Funkcja automatycznej jazdy w korkach Audi AI

Funkcja automatycznej jazdy w korkach Audi AI

15 Cze 2018, 12:49

Prezentując funkcję automatycznej jazdy w korkach Audi AI, cztery pierścienie pokazały pierwszy na świecie system umożliwiający zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3. Podczas jazdy w korku lub w powolnym ruchu na autostradzie, gdzie prędkość nie przekracza 60 km/h, pojazd przejmuje od kierowcy zadanie prowadzenia. W tych ściśle zdefiniowanych sytuacjach, kierowca nie musi sprawować nieustannego nadzoru nad autem i obserwować drogi. Musi jednak zachować uwagę i na polecenie systemu ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem.

Korzystanie z funkcji automatycznej jazdy w korkach Audi AI jest możliwe tylko w określonych warunkach:
- Pojazd musi znajdować się na autostradzie lub wielopasmowej drodze ekspresowej z oddzielonymi pasami ruchu w przeciwnych kierunkach jazdy i z odpowiednią infrastrukturą pobocza, czyli z barierami ochronnymi.
- Ruch jest spowolniony, a samochody na wszystkich sąsiadujących ze sobą pasach poruszają się w kolumnach.
- Maksymalna prędkość naszego Audi wynosi 60 km/h.
- W polu monitorowania czujników pojazdu brak sygnalizatorów świetlnych czy pieszych.
Image Gdy spełnione są te warunki, kierowca otrzymuje wskazówki wizualne, że system jest dostępny: by go włączyć, osoba prowadząca przyciska przycisk AI na konsoli środkowej. Po włączeniu funkcji automatycznej jazdy w korkach, kierowca może się zrelaksować: zdjąć nogę z pedału gazu, a ręce – na dłużej - z kierownicy oraz w zależności od obowiązujących w danym kraju przepisów, może oddać się czynnościom proponowanym przez pokładowy system infotainment. W tym samym czasie, na ekranie systemu Audi virtual cockpit, na całej jego powierzchni, pojawia się niebiesko-zielony obraz ukazujący animację ruchu i otoczenia samochodu.

Funkcja automatycznej jazdy w korkach Audi AI zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, manewrowaniem i hamowaniem naszego pojazdu w ramach obranego pasa ruchu. Jest również w stanie poradzić sobie z sytuacjami nieprzewidzianymi, np. z innym samochodem wjeżdżającym na pas ruchu tuż przed naszym Audi. Informacje, których system potrzebuje dla zautomatyzowanej jazdy, wysyłane są przez centralny sterownik systemu wsparcia kierowcy (zFAS), który nieustannie oblicza i odwzorowuje obraz otoczenia. Równolegle sterownik radaru dokonuje własnych obliczeń.

W procesie jazdy automatycznej kamera sprawdza, czy kierowca jest gotów w razie potrzeby przejąć ponownie kontrolę nad kierownicą. Analizuje m.in. pozycję i ruchy głowy oraz ruchy powiek, generując na tej podstawie odpowiednie, anonimowe dane. Dla przykładu: jeśli oczy kierowcy są przez dłuższy czas zamknięte, system, w kilku etapach ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych nakaże osobie prowadzącej ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem. Gdy prędkość wzrasta do powyżej 60 km/h lub gdy kolumna się rozjeżdża, funkcja automatycznej jazdy w korkach również informuje kierowcę, że ten ma ponownie sam prowadzić samochód. Prowadzący sygnalizuje przejęcie kontroli nad pojazdem na przykład chwytając pewnie koło kierownicy, co jest rozpoznawane przez czujnik. W ten sam sposób aktywność kierowcy rejestrują czujnik momentu obrotowego, pedał przyspieszenia i pedał hamulca. Jeśli kierowca zignoruje polecenie przejęcia kontroli nad pojazdem oraz następujące po nim ostrzeżenia, samochód stopniowo wytraci prędkość, aż do zatrzymania się na swoim pasie ruchu.

Wdrożenie funkcji automatycznej jazdy w korkach, oprócz jasno określonych ustawowych warunków ramowych, wymaga też indywidualnego w każdym kraju dopasowania i przetestowania systemu. W poszczególnych krajach obowiązują bowiem różne procedury homologacyjne i różne ich terminy. Dlatego Audi będzie wprowadzać funkcję automatycznej jazdy w korkach w nowym A8 do produkcji seryjnej stopniowo, zależnie od sytuacji prawnej obowiązującej w danym kraju.

źródło: Audi Group
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2678
Zdjęcia: 9693
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    9 rzeczy, które musisz wiedzieć o nitro N2O 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o nitro N2O
    Ludzie nieustannie czegoś poszukują – astrofizycy życia w kosmosie, biolodzy recepty na długowieczność, a tunerzy sposobów na wyciśnięcie jak największej mocy z silników. Ci ostatni mają najłatwiejsze ...
    Samsung Safety Truck na drogach - monitory z tyłu na naczepie Samsung Safety Truck na drogach - monitory z tyłu na naczepie
    Samsung Electronics zaprezentował pierwszy prototyp Samsung Safety Truck – pojazdu ciężarowego wyposażonego w technologię służącą zapobieganiu wypadkom drogowym przy wyprzedzaniu. Samsung stara się poprawiać jakość ...

  •  
    • Opel ADAM IntelliLink system
      13820891 1211519925549020 1934647538 n
      Summer Cars Party 2009
      Wartburg 353, 1974 rok