Jakie są rodzaje/style tuningu? - opisy

26 Wrz 2013, 08:48

W tym temacie przedstawiamy style i rodzaje tuningu. Jeżeli znacie jakiś rodzaj tuningu który nie został jeszcze opisany to zapraszam do dodania go poniżej wraz z opisem i jeżeli to możliwe zdjęciem samochodu który taki tuning przedstawia. Starałem się zebrać wszystkie opisy tuningu w jednym miejscu i fajnie by było jak by ten temat nie umknął gdzieś w gąszczu innych :)

Modyfikacje samochodu można przypisać do dwóch podstawowych rodzajów tuningu (są to zmiany względem fabrycznego modelu): mechanicznego i optycznego.
Jakie są rodzaje/style tuningu? - opisy

Japan Style (Jap-Style)

To jeden z najbardziej widowiskowych stylów. Niegdyś kojarzył się z rice'em, dziś jest on używany w większości maszyn dla drifterów.
Charakterystyka Jap-Style'u:
- potężne zderzaki z dużymi wlotami (z przodu zawsze widać IC)
- maska najczęściej z włókna szklanego (carbon)
- duża ilość naklejek z logami firm, których podzespoły wykorzystano w aucie
- najczęściej montowany jest NOS oraz Lambo Doors (drzwi można uchylić na kilka centymetrów na stronę, później 55 stopni w górę) oraz
- ekstremalne modyfikacje nadwozia (transplantacja świateł, obniżanie dachu, otwieranie maski i klapy bagażnika siłownikami - liftami)

JDM – Japan Domestic Market

Delikatny tuning, najczęściej z jednolitym lakierem i chromowanymi felgami w umiarkowanych rozmiarach. Kluczem do stylu są smakowite dodatki kultowych japońskich producentów akcesoriów tuningowych. Siedzenia Bride, body kity Blitz, opony Falken, pasy bezpieczeństwa Takata i osprzęt HKS. W stylu tym nie ważne są osiągi a LOGO. JDM - to styl, który wywodzi się z Japonii i zazwyczaj dotyczy samochodów japońskich marek, takich jak Honda, Toyota, Nissan i Subaru.

German Style

Jest to jeden z najprostszych styli tuningowych. Jego charakterystycznymi cechami są:
- tzw. clean look (usunięcie wszystkich emblematów, listw, bocznych kierunkowskazów, wygładzenie zderzaków itp.)
- felgi Deep Dish (z szerokim rantem) oraz opony "naciągnięte" na felgę
- wypolerowane wszystkie części silnika oraz detale
- przemyślane modyfikacje
- bardzo niskie zawieszenia
- kolory raczej stonowane, lecz niekoniecznie

Cult Style

Jest to styl tuningowy, który oddaje hołd klasykom motoryzacji, w wyglądzie aut z tego stylu są odniesienia do lat '60 i '70, często Culty (jak nazywane są auta z tego stylu) są stuningowane akcesoriami z epoki.
Charakterystycznymi cechami Cult Style'u są:
- nawiązania do starych samochodów (felgi od Garbusa, migacze w stylu Golfa I) bądź tuningu lat '70 i '80 (klasyczne felgi BBS, długa "brew" nad światłami)
- stylowe akcesoria (bagażnik z walizkami w kratę, naklejki "76" itp.)
- obowiązkowe obniżenie nadwozia

Rost Style

Czyli jednym słowem kontrolowana dewastacja auta. Prze wielu jak na razie nie zrozumiany styl w tuningu.
Charakteryzuje się:
- duża ilością dodatków z epoki
- licznymi (umyślnymi) uszkodzeniami, zadrapaniami
- nieodłączna jest rdza

Rat Style

Style zwany też "Rat Rod" jest związany z renowacją starych samochodów, ale zamiast restauracji, koncentruje się na wyglądzie i stylu "świńskiej fermy". Charakteryzuje się on surowymi i nieobrobionymi powierzchniami, poobijanymi karoseriami i brakiem laku. Często samochody te są wyposażone w mocne silniki i szerokie koła i opony.
Charakteryzuje się:
- malowane podkładem, czarny lub szary mat.
- gleba,
- szerokie fele i lacie,
- ciekawe dodatki, jak np snopek siana na Caddy'lacku z Hiszpanii (opisany kiedyś w Maxi Tuningu)
- wyszukane i mało spotkane obręcze

Retro Style

Polega on na założeniu do samochodu dodatków chromowanych, najlepiej pochodzących z jak najstarszej wersji auta, każdy wypasiony dodatek mile widziany, najlepiej jak najrzadziej spotykany,

Resto Style

Skrót od "restoration", odrestaurowanie. Jest to odnawianie starych samochodów na takie prosto z fabryki. Zalicza się tu właśnie styl Musle Car.

California Style

Pastelowe barwy, ciemne, często stalowe felgi, możliwe w niektórych autach.

Drift Machine (D1)

Auta z japońskich torów z dużą ilością naklejek oraz felgi lakierowane są na inne kolory na osi przedniej i tylnej. Przydatny jest także konkretny body kit by auto się wyróżniało na torze. Drift-maszyny mają dużą moc, napęd na tylne koła i "wybebeszone"/odchudzone wnętrze. Napisy na naklejkach często umieszczone są w lustrzanym odbiciu. Bazy: Nissan 200SX, Nissan Skyline, Toyota Corolla AE86.

Vintage Tuning (Yankee)

Jest to najbardziej kuriozalny styl tuningowy. W tym stylu jest możliwe wszystko. Nie ma żadnych charakterystycznych cech. Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia, umiejętności, zasobny portfel i dobry smak właściciela auta.

VIP albo Bippu

Styl tuningowy, który pochodzi z Japonii i skupia się na luksusie i elegancji. Samochody VIP są zazwyczaj dużymi limuzynami lub sedanami, które są wyposażone w wysokiej jakości skórzane wnętrza, niskie zawieszenie i szerokie koła. Często samochody te są również wyposażone w modyfikacje silnika, takie jak turbosprężarki, aby uzyskać więcej mocy.
Charakterystyczne elementy VIP-Style'u:
- ciemne kolory
- wnętrze obite skórą
- mocniejszy silnik
- duże koła (Dub, czyli 20" bądź większe) z niskoprofilowanymi oponami
- sprzęt audiowizualny oraz
- montowane zawieszenie air-ride

Styl Śródziemnomorski

Charakteryzuje się przerostem formy, jak cos jest robione to już z pełnym rozmachem i wyobraźnią.
- duże, wręcz przesadzone spoilery
- ogromne koła (możliwie największe)
- duża ilość dodatków niekoniecznie ze sobą współgrających
- wielokolorowe malowanie karoserii często z motywami naniesionymi aerografem
- często spotykane są zawieszenia typu air-ride

Styl Angielski

Wykorzystywane są małe samochodziki miejskie (Citroen Saxo, Peugeot 106, Renault 5 itp.), ogromne zderzaki i progi, poszerzenia, 20 calowe koła, obok przede wszystkim skąpo odziana dziewczyna.

Styl Francuski

Ogromne bodykity, zderzaki z gigantycznymi wlotami i radykalne poszerzenia błotników , okulary na reflektorach, siatka we wlotach, jaskrawe kolory, rzadkie są modyfikacje silnika i innych podzespołów. Styl ten króluje na GTI Tuning International. Ulubiona baza Peugeot 206.

Styl Hiszpański

Niezwykłe kolory nadwozia, liczne aerografy i kalkomanie. Nie montuje się fabrycznych body kitów, Hiszpanie robią wszystko od podstaw samemu, liczy się dla nich pierwsze wrażenie, więc auto musi czymś przykuwać uwagę co powoduje, że rzadko można trafić na jednolitą, konsekwentną przeróbkę, a częściej na różne dziwaczne koncepcje. Dominuje teraz chrom i beżowa skóra w środku. Bazami są auta kompaktowe (Seat Leon i Ibiza).

Wieś-style

Przyczepienie mnóstwa plastiku, siatki (najlepiej ogrodowej) lampek choinkowych, malowanie wałkiem białą olejną, własnoręcznie robione zderzaki ze sklejki, rury PCV na wydechu, przyciemnienie szyb folią, tak aby było widać bąbelki powietrza, nakleić paski a'la Viper i obowiązkowo nakleić nad rurą PCV naklejkę REMUS!! we wnętrzu mnóstwo stylowych dodatków!! jakieś pokrowce z napisami Recaro, malowanie dechy pędzlem i wszędzie kable, bo po co chować...

Styl "cichociemny"

czyli taki w którym zmiany mają być delikatne i jednie podkreślać subtelni linię auta. Nie ma mowy o spoilerach i wielkich chromowanych felgach, zmiany są na ogół wyważone i przemyślane, liczą się nowatorskie pomysły. Felgi oczywiście mają racje bytu lecz nie mogą być zbyt krzykliwe i za duże. kolory raczej stonowane, ciemne nie rzucające się w oczy. Auta cichociemne szokują często bardzo rozbudowana instalacją audi-multimedialna, która też nie jest zbytnio eksponowana. Czeto moc znacznie wykracza poza normę.

Rice Style (ang. ryż)

to styl kojarzący się jedynie z brakiem smaku u ludzi, którzy zajmują się przeróbką swego auta, nie mając o tym pojęcia - takie osoby nazywa się riceboyami. Ofiarami tego stylu są małe, japońskie auta, a zwłaszcza Honda CRX.
Najczęstsze krzywdy wyrządzane przez riceboy'ów:
- zderzaki nie są lakierowane bądź są montowane za pomocą różnych metod (gwoździe, smoła, tynk itp.)
- własnoręczne prace przy lakierze bez odpowiednich przygotowań - odtłuszczania powierzchni, usunięcia poprzedniego lakieru, podkładu itp.
- najczęściej zamiast felg są używane kołpaki bądź nie ma ich, odsłaniając rdzę na obręczy
- podczas przyciemniania szyb pod folię wpuszczane są pęcherzyki powietrza oraz
- przesadzenie z ilością tuningu, przez co pojazd wygląda bardzo komicznie

Niektóre opisane wyżej style można obejrzeć w galerii Wojny Północ-Południe na forum. Impreza ta odbywa się cyklicznie kilka razy w sezonie. Wystartować może w niej każdy prezentując swoje przerobione auto. Galeria Wojna Północ-Południe. Relacje z niektórych imprez które warto obejrzeć/skomentować znajdują się też na forum w dziale: Forum Wojna Północ-Południe.

Dodawajcie poniżej style tuningu te których jeszcze nie udało mi się wymienić.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

31 Mar 2023, 09:06

Tuning samochodów może przyjmować wiele różnych stylów i wariantów jak wyżej opisane, jednak Ja znam jeszcze kilka innych z którymi się spotkałem i które postaram się w miarę skrupulatnie opisać poniżej:

Styl sportowy

Zazwyczaj jest związany z samochodami sportowymi i wyścigowymi. Charakteryzuje się on dużymi kołami i oponami, agresywnymi zderzakami, dyfuzorami, spojlerami i niskim zawieszeniem. Często samochody te są również wyposażone w wydajne silniki i wydechy, aby uzyskać maksymalną moc.

Styl euro

To styl popularny w Europie i charakteryzuje się on minimalizmem, eleganckim designem i wysokim poziomem wykonania. Często samochody te są wyposażone w duże koła i opony, a także niskie zawieszenie i subtelne modyfikacje stylistyczne, takie jak zmienione zderzaki i grile.

Styl samochodów z lat 50-tych i 60-tych

To styl, który skupia się na renowacji samochodów klasycznych z lat 50-tych i 60-tych. Często samochody te są wyposażone w klasyczne akcesoria i modyfikacje, takie jak chromowane części i klasyczne koła. Charakteryzują się one również niskim zawieszeniem i mocnymi silnikami, aby uzyskać maksymalną wydajność.

Styl off-road

Ten styl jest związany z samochodami terenowymi i charakteryzuje się wysokim zawieszeniem, dużymi kołami i oponami, a także wzmocnionym podwoziem. Często samochody te są wyposażone w modyfikacje, takie jak przednie i tylne zderzaki, wyciągarki i wyciągowe haki.

Styl hot rod

Styl tuningu "hot rod" samochodów skupia się na renowacji klasycznych samochodów amerykańskich z lat 30-tych i 40-tych. Charakteryzuje się on niskim zawieszeniem, dużymi kołami i oponami oraz silnikami z wysoką mocą. Często samochody te są wyposażone w modyfikacje silnika, takie jak gaźniki, kolektory i turbosprężarki.

Styl drift

Popularny styl związany z driftowaniem, co oznacza kontrolowanie samochodu podczas jazdy w poślizgu. Samochody driftowe są zazwyczaj wyposażone w duże koła i opony, niskie zawieszenie, a także modyfikacje silnika, takie jak turbosprężarki i wydechy, aby uzyskać maksymalną moc. Charakteryzują się one również zwiększoną kontrolą nad skrętem i stabilnością w poślizgu.

Styl stance

Styl związany jest z niskim zawieszeniem i szerokimi kołami, które są ustawione w taki sposób, aby wypełnić całą szerokość nadwozia. Często samochody te są wyposażone w modyfikacje zawieszenia, takie jak coilovers, aby uzyskać niski profil i agresywny wygląd. Charakteryzują się one również subtelnie zmienionymi zderzakami i grillami oraz innymi modyfikacjami stylistycznymi, które podkreślają agresywny wygląd.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 189
Zdjęcia: 15
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego stres robi z nas gorszych kierowców?
    Obecna sytuacja jest dla wielu osób źródłem stresu. Wpływa on na naszą zdolność do prowadzenia samochodu. Stres pogarsza naszą koncentrację, a w przypadku osób, które reagują złością na sytuacje ...