Dlaczego trzeba robić okresowe przeglądy klimatyzacji?

Dlaczego trzeba robić okresowe przeglądy klimatyzacji?

30 Sie 2017, 13:29

Przeglądy okresowe są konieczne do prawidłowego funkcjonowania układu i wykonywać powinno się je co pół roku lub min. raz w roku. Układ klimatyzacyjny jest napełniony określoną ilością czynnika chłodzącego (gazu), który jest zmieszany z określoną ilością oleju. Jeżeli w układzie zaczyna brakować czynnika chłodzącego to nie ma cyrkulacji oleju który krąży po układzie smarując także sprężarkę. Brak smarowania sprężarki powoduje jej zatarcie. I tutaj pojawiają się duże koszty. Nie zawsze taka sprężarka nadaje się do naprawy i może być konieczna jej wymiana na nową. Poza tym wymiana sprężarki wiąże się z czyszczeniem układu z opiłków metalu które powstały na skutek zatarcia sprężarki i ponownym napełnieniem układu. Bardzo ważne jest dokładne, kilkakrotne czyszczenie całego układu. Pozostałości i zanieczyszczenia mogą zatkać dyszę rozprężną (zawór rozprężny) i w efekcie zablokować przepływ czynnika chłodniczego.

Przegląd okresowy polega na odzyskaniu czynnika chłodzącego specjalnym urządzeniem. Urządzenie do serwisu klimatyzacji i napełnieniu układu właściwą ilością gazu. Co 3-4 lata konieczna jest też wymiana filtra osuszającego. W filtrze takim znajduje się środek pochłaniający wilgoć z układu w postaci granulatu (sita molekularnego). Jeżeli granulat będzie już zbyt nasączony wodą i przestanie pochłaniać wilgoć - układ będzie nieprawidłowo pracował. Objawiać się to może spadkiem wydajności. Poza tym elementy utrzymujące granulat w filtrze po jakimś czasie mogą skorodować. Spowodować to może wydostanie się granulatu i zatkanie układu chłodniczego. Następuje wtedy zatarcie sprężarki i kosztowna naprawa.

POLECAMY W jakim celu montuje się klimatyzację i jak ona działa?

Dokonanie przeglądu klimatyzacji zaleca się także przed jesienią. W niektórych samochodach przy włączeniu ogrzewania na przednią szybę (w większości samochodów amerykańskich) złącza się też klimatyzacja aby szybko osuszyć szybę. Czyli pozornie wydawać się może, że układ klimatyzacyjny nie pracuje w chłodniejszym okresie, a jednak może on się co chwilę załączać. Zbyt mała ilość czynnika może spowodować awarie opisane powyżej.
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2557
Zdjęcia: 9486
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Dlaczego trzeba robić okresowe przeglądy klimatyzacji?

05 Gru 2017, 16:44

W klimatyzacji mogą pojawić się grzyby i pleśni dlatego jej dezynfekcja jest bardzo ważna. Jeżeli jesteście z trójmiasta lub okolic to polecam wam udać się do [reklama] Zawsze tam poddaję dezynfekcji klimatyzację w moim samochodzie. Oferują najskuteczniejszą metodę dezynfekcji klimatyzacji.
Ostatnio edytowany przez MotoAlbercik, 19 Gru 2017, 18:45, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Reklama
darion
Nowicjusz
 
Posty: 5
Rejestracja: 05 Gru 2017, 16:23
Auto: alfa romeo

Re: Dlaczego trzeba robić okresowe przeglądy klimatyzacji?

23 Lut 2018, 09:44

Klimatyzacja, której się nie serwisuje może być tak zagrzybiona, że każde siedzenie w takim samochodzie graniczy z chorobą płuc.
cennyMarian
Nowicjusz
 
Posty: 9
Rejestracja: 24 Maj 2017, 16:43
Prawo jazdy od: 16 06 2010
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Citroen c4 picasso
Silnik: 1.6 HDI
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

Re: Dlaczego trzeba robić okresowe przeglądy klimatyzacji?

09 Mar 2018, 18:04

Warto wspomnieć o osuszaczu w układzie klimatyzacji który również podlega wymianie co jakiś czas.

Jak często go wymieniać? Za każdym razem, kiedy w jakiś sposób narażamy układ na przedostanie się do niego wilgoci. Najczęściej następuje to w momencie wymiany sprężarki lub wówczas, gdy układ chłodzący zostaje rozszczelniony, co zdarza się często zimą, kiedy system przez dłuższy czas nie jest używany. Co ważne, by móc faktycznie cieszyć się chłodem w podróży, specjaliści zalecają wymianę osuszacza co dwa lata, nawet jeżeli klimatyzacja w tym czasie działa bez zarzutów.

Podstawowe funkcje filtra osuszacza:
- Stanowi rodzaj zbiornika na czynnik chłodniczy – utrzymując rezerwę płynu, zapewnia jego niezakłócony dopływ do parownika.
- Odpowiada za odwadnianie czynnika chłodniczego – wilgoć, która przedostaje się do układu, chociażby podczas montażu sprężarki czy jakiejkolwiek innej mechanicznej ingerencji w system, ma negatywny wpływ na funkcjonowanie klimatyzacji. Dzieje się tak, ponieważ podczas procesu rozprężania czynnika w zaworze rozprężnym, ewentualne cząsteczki wody wydzielają się w postaci kryształków lodu mogących osadzać się wokół iglicy zaworu i blokować przepływ czynnika. Sytuacja taka prowadzi również do zaburzeń w pracy samego parownika. Dodatkowo obecność wody w układzie powoduje korozję wszelkich metalowych elementów układu, co skutkuje dalszym zanieczyszczeniem czynnika i zatkaniem filtra-osuszacza.
- Zapewnia filtrację cząstek stałych – obecne wewnątrz osuszacza specjalne warstwy filtrujące mają za zadanie zatrzymać wszelkie opiłki, osad, brud i inne zanieczyszczenia, mogące przeniknąć do układu podczas montażu. Brak filtracji prowadziłby do zablokowania zaworu rozprężnego i trwałych uszkodzeń kolejnych podzespołów w obiegu czynnika.
- Pozwala kontrolować poziom czynnika w układzie – ta funkcja dotyczy jedynie niektórych modeli osuszaczy, wyposażonych w wziernik do kontroli stanu napełnienia układu klimatyzacji.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6667
Zdjęcia: 3343
Rejestracja: 19 Maj 2006, 23:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota C-HR będzie pierwszym samochodem elektrycznym Toyoty w Chinach Toyota C-HR będzie pierwszym samochodem elektrycznym Toyoty w Chinach
    Do 2020 roku Toyota wprowadzi na chiński rynek 10 nowych zelektryfikowanych modeli. Na targach motoryzacyjnych w Pekinie marka zaprezentowała Corollę i Levina w wersji plug-in hybrid, które zadebiutują w Chinach w ...
    Stacja "Circle K" w Polsce zastąpi nazwę "Statoil" Stacja "Circle K" w Polsce zastąpi nazwę "Statoil"
    Stacje Statoil w Polsce zmienią w najbliższych miesiącach nazwę na Circle K. Zmiana marki rozpocznie się na polskim rynku 11 maja br. i obejmie całą sieć Statoil, która liczy 350 stacji paliw. Obiekt pilotażowy w Opolu ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • 10accura
      Amerykański football
      Nowy VW Sportsvan
      Pokazy kaskaderskie na quadach - palenie gumy