Jak być bezpiecznym i odpowiedzialnym uczestnikiem ruchu

25 Kwi 2019, 11:15

Liczba fanów jednośladów wzrasta z roku na rok. Wiosenna pora to wzmożona liczba rowerzystów na drogach, a co za tym idzie większa potrzeba zachowania dodatkowej uważności. Podpowiadamy kierowcom i cyklistom, jak być bezpiecznym w trakcie wykonywania najbardziej newralgicznych manewrów na drodze.

W dzisiejszych czasach po drogach poruszają się nie tylko samochody, ale także motocykle i coraz więcej rowerów. Škoda, której początki związane są z produkcją i serwisem rowerów, pielęgnuje dobre relacje drogowe między rowerzystami a kierowcami. Bezpieczeństwo jest jednym z priorytetów, dlatego marka ta nie tylko ciągle doskonali własne produkty, ale także edukuje uczestników ruchu jak być bezpiecznym na drodze.
Jak być bezpiecznym i odpowiedzialnym uczestnikiem ruchu Badania przeprowadzone przez zespół ekspertów z działu bezpieczeństwa ruchu drogowego Škoda wraz z czeską policją, firmami sportowymi zajmującymi się bezpieczeństwem, firmami odzieżowymi Garmin i POC oraz Jiřím Ježkiem, światowej sławy kolarzem paraolimpijskim, pozwoliło zidentyfikować najbardziej ryzykowne sytuacje drogowe przy udziale rowerzystów i kierowców.

1. Poruszanie się rowerem wzdłuż pasa zaparkowanych samochodów
Jazda rowerem wzdłuż linii samochodów zaparkowanych równolegle wymaga zachowania ostrożności ze strony podróżnych wysiadających z pojazdu od strony kierowcy. Przed otwarciem drzwi należy zwrócić uwagę czy nie nadjeżdża żaden pojazd, także rower, który może być mniej widoczny. Rowerzysta także powinien zachować bezpieczny dystans od zaparkowanych samochodów, aby uniknąć gwałtownego hamowania czy w zderzenia.

2. Wyprzedzanie
Kierowcy zobowiązani są zachować bezpieczny odstęp podczas wyprzedzania. W przypadku mijania rowerzystów lub innych użytkowników jednośladów odstęp powinien wynosić minimum 1 metr. Należy zasygnalizować manewr kierunkowskazem, tak by ostrzec innych kierowców o wyprzedzanych pojazdach.
Rowerzyści mogą wyprzedzać pojazdy zarówno z lewej jak i prawej strony. Wyprzedzanie z prawej dotyczy jednak tylko wolno jadących samochodów stojących w korku czy zbliżających się do świateł.

3. Skręcanie
Jednym z bardziej newralgicznych manewrów na drodze z udziałem kierowców i rowerzystów jest skręcanie. Kierowcy skręcający w prawo powinni upewnić się, że z tyłu nie zbliża się żaden rowerzysta, któremu mógłby zajechać drogę. Należy pamiętać, że niezależnie od tego, czy wzdłuż ulicy biegnie ścieżka rowerowa czy nie, kierujący rowerem ma pierwszeństwo. Ta sama zasady tyczy się sytuacji, kiedy kierowca sygnalizuje skręt w lewo na jednokierunkowej ulicy, na której wydzielony jest kontrapas.

POLECAMY Sezon na jednoślady - motocykle, skutery i rowery

4. Bądź widoczny i bezpieczny
Rowerzyści powinni być dobrze widoczni na drodze, dlatego powinni zadbać nie tylko o sprawne światła rowerowe, ale także odblaski na odzieży. Dodatkowo, warto pamiętać o kasku, który w razie wypadku ochroni głowę przed stłuczeniem.

Škoda regularnie wprowadza do swoich pojazdów rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, które wspierają kierowców w różnych sytuacjach drogowych. Jedną z funkcji, wyjątkowo przydatną w sytuacjach opisanych powyżej jest SIDE ASSIST z możliwością monitorowania martwych punktów wraz z adaptacyjnym tempomatem i system wspomagania pasa ruchu.

Bądźcie bezpieczni na drogach!

źródło: VGP
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Silnik 2.5 D-4D w Hiluxie Powerboost
    W Toyocie Hilux wzmocnione mogą być obydwa silniki Diesla, tj. 2.5D-4D i 3.0 D-4D. Ten pierwszy zyskuje 23 KM mocy (do 167 KM), oraz 67Nm momentu obrotwego (do 410 Nm). Silnik 3.0 D-4D w Hiluxie Powerboost będzie rozwijał ...