Skaner laserowy - identyfikacja obiektów przed samochodem

Skaner laserowy - identyfikacja obiektów przed samochodem

15 Cze 2018, 12:53

Skaner laserowy pokazany przez Audi po raz pierwszy w modelu A8 (D5), to nowość w świecie motoryzacji. Wraz z radarem dalekiego zasięgu i przednią kamerą, tworzy on trójkę czujników, które wzajemnie się uzupełniają, wykorzystując różne swe zalety. Tylko dzięki takiemu zestawowi czujników, i dzięki centralnemu sterownikowi wsparcia kierowcy (zFAS), który na podstawie wszystkich danych pozyskiwanych z czujników odwzorowuje otoczenie pojazdu, możliwa jest automatyczna jazda.

Skaner laserowy obejmuje pole o długości ok. 80 m i o kącie ok. 145 stopni. Podzespół wielkości mniej więcej pięści, zamontowany jest w przednim zderzaku. Bez względu na prędkość poruszania się samochodu, emituje modulowane impulsy świetlne w kilku pionowych płaszczyznach, które specjalne lustro rozdziela w kształt wachlarza. Niezwykle krótkie błyski światła są niezauważalne i bezpieczne dla ludzkiego oka, ponieważ długość ich fali jest zbliżona do częstotliwości fal podczerwieni. Fale są odbijane przez obiekty znajdujące się przed naszym samochodem i w czasie krótszym niż mikrosekunda docierają z powrotem do skanera laserowego, gdzie są identyfikowane przez fotodiody.
Image W ten sposób powstaje szczegółowy, ostry obraz statycznego otoczenia. Skaner laserowy ukazuje inne pojazdy jako prostopadłościany o zmierzonych wymiarach, określa odległość od nich oraz ich kierunek, a następnie przekazuje te dane do współpracujących sterowników. Dzięki dużemu kątowi skanowania, bardzo wcześnie rozpoznaje włączające się do ruchu pojazdy. Szczegółowe informacje o krawężnikach czy barierach ochronnych uzupełniają spektrum jego funkcji. Skaner laserowy, podobnie jak radar, pracuje również w ciemnościach. Automatyczne oczyszczanie i ogrzewanie przedniej szyby skanera powodują, że działa on także przy niepogodzie i w deszczu, o ile warunki atmosferyczne nie staną się ekstremalnie złe.

Ogromny wkład skanera laserowego w fuzję danych pochodzących z różnych czujników, ma pozytywny wpływ na wiele systemów. Np. na system automatycznego wjazdu do garażu. Ze względu na dużą strefę zasięgu pomiaru, system jeszcze przed wjechaniem do garażu może rozpoznać, czy wystarczy miejsca dla samochodu.

źródło: Audi Group
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2767
Zdjęcia: 9827
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwszy seryjnie montowany samochód z dachem targa Pierwszy seryjnie montowany samochód z dachem targa
    Pierwszy seryjnie montowany samochód z dachem targa – Toyota Sports 800 – kwiecień 1965. Targa top. T-top. Targadach. Różne nazwy, lecz jedno rozwiązanie, które Toyota jako pierwsza firma ...
    Motor Show 2012 / relacja Motor Show 2012 / relacja
    Wydarzenie zrealizowano w nowej formule łącząc wystawę motoryzacyjną z bogatym programem wydarzeń towarzyszących. Poznańskie wydarzenie obfitowało w premierowe pokazy samochodów, a furorę robiły stoiska na których ...

  •