Jak wyczuć granicę, w której zaczyna się poślizg?

21 Lut 2019, 02:23

Witam,

Odpowiedź na to pytanie była już omawiana na tym forum (kwestia podsterowności), jednak pozwólcie, że nieco rozwinę temat.
Chciałbym wiedzieć jakie przeciążenie wytrzyma mój samochód na zakręcie zanim wpadnie w poślizg w ściśle określonych warunkach oraz na konkretnych oponach. Przykład: jadę sobie dłuuuugim łukiem i powoli zwiększam prędkość. Coraz bardziej wciska mnie w lewą stronę fotela (łuk zawija w prawo), a opony muszą wytrzymać coraz większe przeciążenia. Skąd mam wiedzieć gdzie jest granica, powyżej której stracę przyczepność i wyląduję na barierce?
Płyty poślizgowe nie pozwolą mi rozwinąć prędkości powyżej 100km/h, a takie są wymagane, aby to ustalić. Przy niższych prędkościach takie testy nie mają sensu, bo siła dociskowa jest bardzo mała.
Szukałem torów, które pozwoliłyby mi na bezpieczne przetestowanie mojego auta w takich warunkach, ale zwyczajnie żadnego w okolicy nie znalazłem. Do tego dochodzi fakt, że kiedy wypadnę z toru, a taki właśnie mam zamiar, auto wyląduje na oponach, czy innych ogranicznikach, i się porysuje (jest nowe i wolałbym tego uniknąć).
Najlepszym rozwiązaniem byłoby lotnisko, albo jakaś OGROMNA płyta poślizgowa, gdzie mógłbym wpaść w poślizg przy 140 km/h i bezpiecznie z niego wyjść. Byłbym w stanie zapłacić "gruby hajs" za możliwość wjazdu na lotnisko z dobrym i równym asfaltem, gdzie mógłbym w ten sposób przetestować swój samochód, niestety nie znalazłem ŻADNEJ oferty. Możecie mi coś doradzić? Abstrahując, jestem zaskoczony, że w tym kraju jest ledwo kilka miejsc, gdzie można za opłatą legalnie poćwiczyć ekstremalną jazdę. Później ludzie się dziwią, że piraci szaleją na drogach... a gdzie mają szaleć, skoro torów nie ma? Odpowiecie "to niech nie szaleją", ale to nie rozwiązanie problemu, tylko zakopywanie pod dywan :P
Skitter
Nowicjusz
 
Posty: 14
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 07 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Nissan 370z NISMO
Silnik: 3.7
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

21 Lut 2019, 11:29

Skitter napisał(a):Chciałbym wiedzieć jakie przeciążenie wytrzyma mój samochód na zakręcie zanim wpadnie w poślizg w ściśle określonych warunkach oraz na konkretnych oponach.

Nigdy tego nie będziesz wiedział, bo nigdy nie ma identycznych warunków.
Należy wyczuć swoje auto w różnych sytuacjach, oczywiście najlepiej na torze. Wtedy auto samo Ci powie-"wystarczy, szybciej już nie dam rady".
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3818
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

21 Lut 2019, 11:43

Jeżeli chodzi o tory do jazdy testowej i to co na nim chcesz zrobić to faktycznie w Polsce chyba nie znajdziesz. Biorąc pod uwagę twoją wypowiedź że chciałbyś wpaść w poślizg przy 140km/h to powiem ci że przy takiej prędkości wystarczy niewielka nierówność lub łączenie płyt i możesz przekoziołkować samochodem. Najlepsza w tym przypadku by była idealnie płaska powierzchnia.

Skitter napisał(a):Odpowiedź na to pytanie była już omawiana na tym forum (kwestia podsterowności), jednak pozwólcie, że nieco rozwinę temat.
Nie koniecznie podsterowność równie dobrze może to być nadsterowność. Wszystko zależy od warunków pogodowych, nawierzchni i napędu auta FWD czy RWD. O napędzie AWD nie wspominam bo tu dużo trudniej o taki poślizg.

Poczytaj sobie np. tu Jak wyjść z poślizgu i hamować?

Skitter napisał(a):Przy niższych prędkościach takie testy nie mają sensu, bo siła dociskowa jest bardzo mała.
Dlatego robi się ja na specjalnych płytach poślizgowych gdzie nieduża siła wystarczy aby samochód stracił przyczepność. Dodatkowo możesz poćwiczyć jazdę na trolejach to naprawdę fajnie doświadczenie które dużo może nauczyć. Duże prędkości nie są tu aż tak potrzebne do opanowania pewnej techniki.

yeti65 napisał(a):nigdy nie ma identycznych warunków
Dokładnie :ok:
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

22 Lut 2019, 18:04

Ok, dzięki za odpowiedzi :) Pomyślę o trolejach. Po cichu liczyłem, że odezwie się ktoś, kto ma dostęp do lotniska i mógłby mi wynająć nieużywany kawałek na godzinkę. Wczoraj udało mi się w końcu znaleźć tor, który nie leży na drugim końcu Polski i nie ma barierek na zakrętach, tylko żwir lub trawę. Nazywa się SilesiaRing (Kamień Śląski). Od marca otwierają tor i będzie można wjechać za 150zł na 20 minut. Event jeszcze nie widnieje w ich kalendarzu imprez, mają dodać do końca przyszłego tygodnia. Pozostaje mi tam pojechać i mieć nadzieję, że nie znajdą mnie na trawniku "kołami do góry" :D
Skitter
Nowicjusz
 
Posty: 14
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 07 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Nissan 370z NISMO
Silnik: 3.7
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

23 Lut 2019, 16:47

W północno-wschodniej Polsce w pasie wybrzeża jest kilkanaście nieczynnych, powojskowych lotnisk (zewnętrzna, morska granica Układu Warszawskiego - potężnie broniona forteca). Są to między innymi: Borsk, Kluczewo, Konarzyny, Wilcze Laski, Broczyno. Niektóre są zamknięte, inne nie. Nawierzchnia jest w różnym stanie. Dodatkowo każde lotnisko miało swój drogowy odcinek lotniskowy (DOL) - lotnisko zapasowe na drodze, na którego końcach były dwa niemałe place dla samolotów i sprzętu. Byłem na większości nieczynnych lotnisk i DOL-i w tym rejonie, ale już ładnych parę lat temu więc dane o dostępności lotnisk mam nie do końca aktualne, bo niektóre sprzedano, inne nie. Mam te lotniska w pliku .gpx do nawigacji Garmin, mogę podesłać, jak ktoś chce.
aGradory
 

10 Mar 2019, 14:46

Teoria tutaj nic nie da, tylko w praktyce można zdobyć doświadczenie. Jazdę na torze polecam.
Marek99
Początkujący
 
Posty: 151
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Mitsubishi Lancer Evolution - historia
    Lancer Evolution, często określany po prostu jako Evo, to ponad 23 lata pięknej historii mocarnego sedana zbudowanego na bazie modelu Lancer. Na przestrzeni lat powstało dziesięć generacji tego auta, a jego żywot zwieńczyła ...
    Rozgrzany asfalt może być niebezpieczny!
    Letnie upały są nie tylko uciążliwe dla kierowców z powodu wysokich temperatur w kabinie, nagrzewających się plastików oraz towarzyszącego uczucia rozdrażnienia i zmęczenia, ale także ze względu na stan nawierzchni, ...