Układ napędowy BMW ActiveHybrid nowej generacji

17 Lip 2012, 00:26

Specjalnie na potrzeby nowego modelu BMW ActiveHybrid 3 opracowano następujące komponenty hybrydowego układu napędowego: synchroniczny silnik elektryczny o mocy 40 kW/55 KM, układy elektroniczne dużej mocy oraz pakiet akumulatorów litowo-jonowych.

Wielokrotnie nagradzany sześciocylindrowy rzędowy silnik spalinowy stał się obecnie częścią technologii BMW ActiveHybrid.

Zdjęcie

Silnik elektryczny oraz ośmiobiegową przekładnię automatyczną umieszczono we wspólnej obudowie.

Wraz z kolejnym modelem przeznaczonym do produkcji, BMW osiągnęło kolejne stadium rozwoju swojej technologii ActiveHybrid, w której silnik spalinowy współpracuje z silnikiem elektrycznym, co pozwala na jednoczesną poprawę sprawności wykorzystania energii i dalsze zwiększenie radości jazdy, będącej nieodłączną cechą samochodów marki BMW.

W BMW ActiveHybrid 3, rzędowy sześciocylindrowy silnik z technologią BMW TwinPower Turbo został sprzęgnięty z silnikiem elektrycznym i ośmiobiegową przekładnią automatyczną, co pozwala na dostarczanie na tylne koła łącznej mocy wynoszącej 250 kW/340 KM.

Synchroniczny silnik elektryczny zastosowany w BMW ActiveHybrid 3 zasilany jest energią gromadzoną w akumulatorach litowo-jonowych umieszczonych pod powierzchnią bagażnika między nadkolami tylnych kół.

Najnowsza generacja technologii BMW ActiveHybrid dysponuje również najnowszą wersją bardzo precyzyjnych systemów kontroli i sterowania, dzięki czemu może wyjątkowo efektywnie wykorzystywać energię dostępną w hybrydowym układzie napędowym.

Zdjęcie

Wszystkie elementy układu napędowego i elektronicznych systemów sterująco–kontrolnych związane z układem hybrydowym zostały opracowane specjalnie do zastosowania w samochodzie BMW ActiveHybrid 3. Rezultatem tego jest znakomita integracja wszystkich elementów, co przekonująco uwidacznia się w czasie jazdy samochodem wyposażonym w technologię BMW ActiveHybrid. Dla porządku warto wspomnieć, że wszystkie te elementy zaprojektowano tak, by wystarczyły na całe życie samochodu.

Moc i sprawność: wielokrotnie nagradzany sześciocylindrowy rzędowy silnik BMW TwinPower Turbo w samochodzie BMW ActiveHybrid 3

BMW ActiveHybrid 3 jest drugim hybrydowym modelem BMW – po BMW ActiveHybrid 5 – który wyposażono w sześciocylindrowy silnik rzędowy. Ten benzynowy silnik, spotykany także pod maską BMW 335i, osiąga moc maksymalną 225 kW/306 KM przy 5800 obr/min, a jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm występuje w przedziale prędkości obrotowych 1200 - 5000 obr/min. Silnik jest bardzo sprawny energetycznie, a przy takiej charakterystyce nie dziwi fakt, że słynie z wyjątkowej radości, jaką zapewnia kierowcom samochodów, w których jest montowany.

Silnik ten już dwukrotnie z rzędu zwyciężał w międzynarodowym konkursie "Engine of the Year". Sześciocylindrowa jednostka BMW TwinPower Turbo korzysta z turbosprężarki typu twin-scroll, systemu precyzyjnego bezpośredniego wtrysku paliwa i systemu bezstopniowej regulacji faz rozrządu VALVETRONIC. Zastrzyk takich technologii pozwolił poprawić odpowiedź silnika na wciśnięcie pedału przyspieszenia oraz zdolność do pracy na wysokich obrotach, podniesiono również doskonałość konstrukcji i sprawność energetyczną. Zastosowanie bloku silnika wykonanego ze stopu aluminium pozwoliło na zoptymalizowanie masy silnika.

Silnik elektryczny: moc na zawołanie, zwarta budowa.

Synchroniczny silnik elektryczny BMW ActiveHybrid 3 dysponuje mocą maksymalną 40 kW/55 KM. Jego zadaniem jest zapewnienie całkowicie elektrycznego napędu samochodu w czasie jazdy miejskiej oraz poprawa osiągów poprzez dostarczanie dodatkowej mocy przy przyspieszaniu. W obu przypadkach moc dostępna jest natychmiast, przy pomijalnie małym czasie reakcji. W sposób typowy dla silnika elektrycznego, maksymalny moment obrotowy wynoszący 210 Nm pojawia się już przy rozruchu tego silnika.

Zwarta budowa silnika elektrycznego pozwoliła na umieszczenie go we wspólnej obudowie ze 8-biegową przekładnią automatyczną, z którą od strony przeniesienia napędu silnik połączony jest sprzęgłem. Temperatura pracy silnika elektrycznego regulowana jest przez układ chłodzenia silnika spalinowego. Wysoka sprawność przekładni oraz jej niewielka masa przyczyniają się wysokiej sprawności całego układu napędowego.

Przekładnia dysponująca 8 przełożeniami łączy duży zakres przełożeń pomiędzy najniższym i najwyższym biegiem z niewielką różnicą przełożeń pomiędzy sąsiednimi biegami. Pozwala to na wykorzystanie najwyższego biegu szybkiej, ale oszczędnej, spokojnej jazdy. Z kolei natychmiastowe reakcje na potrzebę redukcji biegu oraz wyjątkowo krótkie czasy zmiany przełożeń będą bardzo przydatne przy typowo sportowym stylu jazdy. W każdych warunkach drogowych i przy każdym stylu jazdy rozbudowane układy elektroniczne sterujące wyborem przełożenia gwarantują zmianę biegów wtedy, gdy jest ona potrzebna. Opcjonalnie BMW ActiveHybrid 3 może być wyposażony w jeszcze szybciej zmieniającą biegi automatyczną przekładnię sportową, której dynamiczny charakter uwypukla specjalnie dobrana dźwignia wyboru przełożenia oraz łopatki zmiany biegów umieszczone za kierownicą.

Zdjęcie

Litowo-jonowe wysokonapięciowe akumulatory umieszczone pod przestrzenią bagażową.

Silnik elektryczny zasilany jest przez wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe, które także opracowano specjalnie dla BMW ActiveHybrid 3. Pakiet akumulatorów opakowano w wysokowytrzymała obudowę i umieszczono pod powierzchnią bagażnika między nadkolami kół. Zapewnia to akumulatorom świetną ochronę, a samochodowi wzorowe rozłożenie mas na obie osie. Układ chłodzenia akumulatorów został włączony w obieg układu klimatyzacji. Pakiet akumulatorów składa się z 96 ogniw, których efektywna pojemność wynosi 675 Wh.

Oprócz konwencjonalnego układu elektrycznego pracującego pod napięciem 14 V, BMW ActiveHybrid 3 posiada układ pracujący przy wysokim (jak na samochód) napięciu 317 V. Oba układy elektryczne połączone są poprzez przetwornicę napięcia, zapewniając maksimum mocy elektrycznej w różnych możliwych sytuacjach, podwyższając w ten sposób osiągi samochodu i komfort jego użytkowania. Elektryczny silnik trakcyjny oraz sprężarka klimatyzatora zasilane są wyłącznie z akumulatorów litowo-jonowych poprzez układ wysokiego napięcia. Pozwala to na utrzymywanie komfortowej temperatury we wnętrzu także wtedy, gdy silnik spalinowy nie pracuje, na przykład na postoju, w czasie jazdy w trybie elektrycznym, czy w czasie jazdy wybiegiem.

POLECAMY BMW ActiveHybrid 3

źródło: BMW
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

10 Mar 2018, 17:42

Fajny pomysł. Pytanie tylko czy ludzi będzie stać na serwisowanie takiej maszyny. Mówię o tych co kupują nowe BMW z salonu. A co dopiero jak ktoś odkupi takie używanie.
dreamer
Początkujący
 
Posty: 191
Zdjęcia: 48
Prawo jazdy: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

11 Mar 2018, 16:40

dreamer napisał(a):Pytanie tylko czy ludzi będzie stać na serwisowanie takiej maszyny. Mówię o tych co kupują nowe BMW z salonu
Myślę że będzie ich stać w okresie gwarancji koszy serwisu nie będą wyższe niż BMW nie hybrydowego.
dreamer napisał(a):A co dopiero jak ktoś odkupi takie używanie.
Tu pewnie zaczną robić się schody bo naprawy mogą być kosztowne a nie każdy mechanik sobie poradzi z takim samochodem.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Klasyki Audi na Goodwood Festival of Speed
    Na linii startowej tegorocznego Goodwood Festival of Speed, który w dniach od 4 do 7 lipca odbędzie się w południowej Anglii, Audi Tradition wystawi trzy historyczne samochody. Do angielskiej Mekki miłośników ...
    SKODA Yeti zwycięzcą w raporcie niezawodności
    SKODA Yeti okazała się najbardziej bezawaryjnym autem według raportu niezawodności GTU oraz w badaniach Which? Niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (GTU) skomponowało listę modeli, które uzyskały najlepszą ...