Dlaczego trzeba robić okresowe przeglądy klimatyzacji?

30 Sie 2017, 12:29

Przeglądy okresowe są konieczne do prawidłowego funkcjonowania układu i wykonywać powinno się je co pół roku lub min. raz w roku. Układ klimatyzacyjny jest napełniony określoną ilością czynnika chłodzącego (gazu), który jest zmieszany z określoną ilością oleju. Jeżeli w układzie zaczyna brakować czynnika chłodzącego to nie ma cyrkulacji oleju który krąży po układzie smarując także sprężarkę. Brak smarowania sprężarki powoduje jej zatarcie. I tutaj pojawiają się duże koszty. Nie zawsze taka sprężarka nadaje się do naprawy i może być konieczna jej wymiana na nową. Poza tym wymiana sprężarki wiąże się z czyszczeniem układu z opiłków metalu które powstały na skutek zatarcia sprężarki i ponownym napełnieniem układu. Bardzo ważne jest dokładne, kilkakrotne czyszczenie całego układu. Pozostałości i zanieczyszczenia mogą zatkać dyszę rozprężną (zawór rozprężny) i w efekcie zablokować przepływ czynnika chłodniczego.

Przegląd okresowy polega na odzyskaniu czynnika chłodzącego specjalnym urządzeniem. Urządzenie do serwisu klimatyzacji i napełnieniu układu właściwą ilością gazu. Co 3-4 lata konieczna jest też wymiana filtra osuszającego. W filtrze takim znajduje się środek pochłaniający wilgoć z układu w postaci granulatu (sita molekularnego). Jeżeli granulat będzie już zbyt nasączony wodą i przestanie pochłaniać wilgoć - układ będzie nieprawidłowo pracował. Objawiać się to może spadkiem wydajności. Poza tym elementy utrzymujące granulat w filtrze po jakimś czasie mogą skorodować. Spowodować to może wydostanie się granulatu i zatkanie układu chłodniczego. Następuje wtedy zatarcie sprężarki i kosztowna naprawa.

POLECAMY W jakim celu montuje się klimatyzację i jak ona działa?

Dokonanie przeglądu klimatyzacji zaleca się także przed jesienią. W niektórych samochodach przy włączeniu ogrzewania na przednią szybę (w większości samochodów amerykańskich) złącza się też klimatyzacja aby szybko osuszyć szybę. Czyli pozornie wydawać się może, że układ klimatyzacyjny nie pracuje w chłodniejszym okresie, a jednak może on się co chwilę załączać. Zbyt mała ilość czynnika może spowodować awarie opisane powyżej.
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3485
Zdjęcia: 12598
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

05 Gru 2017, 15:44

W klimatyzacji mogą pojawić się grzyby i pleśni dlatego jej dezynfekcja jest bardzo ważna. Jeżeli jesteście z trójmiasta lub okolic to polecam wam udać się do [reklama] Zawsze tam poddaję dezynfekcji klimatyzację w moim samochodzie. Oferują najskuteczniejszą metodę dezynfekcji klimatyzacji.
Ostatnio edytowany przez MotoAlbercik, 19 Gru 2017, 17:45, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Reklama
darion
Nowicjusz
 
Posty: 5
Auto: alfa romeo

23 Lut 2018, 08:44

Klimatyzacja, której się nie serwisuje może być tak zagrzybiona, że każde siedzenie w takim samochodzie graniczy z chorobą płuc.
cennyMarian
Nowicjusz
 
Posty: 9
Prawo jazdy: 16 06 2010
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Citroen c4 picasso
Silnik: 1.6 HDI
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

09 Mar 2018, 17:04

Warto wspomnieć o osuszaczu w układzie klimatyzacji który również podlega wymianie co jakiś czas.

Jak często go wymieniać? Za każdym razem, kiedy w jakiś sposób narażamy układ na przedostanie się do niego wilgoci. Najczęściej następuje to w momencie wymiany sprężarki lub wówczas, gdy układ chłodzący zostaje rozszczelniony, co zdarza się często zimą, kiedy system przez dłuższy czas nie jest używany. Co ważne, by móc faktycznie cieszyć się chłodem w podróży, specjaliści zalecają wymianę osuszacza co dwa lata, nawet jeżeli klimatyzacja w tym czasie działa bez zarzutów.

Podstawowe funkcje filtra osuszacza:
- Stanowi rodzaj zbiornika na czynnik chłodniczy – utrzymując rezerwę płynu, zapewnia jego niezakłócony dopływ do parownika.
- Odpowiada za odwadnianie czynnika chłodniczego – wilgoć, która przedostaje się do układu, chociażby podczas montażu sprężarki czy jakiejkolwiek innej mechanicznej ingerencji w system, ma negatywny wpływ na funkcjonowanie klimatyzacji. Dzieje się tak, ponieważ podczas procesu rozprężania czynnika w zaworze rozprężnym, ewentualne cząsteczki wody wydzielają się w postaci kryształków lodu mogących osadzać się wokół iglicy zaworu i blokować przepływ czynnika. Sytuacja taka prowadzi również do zaburzeń w pracy samego parownika. Dodatkowo obecność wody w układzie powoduje korozję wszelkich metalowych elementów układu, co skutkuje dalszym zanieczyszczeniem czynnika i zatkaniem filtra-osuszacza.
- Zapewnia filtrację cząstek stałych – obecne wewnątrz osuszacza specjalne warstwy filtrujące mają za zadanie zatrzymać wszelkie opiłki, osad, brud i inne zanieczyszczenia, mogące przeniknąć do układu podczas montażu. Brak filtracji prowadziłby do zablokowania zaworu rozprężnego i trwałych uszkodzeń kolejnych podzespołów w obiegu czynnika.
- Pozwala kontrolować poziom czynnika w układzie – ta funkcja dotyczy jedynie niektórych modeli osuszaczy, wyposażonych w wziernik do kontroli stanu napełnienia układu klimatyzacji.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6841
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

07 Cze 2018, 08:32

Zagrzybiona klimatyzacja to dopiero problem. A jak nasze zdrowie na tym rzutuje...
beeblee
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 02 03 2009
Auto: nie mam

28 Cze 2018, 15:22

No i dlatego co roku robię dezynfekcje i przegląd przez to wszystko jest ok i klima ładnie chłodzi.
jakataka
Nowicjusz
 
Posty: 35
Miejscowość: 3miasto
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ocena wyglądu, niedomagania, uszkodzenia i problemy - świece zapłonowe
    Najczęściej występujące problemy ze świecami zapłonowymi. Wygląd używanej świecy może nam dużo powiedzieć o sprawności silnika i ewentualnych jego niedomaganiach których mogliśmy jeszcze nie zauważyć. Dlatego ważna ...
    EURO NCAP: Pięć gwiazdek dla nowego Audi A3
    Zdobywając pięć gwiazdek, Audi A3 osiągnęło najlepsze wyniki w teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP. We wszystkich kategoriach łącznie, model zdobył 88 na 100 możliwych punktów. Organizacja ds. oceny ...

  • 05 Lip 2021, 12:42

    Mój znajomy nabawił się grzybicy płuc, którą ciężko wyleczyć i to właśnie prawdopodobnie przez nieodgrzybianie klimy w aucie także nie ma żartów
    Adek84
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    06 Lip 2021, 11:49

    Klimatyzację w samochodzie trzeba eksploatować cały czas i wtedy problemów nie będzie do tego wystarczy jedno odgrzybianie odpowiednim środkiem przy wymianie filtra kabinowego raz w roku. Jak ktoś ją włącza i wyłącza to tak najszybciej mogą pojawić się drobnoustroje i układ przestanie odpowiednio funkcjonować oraz zacznie nam dmuchać po włączeniu brzydkim zapachem ;/

    Nawet jak potrzebujemy zrobić cieplej to po prostu zmieniamy temperaturę nie wyłączając klimatyzacji.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4849
    Zdjęcia: 15