Hybrydowe 4x4 Lexusa - RX, NX, UX

Hybrydowe 4x4 Lexusa - RX, NX, UX

18 Maj 2018, 15:17

Japoński producent samochodów klasy premium, który wraz z wprowadzeniem w 1989 roku flagowego Lexusa LS podbił segment aut reprezentacyjnych limuzyn, w niespełna dekadę później de facto stworzył kategorię luksusowych SUV-ów, prezentując model RX. Sukces RX powtórzył kompaktowy crossover Lexus NX, a dziś wszelkie szanse na to ma zwinny, miejski Lexus UX.

Lexus wyróżnia się spośród obecnych w Europie marek tym, że jako jedyny oferuje wszystkie modele w wersjach z napędem hybrydowym. Dotyczy to oczywiście również crossoverów z napędem na wszystkie koła.
Image W hybrydowych terenówkach Lexusa napęd 4x4 realizowany jest przez system E-Four, w którym koła przedniej osi napędza jednostka hybrydowa, zaś oś tylna wyposażona jest w dodatkowy silnik elektryczny. Całością steruje wyrafinowana elektronika, która włącza napęd tylnych kół po wykryciu uślizgu kół przednich – dokładnie wtedy, gdy jest to potrzebne – i precyzyjnie dobiera wielkość momentu obrotowego doprowadzanego do tylnej osi. Zapewnia to optymalne własności jezdne, a jednocześnie pozwala uniknąć zwiększonego zużycia paliwa, które jest nieuniknione w przypadku rozwiązań konwencjonalnych.

Lexus RX
Wprowadzony w 1998 roku przełomowy crossover Lexusa, który bardzo szybko stał się bestsellerem firmy, dorobił się już czwartej generacji. Hybrydowa jednostka napędowa modelu RX 450h wykorzystuje 3,5-litrowy, benzynowy silnik V6 o mocy 263 KM (193 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 335 Nm i współpracujący z nim silnik elektryczny o mocy 167 KM (123 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 335 Nm. Silnik elektryczny tylnej osi rozwija moc 68 KM (50 kW) i moment obrotowy 139 Nm. Układ napędowy ma łączną moc 313 KM (230 kW), zapewniając prędkość maksymalną 200 km/h i przyspieszanie od 0 do 100 km/h w ciągu 7,7 sekundy. Przy tych osiągach średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to jedynie 7,7 litra na 100 km, a emisja CO2 – 122 g/km.

POLECAMY Lexus RX - to już dwie dekady luksusu, dynamiki i elegancji

Warto zauważyć, że w tym roku obok dotychczasowej wersji z konwencjonalną kabiną pięciomiejscową, do oferty trafiła dłuższa o 110 mm wersja z komfortową kabiną dla siedmiu osób i elastycznie konfigurowalną przestrzenią bagażową.

Lexus NX
Produkowany od roku 2014 kompaktowy Lexus NX błyskawicznie dorównał popularnością swemu większemu bratu, a w Europie stał się najchętniej kupowanym modelem Lexusa. Doświadczenia ze sprzedaży kolejnych generacji Lexusa RX spowodowały, że hybrydowa wersja NX trafiła na rynek praktycznie jednocześnie z konwencjonalną, ciesząc się ogromnym popytem zwłaszcza na Starym Kontynencie (w Europie Zachodniej hybrydy stanowią obecnie około 95 procent sprzedaży Lexusa).

POLECAMY Lexus NX w pogoni za dziecięcymi marzeniami

Hybrydowy Lexus NX z napędem na wszystkie koła wyposażony jest w dwuipółlitrowy, rzędowy silnik benzynowy o mocy 155 KM (114 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm, sprzężony z silnikiem elektrycznym o mocy 143 KM (105 kW) i momencie obrotowym 270 Nm. Napęd tylnych kół zapewnia silnik elektryczny o mocy 68 KM (50 kW). Całkowita łączna moc hybrydowej jednostki napędowej to 197 KM (145 kW), co zapewnia prędkość maksymalną 180 km/h i przyspieszanie od 0 do 100 km/h w czasie 9,2 sekundy przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym rzędu 5,1-5,3 litra na 100 km i emisji CO2 na poziomie 117-123 g/km.

Lexus UX
W tym roku do salonów trafia najmniejszy crossover Lexusa, nazwany UX od słów Urban Explorer. Zwinne i komfortowe auto w wersji UX 250 h dysponuje hybrydową jednostką napędową czwartej generacji o łącznej mocy 178 KM (131kW) z dwulitrowym, rzędowym silnikiem benzynowym. Dla ograniczenia strat powodowanych oporami, jednostkę tę wyposażono w nową, mniejszą i lżejszą przekładnię redukcyjną oraz udoskonalony elektroniczny sterownik mocy. Niklowo-wodorkowy akumulator trakcyjny o mniejszych wymiarach udało się ulokować pod tylnymi siedzeniami, uzyskując dzięki temu niższe położenie środka masy i większą przestrzeń bagażową. Zaawansowane sterowanie systemem E-Four umożliwia przekazanie nawet 80 procent momentu obrotowego na koła tylnej osi przy prędkości do 70 km/h, co zapewnia lepszą stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych.

POLECAMY Lexus UX – porównanie wymiarów z NX i RX

źródło: Lexus
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2694
Zdjęcia: 9708
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wirtualny salon Audi w Warszawie Wirtualny salon Audi w Warszawie
    Londyn, Paryż, Berlin, Pekin, Istambuł, Moskwa, a teraz Warszawa. Wczoraj, 8 października, przy stołecznym Placu Trzech Krzyży, ruszył pierwszy w naszym kraju ekskluzywny salon Audi City. Audi City wyznacza kierunek, jak ...
    Volkswagen Crafter "Van of the Year 2017" Volkswagen Crafter "Van of the Year 2017"
    Nowy Crafter marki Volkswagen Samochody Użytkowe, produkowany wyłącznie w fabryce w Białężycach koło Wrześni, pod wieloma względami wyznacza standardy wśród aut dostawczych. Samochód ma bardzo bogate wyposażenie ...

  •