Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

22 Lis 2013, 13:21

Poruszanie się po trudnym terenie dla jednych jest przyjemnością, dla innych koniecznością. Dobrze, jeśli w naszych podróżach towarzyszy nam samochód napędzany na 4 koła, przygotowany na pokonywanie bezdroży. Ale co w sytuacji, gdy mamy do czynienia z typowym autem miejskim? Warto poznać kilka zasad, które ustrzegą nas przed nieprzyjemną przygodą, oszczędzą czas, samochód i zdrowie.
Image
Po pierwsze – kierowca
Wjeżdżając na bezdroża musimy przede wszystkim zdać sobie sprawę z zagrożeń, jakie występują w terenie. Powinniśmy uważnie obserwować drogę, z ostrożnością podchodzić do przeszkód, na które się natkniemy, jeśli tego wymaga sytuacja wychodzić z samochodu, by sprawdzić czy uda się nam przejechać. Pamiętajmy, że pozornie mała kałuża może okazać się zalanym rowem. Jeśli wjedziemy, zostaniemy w nim już na dłużej.

"Dbajmy o swoje bezpieczeństwo. Odpowiednia pozycja za kierownicą, zapięte pasy bezpieczeństwa oraz zabezpieczenie bagaży i luźnych przedmiotów to podstawa. Jeżdżąc w terenie musimy trzymać mocno kierownicę, pamiętając o tym, by kciuki skierowane były do zewnątrz. Jest to ważne, ponieważ w przypadku mocniejszego szarpnięcia kierownicą, spowodowanego uderzeniem w kamień czy wybojami, nasze dłonie będą bezpieczne, a kciuki nie zostaną uszkodzone" mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto SKODA.

Image

Po drugie – samochód
Zapoznaj się z możliwościami swojego samochodu. Poznaj jego dane techniczne, takie jak kąt natarcia, zejścia oraz prześwit. Będziemy mogli świadomie, z mniejszym ryzykiem dobierać drogę przejazdu. Jeśli często pokonujemy takie trasy woźmy ze sobą saperkę i linę oraz ubranie, w które możemy się przebrać.

Po trzecie – prędkość i przeszkody
Jazda off road to w zdecydowanej większości jazda wolna. Tylko jadąc w ten sposób możesz uniknąć czających się na drodze niespodzianek. Łagodne operowanie gazem pozwoli nam na cieszenie się przyczepnością i jazdą, a przecież o to chodzi. Uważaj na kamienie, konary, kłody. Jeśli znajdują się na drodze, staraj się je ominąć. Nie najeżdżaj na nie, łatwo tak uszkodzić samochód. Jeśli musisz, najeżdżaj jedną stroną.

POLECAMY Auto terenowe - początki - wyposażenie na bezdroża

Image
Po czwarte – błoto i woda
Jeśli zachowamy spokój, bez większych problemów powinniśmy poradzić sobie z przeszkodą. Należy wjechać w przeszkodę i poruszać się podczas jej pokonywania z tą samą prędkością bez zmiany biegów. Jeśli ugrzęźliśmy spróbujmy ruszyć z drugiego biegu, jeśli się nie uda, musimy podłożyć coś pod koła, by złapały one przyczepność. Przed wjechaniem do wody spróbujmy sprawdzić dno i to, co się tam znajduje.

Do wody należy wjeżdżać powoli, tak by nie zrobić wysokiej fali, która zalej silnik. Przeszkodę należy pokonywać ze stałą prędkością.

Image

Po piąte – podjazdy i zjazdy
Pod wzniesienie zawsze podjeżdżajmy w linii prostej, równolegle do stoku. Jeśli zaczniemy wjeżdżać pod skosem może to skończyć się dla nas dachowaniem. Przed szczytem zwolnijmy, by samochód nie wyskoczył w górę. Zjeżdżając z góry trzymajmy się linii prostej, jedźmy równolegle do stoku.

Dobierzmy bieg tak, by samochód hamował silnikiem. Hamulcem kontrolujmy prędkość, ponieważ silnik może nie utrzymać samochodu na zjeździe i uderzymy z dużą siłą w podstawę wzniesienia.

Po szóste – powrót na asfalt
Przed wjechaniem na drogę asfaltową, umyjmy samochód (o ile to możliwe), oczyśćmy koła z błota i innych zanieczyszczeń. Opony są szczególnie narażone, sprawdźmy czy nie zostały uszkodzone i czy mamy właściwe ciśnienie.

Image

źródło: Skoda
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2592
Zdjęcia: 9517
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

23 Lis 2013, 17:57

Prawie wszystko się zgadza ale typowo miejskie auto i ciężki teren to niezbyt dobra para :wink:
nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem... ;)
BRODATY
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 2655
Rejestracja: 18 Maj 2010, 20:33
Miejscowość: Muhlhausen ;)
Auto: Nissan Terrano II
Silnik: 2.4 KA24E 124KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

30 Lis 2013, 00:43

Do takiej zabawy to wyłącznie terenówka, albo pickupa. Grunt do mieć napęd AWD. Z dużego błota normalnie nie wyjedzie. Ja mam w samochodzie linkę holującą, więc nawet jak ugrzęznę w jakimś masakrycznym błocie to można się wydostać. Tak teraz myślę, że bez tego holownika nie wybrałbym się w trudny teren.
Garażer
Początkujący
 
Posty: 57
Rejestracja: 28 Sie 2013, 20:05
Auto: Opel Astra
Rok produkcji: 1998

Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

01 Gru 2013, 00:47

Oplem Astra??? :shock:
nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem... ;)
BRODATY
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 2655
Rejestracja: 18 Maj 2010, 20:33
Miejscowość: Muhlhausen ;)
Auto: Nissan Terrano II
Silnik: 2.4 KA24E 124KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

04 Gru 2013, 19:26

Artykuł w porządku ale za cholerę nie pasują mi tu zdjęcia skody :mrgreen:
samurajsj700
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 5382
Zdjęcia: 0
Rejestracja: 24 Lis 2009, 20:38
Miejscowość: Czernichów/ Sląska
Auto: Audi A 4/WV golf 2 / samurai
Silnik: 90/70/70
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

04 Gru 2013, 20:07

ale za cholerę nie pasują mi tu zdjęcia skody :mrgreen:

chyba uprzedzony jesteś :)
przyjrzyj się to jest model po lyftingu , zmienili te lampy , atrape i daje radę,
poza tym zanim klient kupi nowe auto trzeba go sprawdzić, umyje się karcherem,
poprawi mocowanie zderzaka,
a miastowi i tak wezmą , tzn kupią bo wygląda na krawężnikoodporny ,
choć może nie na tych felgach :(
przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
sympatyk
Zaawansowany
 
Posty: 878
Rejestracja: 08 Cze 2010, 19:09
Miejscowość: na skraju grodu
Prawo jazdy od: 15 09 1976
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Freelander e picc. scuderia
Silnik: Otto 95÷121
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Patrz na drogę podczas jazdy Patrz na drogę podczas jazdy
    Polskie prawo zabrania kierowcom korzystania z telefonów komórkowych w czasie jazdy, jeśli urządzenie jest trzymane w ręce. Wiele osób ignoruje jednak ten przepis. Obecnie już nie tylko dzwonią i piszą ...
    Aplikacja z funkcją eRemote BMW ConnectedDrive dla BMW i Aplikacja z funkcją eRemote BMW ConnectedDrive dla BMW i
    Dostęp do informacji o planowaniu podróży możliwy jest przy pomocy smartfona lub systemów pokładowych pojazdu dzięki dedykowanej BMW i, smartfonowej aplikacji kompatybilnej z systemem operacyjnym iOS oraz Android. ...

  • Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

    05 Gru 2013, 10:42

    Redakcja napisał(a): Pamiętajmy, że pozornie mała kałuża może okazać się zalanym rowem.

    Jak mała kałuża może okazać się zalanym rowem :shock: . Albo mała kałuża albo zalany rów....Ewentualnie duże rozlewisko... :bored:
    Redakcja napisał(a): Jeśli często pokonujemy takie trasy woźmy ze sobą saperkę i linę oraz ubranie, w które możemy się przebrać.

    Skoro już mowa o linie, to warto dodać, że to powinien być konetyk, a nie zwykła linka do holowania. A to ważne. Szkoda, że o tym nie wspomnieli :/
    Redakcja napisał(a):Łagodne operowanie gazem pozwoli nam na cieszenie się przyczepnością i jazdą, a przecież o to chodzi.

    W terenie łagodne obchodzenie się z gazem mało kiedy się zdarza...Trzeba podjechać pod stromą górkę, to trzeba się rozpędzić, bo jak się nie uda wjazd, to zjazd tyłem po większej stromiźmie może być bardziej niebezpieczny niż sam podjazd. Oprócz tego jak przed sobą widzi się błoto, to chyba trzeba dodać gazu, żeby w nim nie utknąć, a nie jechać powolutku...
    Redakcja napisał(a):Jeśli ugrzęźliśmy spróbujmy ruszyć z drugiego biegu, jeśli się nie uda, musimy podłożyć coś pod koła, by złapały one przyczepność.

    Nooo, ciekawe spostrzeżenie - jak się siedzi w bagnie ponad połowę wysokości koła albo i więcej, to napewno z drugiego biegu da się ruszyć.... :D
    Redakcja napisał(a):Dobierzmy bieg tak, by samochód hamował silnikiem. Hamulcem kontrolujmy prędkość, ponieważ silnik może nie utrzymać samochodu na zjeździe i uderzymy z dużą siłą w podstawę wzniesienia.

    Szkoda, że nie dopisali z jakiego wzniesienia się zjeżdża i w jakich warunkach :| Zjeżdżając z nawet małego wzniesienia jak jest mokro i stromo, to lepiej trzymać nogę z daleka od hamulca - po jego wciśnięciu i zablokowaniu kół, jedzie się z górki jak na sankach :) No chyba, że jest ABS, ale i to niewiele pomaga. Najlepiej jechać na reduktorze i pierwszym biegu, trzymając nogę z daleka od hamulca.
    Artykuł ciekawy, ale kolega Readkcja mógłby pomysleć zanim napisze coś takiego - warto by było napisać o jakim terenie mowa ( bo nie wiemy co i kolega Redakcja i owi eksperci mają na myśli pisząc "off road" czy "teren". Dla jednych jest to droga przez las, a dla innych woda, bagno i raz jeszcze bagno plus strome podjazy itd. Nic nie wspomnieli też o samochodach - są samochody "4x4" i 4x4. Warto zwrócić uwagę na brak cudzysłowia przy tym drugim. Dzisiaj wiele samochodów z napędem na dwie osie jest sprzedawanych jako auta 4x4. I wielu ludzi z takimi samochodami myśli, że mają autko z napędem na 4 koła, a tak naprawdę jest to tylko napęd na dwie osie, czyli góra na 2 koła ( jeżeli piszemy o śliskiej nawierzchni i terenie typu błotko ). Samochody z napędem na 4 koła to takie, które mają napęd na dwie osie ( stały bądz dopinany ) plus blokada mostów. Kolega Redakcja nie wspomniał też nic o oponach - na zwykłych oponkach letnich czy zimowych jak się wjedzie w teren, gdzie jest błotko ( nawet troszkę ) to bieżnik od razu jest zaklejony i nici z jazdy. W teren są odpowiednie opony z odpowiednim bieżnikiem. No i nie napisali, że w teren nie jedzie się samemu...Warto też dopisać, że jak samochód nie jest odpowiednio przygotowany do jazdy w terenie ( obojętnie jakim ) to nawet nie ma co myśleć o czymś takim.
    Moim zdaniem kolega Redakcja zalewa nasze forum artykułami, które są może i ciekawe, może i pouczające, ale czasami w tych artykułach jest wiele niedociągnięć i to ważnych. A wówczas lepiej czegoś takiego nie pisać.... :bored:
    Ze zdjęciami w tym artykule też bym uważał - to najzwyklejsze reklamówki, któr nie mają nic wspólnego z rzeczywistością - zdjęcie pierwsze - po przejechaniu przez wodę w ten sposób autko napewno stanie zalane - nie widać snorkela i woda napewno będzie w filtrze powietrza. No chyba, że ta Skoda nie ma filtra powietrza :D . Zdjęcie trzecie - dobrze, że jest sucho. A wystarczyłoby troszkę wilgoci i to autko zamiata jak wykwalifikowana para na parkiecie podczas walca :D A o zjeździe tym autem z takiej góreczki, to juz wogóle nawet nie chcę myśleć...Ostatnie zdjęcie - fajny fotomontaż :D
    Byłbym ostrożny z takimi zdjeciami na forum, bo może ktoś zobaczyć i kupi sobie to autko i będzie potem próbował wjeżdżać pod takie górki, albo robić takie wykrzyże :D Fajne to jest, ale może się tragicznie skończyć :(
    17 kwietnia 2017 na guza mózgu zmarła moja kochana żona Beti, mając 44 lata. Na forum jestem teraz sporadycznie.
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 15001
    Zdjęcia: 1184
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

    06 Gru 2013, 21:48

    MotoAlbercik używanie kinetyka wobec Skody powinno być prawnie zakazane. Szkodzi Szkodzie :mrgreen: z resztą się zgadzam. :ok:
    piotr R
    Aktywny
     
    Posty: 354
    Rejestracja: 15 Lip 2010, 21:02
    Miejscowość: WGM

    Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

    10 Gru 2013, 12:50

    artykuł z D wyjęty ;) do działu SUV może i się nadaje, auta w sumie to sugerują :wink:
    co do jazdy
    -znając kąt na tarcia zejści i rampowy w 90% przypadków nic to przeciętnemu człowiekowi nie mówi, a znając prześwit (podawany zwykle przy dyfrach a nie "spojlerach") można się nieźle naciąć, zresztą przez kilkanaście lat jazdy w terenie do tej pory nie znam prześwitu swoich aut :mrgreen: , co do liny to czy statyczna czy kinetyk bez znaczenia, można się wyjąć jedną i drugą trzeba umieć... ale podstawą są zaczepy a nie lina, to co ma seryjny samochód (zwłąszcza nowe) jest elementem do holowania a nie do wyciągania auta z błota, więc jak wyląduje komuś (daj boże tylko) w bagażniku to się nie dziwić,
    - co d jazdy wolnej i ostrożnej hmm ok :mrgreen: ale nie wspomniano o tym że warto wiedzieć po której stronie ma się dyfry, czy w jednej linii, czy nie, branie "jedną stroną" ma swoje wady i zalety, techniki jazdy nei da się ując w 2 zdaniach :mrgreen:
    -ale z jazdą w wodzie i błocie to już pojechane na maxa :mrgreen: na przeszkoda najeżdża się z "odpowiednią prędkością" a nie "wolno", z pręðkością która pozwoli na jej pokonanie, ale w tym wypadku chyba jest nieporozumienie z tym co autor nazywa terenemi przeszodami, zwłąszcza wodą i błotem :mrgreen: , woda może zalewać sobie silnik do woli, jest on tak skonstruowany że może pracować pod wodą nawet, problem jest (czego w artykule nie napisano nigdzie) gdzie jest wlot powietrza do silnika i czy dolot jest szczelny, czasami rzeczona fala przed autem może nam uratować silnik przed pokrzywieniem korb.
    -zjazdy i podjazdy to już majstersztyk :wink: zwłaszcza zjazdy :ok: po to w aucie jest reduktor ( bo o jeździe w terenie rozmawiamy w dziale terenowym) żeby dobrać tak bieg aby hamulca nie używać wcale, ABS w samochodzie terenowym jest wadą nie zaletą, zwłaszcza na podjazdach i bardzo stromych zjazdach, potrafi rozblokować hamulce bo jedno koło jest w powietrzu, i hurra jedziemy w dół :mrgreen: :ok:


    c odo resztyto temat o tyle nie nadający sę że nie dość że takowy już w tym dziale istnieje to nie ma w nim w zasadzie zadnych przydatnych informacji!
    Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
    pocieszny
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6643
    Zdjęcia: 1
    Rejestracja: 03 Wrz 2009, 23:40
    Miejscowość: z błota ;)

    Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

    11 Gru 2013, 22:27

    Panowie nie czepiajta sie :wink:
    W tytule jest użyty zwrot "trudny teren" a w pierwszym akapicie jak byk "A co w sytuacji kiedy do czynienia mamy z typowym autem miejskim" Jedno drugie wyklucza.
    nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem... ;)
    BRODATY
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 2655
    Rejestracja: 18 Maj 2010, 20:33
    Miejscowość: Muhlhausen ;)
    Auto: Nissan Terrano II
    Silnik: 2.4 KA24E 124KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1995

    Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

    12 Gru 2013, 00:38

    typowym autem miejskim może być Jimni, Vitara czy też Patrol na seryjnym kole,
    co nie zmiania faktu że mają większe możliwości niż skoda z fotek :wink:
    Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
    pocieszny
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6643
    Zdjęcia: 1
    Rejestracja: 03 Wrz 2009, 23:40
    Miejscowość: z błota ;)

    Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

    12 Gru 2013, 16:13

    Na taki teren lepiej nie pakować się osobówką... Ale artykuł bardzo przydatny. Parę razy zdarzyło mi się dotrzeć do trudnych terenów i takie rady są na wagę złota ;)
    Donek
    Nowicjusz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 9
    Rejestracja: 12 Gru 2013, 15:30
    Prawo jazdy od: 10 05 2005
    Auto: Toyota Avensis
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback

    Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

    12 Gru 2013, 18:25

    Nawet z taką ilością rad można źle skończyć jeżeli poczujemy ułańska fantazje i będziemy chcieli zdobywać "trudny teren" samochodem osobowym...
    Michalina
    Nowicjusz
     
    Posty: 11
    Rejestracja: 09 Gru 2013, 16:39
    Prawo jazdy od: 17 09 1954
    Przebieg/rok: 35tys. km
    Auto: Audi A4
    Paliwo: Diesel
    Rok produkcji: 2008

    Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

    12 Gru 2013, 22:25

    Kolego pocieszny po raz pierwszy muszę się z tobą nie zgodzić :wink:
    Na pewno Jimny, Vitara czy Patrol nie jest typowym autem miejskim. To są samochody terenowe i jak sama nazwa wskazuje skonstruowane są do jazdy w terenie. Na seryjnych kółkach można dość sprawnie poruszać się w lekkim terenie. Im trudniejszy teren tym potrzeba więcej "usprawnień" dołożyć i więcej niepotrzebnych gadżetów wywalić z takiego samochodu.
    nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem... ;)
    BRODATY
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 2655
    Rejestracja: 18 Maj 2010, 20:33
    Miejscowość: Muhlhausen ;)
    Auto: Nissan Terrano II
    Silnik: 2.4 KA24E 124KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1995

    Re: Jak bezpiecznie jeździć w trudnym terenie?

    14 Gru 2013, 20:33

    A czy w trudnym terenie da się bezpiecznie jeździć :?: :?: :?: :o W trudnym terenie poprostu się ....jedzie. Dopóki się jedzie :D
    17 kwietnia 2017 na guza mózgu zmarła moja kochana żona Beti, mając 44 lata. Na forum jestem teraz sporadycznie.
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 15001
    Zdjęcia: 1184
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000
     
    • Autobus podwójnie przegubowy
      Toyota Auris III (2018)
      $548 italia
      Chicago Auto Show 2008