Czyżby problem z masą?

16 Cze 2022, 09:24

Parę dni temu wysiadła mi dmuchawa w aucie. Kiedyś już przerabiałem więc myślałem, że teraz znowu będzie do wymiany. Sprawdziłem jednak bezpiecznik (40) i okazało się, że został stopiony tak, że ciężko go było wyciągnąć. Zamontowałem nowy bezpiecznik i dmuchawa chodzi. Następnego dnia widzę jednak, że znowu komputer zgłasza przepalone żarówki świateł pozycyjnych. Te co wymienię, to za moment są przepalone, więc przestałem wymieniać, ale, że jakiś czas temu przestała mi świecić żarówka od drogowych w jednej z lamp i okazało się, że dopiero po wymianie właśnie żarówek świateł pozycyjnych zaczęła normalnie działać, zostały one wymienione. Znajomy podpowiedział, że to, że stopił się bezpiecznik, zamiast normalnie przepalić, może świadczyć, że gdzieś jest słaba masa i być może ma to związek z ciągle przepalającymi się pozycyjnymi. Czy ktoś podpowie, jak to można sprawdzić i poprawić w starszej wersji 5008 jeśli faktycznie o słabą masę tu chodzi?
Yarecki
Początkujący
 
Posty: 104
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Wrocław
Auto: Peugeot 5008
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

16 Cze 2022, 10:00

Tylko dmuchawa nie jest powiązana z pozycjami tu masz osobne bezpieczniki. Punkty masowe nadwozia warto sprawdzić i ewentualnie poprawić, zacznij od tych w komorze silnika.

Sprawdź klemy na akumulatorze, jest on w dobrym stanie?

Yarecki napisał(a):Czy ktoś podpowie, jak to można sprawdzić i poprawić w starszej wersji 5008 jeśli faktycznie o słabą masę tu chodzi?
Masę możesz sprawdzić w prosty sposób mają multimetr i ustawiając go na test ciągłości obwodu. Najlepiej sprawdzić sobie masę na silniku, nadwoziu przy żarówkach które Ci się przepalały. Jest to dosyć prosta czynność i jeżeli jest z nią jakiś problem powinieneś to zaobserwować.

Tu masz filmik w którym pokazane jest jak to można zrobić:

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9785
Zdjęcia: 34

16 Cze 2022, 14:21

Bezpiecznik 40? Gdzie on był? Fabrycznie taki był stosowany? Skoro tak gruby bezpiecznik się przepalił to sugeruje zwarcie lub duży opór.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16271
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

19 Cze 2022, 13:49

Jeżeli chodzi o dmuchawę, to skoro przepalił się , a raczej prawie stopił bezpiecznik w taki sposób, to ewidentnie sprawa albo słabych styków ( np. zaśniedziałych ) albo słaba masa. Może to być też wina samego silnika wentylatora. Meritum sprawy jest jedno - odbiornik pobiera zbyt dużo prądu, a co za tym idzie grzeje sie sam odbiornik, przewód jak i właśnie bezpiecznik. Tutaj sama wymiana bezpiecznika nie pomoże ( tylko na krótki czas )> Trzeba znaleźć przyczynę, a przede wszystkim sprawdzić wszystkie połączenia ( które również mogły zostać nadtopione ) oraz stan izolacji jak i samych przewodów ( tu również z powodu temperatury mogła się stopić izolacja lub nawet nadpalić sam przewód ). Pytanie tylko, czy słaby punkt tej instalacji jest między aku a bezpiecznikiem czy między bezpiecznikiem a aku. I co najważniejsze - należy pamiętać o tym, że bezpiecznik w żadnym, nawet najmniejszym wypadku nie zabezpiecza samego odbiornika, tylko przewód, którym jest zasilany ten odbiornik.
Im cieńszy przewód, im słabsza izolacja, tym szybciej ów przewód zacznie sie nagrzewać. A nagrzewa się z powodu rezystancji ( czyli oporu )..
Jeżeli chodzi o przepalone żarówki, to najpierw trzeba sprawdzić napięcie na konektorkach tych żarówek. No i firma tych żarówek, czyli jakość. Drucik wolframowy żarówki w zależności od firmy oraz ceny może być o wiele cieńszy niż powinien być. A im cieńszy drucik wolframowy, tym żarówka mocniej świeci, ale szybciej się przepala. Trzeba też zwrócić uwagę na to, że żarówki samochodowe są na 12V, a podczas pracy silnika, napięcie nie wynosi już 12V, a między 13,8V do 14,4V. Raczej nie jest to sprawa słabej masy. Jeżeli byłaby ona słaba, to żarówka świeciłaby ciemniej ( a więc nie ma powodu dla którego by się przepaliła ) oraz napięcie byłoby niższe, a do tego przewód robiłby się cieplejszy ( większa rezystancja ). Ewentualnie im słabsza masa, to może się też robić tzw. choinka.
I jeszcze jak sprawdzić co jest słabe - czy masa czy plus - żeby sprawdzić masę - jedną elektrodę miernika przykładamy do zacisku plusowego konektorka przy żarówce, a drugą elektrodę przykładamy do minusowego bolca na aku. Sprawdzamy napięcie. Potem tą drugą elektrodę miernika przykładamy do konektorka i porównujemy napiecie. Powinno być takie samo. Jak jest mniejsze, to jest problem z masą. W ten sam sposób mierzymy plus.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

20 Cze 2022, 09:57

W tym Peugeocie żeby do minusa trzeba masę bebechów spod maski wyciągnąć. Dziękuję za sugestię. Będę grzebał, ale coś czuję, że będę musiał na dobrego elektryka trafić.
Yarecki
Początkujący
 
Posty: 104
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Wrocław
Auto: Peugeot 5008
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW Concept Study CS1 2002
    Koncepcyjne BMW Concept Study CS1 przedstawia wizję przyszłego "niewielkiego" modelu BMW. Elementem determinującym styl tego czteromiejscowego studyjnego kabrioletu jest swoista więź tworzona przez eleganckie i lekkie nadwozie ...