Ustawianie rozrządu pomoc w zrozumieniu dla laika.

04 Sty 2024, 14:35

Witam chciałbym się dowiedzieć pokrótce na czym polegają znaki rozrządu przy wymianie. Wiem, że są blokady i znaki gdzie kóło walka o wału ma być w pewnych pozycjach w odniesie do znaków np na obudowie. Kiedy zdejmiemy pasek możemy ustawić z powrotem te koła i synchronizacja będzie z powrotem prawidłowa.,jesli dobrze rozumiem.
Natomiast nie zrozumiałe jest dla mnie co w przypadku zdjęcia kół lub całych walków jak i rozrządu. Przecież wtedy już te znaki nie obowiązują bo założymy nowy wałek i skąd wiemy, że jak zgramy że znakami to będzie w takiej samej pozycji co stary oczywiście bez blokad. Czy to się ustawia ręcznie, czy może na fabryczne ustawienie, które odpowiada pozycji wyjściowej tłoków.? Słyszałem też o robieniu znaków przed demontażem głowicy tylko nie wiem co to daje w przypadku kiedy mamy koła ściągnięte Dla przykładu ściągam pasek i któreś koło i przestawia się położenie wału korbowego i jak założę nowe koło, to skąd będę wiedział jak je ustawić aby tłoki były w tej samej pozycji co wcześniej. Nawet jeśli jest jakiś znak na nowym kole, too jeszcze kwestia w jakiej pozycji go założę.

Kiedy pasek zostaje zerwany, ale koła są nie demoontowane, to rozumiem idee posługiwania się znakami. Kiedy składamy silnik po remoncie, to jak to się synchronizuje i co w takim wypadku i jaja rosole pełnia znaki. Cały czas myślałem, że wtedy ustawia się ręcznie w odpowiednią pozycje i robi nowe znaki.

Nigdy nie zozbieralem rozrządu tylko na logikę próbuje, to zaczaić.
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 95
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

04 Sty 2024, 15:07

MATRIX266 napisał(a):Natomiast nie zrozumiałe jest dla mnie co w przypadku zdjęcia kół lub całych walków jak i rozrządu.
Nie założysz ich prawidłowo w innej pozycji bo są odpowiednie zabezpieczenia.
Andy33
Początkujący
 
Posty: 51

04 Sty 2024, 16:06

Ok a co w sytuacji kiedy zdejmiemy koło np z walka bez blokady i z powrotem założymy nawet jeśli da się w jednej pozycji założyć, to może się okazać że zgodnie ze znakami wałek rozrządu jest w innej pozycji.To samo się tyczy koła na wale korbowym. Cały czas myślałem, że położenie tłoków i wałka trzeba ustawić ręcznie w sensie wiedząc dokładnie jakie mają pozycję i nadać znaki.

Jak pisałem wcześniej jak mamy znaki zgodne z synchronizacja i pasek przeskoczy lub zmieniamy go, to wiem jaką rolę one pełnia. Mam wątpliwości co do ustawiania rozrządu w orzyoadku remontu silnika lub ściągnięcia kół.
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 95
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

04 Sty 2024, 17:07

Pisząc, że nie da si ich założyć w inny sposób, to że po zdjęciu takiego koła i po zmianie położenia wałka rozrządu, to po ponownym założeniu koła znak na nim się zmieni zgodnie ze zmianą położenia wałka i po zegraniu znaków dalej będzie dobrze?
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 95
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

04 Sty 2024, 18:32

MATRIX266 napisał(a):Pisząc, że nie da si ich założyć w inny sposób, to że po zdjęciu takiego koła i po zmianie położenia wałka rozrządu, to po ponownym założeniu koła znak na nim się zmieni zgodnie ze zmianą położenia wałka i po zegraniu znaków dalej będzie dobrze?
Zgadza się z tym że ......są silniki gdzie nie ma na wale rozrządu ani klina ani kołka ustalającego koło rozrządu . Nie ma nawet znaków . W takim przypadku ustawienie rozrządu należy dokonać z użyciem blokady wału korbowego i blokady/ blokad położenia wałka /wałków rozrządu .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

04 Sty 2024, 20:52

Ok wiem, że nie należy wymieniać bez blokady.

Ale przyjmijmy, że są koło pasowe ściągam w pozycji kiedy znaki się pokrywają a wałek zmieni pozycję, to jak go założę z powrotem, to z znakiu będą w pozycji takiej samej, czy się zmienią bo wałek zmienił pozycję i trzeba też zmienić pozycje koła do montażu i dalej wszytko będzie się zgadzać w sensie, jaj obrócę tak aby znowu znaki się pokrywały, to będzie pozycja odpowiednią.? Bo jak nie, to trzeba znaleźć punkt nowy ustawienia wałka i zaznaczyć a ten już będzie innym
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 95
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak wybrać opony zimowe?
    Często się śmiejemy, że zima potrafi i w styczniu zaskoczyć drogowców, ale po pierwszych opadach śniegu często okazuje się, że najbardziej to są zaskoczeni kierowcy, którzy jeszcze nie zmienili opon na zimowe. ...

05 Sty 2024, 09:49

Za dużo teorii za mało konkretów są silniki które ustawiasz na znak bo kółka są na klinie, a są takie przy których kółko należy zwolnić a blokujesz wałek blokadą no i nawet jak zdejmiesz coś w każdym z tych przypadków to zasada jak ta sama, przed montażem ustawiasz na znak czy na blokadę i co miało by się nie zgrywać?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16191
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

05 Sty 2024, 11:52

Co znaczy dokładnie koło na klin?
Sprubuje jeszcze raz wyjaśnić o co mi chodzi. Mamy znaki na kole i gdzieś na silniku, które muszą się zgrywać aby rozrząd był ok. Teraz ściągam koło, które miało znak w jakiejś pozycji względem drugiego znaku, przekręcę wałkiem rozrządu, to jeśli założę te koło i znak na nim będzie np na godzinie 3 tak jak wcześniej, to po zegraniu znaków rozrząd będzie w innej pozycji niż by był wcześniej, ponieważ położenie koła nie uległo zmianie a rozrządu tak.

No chyba, że tak jak założyłem jedną opcje to wtedy wraz ze zmianą położenia wałka rozrządu zmienia się kąt miejsca montażu koła pasowego i położenia znaku względem drugiego znaku ulegnie zmianie takiej o ile rozrząd został zmieniony.

Inaczej tego nie potrafię zobrazować.
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 95
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

05 Sty 2024, 12:52

MATRIX266 napisał(a):Co znaczy dokładnie koło na klin?

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Tu masz proste koło wałka rozrządu . Zaznaczony wypust , coś w rodzaju klina . Końcówka wałka poniżej

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Jak widać koło obsadzisz na wałku tylko w jednej pozycji. Nie da się go przestawić .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

05 Sty 2024, 17:35

Spoko czyli to już wyjaśnione.
Co w przypadku wymiany całego wałka? Czy fabryczne znak gmp zostanie zaznaczony na kole tak a żeby po założeniu zgrał się że znakiem gdzieś na silniku (jeśli średnica koła jest ta sama to się tak da), czy trzeba ustawić mechanicznie i robić swoje znaki?

W sensie mam znaki na pozycji godziny 12 patrząc na koło i fabrycznie jes zrobiony znak tak żeby zamontować cały wałek i te znaki się pokryły.

Jak ktoś nie rozumie, to będę próbował inaczej.

Bo jeśli koło pasowe ma znak ileś tam stopni według obudowy, to jak fabrycznie będzie miało tak samo, to znaki się pokryją, ponieważ wszystkie proporcje są takie same.
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 95
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

05 Sty 2024, 18:50

Ja nie rozumiem co Ty kombinujesz? Chcesz zmienić wałek na inny czy jak?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16191
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

06 Sty 2024, 16:19

napisz może konkretniej jaki silnik, jaki samochód, i co chcesz zrobić przy tym rozrządzie, bo takie zabiegi przeważnie kończą się motorshaden :lol:
są koła wałków na klin a są koła tzw pływające na fasolkach , to samo tyczy się kółek wału korbowego
toyman40
Stały forumowicz
 
Posty: 1286

06 Sty 2024, 18:18

toyman40 napisał(a): a są koła tzw pływające na fasolkach
nie musi byc koniecznie na fasolkach, może być też na śrubę centralną.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16191
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4