1.0 tce lpg - RN17

25 Mar 2022, 12:11

Witam, niedługo będę odbierać dacie jogger z silnikiem 1.0 tce lpg (ten sam motor co w duster II).
Jestem totalnym laikiem w tym temacie. Jaki olej warto wlewać do tego motoru ? Producent zaleca ten z normą RN17 (zaleca tez wymianę oleju co 30k, więc to normę traktować z przymrużeniem oka?) czyli dla przykładu :
Olej silnikowy Castrol GTX 5 l 5W-30
Elf EVOLUTION FULL-TECH R RN17 5 l 5W-30
Który z nich wybrać ? (przeglądając fora czasami doszedłem do wrażenia że castrol to słaby olej ? nie wiem czemu. Tak przynajmniej -uważają "wyznawcy motula i liqui moly"? Czy są może jeszcze jakieś inne lepsze ? Duży wybór i człowiek nie wie co wybrać.

Tutaj ciekawy materiał

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Jest to oczywiście tylko porównanie w garażowych warunkach ale dosyć ciekawe :)

Wracając do tematu, silnik jest z turbo. Mam kolejne pytanie, mianowicie. Odbiorę samochód i zamierzam od razu udać się na wycieczkę 600-900km żeby go sobie lekko dotrzeć. Potem zamierzam zrobić... właśnie ile zrobić km do pierwszej wymiany oleju ? Czy to jest np przesada że pierwszy olej wymienie po 2k drugi po 6k i dopiero co 10k?
Chyba większość osób wymienia po 3k i potem już co 10k.
Ostatnie pytanie. kupuje olej 5l do silnika wchodzi powiedzmy 4l. Co z tym 1l zrobić ? Zazwyczaj warsztat chcę taką resztę ? czy zostawić sobie i wykorzystać ? Ile taki olej może czekać do następnej wymiany ?
Co do samej czynności docierania silnika. Mam jeździć "spokojnie" i nie przekraczać 3k obrotów ? Czyli biegi zmieniać w granicach 2700-2800 obrotów ? Jest to mały silnik, więc chyba nie dobrze zmienić tych obrotów przy 2,5 skoro przy następnym biegu spadnie do 2k lub niżej. Co prawda jest turbo i samochód ponoć się zbiera okej w tych dolnych partiach obrotów ale to chyba nie jest w porządku dla silnika jak dodaje gazu gdy mam 2k lub mniej obrotów ?
Gość117958
 

25 Mar 2022, 12:40

Damia5an napisał(a):Witam, niedługo będę odbierać dacie jogger z silnikiem 1.0 tce lpg (ten sam motor co w duster II).

Rozumiem, że autko nowe? Jeżeli ta, to
Damia5an napisał(a):Jaki olej warto wlewać do tego motoru ? Producent zaleca ten z normą RN17 (zaleca tez wymianę oleju co 30k, więc to normę traktować z przymrużeniem oka?)

Jak auto jest nowe, na gwarancji, to musisz lać olej taki, jaki zaleca producent. Na tym opiera się gwarancja. Częstotliwość oleju zawsze warto skrócić. Nie wiem tylko, czy ASO zgodzi się wymienić olej wcześniej, niż zaleca producent. Najlepiej zadzwonić i zapytać. Oleju kupować nie musisz, bo ASO wleje swój olej zgodny z normą producenta.
Damia5an napisał(a):Co do samej czynności docierania silnika. Mam jeździć "spokojnie" i nie przekraczać 3k obrotów ? Czyli biegi zmieniać w granicach 2700-2800 obrotów ? J

Ogólnie istnieje przekonanie, że silników w nowo kupionych autach nie trzeba docierać, bo robi to producent, bo części są już tak idealnie dobrane i skonfigurowane, że jest to niepotrzebne, że to nie te auta co 25 lat temu, że niektóre silniki mają zabezpieczenie przed nadmiernymi obrotami na początku eksploatacji itd. Jednak warto z początku jeżdzić spokojnie, bez gwałtownego przspieszania, szarpania itd. Starać się mieścić w środkowym zakresie prędkości orotowej.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

25 Mar 2022, 12:52

MotoAlbercik napisał(a):Rozumiem, że autko nowe? Jeżeli ta, to

Tak.
MotoAlbercik napisał(a):Jak auto jest nowe, na gwarancji, to musisz lać olej taki, jaki zaleca producent. Na tym opiera się gwarancja. Częstotliwość oleju zawsze warto skrócić. Nie wiem tylko, czy ASO zgodzi się wymienić olej wcześniej, niż zaleca producent. Najlepiej zadzwonić i zapytać. Oleju kupować nie musisz, bo ASO wleje swój olej zgodny z normą producenta.

Nie ma z tym problemu. Wymiana poza aso. Dopiero przegląd gwarancyjny u nich.
MotoAlbercik napisał(a):Ogólnie istnieje przekonanie, że silników w nowo kupionych autach nie trzeba docierać, bo robi to producent, bo części są już tak idealnie dobrane i skonfigurowane, że jest to niepotrzebne, że to nie te auta co 25 lat temu, że niektóre silniki mają zabezpieczenie przed nadmiernymi obrotami na początku eksploatacji itd. Jednak warto z początku jeżdzić spokojnie, bez gwałtownego przspieszania, szarpania itd. Starać się mieścić w środkowym zakresie prędkości orotowej.

Czyli te 2,5k obrotów utrzymywać przy zmianie na wyższy bieg czy przy normalnej jeździe ?
Co do tego docierania to chyba w daci to nie występuje tutaj przykłady :

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Każdy kto wrzuca zdjęcie filtra po 3k jest on po prostu zapchany tymi opiłkami stąd moje pytanie czy warto wymienić 2 razy przed stałymi wymianami po 10k.
Tutaj dla przykładu toyota (Materiał sponsorowany, więc do końca nie wiem czy to rzeczywiście prawda)

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Gość117958
 

25 Mar 2022, 13:10

Damia5an napisał(a):Nie ma z tym problemu. Wymiana poza aso. Dopiero przegląd gwarancyjny u nich.

Nie wiem, czy co to przejdzie. Lepiej warto się upewnić, żebyś gwarancji nie stracił. Niby poza ASO można nawet u mechaników przeglądy robić bo o wiele taniej to wychodzi, ale z autopsji wiem, że jak coś się zepsuje, to ASO zawsze kwestionuje pracę mechaników i jest wielki problem. Moim zdaniem lepiej dogadać się z ASO z tymi wcześniejszymi wymianami. Toyota nie robi problemów. Nie wiem jak Dacia. Co do oleju, to lepiej trzymać sie tego, co leje ASO. Bo jak wlejesz inny olej, a stanie sie cokolwiek z silnikiem to zapomnij o gwarancji.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

25 Mar 2022, 20:44

Ja w Dusterze wymieniłem po około 3500km, następna wymiana przy 15 tys i dalej co 15 tys.
Aso wymieni ci olej wcześniej bez żadnych problemów, tylko koszt tej wymiany jest spory. Ja zawsze w swoich autach wymieniałem olej po dotarciu poza ASO. Renault obecnie ma podpisaną umowę z Castrolem i taki też wlałem do swojego Dustera.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3679
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

26 Mar 2022, 12:30

Okej czyli w sumie wymienić tylko po 3000 i potem już normalne interwały co 10k?
@yeti65 15k to nie za dużo z silnikiem który ma turbo ?
Jest jakaś strona na której można porównać te oleje ? Sam nie wiem czy elf czy castrol będzie lepszym wyborem ?
Gość117958
 
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota SA 1949 rok
    Pierwszy powojenny samochód Toyoty to właśnie niewielki SA. Model istotny, ponieważ przez następne 15 lat Toyota była znana właśnie z tego rodzaju aut. Toyota SA to jeden z pierwszych niewielkich samochodów, ...

26 Mar 2022, 14:26

Nie wiem czy na przeglądzie nie będzie problemów z elfem, rekomendowany(mam nawet wpis w instrukcji obsługi) olej to castrol, a lanie raz tego, a raz innego mija się z celem.
Ja mam spokojne trasy podmiejskie i mało miasta. Myślę, że wymiana co 15 tys. wystarczy. Plusem tego silnika jest małe wysilenie i wtrysk pośredni. Jeżeli twoja jazda to w większości miasto, to możesz zostać przy swoich planach wymiany co 10 tys. km
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3679
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

26 Mar 2022, 18:02

Ok dzięki to zostanę przy castrolu :) Co robicie z tą reszta oleju? Kupuje 5l a do silnika chyba nawet nie wleje 4l :)
Gość117958
 

28 Mar 2022, 11:50

Olej można zostawić do następnej wymiany. Nic mu się nie stanie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

11 Kwi 2022, 08:14

Nie zakładając nowego tematu. Niedługo pierwsza wymiana. Czy taki filtr oleju będzie odpowiedni dla 1.0 tce lpg ?
152095084R
Kod: Zaznacz wszystko
[Aby wyświetlić zawartość tego pola musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Gość117958
 

19 Kwi 2022, 20:32

Kolego,jeśli nie zamierzasz pokonywać 30 tyś km na oleju,tak jak dopuszcza producent i to całkiem niesłusznie,to,jeśli będziesz pierwsze kilka tysięcy km pokonywał z głową, wydaje mi się,że wymiana oleju po 3 tyś km nie ma ekonomicznego uzasadnienia,ja wymieniłbym olej po roku normalnie w ASO,nie mają prawa odmówić,masz gwarancję,nie zapominaj o tym,natomiast poleć by wymieniono również olej w skrzyni biegów,użytkownicy pomijają to,tam opiłki będziesz miał,w oleju silnikowym ? Jeśli nie będziesz mu dawał po,,garach,,to ich nie będzie.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)