Skaner laserowy - identyfikacja obiektów przed samochodem

Skaner laserowy - identyfikacja obiektów przed samochodem

15 Cze 2018, 13:53

Skaner laserowy pokazany przez Audi po raz pierwszy w modelu A8 (D5), to nowość w świecie motoryzacji. Wraz z radarem dalekiego zasięgu i przednią kamerą, tworzy on trójkę czujników, które wzajemnie się uzupełniają, wykorzystując różne swe zalety. Tylko dzięki takiemu zestawowi czujników, i dzięki centralnemu sterownikowi wsparcia kierowcy (zFAS), który na podstawie wszystkich danych pozyskiwanych z czujników odwzorowuje otoczenie pojazdu, możliwa jest automatyczna jazda.

Skaner laserowy obejmuje pole o długości ok. 80 m i o kącie ok. 145 stopni. Podzespół wielkości mniej więcej pięści, zamontowany jest w przednim zderzaku. Bez względu na prędkość poruszania się samochodu, emituje modulowane impulsy świetlne w kilku pionowych płaszczyznach, które specjalne lustro rozdziela w kształt wachlarza. Niezwykle krótkie błyski światła są niezauważalne i bezpieczne dla ludzkiego oka, ponieważ długość ich fali jest zbliżona do częstotliwości fal podczerwieni. Fale są odbijane przez obiekty znajdujące się przed naszym samochodem i w czasie krótszym niż mikrosekunda docierają z powrotem do skanera laserowego, gdzie są identyfikowane przez fotodiody.
Image W ten sposób powstaje szczegółowy, ostry obraz statycznego otoczenia. Skaner laserowy ukazuje inne pojazdy jako prostopadłościany o zmierzonych wymiarach, określa odległość od nich oraz ich kierunek, a następnie przekazuje te dane do współpracujących sterowników. Dzięki dużemu kątowi skanowania, bardzo wcześnie rozpoznaje włączające się do ruchu pojazdy. Szczegółowe informacje o krawężnikach czy barierach ochronnych uzupełniają spektrum jego funkcji. Skaner laserowy, podobnie jak radar, pracuje również w ciemnościach. Automatyczne oczyszczanie i ogrzewanie przedniej szyby skanera powodują, że działa on także przy niepogodzie i w deszczu, o ile warunki atmosferyczne nie staną się ekstremalnie złe.

Ogromny wkład skanera laserowego w fuzję danych pochodzących z różnych czujników, ma pozytywny wpływ na wiele systemów. Np. na system automatycznego wjazdu do garażu. Ze względu na dużą strefę zasięgu pomiaru, system jeszcze przed wjechaniem do garażu może rozpoznać, czy wystarczy miejsca dla samochodu.

źródło: Audi Group
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2600
Zdjęcia: 9556
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy? Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?
    Postaram się wyjaśnić jak w prosty sposób sprawdzić jaki mamy układ zasilania czy są to zwykłe wtryskiwacze czy też pompowtryski. Opiszę tez znane mi zalety i wady takich rozwiązań. Trzeba pamiętać że silniki Silniki ...
    Schemat kostki ISO - podłączenie przewodów Schemat kostki ISO - podłączenie przewodów
    Jak podłączyć kostkę ISO? Zapewne sporo Was zastanawia się nad tym od czego są poszczególne piny w zespolonej kostce. Postaram się to wyjaśnić i wrzucić schemat (jest on już na forum ale ciężko go w tej chwili znaleźć) ...

  •  
    • Nissan 200SX, drift, 6
      BMW E30 kombi, lotnisko, drift
      Peugeot 206, tuning, silnik
      Mercedes 230 Automatic