Adaptacyjne światła drogowe

23 Gru 2022, 13:52

System automatycznych świateł drogowych automatyzuje – jak sama nazwa wskazuje – przełączanie świateł z drogowych na mijania i odwrotnie. Nie eliminuje jednak problemu, jakim jest gorsza widoczność wynikająca z chwilowego korzystania z tzw. krótkich świateł. Odpowiedzią na tę niedogodność jest jeszcze bardziej zaawansowany układ zwany systemem adaptacyjnych świateł drogowych.

Adaptacyjne reflektory mogą nie tylko samodzielnie zwiększać lub zmniejszać zasięg świateł, przełączając światła drogowe na mijania, kiedy np. wjeżdżamy do miasta, ale też zapobiegać oślepianiu kierowców i jednocześnie dobrze doświetlać zakręty czy pobocze. Zwiększają widoczność nawet o 70 procent w stosunku do aut, wyposażonych w standardowe światła ze zwykłymi żarówkami. Reflektory adaptacyjne działają w oparciu o dwie technologie generowania źródeł światła – ksenonową i LED.
Adaptacyjne światła drogowe Długość strumienia światła, jego kierunek oraz natężenie, może być dostosowywane do prędkości pojazdu, pory dnia, a także kierunku w jakim kierowca ma zamiar jechać. Podczas pokonywania zakrętów w mieście, więcej światła jest kierowane na boki, aby np. doświetlić skrzyżowanie. Reflektory adaptacyjne swoją karierę rozpoczęły w samochodach klasy premium. Starsze konstrukcje, bazujące na lampach ksenonowych, wymagają co pewien czas wymiany kosztujących kilkaset złotych palników. Nowsze, wyposażone w diody LED, mają nieporównywalnie większą trwałość i mogą służyć nawet przez całe życie pojazdu.

Aby móc precyzyjnie działać, adaptacyjne reflektory korzystają z wielu czujników, m.in. kąta skrętu kierownicy (doświetlanie zakrętów), prędkości, przyspieszenia, cofania, żyroskopowego deszczu, a w niektórych modelach także z nawigacji GPS. Ponadto z przedniej kamery. Mogą działać według różnych scenariuszy oświetleniowych, zależnie od warunków jazdy.

W mieście emitować krótką, ale szeroką wiązkę światła dla doświetlenia poboczy i zakrętów. Poza miastem i po przekroczeniu prędkości 50 km/h - dłuższą wiązkę światła. Najdłuższą i sukcesywnie wydłużaną na autostradzie, po przekroczeniu prędkości 90 km/h. Podczas jazdy w deszczu zasięg świateł może być krótszy, by nie oślepiać innych kierowców – a ich wiązka kierowana tak, aby uniknąć niepotrzebnych refleksów na mokrej nawierzchni. Najważniejszym elementem adaptacyjnych świateł jest aktywny system, zapobiegający oślepianiu innych uczestników ruchu, w przypadku reflektorów ksenonowych realizujący to zadanie za pomocą ruchomych przesłon.

Adaptacyjne reflektory LED
autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

23 Gru 2022, 14:17

Redakcja napisał(a):Długość strumienia światła, jego kierunek oraz natężenie, może być dostosowywane do prędkości pojazdu, pory dnia, a także kierunku w jakim kierowca ma zamiar jechać.
Wszystko super, pięknie. Zasięg i oświetlenie drogi bezapelacyjnie najlepsze biorąc inne rozwiązania w reflektorach. Mam tu proste pytanie... co się psuje w takim reflektorze i jaki może być koszt naprawy? W halogenowych najczęściej przepala się żarówka wymieniamy za 50zł i po sprawie, xenonowe to żarnik lub przetwornica i tu koszt 100-300zł czasem więcej, a tu w adaptacyjnych reflektorach chyba będzie grubo? Ktoś wie?

Niektóre z nich wyglądają obłędnie jeżeli chodzi o stylistykę :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9765
Zdjęcia: 34

29 Gru 2022, 17:11

Ja miałem przyjemność kilka dni jeździć Peugeot-em 3008 i powiem, że reflektory ledowe adaptacyjne, to super sprawa ( przynajmniej w tym aucie ). Nie wiem jak innym, ale jak dla mnie, po przesiadce z halogenowych na ledowe różnica kolosalna.
Co do naprawy takich reflektorów, to z tym nie ma najmniejszego problemu - każdą ze spalonych diod można wymienić. Trzeba tylko trafić do dobrego elektryka. Minusem diod w takich reflektorach jest to, że diody z czasem świecą coraz słabiej. Producenci nawet określają liczbę godzin świecenia takich reflektorów. A potem należy reflektor wymienić.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

31 Gru 2022, 08:24

MotoAlbercik napisał(a):Co do naprawy takich reflektorów, to z tym nie ma najmniejszego problemu
a czy kolega naprawiał takie lampy że twierdzi że nie ma problemu? Samo rozklejenie takiej lampy to już problem a gdzie jeszcze do ledow. Robota specjalistyczna i precyzyjna, jaki mialbybyc koszt takiej operacji?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16188
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

31 Gru 2022, 10:06

Kao napisał(a):a czy kolega naprawiał takie lampy że twierdzi że nie ma problemu?

Tak - robiłem już taki reflektor. Mój kolega ma firmę w Krakowie, która zajmuje się naprawą reflektorów ledowych. Miałem kiedyś klienta, któremu spaliły się diody i pojechałem z tym reflektorem do kolegi. A że miałem czas, to przypatrzyłem się jak się to robi i sam ten reflektor naprawiłem :happy: Od razu dopowiem, że w warunkach domowych czy też u mechanika, który nie ma do tego sprzętu, naprawdę nie warto.
Kao napisał(a):Robota specjalistyczna i precyzyjna

Jak każda inna robota przy elektronice...Wymiana diody LED czy rezystora czy tranzystora czy też nawet układu scalonego - niczym się nie różnią...
Kao napisał(a):jaki mialbybyc koszt takiej operacji?

Pacjent - Kia Ceed. Nowy reflektor LED 3800 zł. Naprawa - 450 zł. Miałem też kiedyś jakiegoś Opla ( nie pamiętam jakiego, nie chce mi się szukać w kompie ). Koszt nowego reflektora to było coś ponad 6 tyś, naprawa kosztowała coś koło 600 zł.
Rozklejenie i sklejenie reflektora? A jakiż z tym problem :?: Rozklejanie i sklejanie reflektora LED jest identycznie jak rozklejanie i sklejanie reflektora z halogenami czy ksenonami. Wyobraź sobie, że wymiana odbłyśnika w reflektorze halogenowym jest wykonywana na miejscu...I nie jest to żadna fuszerka. Mało tego, zdziwisz się Kao, ale oryginalne reflektory LED ( fabryczne ) maja mniejszą szczelność niż te sklejane po naprawie. I dopowiem ci, że głównymi przyczynami awarii reflektorów LED jest właśnie ich słaba szczelność, która jest wadą konstrukcyjną - do środka dostaje się wilgoć, która głownie uszkadza elektronikę. W Kia Ceed np. wadą konstrukcyjną jest zbyt ciasny reflektor - wszystkie elementy są zbyt blisko siebie i tutaj głównie przepalają się od temperatury światłowody, które są zbyt blisko diody LED.
W dzisiejszych czasach naprawa reflektorów led to żaden problem. Jak ledy już słabo świecą, to niby trzeba wymienić cały reflektor za kilka tysięcy. A za kilka stówek można wymienić całe panele.
Za parę złotych można też zmienić np. kierunkowskazy ze zwykłych na tzw pływające :) Kwestia zmiany programu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

31 Gru 2022, 10:54

Ale Ty mówisz o jakiś diodkach które nie mają nic wspólnego z tematem. Strzelam że sam projektor kosztuje więcej niż Twoja wycena.

Jeszcze co do samej automatycznej zmiany z drogowych na mijania to niestety nadal jest to system nie dopracowany ,na zakrętach i wzniesieniach zmiana jest mocno opóźniona oślepiając kierowcę z naprzeciwka
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16188
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nowe uprawnienia Straży Miejskiej
    Od 20 października 2023 Straż Miejska oraz Straż Gminna "wzbogaciła" się o nowe uprawnienia - od teraz mogą kontrolować uprawnienia oraz wystawiać mandaty za łamanie przepisów kodeksu drogowego osoby poruszających ...

31 Gru 2022, 16:00

Kao napisał(a):le Ty mówisz o jakiś diodkach które nie mają nic wspólnego z tematem.

Nie wiem o czym ty piszesz, ale ja piszę o samochodowych reflektorach LED...Nie wiem co masz na myśli pisząc "diodki"... To, że jakieś małe? To cię zaskoczę - w najnowszych reflektorach LED niemieckiej firmy jest...32 tyś diód LED. Są to mikro diody, zamieszczone na dwóch chipach po 16 tyś diód...
Kao napisał(a):Strzelam że sam projektor kosztuje więcej niż Twoja wycena.

Nie moja i nie jest to żadna wycena. Są to koszta naprawy reflektora LED.
Zatem powiedź proszę co to jest ten projektor o którym piszesz i czy w każdym reflektorze LED jest projektor.
Kao napisał(a):Jeszcze co do samej automatycznej zmiany z drogowych na mijania to niestety nadal jest to system nie dopracowany ,na zakrętach i wzniesieniach zmiana jest mocno opóźniona oślepiając kierowcę z naprzeciwka

Tutaj masz rację :ok: Aczkolwiek żeby zrozumieć o co w tym chodzi, to trzeba by napisać cały elaborat...W skrócie można powiedzieć, że wina jest tu po stronie kamer. I nie jest to tylko problem na zakrętach czy wzniesieniach, ale nawet na prostej drodze. W niektórych samochodach jest też problem ze znakami, które odbijają światło. Jednakże co jest bardziej uciążliwe - opóźniona "zmiana" świateł w reflektorach LED, czy samochód jadący ze źle włożoną żarówką czy źle wyregulowanym reflektorem?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000