Homologacja - zmiana ciężarowego na osobowy. Jak to zrobić?

20 Lut 2021, 10:46

Hej, jestem tu nowa, więc jeśli pomyliłam dział to z góry przepraszam.
Sprawa wygląda tak, że kupiliśmy używany samochód Skoda Fabia, który niestety jest zarejestrowany jako samochód ciężarowy mimo zamontowanych foteli i pasów(nie zauważyliśmy tego przy zakupie). Staramy się teraz zmienić auto z powrotem w osobowe. I właśnie tu jest największy problem. Załatwiliśmy już zaświadczenie u producenta, że samochód został wyprodukowany jako osobówka (tak nam zalecono). Teraz jednak nikt nie chce wydać zaświadczenia np. w stacji okręgowej,że jest to auto osobowe, a takie dokumenty są potrzebne do UM. No i tutaj pytanie do was: Czy po zmianie przepisów jest w ogóle szansa,że uda nam się dokonać tej zmiany?
Wiem, że kiedyś nie było z tym problemu, ale teraz jest to dość trudne.
Dzięki za wszelkie info, pozdrawiam.
zuziek111
Nowicjusz
 
Posty: 5

21 Lut 2021, 11:24

Pytanie jest ile osób ma wbite w dowód? Czy nie ma 2 zamiast np 5 ?
Od producenta trzeba mieć tzw świadectwo Homologacji

Ja przerabiam czasami VANy z DK i temat znam. Do 2019R wystarczyło tylko samo poszerzone badanie na OSKP .
Teraz to droga przez mękę.
Wszystko się opiera na OSKP tam dokonuje się wpisów w CEPIK po wszelakich zmianach typu samochodu.Więc zapytaj na OSKP.
andrewb25
Stały forumowicz
 
Posty: 2145
Miejscowość: małopolskie

21 Lut 2021, 13:05

W dowodzie rzeczywiście jest wpisane,że jest na 2 osoby. Zaświadczenie, że był wyprodukowany na 5 osób mamy od volkswagen( bo temat dotyczy skody). Problem tylko w tym, że nie możemy zdobyć zaświadczenia, że tylna kanapa i pasy są odpowiednio zamontowane OSKP odsyła nas do oddziału Skody, a Skoda do OSKP i tak kręcimy się w kółko.
zuziek111
Nowicjusz
 
Posty: 5

21 Lut 2021, 13:44

Zmień OSKP, bo tam, gdzie byłaś nie znają chyba przepisów. Przynajmniej powinni ci powiedzieć, co zrobić.
Najpierw trzeba usunąć kratkę i założyć kanapy tylne, pasy, zagłówki, bo jak się domyślam, tego nie było i była kratka ( chyba, że jej nie było, bo ktoś wcześniej zdemontował...). Ale powinna być, jak jest to auto zarejestrowane jako ciężarowe. I to wszystko jest to zmiana konstrukcyjna pojazdu, a taka zmiana może być przeprowadzona przez uprawnione warsztaty, które mają oznaczenie podmiotu PKD 50.20.A.
Po tym zabiegu otrzymasz zaświadczenie o wykonaniu zmian konstrukcyjnych, oświadczenie, że warsztat ma do tego uprawnienia oraz fakturę. Z tym wszystkim jedziesz na OSKP i tam sprawdzają ci te zmiany konstrukcyjne. Badanie to kosztuje niestety, ale coś nie całe 100 zł. Do tego trzeba zrobić OBT, które też kosztuje. Razem coś koło 200 zł. OBT trzeba zrobić bez względu na termin wskazany w DR lub w CEPIK-u. Jest to wymóg związany ze zmianami konstrukcyjnymi. Po tych badaniach dostaniesz oświadczenie, że w pojazd po zmianach konstrukcyjnych jest dostosowany do przewożenia nie 2 a 5 osób. Ta informacja jest bardzo ważna. No i z tymi dokumentami ( masz 30 dni od daty wykonania OBT ) idziesz do WK. Tam potrzebujesz DR z ważnymi BT, KP jeżeli została wydana , fakturę lub paragon z warsztatu za wykonane zmiany konstrukcyjne, wypis z CEiDG lub KRS, że warsztat ma uprawnienia PKD, zaświadczenie z OSKP o dokonanych zmianach i aktualne OC ( to nie jest wymagane we wszystkich WK, ale warto mieć przy sobie potwierdzenie).
W WK będzie cię to kosztować coś koło 50 zł.
Po tym wszystkim czeka cię jeszcze ostatnia, ważna formalność - ubezpieczyciel, do którego musisz się zgłosić i poinformować go o zmianie pojazdu z ciężarowego na osobowy, bo zmianie może ulec stawka OC.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

21 Lut 2021, 14:08

W tym aucie kratki nie było tylko normalnie siedzenia, dlatego przeoczyliśmy ten fakt w dowodzie. Mówisz o zmianie OSKP, ale dzwoniłam nie do 1 a kilku w obrębie zamieszkania i znów mi każdy mówił co innego. To co ty napisałeś nie wygląda tak skomplikowanie, ale co z tego skoro widocznie mamy tutaj kijowe stacje, ale dziękuję za szczególowe wyjaśnienie, będę działać dalej.
zuziek111
Nowicjusz
 
Posty: 5

21 Lut 2021, 16:26

MotoAlbercik napisał(a):Najpierw trzeba usunąć kratkę i założyć kanapy tylne, pasy, zagłówki, bo jak się domyślam, tego nie było i była kratka ( chyba, że jej nie było, bo ktoś wcześniej zdemontował...).


To już zrobił handlarz który im auto sprzedał :lol:

Czyli klasycznie jak w przypadku VANów z DK.


Ktoś zrobił Cię w bambuko bo miał 2-osobowe auto i założył pasy i kanapę a nie zrobił tego jak należy jeżeli chodzi o dokumenty.(bo to kosztuje i są problemy, jest dużo biegania i załatwiania)

dzisiaj wygląda to tak:

Musisz mieć na pewno dodatkowo fakturę na montaż pasów i kanapy przez zakład uprawniony.
Homologację że pierwotnie auto wyszło jako 5-osobowe.
Chyba że po tym VIN wyszło jako fabrycznie 2-osobowe no to zapomnij o zmianie na 5-osób.
A także prawdopodobnie pismo ze serwisu Skody że ta przeróbka jest zrobiona prawidłowo...aczkolwiek do tej pory nie wymagano tego, ale strasznie jęczą.
Z tym trzeba jechać na OSKP na przegląd poszerzony za 180zł i diagnosta zmienia ilość miejsc i wpisuje w Cepik,
Później do WK na zmianę dowodu rejestracyjnego...koszt chyba 80zł

:mrgreen:


A jak sobie nie poradzisz to jeżeli kupiliście auto od handlarza który prowadzi DG to auto możesz zwrócić bo ma wadę prawną.

Zapewne Skoda była tańsza o 2-3 tys ....więc coś za coś.
andrewb25
Stały forumowicz
 
Posty: 2145
Miejscowość: małopolskie

21 Lut 2021, 18:48

Okej,a jak sprawdzić czy VIN wyszło jako dwuosobowe? Niestety w umowie jest zapis, że nie przyjmie zwrotu.
zuziek111
Nowicjusz
 
Posty: 5

21 Lut 2021, 19:20

zuziek111 napisał(a):Okej,a jak sprawdzić czy VIN wyszło jako dwuosobowe?

Skoda Fabia była produkowana jako auto osobowe, 5 osobowe. To, że stało się ciężarowe to wynik procedury, żeby odliczać VAT za paliwo mając firmę. Działało to tak, ze kupowało się auto osobowe, przerabiało się je na ciężarowe demontując kanapy, pasy i zakładało się kratkę. Wtedy mając firmę można było odliczać VAT z paliwa.
A ty teraz musisz całą tą procedurę odkręcić, tak jak pisałem ci wyżej.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

21 Lut 2021, 19:41

zuziek111 napisał(a):Niestety w umowie jest zapis, że nie przyjmie zwrotu.

No to musisz przyjąć to na klatę i przerobić sobie na 5 osób... teraz nawet nie możesz przewozić więcej jak 2 osoby w aucie. Pozatym OC na ciężarowe jest droższe, więc warto samochód przerobić.

Ja też teraz będę przerabiał Citroena Cactusa
andrewb25
Stały forumowicz
 
Posty: 2145
Miejscowość: małopolskie

23 Lut 2021, 10:31

https://mubi.pl/poradniki/jak-zmienic-przeznaczenie-pojazdu/

Masz opisane krok po kroku co trzeba zrobić i gdzie.
actchris
Początkujący
 
Posty: 65

23 Lut 2021, 18:26

Jeszcze znalazłem taką informację na ten temat która może się przydać. Jest to opis z jakiejś stacji SKP.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34

23 Lut 2021, 18:57

Tak wszystko fajnie, ale nie posiadam "dokument potwierdzający, że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu wykonane zostały
przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 66 ust.4 pkt 6 lit b ustawy Prawo o ruchu drogowym."
To nie my wstawiliśmy kanapy, pasy itp. więc nie mam szans mieć takiego dokumentu. :/
zuziek111
Nowicjusz
 
Posty: 5

23 Lut 2021, 20:07

Podjedź na jakąś stację kontroli pojazdów która ma warsztat (co druga przeważnie ma) lub warsztat mechaniki pojazdowej który ma kod PKD 50.20.A i wystawią Ci FV na montaż kanapy i pasów... Ja tak robiłem..koszt czasami 20-30zł lub czasami 100 trzeba dać. Zawsze możesz odkręcić fotel i kazać sobie przykręcić i że niby to mechanik założył :lol: TO NIE JEST PROBLEM.
Problem jest tak żeby zrobić Poszerzony przegląd techniczny tylko na OSKP i żeby diagnosta zmienił ilość osób...to tylko o to chodzi.
andrewb25
Stały forumowicz
 
Posty: 2145
Miejscowość: małopolskie

23 Lut 2021, 20:35

Rokiko napisał(a):Jeszcze znalazłem taką informację na ten temat która może się przydać. Jest to opis z jakiejś stacji SKP.


Tylko że ta jakaś stacja to nie może byćjakaś stacja tylko Okręgowa. Druga rzecz to diagnosta z okręgowej chce dokumentu od producenta że auto było w ogule 5-osobowe wyjściowo, warsztat z uprawnieniami lub ASO zamontował w miejscach kotwicznych pasy oraz kanapę, oraz ASO lub producent potwierdził że zmiany sąwykonane prawidłoo, dopiero diagnosta na OSKP robi poszerzony przegląd i na tej podstawie zmienia w CEPIKU ilość miejsc i typ pojazdu., a WK zmienia wtedy DR.
Zmiany te weszły początkiem 2020r.
Do 2020 R. sprowadzałem VANY z DK i je przerabiałem. Teraz jak widzę co trzeba robić , często wiąże się to też z kosztami. To nie kupuję takich samochodów albo biorę sobie 1-2 na rok dla rozrywki i se przerabiam :lol:
andrewb25
Stały forumowicz
 
Posty: 2145
Miejscowość: małopolskie

24 Lut 2021, 09:35

actchris napisał(a):https://mubi.pl/poradniki/jak-zmienic-przeznaczenie-pojazdu/ Masz opisane krok po kroku co trzeba zrobić i gdzie.

Kolega actchris podał aktualną stronę ( aktualizacja 15 stycznia 2021 ) i tam wszystko jest napisane. I nie ma co wymyślać więcej.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000