Zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjne - jakie są ich zalety?

23 Lis 2022, 18:32

Nowoczesne układy zawieszenia mogą zapewnić komfortową podróż, sportowe prowadzenie, a także jazdę w terenie. Sprawdź, na co pozwala zawieszenie adaptacyjne.

  1. Zawieszenie adaptacyjne i pneumatyczne – czym się różnią?
  2. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w terenowych SUV-ach
Zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjne - jakie są ich zalety? Nowoczesne rozwiązania stosowane w zawieszeniu są w stanie uczynić pojazd zdolnym do jazdy w każdych warunkach. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zmienia swoje parametry pracy – reguluje prześwit oraz twardość, aby dostosować się do nawierzchni, stylu prowadzenia oraz warunków atmosferycznych. Dzięki temu przechyły nadwozia w zakrętach czy podczas przyspieszania i hamowania są wyeliminowane, a samochód oferuje nieskazitelny komfort. Po zmianie ustawień zawieszenia można przełączyć tryb prowadzenia na sportowy i dynamicznie pokonać górską serpentynę. Gdy wyjedziemy na tyle wysoko, że skończy się asfalt, można znów zmienić ustawienia. Wówczas nadwozie uniesie się i pozwoli jechać dalej w trybie terenowym.

Zawieszenie adaptacyjne i pneumatyczne – czym się różnią?
Zawieszenie pneumatyczne oraz adaptacyjne to dwa odrębne pojęcia, które uzupełniają się wzajemnie. Zawieszenie pneumatyczne może być adaptacyjne, ale adaptacyjne mogą być także amortyzatory zwykłego zawieszenia sprężynowego. Zawieszenie składa się z elementów spełniających trzy funkcje: prowadzące, resorujące i amortyzujące (tłumiące). Każde z nich mogą być adaptacyjne.

Najważniejsze elementy amortyzujące to po prostu amortyzatory. Funkcje resorujące to natomiast zadanie sprężyn. W zawieszeniu pneumatycznym nie ma tradycyjnych sprężyn i amortyzatorów olejowo-gazowych. Budowa zawieszenia pneumatycznego wykorzystuje zamiast nich miechy pneumatyczne. Miechy są napełniane gazem. Poziom ich wypełnienia jest nieprzerwanie regulowany tak, aby nadwozie cały czas było w jednej pozycji. Dzięki temu nie przechyla się i stale utrzymuje swoją wysokość, niezależnie od poziomu obciążenia samochodu. Zawieszenie pneumatyczne znakomicie amortyzuje nierówności drogi i jest wyjątkowo komfortowe.

Zawieszenie pneumatyczne adaptuje swoje parametry i poziom "napompowania" osobno dla każdego koła. Zatem samochód z zawieszeniem pneumatycznym dysponuje również zawieszeniem adaptacyjnym – w obrębie wybranych elementów.

Pełne zawieszenie adaptacyjne uzyskamy, jeśli dodamy do tego możliwość zmiany ustawień elementów prowadzących. Dzięki temu samochód może całkowicie zmieniać swoją charakterystykę prowadzenia. Na asfalcie może być bardzo komfortowy, jak również nieco sportowy. Jeżeli dodamy do tego nadwozie typu SUV i odpowiedni napęd, to możemy również bez najmniejszych obaw ruszać w teren.

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w terenowych SUV-ach
Aby szczegółowo przedstawić możliwości zawieszenia adaptacyjnego, najlepiej posłużyć się konkretnym przykładem. Idealnie nadadzą się do tego SUV-y marki Land Rover. To luksusowe samochody, które pomimo nowoczesności zachowują swoje znane od najdawniejszych lat właściwości terenowe.
Zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjne - jakie są ich zalety? Najbardziej terenowy SUV Land Rover – model Defender, może dzięki temu pokonywać najcięższe przeszkody, a dojazd w miejsce rozpoczęcia przeprawy pozostaje maksymalnie komfortowy. Podczas jazdy szybszej niż 105 km/h jego prześwit obniża się o 16 mm. W efekcie samochód poprawia swoją aerodynamikę i ułatwia jazdę autostradą. Zmienia się również poziom tłumienia nierówności, a kontrola skoku koła poprawia kontakt opony z nawierzchnią.

Podczas jazdy terenowej prześwit się zwiększa, a tłumienie nierówności dopasowuje się do górskich szlaków lub błotnistych leśnych ścieżek. Samochód może zwiększyć prześwit do 291 mm, co pozwala mu brodzić w wodzie o głębokości do 900 mm.

Oczywiście wszystkie Land Rovery zachowują wysoki potencjał terenowy. Jednak wyjątkowe wyposażenie wyprawowe czyni Defendera najbardziej trafnym wyborem do dalekich podróży obejmujących jazdę w trasie i częste przeprawy terenowe.

Modele Discovery oraz Range Rover również są w stanie przejechać przez wodę o głębokości 900 mm. Jednak Discovery to model nastawiony na przestrzeń wnętrza i wygodę jazdy w nawet 7 osób. W przypadku Range Rovera wnętrze zostało zaczerpnięte z limuzyny – jest dostępne w wariancie 7-miejscowym, ale również z dwoma odrębnymi luksusowymi fotelami z tyłu.

Niektóre rozwiązania adaptacyjnego zawieszenia Land Rovera wpływają również na pracę elementów prowadzących. Dzięki temu duży SUV przygotowany do jazdy w trudnym terenie może na asfalcie sprawiać wrażenie małego i zwinnego. Znakomicie widać to na przykładzie Range Rovera Sport. Dysponuje on adaptacyjnym zawieszeniem odpowiadającym za pracę elementów prowadzących jak m.in. skrętna tylna oś.

W efekcie samochód podczas manewrów takich jak zmiana pasa na autostradzie sprawia wrażenie mniejszego i "wślizguje się" w wolną przestrzeń między samochodami. W trakcie dynamicznej jazdy na serpentynach zapewnia natomiast charakterystykę jazdy samochodu sportowego. Zawieszenie adaptacyjne jest zatem znakomitym sposobem na poprawę wszechstronności pojazdu. Dodając to tego odpowiedni napęd oraz nadwozie można uzyskać prawdziwie uniwersalny samochód wielozadaniowy.

źródło: materiał partnerski | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3609
Zdjęcia: 12828
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

23 Lis 2022, 19:06

Redakcja napisał(a):Samochód może zwiększyć prześwit do 291 mm
Nieźle, naprawdę spora regulacja prześwitu :)

Same zawieszenia pneumatyczne są naprawdę wygodne i myślę, że komfort jest nieporównywalny do zwykłych. Te adaptacyjne to kolejny krok podnoszący komfort podróżowania. Jedyny minus to chyba koszty ewentualnej naprawy takiego zawieszenia.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 7245
Zdjęcia: 24
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Retro Motor Show 2022 - najpiękniejsza edycja
    Najpiękniejsza edycja Retro Motor Show za nami! Trzy wyjątkowe dni pod hasłem zabytkowej motoryzacji przyciągnęły na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich 29.733 zwiedzających. Rekordowa ekspozycjaNajlepsi z najlepszychWytoczono ...
    Ile hybrydy jest w samochodzie elektrycznym?
    Samochody elektryczne są niemal tak stare jak sama motoryzacja. Mimo to uważa się je obecnie za nowość na motoryzacyjnym rynku. To dlatego, że na przełomie XIX i XX wieku przegrały one konkurencję z samochodami spalinowymi ...