Gołoledź i ślizgawica – trudne warunki jazdy

02 Lut 2023, 12:47

Gołoledź powstaje, gdy deszcz lub mżawka opada na podłoże o temperaturze niższej od zera. Spadające kropelki rozpływają się i zamarzają w postaci gładkiej, równej, przezroczystej warstwy lodu pokrywającej podłoże. Natomiast ślizgawica tworzy się często po krótkotrwałej odwilży, nie na skutek opadów, lecz w wyniku zamarzania cienkiej warstwy wody pokrywającej powierzchnię. Oba zjawiska powodują drastyczne pogorszenie warunków drogowych.
Gołoledź i ślizgawica – trudne warunki jazdy Jednym ze skutków gołoledzi i ślizgawicy jest czarny lód, czyli prawie niewidoczna, cienka warstwa zamarzniętej wody pokrywająca jezdnię. "Sygnałem, że jezdnia pokryta jest tzw. czarnym lodem, będzie luz, który wyczujemy w układzie kierowniczym i brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z nawierzchnią drogi. Nie wolno wtedy gwałtownie hamować lub skręcać kierownicą. W takiej sytuacji należy starać się delikatnie zredukować prędkość, zdejmując nogę z pedału gazu" wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Droga pokryta "czarnym lodem" lekko się świeci, wyglądając na mokrą. To jedyny sygnał, jaki możemy zauważyć, bo tzw. czarny lód jest cienki i przezroczysty. Warto też obserwować pobocze, drzewa i ogrodzenia wzdłuż jezdni. Jeśli pokrywa je lód, to znak, że droga, po której jedziemy, również może być nim pokryta.

POLECAMY Co może się przydać podczas zimowego wyjazdu autem w góry?

Jak powinniśmy zachować się, gdy już wpadniemy w poślizg? "Patrzmy tam, dokąd chcemy jechać, hamujmy i skierujmy koła w kierunku jazdy, przy czym wszystkie te czynności powinny być wykonane automatycznie. Hamujmy awaryjnie, jeśli nawet nie uda się nam opanować auta, to przynajmniej opuścimy drogę z mniejszą prędkością. Manewr wyprowadzania auta z poślizgu w realnej sytuacji drogowej jest bardzo trudny do wykonania. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do nawierzchni i przyczepności, zwolnijmy wcześniej, aby uniknąć poślizgu" radzi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

02 Lut 2023, 13:54

Redakcja napisał(a):Droga pokryta "czarnym lodem" lekko się świeci, wyglądając na mokrą.
To chyba najgorsze co może być, czyli coś czego nie widać, a jest bardzo niebezpieczne nawet przy niewielkich prędkościach.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34

02 Lut 2023, 19:43

Rokiko napisał(a):To chyba najgorsze co może być, czyli coś czego nie widać, a jest bardzo niebezpieczne nawet przy niewielkich prędkościach.

A co najgorsze może występować w kilku miejscach na jednej trasie. Np. jadąc autostradą, może się okazać, że najpierw jest, potem przez kilkadziesiąt km nie ma, aż znowu nagle jest. I to chyba jest najbardziej niebezpieczne, bo kierowcy "przyzwyczajają" się do danych warunków na drodze i jak jadą dłuższy odcinek i jest tylko mokro, to nie pamiętają o tym, że na odcinku, gdzie jest las albo pola, ten mokry asfalt może się zamienić w czarny lód.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000