Automatyczne i adaptacyjne światła w samochodach – czym się różnią?

26 Kwi 2023, 09:51

Pierwszym przełom na rynku samochodowego oświetlenia nastąpił już w 1924 roku, wraz z wprowadzeniem przez firmę Philips żarówki z dwoma żarnikami dającej możliwość emisji świateł mijania i drogowych. Rozwiązanie udoskonalano, wprowadzając światła asymetryczne i zwiększając ich zasięg. W latach 60. nadszedł czas na żarówki halogenowe i pierwsze systemy automatycznie przełączające światła. Dziś wiele aut ma automatyczne lub adaptacyjne światła LED. Niewielu kierowców wie, że to ostatnie rozwiązanie zawdzięczamy inżynierom Lexusa.

Zarówno system świateł z czujnikiem zmierzchu, jak i automatyczne przełączanie świateł drogowych na mijania mają służyć jednemu, podstawowemu celowi – większemu bezpieczeństwu kierowcy i wszystkich innych osób na drodze. Zwłaszcza nieoświetlonych nocą pieszych i rowerzystów. To również sposób na uniknięcie kolizji ze zwierzętami. Słowem, jeden z podstawowych sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy.
Automatyczne i adaptacyjne światła w samochodach – czym się różnią? Jeszcze większe bezpieczeństwo można uzyskać z wykorzystaniem nowocześniejszych rozwiązań. Technika oświetleniowa w samochodach ewoluowała, by doprowadzić do sytuacji w której nocą poza miastem przez cały czas możemy bezkarnie jechać na światłach drogowych, widząc każdy szczegół – ponieważ drogę oświetlają jasne diody LED – jednocześnie nie oślepiając innych kierowców. Prześledźmy historię najważniejszych rozwiązań w samochodowym oświetleniu na przestrzeni ostatnich 30 lat, zaczynając od ich definicji.

Automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu Automatyczne światła drogowe Adaptacyjne reflektory LED Rewolucyjne światła ksenonowe (1991) Reflektory z diodami LED (2007) Adaptacyjne światła AHS (2012) Adaptacyjne światła LED (2014) Adaptacyjne światła z systemem Blade Scan (2019)
źródło: complexPR; WNT | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

26 Kwi 2023, 10:11

Redakcja napisał(a):Technika oświetleniowa w samochodach ewoluowała, by doprowadzić do sytuacji w której nocą poza miastem przez cały czas możemy bezkarnie jechać na światłach drogowych, widząc każdy szczegół – ponieważ drogę oświetlają jasne diody LED – jednocześnie nie oślepiając innych kierowców.
Teoretycznie tak ale często zdarza się że jednak oślepiają, nie wszystkie te systemy są dopracowane na tip top. W prostszym systemie gdzie światłą drogowe mogą nam się włączać automatycznie czasem kamera z późno wychwyci pojazd zbliżający się z przeciwka przez co przez chwile jest w stanie oślepiać kierowcę jadącego z przeciwka samochodu. Sam to sprawdzałem w kilku samochodach i o ile na w miarę prostej drodze działało nieźle to przy takiej która miała sporo zakrętów światła drogowe wyłączały się z za dużym opóźnieniem i sam musiałem ingerować aby nie doprowadzać do oślepiania.

Oczywiście wszystko rozwija się i widać postępy, to bardzo dobrze. Nurtuje mnie tylko jedna kwestia... Mianowicie chodzi o trwałość takich reflektorów bo tu nie wymienimy sobie ot tak jak kiedyś żarówki. Zostanie nam serwis, gdzie pewnie nikt nie naprawia uszkodzonych modułów diodowych tylko wymieniają w całości lampę. Można sobie wyobrazić jakie będą koszty :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

26 Kwi 2023, 14:13

Miałem okazję jechać z adaptacyjnymi światłami w Peugeocie 3008 i powiem, że tu działały perfekcyjnie - nawet nie zdążyłem pomyśleć, a światła same się przełączały, a raczej zmniejszały. W tym aucie działa to tak, jak należy.
Rokiko napisał(a):Nurtuje mnie tylko jedna kwestia... Mianowicie chodzi o trwałość takich reflektorów bo tu nie wymienimy sobie ot tak jak kiedyś żarówki. Zostanie nam serwis, gdzie pewnie nikt nie naprawia uszkodzonych modułów diodowych tylko wymieniają w całości lampę. Można sobie wyobrazić jakie będą koszty :wink:

Tutaj jest racja - serwis nie bawi się w wymianę poszczególnych diód, tylko wymienia całą lampę, bo najmniej roboty i najmniej czasu to zajmuje. No a cena takiej lampy...Ale na szczęście są firmy, które zajmują się naprawą takich lamp i ceny są o wiele wiele niższe niż cały reflektor. Sam miałem nawet okazję naprawiać taką lampę :happy:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000