Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test

01 Mar 2022, 14:10

Dzień dobry,
Ostatnio miałem okazję testować nowe Volvo C40, które polską premierę miało kilkanaście dni temu. Samochód jak dla mnie trochę egzotyczny z racji napędu pozostawił po sobie całkiem ciekawe wrażenia. Model który testowałem to C40 Recharge Twin o mocy 408KM i momencie obrotowym 660Nm, wersja Twin Motor doskonale przyspiesza, wg. danych producenta 4,7s/100km i to nie mija się z prawdą. W zależności od warunków atmosferycznych, techniki jazdy zasięg jest różny i może się różnić od deklarowanych 440km w cyklu mieszanym ale o tym w dalszej części tekstu. Dostępny jest również model Single Motor o mocy 231KM, 330 Nm i zasięgu 432km.
Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test
Nowo wprowadzony model bazujący na płycie XC40 przykuwa uwagę linią stylizacyjną, ścięty dach w tylnej części nawiązuje sylwetką do sportowego Coupe. Nowe lampy, oświetlenie klapy bagażnika, część tylna samochodu budzi różne emocje, moim zdaniem na pierwszy rzut oka wygląda „dziwnie”, jednak po bliższym przyjrzeniu się można się przekonać do wyglądu. Oczywiście nie każdy się z tym zgodzi i nie każdemu będzie się podobać. Prócz zmiany linii dachu i bagażnika, zmieniono również grill, pełna osłona jest symbolem modeli elektrycznych Volvo. Przednie lampy pikselowe oświetlają bardzo skutecznie drogę wycinając pojazdy z naprzeciwka by uniknąć oślepienia kierowcy nadjeżdżającego samochodu.

Wymiary samochodu to: szerokość z lusterkami 2034mm, długość 4440mm, wysokość 1591mm, prześwit 171mm. Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Co do wnętrza, zrezygnowano całkowicie z zastosowania skór, użyto materiałów tekstylnych, wełny, oraz materiału Microtech. Tapicerka z tych materiałów wraz ze świetnym oświetleniem wnętrza wraz z elementami ozdobnymi Topography tworzą bardzo dobry klimat. Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Zgodnie z nowymi wersjami wyposażenia C40 możemy skonfigurować w trzech wersjach: Core, Plus i Ultimate. Różnią się one podstawowym wyposażeniem.
I tak wersja Plus bogatsza jest od Core o:
- Adaptacyjny tempomat ACC, Pilot Assist,
- Klimatyzacja: CleanZone, filtr powietrza, Elektrycznie sterowane drzwi bagażnika, System bezkluczykowy z obsługiwanymi bez użycia rąk elektrycznie sterowanymi drzwiami bagażnika,
- Bagażnik: Siatka zabezpieczająca, Składana podłoga bagażnika z przegrodą bagażu i uchwytem na torby z zakupami
Natomiast najbogatsza wersja Ultimate zawiera dodatkowo:
- Regulowany elektrycznie fotel pasażera, Elektrycznie składane zagłówki siedzeń tylnych, Regulowany elektrycznie fotel kierowcy z funkcją pamięci
- Reflektory Pixel LED, Spryskiwacze reflektorów, Światła przeciwmgielne, Układ wspomagania parkowania
- Kamera o zasięgu 360°, Przedni, tylny i boczny układ wspomagania parkowania
- Harman Kardon Premium Sound, Wentylowany głośnik niskotonowy

Można dokonać zmian koloru nadwozia, tapicerki, rozmiar kół, przyciemnić szyby czy zamówić pakiet Climate, z dodatkowych akcesoriów pozostają kable i stacja do ładowania, hak holowniczy.
Wszystkie wersje wyposażenia mają panoramiczny dach.
Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test

Czas na wnioski po kilkudniowym testowaniu.
Samochód prowadzi się bardzo pewnie, świetnie trzyma się drogi szczególnie na krętych drogach, na szybkich zakrętach odczuwa się że samochód jest wyższy lecz nie ma się wrażenia „pływania”. Jeździ się praktycznie cały czas operując tylko pedałem gazu – odpuszczenie pedału powoduje hamowanie samochodu. Spodobał mi się taki rodzaj jazdy gdzie cały czas (poza tempomatem) bawimy się pedałem gazu, podróż nie jest nudna. Reakcja na wciśnięcie pedału jest szybka. Podwyższone zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z dziurami czy nierównym terenem.

Środek wykonany bardzo komfortowo, elementy tapicerki, listwy ozdobne, podświetlenie robią bardzo dobry klimat, myślę że jeden z najlepszych w gamie nowych modeli Volvo. Nowy wyświetlacz kierowcy i system Google to kolejny krok do przodu, przydatną rzeczą jest w nawigacji Google wskaźnik poziomu naładowania baterii na koniec ustalonej podróży, pozwoli to na zaplanowanie ładowania. Bagażnik 413 litrów w dość ustawnej przestrzeni jest wystarczający dla przeznaczenia tego auta. Przestrzeń pasażerska jest dość przestronna, sprawia wrażenie większej niż patrząc na auto z zewnątrz. Podróżując w trzy osoby dorosłe plus dziecko w foteliku nie brakowało miejsca.

Baterie. Pozostawiając poza tematem ekologię i jej koszty oraz całą sprawę z sensem użytych technologii, podróżuje się tym autem bardzo wygodnie, trzeba jednak mieć na oku poziom baterii. Podczas moich testów, przy kilkustopniowej plusowej temperaturze, przy jeździe w cyklu mieszanym (droga szybkiego ruchu, miasto, górskie drogi) realny zasięg na pełnej baterii to około 220-250km. Dobrym pomysłem jest system odzyskiwania energii podczas hamowania czy zjeżdżania ze wzniesień, oczywiście nie jest to znaczący przyrost ale daje to dodatkowe kilka % energii. Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test
Czy warto kupić Volvo C40?
Myślę że jeśli mamy dostęp w domu do energii z własnej elektrowni lub miejsca gdzie możemy niskim kosztem szybko ładować baterię to jest to bardzo dobra propozycja na samochód elektryczny. Osiągi, komfort, poziom bezpieczeństwa, wyposażenie jest jak najbardziej na plus dla Volvo. Kupując tego typu samochód musimy bardziej zwrócić uwagę na sposób jego użytkowania. Na pewno sprawdzi się jako drugie auto w domu, do dojazdów do pracy, centrów miast, niedalekich podróży. Do wyjazdu na wakacje trzeba będzie zrobić pauzę na ładowanie, latem na pełnej baterii z pewnością przejedziemy np. z południa nad Bałtyk z jedną przerwą na ładowanie. Cena samochodu może i jest wysoka jednak biorąc pod uwagę wyposażenie, materiały, technologię wart jest zainteresowania. Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test

Dziękuję za udostępnienie samochodu dealerowi Volvo, Auto-Boss z Bielska-Białej.

Pełna specyfikacja samochodu testowego:
Volvo C40

Silnik i skrzynia biegów: Recharge P8 Elektryczny 408 KM Napęd elektryczny

Wersja: Recharge Twin

Kolor: Fjord Blue

Koła: 19-calowe, 5-ramienne Diamond Cut/Black 235/50 R19 - przód, 255/45 R19 - tył

Tapicerka: R980 Tapicerka Connect tekstylna/Microtech w tonacji czerni (Charcoal), wnętrze w tonacji czerni (Charcoal)

Wykończenie wnętrza: Wykończenie wnętrza Topography

Kierownica: Kierownica trójramienna, Sportowa
Dźwignia zmiany biegów: Dźwignia zmiany biegów Unideco

Komfort: 2-strefowa automatyczna klimatyzacja, Czujnik wilgotności powietrza, Przewietrzenia + ogrzewanie kabiny ciepłem szczątkowym po wyłączeniu silnika, Przyciemniany dach panoramiczny, Podgrzewana kierownica, Keyless Entry - bezkluczykowy dostęp i uruchamianie pojazdu, Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne oraz lusterka boczne, Czujnik deszczu, uchwyty fotelika Isofix, Przyciski sterowania na kierownicy, Zawieszenie Touring

Wsparcie kierowcy: Światła przeciwmgielne przednie, Wysokociśnieniowy układ oczyszczania lamp, Regulowany ogranicznik prędkości - speed limiter, Adaptacyjny tempomat, System wspomagający unikanie kolizji, Układ utrzymania pasa ruchu LKA, System Bezpieczeństwa Intellisafe Surround zawiera: Blind Spot Information System (BLIS) martwe pola widoczności, Cross Traffic Alert ostrzeganie o zbliżających się obiektach z tyłu pojazdu, Kamera parkowania 360°, Czujniki parkowania trzeciej generacji, przednie, tylne i boczne, Drive Mode - wybór trybów jazdy, Asystent podjazdu, Asystent Zjazdu, Komunikacja pomiędzy pojazdami - ostrzeganie o śliskiej drodze i światłach awaryjnych, RSI (ROAD SIGN INFORMATION) - układ informowania o znakach drogowych, System monitorowania ciśnienia w oponach iTPMS

Nadwozie: Przednie listwy progowe, metalowe Recharge, Elektrycznie otwierana klapa bagażnika, Grill BEV w kolorze nadwozia, Klamki lakierowane w kolorze nadwozia z podświetleniem (tylko z keyless), Dach w kolorze Solid Black (019), Lusterka zewnętrzne w kolorze czarnym, Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, Glossy black Skid Plates, Front & Rear

Wnętrze: Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych, Wstawki wewnątrz samochodu w kolorze Charcoal, Pakiet oświetlenia wnętrza poziom III, Haczyk na torebkę w schowku deski rozdzielczej, Pojemnik na śmieci z siatką w tunelu środkowym, Tunel środkowy wykończony w czerni z połyskiem, Podsufitka w kolorze charcoal, Podsufitka w kolorze czarnym, Aluminiowa listwa ochronna bagażnika, Listwy wokół szyb bocznych w kolorze czarnym błyszczącym, 2 porty USB Typu C w tunelu środkowym

Bagaż i Ładunek: Uchwyt na zakupy w bagażniku, rozkładany z podłogi bagażnika, Miękka siatka odgradzająca przestrzeń bagażową, Bagażnik przedni

Bezpieczeństwo i Zabezpieczenia: Pompa ciepła, Autoalarm Volvo Guard, Wewnętrzny czujnik ruchu dla Alarmu, Czujnik przechyłu dla alarmu, Elektryczna blokada otwarcia drzwi tylnych, Blokada zamka centralnego z diodą w przednich drzwiach, Hartowane szkło - szyby boczne i szyba tylna, Trójkąt ostrzegawczy, Reflektory przednie w technologii Pixel, Ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu EBL, Ostrzeganie przed kolizją i łagodzenie skutków kolizji, tył, Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, Poduszka kolanowa - strona kierowcy, SIPS (SIDE IMPACT PROTECTION SYSTEM) – system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych, Kurtyny boczne, system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego WHIPS, Czujnik zapięcia pasów - wszystkie siedzenia, Napinacze pirotechniczne pasów bezpieczeństwa, Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, System mocowania fotelika ISOFIX na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy

Fotele: Fotele komfortowe, Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień, Elektrycznie regulowany fotel pasażera, Elektryczna 4-stopniowa regulacja odcinka lędźwiowego, Mechanicznie regulowane podparcie ud dla fotela kierowcy i pasażera, Podgrzewane siedzenia przednie, Mechaniczne składanie drugiego rzędu siedzeń, Elektrycznie składane zagłówki foteli tylnych z wyświetlacza centralnego, Podłokietnik środkowy z uchwytami na kubki

Technika i Dźwięk: 12,3-calowy graficzny wyświetlacz kierowcy, System audio Harman Kardon Premium Sound, 9-calowy dotykowy wyświetlacz centralny, Łączność Bluetooth, Wyjście 5 volt (2 porty USB) w tylnej części konsoli środkowej, Subwoofer z technologią Fresh Air™, System Infotainment nowej generacji z nawigacją i połączeniem internetowym, Volvo On Call - powiadamianie służb ratowniczych i zdalny dostęp do samochodu, Bezprzewodowy Apple CarPlay & AndroidAuto (usługa aktywna od 1 kwartału 2022 roku), Tuner radia cyfrowego DAB, Indukcyjne ładowanie telefonu + NFC

Ładowanie: Przewód Mode 2, 10 A, Schuko (7 m)

Pozostałe: 3 letni pakiet serwisowy, Emblemat 'RECHARGE TWIN', Chłodzenie cieczą akumulatora wysokonapięciowego, Podgrzewany przedni emblemat - radar LIDAR, 5-miejscowy, Zestaw naprawczy koła, Apteczka, DIN 13164, Brak oznaczenia na klapie, Napęd na wszystkie koła, Akumulator wysokonapięciowy 396V 197Ah 78kWh, Przedni silnik elektryczny (204KM), Electric Rear Axle Drive 6 (204PS), Ograniczenie prędkości 180 km/h, Hamulce tylne 18", Opony wielosezonowe, Instrukcja obsługi w języku polskim, Język Polski, Cyfrowa instrukcja obsługi w systemie samochodu

Cena katalogowa samochodu: 264 940 pln

Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test Volvo C40 Recharge Twin o mocy 408KM i 660Nm - weekendowy test
Szukasz nowego Volvo, pomogę w wyborze modelu, konfiguracji, przy negocjacjach z dealerami. Znajdę dobrą ofertę na auto i finansowanie, bez zobowiązań. Auta do zamówienia i od ręki, demo dealera, używane z sieci dealerskiej Volvo.
Zapraszam na priv.
Rom33
Stały forumowicz
 
Posty: 1566
Zdjęcia: 227
Miejscowość: Wisła
Prawo jazdy: 15 07 1997
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo V50
Silnik: 2.0 D 136KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

01 Mar 2022, 15:36

Ciekawe auto i spora moc ale ten zasięg :( kurcze słabo.
Rom33 napisał(a):Akumulator wysokonapięciowy 396V 197Ah 78kWh
Przy średnim poborze energii w granicach 25kWh (widać na środkowym wyświetlaczu) wychodzi maks 250km, a przypuszczam, że może
średnia jeszcze wzrosnąć.

Rom33 napisał(a):W zależności od warunków atmosferycznych, techniki jazdy zasięg jest różny i może się różnić od deklarowanych 440km w cyklu mieszanym ale o tym w dalszej części tekstu.
Wątpię żeby było możliwe osiągnięcie spalania/poboru prądu w graniach 17,7kWh żeby zasięg producenta stał się realny na jednym ładowaniu. Musiały by to być warunki w granicach 18 stopni na zewnątrz bez deszczu i bardzo delikatna jazda z jak największą rekuperacją, wtedy może...

Rom33 napisał(a):Jeździ się praktycznie cały czas operując tylko pedałem gazu – odpuszczenie pedału powoduje hamowanie samochodu.
Jest możliwość zmiany tego trybu na taki mniej rekuperacyjny żeby nie hamował mocno po odjęciu gazu? Szczerze mówią wolę rekuperację kontrolować siłą nacisku na hamulec.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34

01 Mar 2022, 16:51

Rokiko napisał(a):Przy średnim poborze energii w granicach 25kWh (widać na środkowym wyświetlaczu) wychodzi maks 250km, a przypuszczam, że może
średnia jeszcze wzrosnąć.

Oczywiście jeśli ktoś będzie miał bardzo ciężką nogę, w testach preferowałem dynamiczną jazdę. Auto aż rwie się do tego.
Rokiko napisał(a):Wątpię żeby było możliwe osiągnięcie spalania/poboru prądu w graniach 17,7kWh żeby zasięg producenta stał się realny na jednym ładowaniu. Musiały by to być warunki w granicach 18 stopni na zewnątrz bez deszczu i bardzo delikatna jazda z jak największą rekuperacją, wtedy może...

W lecie przy spokojnej jeździe, na drogach bez dużych podjazdów da się to osiągnąć.
Rokiko napisał(a):Jest możliwość zmiany tego trybu na taki mniej rekuperacyjny żeby nie hamował mocno po odjęciu gazu?

Można wyłączyć opcję one pedal drive i wtedy jeździmy jak na normalnym automacie.
Szukasz nowego Volvo, pomogę w wyborze modelu, konfiguracji, przy negocjacjach z dealerami. Znajdę dobrą ofertę na auto i finansowanie, bez zobowiązań. Auta do zamówienia i od ręki, demo dealera, używane z sieci dealerskiej Volvo.
Zapraszam na priv.
Rom33
Stały forumowicz
 
Posty: 1566
Zdjęcia: 227
Miejscowość: Wisła
Prawo jazdy: 15 07 1997
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo V50
Silnik: 2.0 D 136KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

02 Mar 2022, 11:48

Rom33 napisał(a):W lecie przy spokojnej jeździe, na drogach bez dużych podjazdów da się to osiągnąć.
Ciekaw jest jak to w rzeczywistości wyjdzie bo z osiągnięciem tego poziomu mają nawet mniejsze elektryki w realnym użytkowaniu takie jak np.
- BMW i3 (120 Ah) -> 15,3 (WLTP) -> 17,9 (ADAC)
- VW ID.3 Pro Performance 1st Max -> 16,1 (WLTP) -> 19,3 (ADAC)
- Peugeot e-2008 GT -> 17,8 (WLTP) -> 20,2 (ADAC)
Wartości podane w kWh/100 km.

Przypuszczam, że żeby osiągnąć taką wartość to warunki muszą być wręcz idealne no i dodatkowo musi być ciepło na zewnątrz bo przy temperaturach 0 stopni zasięg spada jak ktoś garażuje pod chmurką.

Myślę, że to co wyszło Ci średnio w teście można by było przyjąć jako taka realną średnią roczną z użytkowania takiego auta :)

Rom33 napisał(a):W lecie przy spokojnej jeździe, na drogach bez dużych podjazdów da się to osiągnąć.
Nie przekraczając 80-90km/h poza miastem, a w mieście próbując maksymalnie wykorzystać rekuperację. Pewnie jest to do osiągnięcia tylko trzeba by się postarać :)

Rom33 napisał(a):Można wyłączyć opcję one pedal drive i wtedy jeździmy jak na normalnym automacie.
Ja wolę taką opcję może to kwestia przyzwyczajenia ale wydaje mi się że wtedy lepiej kontroluję też możliwość rekuperacji i odzysku energii.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34