Zmieszanie płynów Borygo z Petrygo

04 Wrz 2020, 18:39

Witam, jestem nowy na forum. Dolałem dzisiaj do do różowego borygo ok 1,5 litra Petrygo Prime G12+ Przejechane niecałe 4 km, czy coś się może stać ? Chłodnica aluminium. Rocznik pojazdu 2000r.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7

05 Wrz 2020, 09:04

Z tego co wiem różowe Borygo ma G12 więc oba płyny są ze sobą mieszalne. Nie będzie zatem problemów.

Zawsze warto sprawdzić dokładnie właściwości obu płynów które chcemy zmieszać ze sobą i czy nie ma żadnych przeciwwskazań to takiego działania.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10267
Zdjęcia: 35

05 Wrz 2020, 17:22

Rokiko napisał(a):Z tego co wiem różowe Borygo ma G12 więc oba płyny są ze sobą mieszalne. Nie będzie zatem problemów

No nie do końca tak jest. Nie każdy płyn można mieszać z innymi, wbrew powszechnym opiniom. A już tym bardziej nie należy uważać, że płyn różowy można mieszać z innym różowym. Kolory to tylko barwniki danego producenta, by rozpoznać płyn po jego właściwościach.
Co do Borygo różowego ( jeżeli nie chodzi o Borygo Nowy, bo ten jest czerwony, nie różowy ) to spełnia normy G12 i G12+, a więc nie zawiera krzemianów. Z kolei Petrygo Prime spełnia normy G12++, a więc zawiera krzemiany ( 400 - 500 mg/l ). Co do zasady nie powinno się mieszać płynów nie zawierających krzemianów, z płynami zawierającymi krzemiany.
A więc tych dwóch płynów nie powinno się mieszać.
Nie powinno się też mieszać płynów wytworzonych na bazie glikolu etylenowego z płynami wyprodukowanymi na bazie glikolu propylenowego oraz na bazie glikolu i gliceryny.
Należy też zwracać uwagę, czy dany płyn pasuje do chłodnicy aluminiowej. Kolejnym bardzo ważnym parametrem jest temperatura krzepnięcia i wrzenia. Tych parametrów też nie powinno się mieszać.
Co chłodnic aluminiowych jest np. Borygo ALU.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

15 Wrz 2020, 17:17

Po wyczyszczeniu zbiorniczka zauważyłem bulgotanie płynu przy wyższej temperaturze.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7

16 Wrz 2020, 09:29

huron napisał(a):Po wyczyszczeniu zbiorniczka zauważyłem bulgotanie płynu przy wyższej temperaturze.

A te płyny w końcu zmieszałeś czy nie?
Bulgotanie płynu oznaczać może kilka możliwości - albo do płynu przedostają się spaliny, albo układ się zapowietrza, albo płyn się gotuje. Skoro bulgocze, to spaliny powinieneś wyczuć bez problemu. Test na spaliny w płynie też da jednoznaczną odpowiedź. Co do gotowania się płynu, to również będzie to rozpoznawalne, bo jak płyn się gotuje, to bulgocze praktycznie wszędzie, nie tylko w zbiorniczku.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Wrz 2020, 09:47

Płyny zmieszałem, spalin nie czuć, bulgocze raczej tylko w zbiorniczku bo w innych miejscach nie wiem jak sprawdzić. Chyba najmniej prawdopodobne jest zapowietrzenie oraz gotowanie płynu w 95 stopniach. Wody nigdy nie dolewałem.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Gniazdo, wtyczka OBDII - opis pinów
    Co to jest gniazdo OBDII i co oznaczają poszczególne piny? OBDII to skrót od angielskiego terminu On-Board Diagnostic level 2. Jest to standard obowiązujący w samochodach i pozwalający na podłączenie urządzenia ...
    Uwaga na nocne przymrozki i oblodzenia na drogach
    Trwa pełnia jesieni. Panujące warunki atmosferyczne często okazują się prawdziwym wyzwaniem dla kierowców. Nowym elementem jesiennej aury są nocne przymrozki, oznaczające kolejne zagrożenia na drogach. Oblodzona nawierzchniaSymptomy ...

16 Wrz 2020, 10:04

Pytanie więc, jaki wpływ na to wszystko miało zmieszanie tych płynów.
Pozostaje teraz sprawdzić, czy płyn się gotuje, czy układ jest zapowietrzony.
Płyn gotuje się w ponad 100 stopniach, w zależności od samego płynu. Czasem jest to nawet 125 stopni.
Trzeba się podłączyć pod komputer lub jakąś aplikację w smartfonie z jakimś interfejsem i sprawdzić jaka jest temp. płynu. Oczywiście trzeba by też sprawdzić sam czujnik temp. płynu czy dobrze pokazuje, ale tu trzeba mierzyć rezystancję czujnika, a ta jest uzależniona od temp płynu i trzeba mieć rozpiskę, o co ciężko w domowych warunkach. Ale mechanik powinien bez problemu coś takiego mieć.
Chyba, że jego praca polega na naprawach metodą prób i błędów....
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Wrz 2020, 10:19

Komp był podłączany przeze mnie osobiście w vsds lite 1.2 w blokach pomiarowych (chyba 005) miał temp. 95 stopni i załączał wentylator. Czujnik może zawyżać o jakieś 5 stopni, rezystancje na nim były w porządku. W domowych warunkach do zmierzenia rezystancji pinów czujnika cieczy 1-3 oraz 2-4 chyba wystarczy prosty multimetr uniwersalny. Dodam że wcześniej tego bulgotania nie mogłem zobaczyć bo zbiorniczek był dość mocno osyfiony od góry (nie wiem od czego). Wcześniej było lane tylko i wyłącznie Borygo. Z 10-15 lat temu było trochę mleczka pod korkiem oleju i ubywało płynu( dolewanie różowego Borygo), teraz korek jest czysty.
Można też dodać, że umiejscowienie owego czujnika jest jakby najwyższym punktem całego układu chłodzenia i chyba przez delikatne wyjęcie tego elementu powinno wyjść powietrze ale trudno to robić na pracującym gorącym silniku bo można się poparzyć płynem.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7

16 Wrz 2020, 10:28

huron napisał(a):Komp był podłączany przeze mnie osobiście w vsds lite 1.2 w blokach pomiarowych (chyba 005) miał temp. 95 stopni i załączał wentylator.

Nie jestem pewny, ale chyba za wcześnie na wentylator...
huron napisał(a):W domowych warunkach do zmierzenia rezystancji pinów czujnika cieczy 1-3 oraz 2-4 chyba wystarczy prosty multimetr uniwersalny.

O tym pisałem przed chwilą. Pisałem też, że trzeba mieć rozpiskę tolerancji rezystancji do temperatury. Jak masz takową i mierzyłeś i czujnik jest ok, to pozostaje dla pewności zrobienie testu na spaliny raz jeszcze i jak ten wyjdzie ok, to pozostaje zapowietrzenie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Wrz 2020, 13:52

No jednak udało się dokładniej odpowietrzyć i bulgotania jakby już nie ma.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7