24 Mar 2014, 10:35
Cześć,
Tak czytam Wasze komentarze i pomyślałem, że warto rozdzielić temat usuwania rys na szybach na dwie różne naprawy. Jedna to polerowanie delikatnych rys a druga to naprawy rys głębszych.
Pierwsze można usunąć we własnym zakresie, drugich nie jeden zakład nie usunie. Prawda jest taka, że usunąć można wszystkie rysy i to bez ryzyka zrobienia soczewki. Pytanie tylko czy warto? Koszt usunięcia pojedynczej rysy włosowatej wynosi od 50,- do 100,-pln (przynajmniej u mnie) Koszt usunięcia głębokich rys zaczyna się od 200,- ale przy wyjęciu szyby i ciężkich naprawach może wynieść pow 500,- . Najtańsza wymiana szyby o jakiej słyszałem zaczyna się od 350,- (szyba + wymiana) więc pytanie co opłaca się bardziej i czy chcemy wywalać kasę na np. rysę na "oczach" pasażera?
Wracając do usuwania rys we własnym zakresie to żeby się nie rozpisywać nie wiadomo jak daleko zerknijcie tutaj:
"Na wstępie trzeba zaznaczyć, że polerowanie szyb nie jest tym samym, co np. polerowanie stali, nawet tej twardej. Szkło jak wiadomo jest dużo twardsze. Twardszy jest tylko topaz, korund i diament, tak więc polerowanie szkła jest długotrwałe, wymagające odpowiedniej wiedzy, środków i sprzętu polerskiego.
Polerowanie szyb wykonujemy specjalnymi polerkami. Są one dużo szybsze od zwykłych polerek kątowych, posiadają stałą kontrolę docisku krążka polerskiego do szyby. Na bieżąco chłodzą szybę, przez co nie ryzykujemy pęknięcia szyby, oraz dzięki pracy w osłonie nie powodują rozbryzgu materiału polerskiego. Wiele lat prowadziliśmy próby i doświadczenia z różnymi technologiami polerowania szyb, żeby w końcu bez cienia wątpliwości orzec, że jest to najefektywniejszy dostępny sposób na tego rodzaju naprawy. Sprzęt ten pozwala na szybkie usunięcie rys włosowatych oraz dopolerowanie uszkodzeń głębszych, wstępnie przeszlifowanych.
Uszkodzenia głębsze, czyli popalenia, drobne odpryski, rysy zwykłe i rysy głębokie w pierwszej kolejności usuwamy zeszlifowując warstwę szkła tak, aby „dokopać” się do dna uszkodzenia. Czynność ta wymaga umiejętnego rozprowadzania szlifu, tak żeby naprawa nie spowodowało zniekształcenia obrazu, czyli soczewki.
Szlifowanie szyb ze względu na wydzielanie ciepła a przez to ryzyko uszkodzenia szyby, wymaga odpowiedniego wyczucia docisku szlifierki oraz żmudnej kontroli równomiernej obróbki powierzchni szyby. Ta umiejętność to klucz do prawidłowej naprawy szyby. Dopiero po idealnym „zdjęciu” odpowiedniej warstwy szyby, polerujemy ją tak, aby uzyskała stuprocentową przezierność. Każdorazowo po zakończeniu naprawy specjalną lampą oświetlamy szybę pod odpowiednim kątem w celu weryfikacji czy nie pozostały na niej ślady po pracach polerskich.
"
To kilka cennych uwag których nie znajdziecie nigdzie indziej.
Pozdrawiam,
Andrzej