Jak wyczuć granicę, w której zaczyna się poślizg?

Jak wyczuć granicę, w której zaczyna się poślizg?

21 Lut 2019, 02:23

Witam,

Odpowiedź na to pytanie była już omawiana na tym forum (kwestia podsterowności), jednak pozwólcie, że nieco rozwinę temat.
Chciałbym wiedzieć jakie przeciążenie wytrzyma mój samochód na zakręcie zanim wpadnie w poślizg w ściśle określonych warunkach oraz na konkretnych oponach. Przykład: jadę sobie dłuuuugim łukiem i powoli zwiększam prędkość. Coraz bardziej wciska mnie w lewą stronę fotela (łuk zawija w prawo), a opony muszą wytrzymać coraz większe przeciążenia. Skąd mam wiedzieć gdzie jest granica, powyżej której stracę przyczepność i wyląduję na barierce?
Płyty poślizgowe nie pozwolą mi rozwinąć prędkości powyżej 100km/h, a takie są wymagane, aby to ustalić. Przy niższych prędkościach takie testy nie mają sensu, bo siła dociskowa jest bardzo mała.
Szukałem torów, które pozwoliłyby mi na bezpieczne przetestowanie mojego auta w takich warunkach, ale zwyczajnie żadnego w okolicy nie znalazłem. Do tego dochodzi fakt, że kiedy wypadnę z toru, a taki właśnie mam zamiar, auto wyląduje na oponach, czy innych ogranicznikach, i się porysuje (jest nowe i wolałbym tego uniknąć).
Najlepszym rozwiązaniem byłoby lotnisko, albo jakaś OGROMNA płyta poślizgowa, gdzie mógłbym wpaść w poślizg przy 140 km/h i bezpiecznie z niego wyjść. Byłbym w stanie zapłacić "gruby hajs" za możliwość wjazdu na lotnisko z dobrym i równym asfaltem, gdzie mógłbym w ten sposób przetestować swój samochód, niestety nie znalazłem ŻADNEJ oferty. Możecie mi coś doradzić? Abstrahując, jestem zaskoczony, że w tym kraju jest ledwo kilka miejsc, gdzie można za opłatą legalnie poćwiczyć ekstremalną jazdę. Później ludzie się dziwią, że piraci szaleją na drogach... a gdzie mają szaleć, skoro torów nie ma? Odpowiecie "to niech nie szaleją", ale to nie rozwiązanie problemu, tylko zakopywanie pod dywan :P
Skitter
Nowicjusz
 
Posty: 14
Zdjęcia: 1
Rejestracja: 25 Wrz 2015, 20:59
Prawo jazdy od: 17 07 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Nissan 370z NISMO
Silnik: 3.7
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

Re: Jak wyczuć granicę, w której zaczyna się poślizg?

21 Lut 2019, 11:29

Skitter napisał(a):Chciałbym wiedzieć jakie przeciążenie wytrzyma mój samochód na zakręcie zanim wpadnie w poślizg w ściśle określonych warunkach oraz na konkretnych oponach.

Nigdy tego nie będziesz wiedział, bo nigdy nie ma identycznych warunków.
Należy wyczuć swoje auto w różnych sytuacjach, oczywiście najlepiej na torze. Wtedy auto samo Ci powie-"wystarczy, szybciej już nie dam rady".
yeti65
Stały forumowicz
 
Posty: 2404
Rejestracja: 12 Gru 2014, 16:08
Miejscowość: Zegrze Pd
Prawo jazdy od: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Lancer 2014, Vitara 2017
Silnik: 1,6 117KM 1,6 120KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

Re: Jak wyczuć granicę, w której zaczyna się poślizg?

21 Lut 2019, 11:43

Jeżeli chodzi o tory do jazdy testowej i to co na nim chcesz zrobić to faktycznie w Polsce chyba nie znajdziesz. Biorąc pod uwagę twoją wypowiedź że chciałbyś wpaść w poślizg przy 140km/h to powiem ci że przy takiej prędkości wystarczy niewielka nierówność lub łączenie płyt i możesz przekoziołkować samochodem. Najlepsza w tym przypadku by była idealnie płaska powierzchnia.

Skitter napisał(a):Odpowiedź na to pytanie była już omawiana na tym forum (kwestia podsterowności), jednak pozwólcie, że nieco rozwinę temat.
Nie koniecznie podsterowność równie dobrze może to być nadsterowność. Wszystko zależy od warunków pogodowych, nawierzchni i napędu auta FWD czy RWD. O napędzie AWD nie wspominam bo tu dużo trudniej o taki poślizg.

Poczytaj sobie np. tu Jak wyjść z poślizgu i hamować?

Skitter napisał(a):Przy niższych prędkościach takie testy nie mają sensu, bo siła dociskowa jest bardzo mała.
Dlatego robi się ja na specjalnych płytach poślizgowych gdzie nieduża siła wystarczy aby samochód stracił przyczepność. Dodatkowo możesz poćwiczyć jazdę na trolejach to naprawdę fajnie doświadczenie które dużo może nauczyć. Duże prędkości nie są tu aż tak potrzebne do opanowania pewnej techniki.

yeti65 napisał(a):nigdy nie ma identycznych warunków
Dokładnie :ok:
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 2548
Zdjęcia: 11
Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
Auto: Nie mam

Re: Jak wyczuć granicę, w której zaczyna się poślizg?

22 Lut 2019, 18:04

Ok, dzięki za odpowiedzi :) Pomyślę o trolejach. Po cichu liczyłem, że odezwie się ktoś, kto ma dostęp do lotniska i mógłby mi wynająć nieużywany kawałek na godzinkę. Wczoraj udało mi się w końcu znaleźć tor, który nie leży na drugim końcu Polski i nie ma barierek na zakrętach, tylko żwir lub trawę. Nazywa się SilesiaRing (Kamień Śląski). Od marca otwierają tor i będzie można wjechać za 150zł na 20 minut. Event jeszcze nie widnieje w ich kalendarzu imprez, mają dodać do końca przyszłego tygodnia. Pozostaje mi tam pojechać i mieć nadzieję, że nie znajdą mnie na trawniku "kołami do góry" :D
Skitter
Nowicjusz
 
Posty: 14
Zdjęcia: 1
Rejestracja: 25 Wrz 2015, 20:59
Prawo jazdy od: 17 07 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Nissan 370z NISMO
Silnik: 3.7
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

Re: Jak wyczuć granicę, w której zaczyna się poślizg?

23 Lut 2019, 16:47

W północno-wschodniej Polsce w pasie wybrzeża jest kilkanaście nieczynnych, powojskowych lotnisk (zewnętrzna, morska granica Układu Warszawskiego - potężnie broniona forteca). Są to między innymi: Borsk, Kluczewo, Konarzyny, Wilcze Laski, Broczyno. Niektóre są zamknięte, inne nie. Nawierzchnia jest w różnym stanie. Dodatkowo każde lotnisko miało swój drogowy odcinek lotniskowy (DOL) - lotnisko zapasowe na drodze, na którego końcach były dwa niemałe place dla samolotów i sprzętu. Byłem na większości nieczynnych lotnisk i DOL-i w tym rejonie, ale już ładnych parę lat temu więc dane o dostępności lotnisk mam nie do końca aktualne, bo niektóre sprzedano, inne nie. Mam te lotniska w pliku .gpx do nawigacji Garmin, mogę podesłać, jak ktoś chce.
Gradory
Aktywny
 
Posty: 298
Zdjęcia: 7
Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Opel Astra K
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2018

Re: Jak wyczuć granicę, w której zaczyna się poślizg?

10 Mar 2019, 14:46

Teoria tutaj nic nie da, tylko w praktyce można zdobyć doświadczenie. Jazdę na torze polecam.
Marek99
Początkujący
 
Posty: 144
Rejestracja: 17 Sie 2011, 17:10
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy opłaca się kupować opony używane? Czy opłaca się kupować opony używane?
    Zakup opon z drugiej ręki to tylko pozorna oszczędność. Kupowanie używanych opon i jazda na nich to najgorszy sposób na szukanie oszczędności przez kierowców. Jazda na używkach to za duże ryzyko. Kupujący nic ...
    Tak będzie wyglądać nowy POLSKI samochód elektryczny Vosco S106EV Tak będzie wyglądać nowy POLSKI samochód elektryczny Vosco S106EV
    W dniu 29 marca br. w Fabryce Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A. zaprezentowany został jeżdżący prototyp pojazdu elektrycznego Vosco S106EV bazujący na wcześniejszej wersji spalinowej S106. Projekt ten realizowany ...

  •