni chciałem się dopytać
Corel33
Nowicjusz
 
Posty: 4

19 Wrz 2023, 09:48

Jakieś zdjęcia , choćby coś więcej na temat auta , rok , silnik ? Widzę że w i20 są ze dwa rodzaje sterowania sprzęgłem .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

19 Wrz 2023, 09:53

To i20 1.2 benzyna g4la oznaczenie silnika 2009 rok zdjęcia jakieś dokładniejsze mogę podesłać później
Corel33
Nowicjusz
 
Posty: 4

19 Wrz 2023, 10:06

Tak to u Ciebie wygląda ?

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Warsaw Extremizer Motor Cup / relacja
    10 Rocznica Imprez SSS – I RUNDA już za nami! Od 10 lat Stowarzyszenie Sprintu Samochodowego organizuje imprezy motoryzacyjne. Zaczęło się od propagowania ¼ mili w Polsce. Obecnie SSS to nie tylko ćwiartka, a ...

19 Wrz 2023, 12:07

Dokładnie wszystko to samo wężyk też zawinięty w tą spirale
Corel33
Nowicjusz
 
Posty: 4

19 Wrz 2023, 13:28

Odkręć wysprzęglik , odsuń go na bok .Potem

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


ręką jak na foto poruszaj dżwignią . Powinna dać się przesuwać praktycznie bez wyczuwalnego oporu od skrajnego położenia z jednej strony do drugiej . Będzie znaczny opór lub ''zastane '' przechodzimy do zdjęcia niżej

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Masz kpl dżwignię . Na zielono miejsca łożyskowania i same tulejki . Zdarza się że na owych tulejkach , co ciekawe plastikowych, oś dzwigni się zaciera / zakleszcza .Tam jeszcze na czerwono zaznaczyłem spawy dżwigni do osi. Obejrzeć czy spawy nie puściły .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna