Prezentując funkcję automatycznej jazdy w korkach Audi AI, cztery pierścienie pokazały pierwszy na świecie system umożliwiający zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3. Podczas jazdy w korku lub w powolnym ruchu na autostradzie, gdzie prędkość nie przekracza 60 km/h, pojazd przejmuje od kierowcy zadanie prowadzenia. W tych ściśle zdefiniowanych sytuacjach, kierowca nie musi sprawować nieustannego nadzoru nad autem i obserwować drogi. Musi jednak zachować uwagę i na polecenie systemu ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem.
Korzystanie z funkcji automatycznej jazdy w korkach Audi AI jest możliwe tylko w określonych warunkach: - Pojazd musi znajdować się na autostradzie lub wielopasmowej drodze ekspresowej z oddzielonymi pasami ruchu w przeciwnych kierunkach jazdy i z odpowiednią infrastrukturą pobocza, czyli z barierami ochronnymi. - Ruch jest spowolniony, a samochody na wszystkich sąsiadujących ze sobą pasach poruszają się w kolumnach. - Maksymalna prędkość naszego Audi wynosi 60 km/h. - W polu monitorowania czujników pojazdu brak sygnalizatorów świetlnych czy pieszych. Gdy spełnione są te warunki, kierowca otrzymuje wskazówki wizualne, że system jest dostępny: by go włączyć, osoba prowadząca przyciska przycisk AI na konsoli środkowej. Po włączeniu funkcji automatycznej jazdy w korkach, kierowca może się zrelaksować: zdjąć nogę z pedału gazu, a ręce – na dłużej - z kierownicy oraz w zależności od obowiązujących w danym kraju przepisów, może oddać się czynnościom proponowanym przez pokładowy system infotainment. W tym samym czasie, na ekranie systemu Audi virtual cockpit, na całej jego powierzchni, pojawia się niebiesko-zielony obraz ukazujący animację ruchu i otoczenia samochodu.
Funkcja automatycznej jazdy w korkach Audi AI zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, manewrowaniem i hamowaniem naszego pojazdu w ramach obranego pasa ruchu. Jest również w stanie poradzić sobie z sytuacjami nieprzewidzianymi, np. z innym samochodem wjeżdżającym na pas ruchu tuż przed naszym Audi. Informacje, których system potrzebuje dla zautomatyzowanej jazdy, wysyłane są przez centralny sterownik systemu wsparcia kierowcy (zFAS), który nieustannie oblicza i odwzorowuje obraz otoczenia. Równolegle sterownik radaru dokonuje własnych obliczeń.
W procesie jazdy automatycznej kamera sprawdza, czy kierowca jest gotów w razie potrzeby przejąć ponownie kontrolę nad kierownicą. Analizuje m.in. pozycję i ruchy głowy oraz ruchy powiek, generując na tej podstawie odpowiednie, anonimowe dane. Dla przykładu: jeśli oczy kierowcy są przez dłuższy czas zamknięte, system, w kilku etapach ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych nakaże osobie prowadzącej ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem. Gdy prędkość wzrasta do powyżej 60 km/h lub gdy kolumna się rozjeżdża, funkcja automatycznej jazdy w korkach również informuje kierowcę, że ten ma ponownie sam prowadzić samochód. Prowadzący sygnalizuje przejęcie kontroli nad pojazdem na przykład chwytając pewnie koło kierownicy, co jest rozpoznawane przez czujnik. W ten sam sposób aktywność kierowcy rejestrują czujnik momentu obrotowego, pedał przyspieszenia i pedał hamulca. Jeśli kierowca zignoruje polecenie przejęcia kontroli nad pojazdem oraz następujące po nim ostrzeżenia, samochód stopniowo wytraci prędkość, aż do zatrzymania się na swoim pasie ruchu.
Wdrożenie funkcji automatycznej jazdy w korkach, oprócz jasno określonych ustawowych warunków ramowych, wymaga też indywidualnego w każdym kraju dopasowania i przetestowania systemu. W poszczególnych krajach obowiązują bowiem różne procedury homologacyjne i różne ich terminy. Dlatego Audi będzie wprowadzać funkcję automatycznej jazdy w korkach w nowym A8 do produkcji seryjnej stopniowo, zależnie od sytuacji prawnej obowiązującej w danym kraju.
Mistrzowskie szlify Toyoty GR Yaris Zaprojektowany z myślą o sporcie, produkowany w specjalnej fabryce, testowany przez gwiazdy motorsportu. Toyota GR Yaris ma wszystkie przymioty najbardziej wyjątkowego hot hatcha na rynku. Prezes japońskiego koncernu, Akio ...
Baza z danymi technicznymi samochodów marki AUDI. Znajdziesz tu informacje o silniku (moc, pojemność, moment obrotowy itp.), wymiarach nadwozia, spalaniu (trasa / miasto / średnie), osiągach, ukałdzie hamulcowym i jeszcze wielu innych parametrach które dotyczą tego modelu. Sprawdź: dane techniczne AUDI
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.