Uszkodzony silnik pół roku po kapitalnym remoncie

02 Lis 2023, 21:03

Dobry wieczór,
Mam nadzieję iż to odpowiedni wątek.
Otóż mam spory problem. W zeszłym roku w listopadzie oddałem auto do warsztatu. Auto brało płyn chłodniczy. Usterka? Głowice (V8, więc dwie) do regeneracji i uszczelka pod. Gdy wszystko było wyciągnięte mechanik zaproponował zrobić jeszcze pierścienie i panewki bo były już w nienajlepszym stanie. Myśląc sobie, że zrobię raz, będę mieć spokój na kilkanaście lat, zgodziłem się. O jak ja się wtedy myliłem... Auto u mechanika kilka miesięcy. Praktycznie kapitalny remont silnika. Z tego co wiem, był problem aby auto złożyć więc brał jakiegoś kolegę do pomocy. Ale mniejsza. Styczeń. Odebrane auto. Zapłacone, rachunek dostałem.
Auto chodziło dziwnie... Słychać było łańcuch rozrządu, falowały obroty. Głupi ja pomyślałem, że wszystko się ułoży i odebrałem samochód bez zbędnego ale. Rozstaliśmy się z mechanikiem w dość chłodnych stosunkach, ale wszystko uregulowane.

Miesiąc temu samochód trafił na lawecie do innego warsztatu. Problemy z odpalaniem, falowanie obrotów, śmierdziało wszędzie benzyną, brak mocy. Mechanik dzwoni i mówi że pęknięty łańcuch rozrządu (gdzie rozrząd był zmieniany rok temu...). Mało tego. W misce olejowej pełno opiłków metalu. Pytanie co dalej, robić czy nie? I sam się zastanawiam bo łańcuch sam z siebie nie pękł. Zresztą to skutek, a nie przyczyna. Mechanik mówi, że na 99% niedbale/ nieumiejętnie złożone auto poprzednio.
Moje pytanie, czy jest szansa aby udowodnić po takim czasie błędy w złożeniu auta przez poprzedniego mechanika? Rachunki na wszystko są. Jeśli będzie trzeba wejdę na drogę cywilnoprawną. Obawiam się jednak, iż warsztat powie że auto odebrałem, więc temat zamknięty. A do znalezienia przyczyny usterki potrzebny rzeczoznawca.
Dodam iż to nie pierwszy przypadek w tym warsztacie, gdzie po uszkodzeniu silnika warsztat umywa ręce.
Autem zrobiłem przez ten czas maksymalnie 4000 kilometrów co mogę udowodnić. Również mogę udowodnić, iż po odebraniu auta od mechanika świecił się check engine i auto nie chodziło jak powinno.

Są jakieś szanse aby skorzystać z rękojmi, czy mogę o tym zapomnieć?
Bezceremon
Nowicjusz
 
Posty: 5

02 Lis 2023, 22:44

jeżeli naprawę wykonywał warsztat od którego otrzymałeś rachunek i rachunki to masz prawo do reklamacji przecież.

Ja ostatnio robiłem uszczelkę pod głowicą i gdy warsztat usłyszał że na wszystko ma być faktura, tzn. na robociznę , części zamienne to owszem otrzymałem ją ale wyszło 6000zł ...hyundai i40...1.7crdi
chyba troche przedobrzył to brał części w ASO i kpl. rorząd też w oryginale,
Auto sprzedałem i klient otrzymał ode mnie gwarancję :lol:

Natomiast jeżeli teraz pojedziesz do innej firmy naprawiać silnik i sobie to naprawisz gdzie indziej możesz mieć problem ze swoimi roszczeniami do człowieka który Ci to robił.
Więc jako że nie lubię nikomu udzielać porad prawnych, gdyż poniewuż , sam sprzedaję auta i wszelakie porady nikt mi nie pomoże i muszę za to bulić prawnikowi to powiem ci tylko tyle że najlepiej to spakować auto i zawieść tam gdzie zostało źle naprawione....rzekomo.

Ale jeszcze jest jedna kwestia czy winą że pękł łancuch rozrządu nie jest to że albo:
1. mechanik założył używany łańcuch
2. mechacnik założył nowy ale nie poprawny, nie od tego modelu lub założył go nie-poprawnie
3. mechanik założył nowy ale słabej jakości i wina jest w samej części
4. mechanik założył uzywany a Tobie powiedział że założył nowy
5.mechanik załozył nowy markowy ale sklep gdzie zamawiał się pomylił i dał mu łańcuch słabej jakości albo nie od tego modelu lub jakiś bubel
:mrgreen:
żyjemy w Polsce a więc trzeba wziąć bardzo wiele różnych możliwości, różnych opcji kto zawinił a może być niestety różnie.
toyman40
Stały forumowicz
 
Posty: 1286

03 Lis 2023, 06:16

Rozrząd nie był wymieniany u powyższego mechanika, zmieniałem go w innym warsztacie kilka miesięcy wcześniej. Na co też mam rachunek. Części oryginalne z ASO.
Mi się po prostu wydaje, że ostatni warsztat źle złożył rozrząd. Bez narzędzi do ustawiania. Stąd też nieprawidłowa praca silnika i słyszalne 'grzechotanie' na zimnym, które myślałem że się ułoży po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. Poprawy jednak nie było. Nie jestem alfą i omegą, nie chce ani wróżyć, ani się domyślać. Po prostu problemy zaczęły się z autem po remoncie. Nie oczekuje też porad krok po kroku co i jak zrobić aby uwalić mechanika. Chciałbym po prostu rozwiązać tą sprawę tak, aby było zrobione dobrze i żeby auto jeździło. Dlatego moje pytanie, czy gwarancja/rękojmia w powyższym przypadku jest zasadna i czy warto brać rzeczoznawcę. Znalezienie przyczyny na pewno będzie czasochłonne i kosztowne...
Bezceremon
Nowicjusz
 
Posty: 5

03 Lis 2023, 17:07

rozrząd się nie układa, albo jest założony dobrze albo źle.

Jeżeli chcesz to gdziekolwiek reklamować to reklamuj w warsztacie w którym było to wykonane...zobaczysz stanowisko mechanika który to robił i będziesz dalej decydował.
Jeżeli kupujesz telewizor który Ci się psuje to gdzie idziesz z reklamacją? jedziesz do innego serwisu i tam naprawiasz , i wtedy wracasz to tego gdzie kupiłeś i tam żądasz zwrotu kosztów naprawy ? Raczej tak się nie robi.
toyman40
Stały forumowicz
 
Posty: 1286

03 Lis 2023, 17:24

Źle mnie zrozumiałeś. Nie żądam kosztów naprawy rozrządu. Po prostu nie sądzę że prawie nowy łańcuch pękł sam z siebie po odbiorze z kapitalnego remontu. Zwłaszcza że do tego czasu było wszystko dobrze. Ale masz rację. W następnym tygodniu skontaktuje się z mechanikiem. Zobaczymy jak to się potoczy.
Bezceremon
Nowicjusz
 
Posty: 5

03 Lis 2023, 18:43

Wymiana pierścieni na tłokach i panewek to nie remont kapitalny . Jedynie naprawa pobieżna. Nie było szlifu wału i cylindrów . Przy zdjęciu głowic dla wymiany UPG rozrząd i tak był do rozpięcia . Błędem z twojej strony było odebranie auta ze świecącą kontrolką check i hałasem motoru . Zwrócić auto do tego niby fachowca ? A będzie w stanie złożyć to prawidłowo ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

03 Lis 2023, 22:28

bonifacy napisał(a):Wymiana pierścieni na tłokach i panewek to nie remont kapitalny

to tylko wymiana zużytych części na nowe a nie remont kapitalny :mrgreen:
bonifacy napisał(a):Nie było szlifu wału i cylindrów

możliwe że trzymały wartości nominalne więc po co robić szlif :lol:
bonifacy napisał(a): Zwrócić auto do tego niby fachowca ? A będzie w stanie złożyć to prawidłowo ?

też bym nie ryzykował
ewentualnie dogadać się że zwrot kosztów
toyman40
Stały forumowicz
 
Posty: 1286

04 Lis 2023, 17:06

toyman40 napisał(a): bonifacy napisał(a):
Nie było szlifu wału i cylindrów


możliwe że trzymały wartości nominalne więc po co robić szlif :lol:
Pytanie czy ktoś to mierzył ? Odkręcił korby , spojrzał na panewki i zawyrokował ot tak wymianę :mrgreen: A co z panewkami głównymi ? Podejrzewam że zostały stare . Ich wymiana ,jeśli motor był w ramie nie jest taka oczywista.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

06 Lis 2023, 07:49

A więc warsztat mówi, iż nie poczuwa się do winy i tego nie zrobi.
Rozmawiałem również z Rzeczoznawcą. Powiedział, że muszę znaleźć warsztat, który rozbierze auto i sprawdzi dokładną przyczynę pęknięcia łańcucha. Jeśli faktycznie przyczyną będzie błędnie złożony silnik, sprawa do sądu i naprawa w dowolnym warsztacie na koszt poprzedniego warsztatu (z wiadomych przyczyn nie chciałbym znów tam zostawiać auta).
Teraz pytanie. Jeśli auto było źle złożone, a rozrząd był założony bez blokad i przyrządów. Czy jest to do wykrycia? Czy po prostu gra niewarta świeczki i koszta będą zbyt wysokie a wykrycie błędu mało prawdopodobne?
Rzeczoznawca zalecił również wysłanie oficjalnego pisma do warsztatu. Jeśli odpowiedź będzie negatywna lub nie będzie jej w ogóle, szansę na wygranie wzrastają.
Bezceremon
Nowicjusz
 
Posty: 5

06 Lis 2023, 20:32

Bezceremon napisał(a):Powiedział, że muszę znaleźć warsztat, który rozbierze auto i sprawdzi dokładną przyczynę pęknięcia łańcucha

nie wiem czy którykolwiek warsztat postawi ci taką diagnozę na piśmie, nie wiem czy będzie chciał w tym uczestniczyć i jego diagnoza będzie na ewentualnej sprawie sądowej, bo łańcuch mógł równie dobrze pęknąć ze względu że sam w sobie był wadliwy tak zwany bubel
Bezceremon napisał(a):Teraz pytanie. Jeśli auto było źle złożone, a rozrząd był założony bez blokad i przyrządów. Czy jest to do wykrycia? Czy po prostu gra niewarta świeczki i koszta będą zbyt wysokie a wykrycie błędu mało prawdopodobne?
a warsztat powie że były blokady i przyrządy i jest to słowo przeciwko słowu, a problem leży w samym łańcuchu, no chyba że sam się przyzna
Bezceremon napisał(a):Rzeczoznawca zalecił również wysłanie oficjalnego pisma do warsztatu. Jeśli odpowiedź będzie negatywna lub nie będzie jej w ogóle, szansę na wygranie wzrastają.
no mądrze mądrze....jeśli będzie odpowiedź negatywna to będzie odpowiedź jakakolwiek ,a jak nie będzie odpowiedzi żadnej to masz taki IN Plus :mrgreen:
toyman40
Stały forumowicz
 
Posty: 1286