Inwestycja w stare czy zakup nowego?

06 Mar 2022, 23:59

Cześć,

Obecnie posiadam A3 8L z 2002 roku, 1.8t quattro z gazem. Z wyposażenia, to z "ciekawszych" dodatków są xenony (które też zregenerowałem) i szyberdach. Auto posiadam już prawie 2 lata, kupiłem je za około 12 tysięcy i przez ten czas.. włożyłem prawopodobnie drugie tyle.

Przez to czas, miałem już okazję wymienić skrzynię (świeżo po zakupie, nie bawiłem się w pół-środki i zregenerowałem obecną, przy okazji wymienione sprzęgło i poszło 3,5k na start). Wiadomo, w międzyczasie wyszedł jakiś rozrząd, sterownik haldexa, licznik, jakieś zrobienie wydechu, łapy silnika. No ogólnie, to chyba wymieniłem większość rzeczy które mogłyby się zepsuć.

Szykuje mi się powoli wymiana zacisku z tyłu (zaciął się ręczny), z przodu cylinderek lekko zardzewiały więc miałem zamiar wymienić wszystkie zaciski na raz (liczyłem jakieś 600-700 zł za wszystkie zaciski regenerowane, a przynajmniej spokój na długi czas). Ogólnie staram się wszystko sam robić (oczywiście jeżeli czuję się na siłach), więc jakaś oszczędność. Do tego niedługo dojdzie maglownica, więc auto niestety cały czas generuje jakieś koszta (no ale w końcu ma już 20 lat - więc zrozumiałe).

No i tutaj pojawia się dylemat. W przypadku 1.6 by go nie było, ale tutaj trafiła się całkiem spoko konfiguracja, więc ten dylemat jednak jest. Czy według was, jest sens pakować w takie auto kasę? Co prawda mógłbym je sprzedać, dołożyć z 20 koła i kupić coś nowszego, lepszego, ale z drugiej strony włożyłem w obecne auto trochę kasy + mam do niego trochę sentyment. Obecnie mam te ~190km po chipie, więc jakaś tam przyjemność z jazdy jest. Był plan, że jak turbina padnie, to wtedy pewnie poszedłbym już w hybrydę. Autem robiłem około 1,5-2kkm miesięcznie, niedługo pewnie kilometry zmaleją, ze względu na zmianę pracy.

Co myślicie?
uskke
Nowicjusz
 
Posty: 40
Auto: Nie mam

07 Mar 2022, 08:03

Kwestia tego co chciałbyś kupić za te ~30k bo ogólnie założenie, że 10 letnie auto nie będzie się psuło jest błędne. Zacząłbym od tego co chciałbyś kupić. Jeśli ma to być np. wolnossąca kia ceed 1.6 to spoko, będzie taniej w eksploatacji ale kiedy zaczniesz szukać czegoś o podobnych osiągach do tego co masz to korzyści finansowych ze zmiany nie odczujesz
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 1391
Przebieg/rok: >50tys. km

07 Mar 2022, 09:39

Celowałbym pewnie w coś podobnego, myślałem nad A3 8P 2.0tfsi z quattro. Na koszta jestem jak najbardziej przygotowany, tylko właśnie - pytanie, czy nie lepiej na przestrzeni tego roku włożyć dodatkowe 3-4 tysiące i jeździć względnie pewnym autem, a w międzyczasie odkładać i kupić coś jeszcze nowszego (wtedy bym celował w a3 8v/leona 5f).
uskke
Nowicjusz
 
Posty: 40
Auto: Nie mam

07 Mar 2022, 09:53

Teoretycznie (wg. ludzi, którzy się przede wszystkim tfsi na co dzień zajmują) te 3k+ to trzeba na pakiet startowy tego silnika a ty chcesz mieć takie roczne koszty :mrgreen:

jeździć względnie pewnym autem


Powtórzę się, masz błędne założenie, że nowsze nie będzie generować kosztów (tym bardziej, że 2.0tfsi jest jednak bardziej zaawansowane technologicznie niż 1.8T), 10 letni samochód nie ma przebiegu 20k tylko 200k
Ostatnio edytowany przez franccc, 07 Mar 2022, 09:55, edytowano w sumie 1 raz
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 1391
Przebieg/rok: >50tys. km

07 Mar 2022, 09:55

Skoro jesteś przygotowany na koszta i chcesz fajne auto, to ja bym zmienił. Tylko pisząc koszta nie mam na myśli 3k na serwis pozakupowy, chyba wiesz co w 2.0 TFSI może paść.

A czy się opłaca poczekać czy nie, to Twój wybór. Nikt Tobie w portfelu nie siedzi :ok:

Z tym 3k to mu chodziło o obecne auto, nie nowsze. Ogólnie to każdy dochodzi do takiego momentu, że ma niby dobre auto, ale ciągle pakuje kasę i lepiej byłoby pakować w coś nowszego.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 7916
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

07 Mar 2022, 09:58

Sorki, jeszcze mnie trzyma :ok:
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 1391
Przebieg/rok: >50tys. km
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Oznaczenia tablic rejestracyjnych samochodów Służby Celno-Skarbowej
    Sprawdź, jak rozpoznać auto po numerze rejestracyjnym Służby Celno-Skarbowej. Poniżej przedstawiamy aktualne tablice rejestracyjne używane na terenie naszego kraju. HCA – Służba Celno-Skarbowa, urząd w Olsztynie HCB ...
    Świecąca podsufitka
    Toyota Boshoku Corp. stworzyła świecącą tkaninę do wykończenia wnętrza samochodów. Materiał jest utkany z optycznego włókna, które emituje światło w dowolnym wybranym kolorze. Technologia LED Źródłem ...

  • 07 Mar 2022, 10:02

    Roczny koszt 3-4 tysiące - mowa o moim obecnym aucie, 1.8t. O tym względnie pewnym też moja o moim aktualnym 1.8t, w które już włożyłem sporo kasy i wiem co w nim jest zrobione :P Wiem, że 10 letnie auto też będzie generować koszty, może i nawet większe niż moje obecne. Ale raczej wychodzę z założenia, że wolę kupić coś, co będzie mi sprawiać przyjemność. Co do 2.0tfsi - na pakiet startowy zakładałem około 5 tysięcy. Reasumując: 1. zostawić obecne 1.8t, włożyć w nie na przestrzeni roku pewnie jeszcze z 3-4k (na chwilę obecną mam pewne 2000 zł do wydania - 4x nowe zaciski, tuleje wahacza na tyle, maglownica i pewnie jakieś inne duperele po drodze) i wstrzymać się do połowy przyszłego roku, na coś jeszcze nowszego niż 8p (jak wyżej - a3 8v/leon 5f) 2. zrobić bo zrobić, byle było git, sprzedać i kupić chociażby 8p w tym roku, które byłoby na następne 2/3 lata
    uskke
    Nowicjusz
     
    Posty: 40
    Auto: Nie mam

    07 Mar 2022, 11:48

    Ja bym szedł w A3 8P
    generalnie nie ma opcji żeby 20 letni samochó przebiegiem 400 tys się sypał tak samo jak 10 latek z przebiegiem 200 tys+
    po drugie A3 8P jakąś ma wartość, przez co warto go naprawiać przy A3 nie ma sensu powoli
    Do tego A3 8L ma taką wartość że może sobie na niego pozwolić byle 18latek po zdaniu prawka a kasy brak na serwis.
    A3 8P to trochę inni ludzie kupują.

    W każdym razie to tyczy się każdego innego auta, auto za kilka tys złotych jest jakie jest, ale jak trzeba dać 25-30 tys to już też to jest inny klient i inna wartość auta.
    Jeśli to A3 obecne nie koroduje i chcesz przy nim pozostać to spoko ale nastaw się że dalej to będzie skarbonka.

    Jest jeszcze inna opcja zakupić coś w stylu Bravo 1,4 t-jet 150 i program, albo dołożyć kasę i coś z nowszych np Leon III 1,4/150
    nie szukać takich klasycznych "sportowców" 200 konnych i mieć wtedy nowsze auto
    Wszystkie te polecane wersje z mniejszymi silnikami typu tce, turbo, t-jet itd
    Trevor
    Początkujący
     
    Posty: 218
    Prawo jazdy: 09 10 2010
    Przebieg/rok: 14tys. km
    Auto: Opel
    Paliwo: Benzyna

    07 Mar 2022, 12:01

    Każdy dochodzi do takiego momentu, gdzie obecne auto niby dobre, ale stare i ciągle się dokłada. Im dłużej się czeka, tym gorzej to wypada.

    Jakby mnie było stać na zmianę i akceptowałbym koszty 2.0 TFSI to bym zmieniał. A potem za 2-3 lata znowu zmienił.

    Popełniałem do tej pory błąd, że zwlekałem ze zmianą i finansowo nie wychodziło to wcale super.

    Ewentualnie jak Trevor pisze, jeśli nie ma parcia na VAG to są inne propozycje.
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 7916
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007

    07 Mar 2022, 12:18

    Parcia na VAG'a nie ma - aczkolwiek nie ukrywam, zależało mi na napędzie (w tym przypadku 4x4). W tej kasie, z tego co widziałem, z takich bardziej polecanych i bezproblemowych "sportów" jest głównie ośka. Myślałem jeszcze nad Focusem ST 2.5t, ale znowu wnętrze mnie odstrasza, ewentualnie jakieś Volvo.

    Leon III mi się najbardziej podoba, wtedy nawet jestem w stanie wziąć te 1.4 TSI. Może bym zrezygnował trochę z tego "sportu", ale jestem w stanie to poświęcić, mając auto pewne i całkiem młode :D Tylko, że za takiego Leona z tego co widzę, musiałbym liczyć te 50-55 tysięcy minimum.

    A3 8P mi się bardzo podoba, ale z tego co widzę to z TFSI jest loteria - niektóre się trafią całkiem bezproblemowe, inne będą wciągały olej na potęgę i remont na start. Co do mojego obecnego auta, to zanim bym je sprzedał, to i tak pewne rzeczy musiałbym wymienić (chociażby te maglownice - sam się zmieszczę pewnie w okolicach 700-800 zł, potencjalny kupiec pewnie zbije sobie z 2x tyle). Auto rdzy nie ma, ale z jednej strony zrobiła się mała dziura w podłodze od nieumiejętnego podniesienia auta przez mojego znajomego, przy użyciu fabrycznego lewarka.
    uskke
    Nowicjusz
     
    Posty: 40
    Auto: Nie mam

    07 Mar 2022, 14:11

    uskke napisał(a):Leon III mi się najbardziej podoba, wtedy nawet jestem w stanie wziąć te 1.4 TSI. Może bym zrezygnował trochę z tego "sportu", ale jestem w stanie to poświęcić, mając auto pewne i całkiem młode Tylko, że za takiego Leona z tego co widzę, musiałbym liczyć te 50-55 tysięcy minimum.

    Uwierz mi że byś się zdziwił, korzystam czasem u siebie w mieście z 4 mobility, Audi na minuty i A3 nowe 8V bodajże z 35 tfsi 150 konne na prawdę konkretnie jedzie, a automat powoduje że ja nie wiem czy w ogóle była by wolniejsza od Twojego obecnego auta, jak już to niewiele.
    Wiesz takie 140-150 koni w jakimś zamulaczu wolnossącym to co innego niż współczesne zabawki turbo, które wstają przy 1700 obrotów i to z szybkim automatem np.

    Jak masz wkładać w swoje auto jeszcze kasę to chyba lepiej to auto zostawić :)
    Trevor
    Początkujący
     
    Posty: 218
    Prawo jazdy: 09 10 2010
    Przebieg/rok: 14tys. km
    Auto: Opel
    Paliwo: Benzyna

    07 Mar 2022, 14:39

    Mam od czasu do czasu możliwość przejechania się autem z wypożyczalni i wiem o czym piszesz, ostatnio jeździłem Octavią mk3 1.5 TSI, to zdziwiłem się jakie te auto ma odejście. Co prawda powyżej tych 160-170 już powoli zaczyna wymiękać, ale raczej rzadko kto się porusza z takimi prędkościami.

    Włożyć może nie o tyle co chcę, co bardziej muszę - wiem, że naprawy które muszę wykonać, niestety w dość znaczny sposób pewnie by obniżyły cenę auta przy zakupie (a samo ich usunięcie na własną rękę nie będzie kosztowne), więc zrobię chyba tak jak piszesz. Wstrzymam się, potrzymam jeszcze chwilę te auto i gdy uzbieram odpowiednią ilość kasy, kupię coś nowszego. Z tego co widziałem, to A3 8V też można w fajnej cenie dostać. Chyba wolę odpuścić bazgranie się w jakimś starszym aucie i przeczekać chwilę, inwestować w auto na bieżąco (to co trzeba wymienić), dołożyć i kupić coś nowszego, gdzie nie będę sobie wyrywał włosów z głowy męcząc się z kolejną, 15-20 letnią śrubą, wymieniając jakąś część która ma już dosyć z racji wieku :D
    uskke
    Nowicjusz
     
    Posty: 40
    Auto: Nie mam

    08 Mar 2022, 09:55

    A3 8L to już strupek i choćbyś wkładał kasę wiadrami to czasu nie cofniesz, zreszta 8P też już powoli tracą myszką.

    Co do kosztów eksploatacji, przy obecnych cenach to na pakiet startowy 2.0TSI licz bardziej 8tys jak 3-4

    Silniki to nie loteria, w a3 8p w przedlifcie jest silnik na pasku i one nie biora oleju jeśli nie są zarzniete. Inaczej sytuacja wygląda w polifcie

    Co do 8V vs 5F
    4x4 ma zaletę przy starcie ze świateł, zimy są jakie są i w sumie zależy gdzie mieszkasz, 1.4TSI 125 czy 150km w leonie daje radę, a dzięki pewnemu prowadzeniu ma się wrażenie prowadzenia znacznie szybszego auta niż w rzeczywistości, niby koncern ten sam i platforma ta sama ale różnica w prowadzeniu jest kolosalna.

    Teraz kwestia kasy, za 20tys nie kupisz zadbanej A3 8P nawet z podstawowym 1.6MPI, pomimo że to już stare auto to trzyma cene i za 2.0TFSI 200km w jakimś sensownym wyposażeniu trzeba liczyć z 35-40tys, z kolei Leony 5F z początku rocznika i w bieda wersji kosztują jeszcze więcej.
    Raziel11
    Stały forumowicz
     
    Posty: 1366
    Zdjęcia: 20
    Miejscowość: Wałbrzych
    Prawo jazdy: 21 03 2016
    Przebieg/rok: 10tys. km
    Auto: Seat Leon 1P / Cupra R
    Silnik: 1.6 MPI / 2.0 TSI
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna

    08 Mar 2022, 11:39

    Z drugiej strony auta używane będą dalej drożeć, więc czekanie nie jest rozwiązaniem :ok:

    Fabryki są wygaszane, przez wojnę inflacja i braki materiałów jeszcze bardziej dadzą się we znaki.
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 7916
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007

    08 Mar 2022, 11:54

    Raziel11 napisał(a): za 2.0TFSI 200km w jakimś sensownym wyposażeniu trzeba liczyć z 35-40tys

    40 tys za 16 letnie Audi A3 200 koni?
    to chyba bym wolał Golfa V GTI albo Leosia 2,0 te do 30 tys to się kupi elegancko na luzie, pomijam Octavię RS którą da radę wyrwać za 20k z hakiem.
    Edquar
    Początkujący
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 61
    Auto: Focus
    Silnik: 2,5 ST
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Rok produkcji: 2007