Zmieszanie płynów Borygo z Petrygo

04 Wrz 2020, 17:39

Witam, jestem nowy na forum. Dolałem dzisiaj do do różowego borygo ok 1,5 litra Petrygo Prime G12+ Przejechane niecałe 4 km, czy coś się może stać ? Chłodnica aluminium. Rocznik pojazdu 2000r.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7

05 Wrz 2020, 08:04

Z tego co wiem różowe Borygo ma G12 więc oba płyny są ze sobą mieszalne. Nie będzie zatem problemów.

Zawsze warto sprawdzić dokładnie właściwości obu płynów które chcemy zmieszać ze sobą i czy nie ma żadnych przeciwwskazań to takiego działania.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

05 Wrz 2020, 16:22

Rokiko napisał(a):Z tego co wiem różowe Borygo ma G12 więc oba płyny są ze sobą mieszalne. Nie będzie zatem problemów

No nie do końca tak jest. Nie każdy płyn można mieszać z innymi, wbrew powszechnym opiniom. A już tym bardziej nie należy uważać, że płyn różowy można mieszać z innym różowym. Kolory to tylko barwniki danego producenta, by rozpoznać płyn po jego właściwościach.
Co do Borygo różowego ( jeżeli nie chodzi o Borygo Nowy, bo ten jest czerwony, nie różowy ) to spełnia normy G12 i G12+, a więc nie zawiera krzemianów. Z kolei Petrygo Prime spełnia normy G12++, a więc zawiera krzemiany ( 400 - 500 mg/l ). Co do zasady nie powinno się mieszać płynów nie zawierających krzemianów, z płynami zawierającymi krzemiany.
A więc tych dwóch płynów nie powinno się mieszać.
Nie powinno się też mieszać płynów wytworzonych na bazie glikolu etylenowego z płynami wyprodukowanymi na bazie glikolu propylenowego oraz na bazie glikolu i gliceryny.
Należy też zwracać uwagę, czy dany płyn pasuje do chłodnicy aluminiowej. Kolejnym bardzo ważnym parametrem jest temperatura krzepnięcia i wrzenia. Tych parametrów też nie powinno się mieszać.
Co chłodnic aluminiowych jest np. Borygo ALU.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

15 Wrz 2020, 16:17

Po wyczyszczeniu zbiorniczka zauważyłem bulgotanie płynu przy wyższej temperaturze.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7

16 Wrz 2020, 08:29

huron napisał(a):Po wyczyszczeniu zbiorniczka zauważyłem bulgotanie płynu przy wyższej temperaturze.

A te płyny w końcu zmieszałeś czy nie?
Bulgotanie płynu oznaczać może kilka możliwości - albo do płynu przedostają się spaliny, albo układ się zapowietrza, albo płyn się gotuje. Skoro bulgocze, to spaliny powinieneś wyczuć bez problemu. Test na spaliny w płynie też da jednoznaczną odpowiedź. Co do gotowania się płynu, to również będzie to rozpoznawalne, bo jak płyn się gotuje, to bulgocze praktycznie wszędzie, nie tylko w zbiorniczku.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Wrz 2020, 08:47

Płyny zmieszałem, spalin nie czuć, bulgocze raczej tylko w zbiorniczku bo w innych miejscach nie wiem jak sprawdzić. Chyba najmniej prawdopodobne jest zapowietrzenie oraz gotowanie płynu w 95 stopniach. Wody nigdy nie dolewałem.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7

16 Wrz 2020, 09:04

Pytanie więc, jaki wpływ na to wszystko miało zmieszanie tych płynów.
Pozostaje teraz sprawdzić, czy płyn się gotuje, czy układ jest zapowietrzony.
Płyn gotuje się w ponad 100 stopniach, w zależności od samego płynu. Czasem jest to nawet 125 stopni.
Trzeba się podłączyć pod komputer lub jakąś aplikację w smartfonie z jakimś interfejsem i sprawdzić jaka jest temp. płynu. Oczywiście trzeba by też sprawdzić sam czujnik temp. płynu czy dobrze pokazuje, ale tu trzeba mierzyć rezystancję czujnika, a ta jest uzależniona od temp płynu i trzeba mieć rozpiskę, o co ciężko w domowych warunkach. Ale mechanik powinien bez problemu coś takiego mieć.
Chyba, że jego praca polega na naprawach metodą prób i błędów....
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Wrz 2020, 09:19

Komp był podłączany przeze mnie osobiście w vsds lite 1.2 w blokach pomiarowych (chyba 005) miał temp. 95 stopni i załączał wentylator. Czujnik może zawyżać o jakieś 5 stopni, rezystancje na nim były w porządku. W domowych warunkach do zmierzenia rezystancji pinów czujnika cieczy 1-3 oraz 2-4 chyba wystarczy prosty multimetr uniwersalny. Dodam że wcześniej tego bulgotania nie mogłem zobaczyć bo zbiorniczek był dość mocno osyfiony od góry (nie wiem od czego). Wcześniej było lane tylko i wyłącznie Borygo. Z 10-15 lat temu było trochę mleczka pod korkiem oleju i ubywało płynu( dolewanie różowego Borygo), teraz korek jest czysty.
Można też dodać, że umiejscowienie owego czujnika jest jakby najwyższym punktem całego układu chłodzenia i chyba przez delikatne wyjęcie tego elementu powinno wyjść powietrze ale trudno to robić na pracującym gorącym silniku bo można się poparzyć płynem.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7

16 Wrz 2020, 09:28

huron napisał(a):Komp był podłączany przeze mnie osobiście w vsds lite 1.2 w blokach pomiarowych (chyba 005) miał temp. 95 stopni i załączał wentylator.

Nie jestem pewny, ale chyba za wcześnie na wentylator...
huron napisał(a):W domowych warunkach do zmierzenia rezystancji pinów czujnika cieczy 1-3 oraz 2-4 chyba wystarczy prosty multimetr uniwersalny.

O tym pisałem przed chwilą. Pisałem też, że trzeba mieć rozpiskę tolerancji rezystancji do temperatury. Jak masz takową i mierzyłeś i czujnik jest ok, to pozostaje dla pewności zrobienie testu na spaliny raz jeszcze i jak ten wyjdzie ok, to pozostaje zapowietrzenie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Wrz 2020, 12:52

No jednak udało się dokładniej odpowietrzyć i bulgotania jakby już nie ma.
huron
Nowicjusz
 
Posty: 7