Jak działa silnik diesla bez sondy lambda

01 Kwi 2024, 15:01

Witam. Szukałem wszędzie odpowiedzi na koje pytanie ale nigdzie nie znalazłem stąd ten post..

Otóż w silniku benzynowym za skład mieszanki wiadomo że odpowiada sonda lambda i skład czy to bogaty czy ubogi można sprawdzić dzięki korektom wtrysku paliwa czy chociaż by po samym wykresie z sondy.
A jak ma się to w przypadku silnika diesla bez sondy lambda? Na jakiej podstawie ECU steruje dawką paliwa?
damian87
Początkujący
 
Posty: 157
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

01 Kwi 2024, 15:21

W silniku Diesla za wielość dawki wtryskiwanego paliwa odpowiada sterownik silnika który jest odpowiednio zaprogramowany do modelu ,typu silnika i jego mocy. Sprawdza się prawidłowe wartości, które świadczą o sprawności wtrysków i całego układu.. Jeśli coś szwankuje to na specjalistycznym sprzęcie dokonuje w oprogramowaniu tzw. korekty wtrysku. Jest Minusowa (ujemna) i Dodatnia korekta wtrysku czyli zmniejszenie lub zwiększenie dawki wtryskiwanego paliwa .Tak więc sterownik silnika tym przypadku jest tym co w głównej mierze odpowiada za wielkość dawki paliwa w silniku Diesla i jego korelacja z wtryskami jest bardzo istotna. Sterownik jest tak zaprogramowany ,że gdy wciskasz ,,gaz" to on czyta swój program i porównuje go z położeniem pedału gazu i wtryskuje odpowiednią dawkę paliwa, gdy dalej wciskasz gaz przechodzi na kolejne wyższe dawki paliwa które poleca wtrysną do cylindrów ,,taki model schodkowy" zwiększania dawki paliwa.A gdy zwalniasz gaz to sterownik ,,cofa się po tych schodkach " w dół zmniejszając dawkę wtryskiwanego paliwa.Te dawki są w programie sterownika określone dla każdego położenia pedału gazu.Tak to można najprościej przedstawić. W starszych modelach Diesla odpowiada za to listwa zębata połączona z tłoczkami na których umieszczone były wieńce zębate połączone z tą listwą( zazębione) i to cały ten układ odpowiadał za wielkość wtryskiwanej dawki paliwa.
Ostatnio edytowany przez Acer66 01 Kwi 2024, 16:14, edytowano w sumie 5 razy
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 345
Zdjęcia: 10
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

01 Kwi 2024, 15:34

Czyli silnik diesla pracuje tak jakby cały czas w Otwartej Pętli..? Dobrze to zrozumiałem? Co do korekcji wtrysków to nie wiem czy tylko w tym silniku o który mi dokładnie chodzi ( DW10 2.0tdci w mondeo mk4), ale w nim napewno korekcję te są zmienne tylko do 1000rpm, potem stoją sztywno na 1.0. Zastanawiam się czy to jest normalne (Bo według informacji które gdzieś tam znalazłem to tak)?
damian87
Początkujący
 
Posty: 157
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

01 Kwi 2024, 16:26

Tak...Diesel działa jak by w otwartej pętli..ma zapisaną określoną dawkę wtrysku paliwa przy określonym położeniu pedału gazu i nie ma możliwości samodzielnej zmiany ze względu na warunki pracy.Jest jeden wyjątek ..rozruch zimnego silnika...ale tu sterownik otrzymuje też inne informacje z innych czujników... jak myślisz skąd wie ,że jest zimno i musi na początek zwiększyć nieco dawkę paliwa przy rozruchu zimnego silnika :) a potem ją zmniejszyć jak silnik się rozgrzeje :roll: Trudno mi się odnieść do twojego modelu silnika ale zazwyczaj jest tak ,że w oprogramowaniu sterownika określona jest ,,minimalna i maksymalna " dawka paliwa. Być może w twoim przypadku wynika to ze specyfiki tego silnika i wtrysków. Głównie chodzi o maksymalną dawkę i określenie jej wielkości bo musisz brać pod uwagę możliwości wtrysków .Co z tego ,że ustawisz wysoką dawkę skoro wtryski nie podołają...to jest właśnie ta korelacja...wielość dawki paliwa do możliwości wtrysków tak aby wszystko współdziałało sprawnie, wydajnie i się nie uszkodziło : :no:
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 345
Zdjęcia: 10
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018