Alfa Romeo 4C Spider

11 Mar 2014, 09:50

Podczas 84. Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie odbył się przedpremierowy pokaz modelu Alfa Romeo 4C Spider, czyli kabrioletu będącego rozwinięciem wielokrotnie nagradzanego coupé, obecnego na rynku od zeszłego roku. Wyróżniający się specjalnymi detalami i ekskluzywnymi materiałami wykończeniowymi pojazd to stylistyczne studium poprzedzające wybór rozwiązań do wdrożenia w produkcji seryjnej, której uruchomienie zaplanowano na początek przyszłego roku. Samochód można było również ostatnio obejrzeć w jednym z pierwszych odcinków Top Gear najnowszej serii.

Alfa Romeo 4C Spider

Wersje Spider zawsze zajmowały szczególne miejsce w ofercie marki Alfa Romeo, ponieważ najpełniej wyrażają swobodę i emocje, jakie może zapewnić jazda samochodem. W tym samym duchu utrzymano najnowszy model Alfa Romeo 4C Spider, będący naturalną kontynuacją linii Spider, nieodmiennie budzącej silne emocje, zapewniającej wyjątkową przyjemność z jazdy oraz wyróżniającej się efektowną stylistyką i mocnymi, elastycznymi silnikami.

Prezentowany pojazd odziedziczył wszystkie atuty modelu Alfa Romeo 4C coupé, który jako współczesny symbol marki reprezentuje sportowy styl zakodowany w DNA Alfa Romeo, wyrażający się w takich aspektach jak doskonałe osiągi, włoskie wzornictwo i techniczna doskonałość pozwalająca na czerpanie maksymalnej przyjemności z jazdy w poczuciu pełnego bezpieczeństwa.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Projekt nadwozia
Zaprojektowany przez Centrum Stylistyczne Alfa Romeo (Centro Stile) nowy model w wersji dwumiejscowy kabriolet z centralnie umieszczonym silnikiem i napędem na tylną oś stanowi potwierdzenie doskonałości marki w tym segmencie. Może on śmiało stawać w jednym szeregu z wcześniejszymi słynnymi spiderami, należącymi do najpiękniejszych pojazdów w historii motoryzacji, takimi jak Giulietta Spider z lat 50., niezapomniany Duetto, którym jeździł bohater filmu Absolwent (1967), czy urzekająca Alfa Romeo 8C Spider. Dziś ich miejsce zajmuje Alfa Romeo 4C Spider, dzięki któremu technologia i emocjonalne wartości stanowiące część dziedzictwa marki Alfa Romeo staną się bliskie kolejnym pokoleniom.

W prezentowanym egzemplarzu uwagę zwraca ekskluzywny trójwarstwowy błyszczący biały lakier, który dzięki swojej głębokości i opalizacji podkreśla kształt nadwozia, ze szczególnym uwzględnieniem wypukłości i misternie wymodelowanych powierzchni.

Alfa Romeo 4C Spider

Zwieńczeniem górnej części eleganckiego nadwozia utrzymanego w typowo włoskim stylu są specjalne, karbonowe osłony pałąków zabezpieczających i krawędzi szyby czołowej. Nadają one pojazdowi lekkości, a jednocześnie zapewniają sztywność konstrukcji, stanowiąc przykład charakterystycznej dla marki Alfa Romeo syntezy piękna i funkcjonalności.

Poszukiwanie całkowicie nowych rozwiązań stylistycznych widać również w nowych reflektorach z charakterystycznymi oprawami oraz wyrazistym wzorze obręczy kół o zróżnicowanym rozmiarze (18" z przodu i 19" z tyłu) z dużymi oponami Pirelli.

Wnętrze Alfa Romeo 8C Spider
Wyjątkowe wzornictwo i najwyższej jakości materiały cechują również wnętrze pojazdu, zaprojektowane z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy. Uwagę zwraca włókno węglowe wykorzystane do wykończenia kabiny kierowcy i pasażera. Tworzywo to podkreśla zaawansowanie technologiczne pojazdu, nadając wnętrzu unikatowości i lekkości. Ponadto, aby dodatkowo podkreślić wyjątkowość wersji Spider, projektanci Alfa Romeo starannie dobrali tapicerkę wykonaną ze skóry przygotowanej z wykorzystaniem tradycyjnych metod stosowanych przez najlepszych włoskich rzemieślników.

Wymiary i właściwości aerodynamiczne
Nowa Alfa Romeo 4C Spider ma około 4 metrów długości i rozstaw osi nieprzekraczający 2,4 metra. Wymiary te z jednej strony podkreślają kompaktowy charakter samochodu, a z drugiej akcentują jego zwrotność. Dzięki wysiłkom projektantów samochód osiąga maksymalny poziom efektywności aerodynamicznej, zachowując wartość siły dociskającej z wersji coupé, co przyczynia się do zwiększenia stabilności przy większych prędkościach. Co więcej, dzięki dokładnej analizie rozwiązań poprawiających właściwości aerodynamiczne udało się ograniczyć zawirowania powietrza w przedziale pasażerskim przy otwartym miękkim dachu, co przekłada się na wysoki komfort nawet w trakcie szybkiej jazdy.

Alfa Romeo 4C Spider

Niska masa wersji Spider
Dzięki wysokiej jakości konstrukcji 4C coupé oraz karbonowemu podwoziu również wersja 4C Spider charakteryzuje się najlepszym w swojej kategorii stosunkiem mocy do masy i znakomitymi osiągami. Samochód bez płynów eksploatacyjnych waży niespełna 1000 kilogramów. Jest to także zasługa zastąpienia tylnej szyby mieszczącym zagłówki i pałąki zabezpieczające przedłużeniem nadwozia wykonanym z laminatu (SMC). Należy podkreślić, że laminat SMC o niskim ciężarze właściwym (tylko 1,5 g/cm³) jest znacznie lżejszy od stali (~7,8 g/cm³) i aluminium (~2,7 g/cm³), a przy tym jest bardziej plastyczny. Ponadto - w odróżnieniu od aluminium - nie ulega odkształceniom podczas drobnych stłuczek i jest niezwykle odporny na działanie czynników chemicznych i atmosferycznych. Skutecznie rozprasza również dźwięk, poprawiając komfort akustyczny.

Tytanowo-karbonowy układ wydechowy
W przedpremierowej Alfa Romeo 4C Spider zastosowano dwustopniowy centralny układ wydechowy wykończony obramowaniami tytanowo-karbonowymi. Dostarczyła go firma Akrapovic, która produkuje sportowe układy wydechowe dla Moto GP, Superbike, Supersport, Motocross i Enduro. Do najbardziej charakterystycznych elementów należy sterowany elektrycznie i bezprzewodowo specjalny zawór. Propozycja dwustopniowego wydechu jest w pełni zgodna z charakterem Spidera - samochodu, w którym przyjemność z jazdy z otwartym nadwoziem kierowca może zwiększyć, wybierając jeden z dwóch trybów pracy tłumika: delikatniejszy, do spokojnej jazdy, lub bardziej agresywny, do jazdy sportowej.

Doskonałe osiągi
Wiadomo już, że w samochodzie będzie stosowana jednostka napędowa pochodząca z wersji coupé: to nowy czterocylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1750 cm³, w którym zastosowano innowacyjny aluminiowy blok - zmniejszający masę podzespołu o 22 kg - oraz niestandardowe kolektory - dolotowy i wydechowy - zoptymalizowane w celu nadania pojazdowi jeszcze bardziej sportowego charakteru. Ponadto nowa wersja może się poszczycić najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi, takimi jak bezpośredni wtrysk paliwa, podwójna bezstopniowa regulacja faz rozrządu, turbosprężarka oraz system kontroli wykorzystujący technologię Scavenging w celu wyeliminowania efektu tzw. turbodziury.

Turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1750 cm³ będzie dostępna wraz z automatyczną skrzynią biegów Alfa TCT z podwójnym suchym sprzęgłem, która wyznacza nowy standard w swoim segmencie ze względu na niższą wagę i ekstremalnie szybkie działanie. Biegi można również zmieniać w trybie sekwencyjnym, za pomocą specjalnych manetek umieszczonych za kierownicą.

Alfa Romeo 4C Spider

Przedpremierowa Alfa Romeo 4C Spider w takiej konfiguracji gwarantuje nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy nadzwyczajne osiągi i wrażenia, które podobnie jak w przypadku wersji coupé plasują ten model w czołówce kategorii, zarówno jeżeli chodzi o obiektywne możliwości samochodu wyrażone w liczbach, jak i o właściwości jezdne i przyjemność z jazdy.

Podobnie jak wszystkie samochody Alfa Romeo, "genewską" wersję modelu Alfa Romeo 4C Spider wyposażono w przełącznik DNA. Urządzenie to pozwala kierowcy na zmianę temperamentu pojazdu w celu dostosowania go do panujących warunków jazdy. Do trzech dostępnych do tej pory ustawień (Dynamic, Natural oraz All‑Weather) w urządzeniu zaprojektowanym dla supersamochodu Alfa Romeo dodano czwarty tryb: Race. Opracowano go, aby jeszcze bardziej wzmocnić doznania płynące z jazdy po torze wyścigowym.

Właściwości jezdne
Tym, co przesądza o wyjątkowym charakterze prezentowanej w Genewie Alfa Romeo 4C Spider - nie licząc osiągów - są właściwości jezdne. Pozwalają one doskonale wyczuć samochód i ułatwiają jego prowadzenie, tak aby przyjemność z jazdy można było czerpać w każdych warunkach, a nie tylko na torze wyścigowym. Do kabrioletu opracowano specjalne nastawy zawieszenia, aby zagwarantować takie same wrażenia i przyjemność z jazdy jakie oferuje 4C Coupé.

Ciekawostką jest to że z przodu nie można otworzyć maski :) więc jak byśmy chcieli zabrać jakiś nawet nie duży bagaż, a nawet sam plecak to nie mamy praktycznie gdzie go schować :)
Obejrzyjcie sobie: pierwsza jazda Alfa Romeo 4C Spider

źródło: FAP
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

11 Mar 2014, 10:45

Sporą furorę zrobił także Citroen C4 Cactus 2 - iście futurystyczne kształty :)
zachary
Aktywny
 
Posty: 306
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 13 05 1998
Przebieg/rok: 27tys. km
Auto: Opel Astra
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Po zimie warto sprawdzić stan techniczny swojego auta
    Po zimie warto sprawdzić stan techniczny swojego auta i przygotować je do cieplejszych warunków. Chociaż w tym roku zima była łagodna, to jednak nasz samochód przez kilka miesięcy był narażony na działanie mrozu oraz substancji ...
    Lexus RX L - 7-miejscowy SUV klasy premium
    Model RX dwie dekady temu zainicjował zupełnie nowy segment luksusowych SUV-ów i od tej pory jest jednym z najpopularniejszych modeli Lexusa na całym świecie. Jego najnowsza generacja w odmianie L jest o 11 cm dłuższa ...