Jazda na suwak - czy teoria idzie w parze z praktyką?

15 Sty 2020, 14:04

Minął już ponad miesiąc od wejścia przepisów nakazujących jazdę na suwak. Sprawdziliśmy jak to wygląda w rzeczywistości poruszając się w Warszawie w godzinach szczytu czy faktycznie kierowcy respektują tą zmianę.

Jazda na suwak jest sprawdzonym rozwiązaniem które pozwala rozładować korki i poprawić płynność ruchu pod warunkiem że wszyscy kierowcy będą stosowali się do przyjętych zmian w przepisach które nakazują odpowiednie wpuszczanie samochodów z prawego i lewego pasa.

POLECAMY Jazda na suwak - kto ma pierwszeństwo ten z lewego czy prawego pasa, ile samochodów musimy wpuścić?

Jak trwało nasze badanie? Wyznaczyliśmy sobie trzy miejsca gdzie są zwężenia i liczyliśmy samochody które przejechały przez ten węzeł oraz takie które były wpuszczane prawidłowo i nieprawidłowo. Przyjęliśmy 500 samochodów na jeden węzeł czyli w sumie 1500 (kierowców) samochodów brało udział w badaniu.

Z naszych obserwacji wynika że średnio przepis jazdy na suwak jest respektowany przez około 60% kierowców. Oni prawidłowo wpuszczali pozostałe auta. Zdarzały się jednak sytuacje takie że kierowca z kończącego się pasa pomimo włączonego kierunkowskazu i wolnej normalnej jazdy musiał przepuścić trzy samochody z pasa na który powinien zostać wpuszczony bez problemu. Przez takie sytuacje kończący się pas zwalniał i samochody na nim zatrzymywały się. oczywiście były momenty kiedy samochody były wpuszczane prawidłowo i wtedy oba pasy były w ruchu co potwierdza że jazda na suwak jest dobrym rozwiązaniem.

Zastanawiająca była sytuacja przy trzech pasach z którego pozostawał jeden środkowy. Tu już można było zaobserwować że wielu kierowców nie bardzo wiedziało jak mają wpuszczać samochody i najczęściej było tak że wpuszczali tylko jedno auto z wybranego pasa, a powinni według przepisów dwa to z prawego i lewego.
Jazda na suwak - czy teoria idzie w parze z praktyką?
Jakie błędy jeszcze popełniali kierowcy przy jeździe na suwak?
To co dało się zauważyć od razu to to że zaczynali tamować ruch na pasie bo nie dojeżdżając do jego końca chcieli się wcześniej wcisnąć już na pas docelowy przez co zamek błyskawiczny nie funkcjonował tak jak powinien i takie działanie destabilizowało na chwilę ruch nawet na wszystkich pasach.

POLECAMY Korytarz życia - droga ekspresowa, autostrada

Pamiętajcie, że już w tej chwili nie przestrzegając przepisów jazdy na suwak można dostać spory mandat ale może nie patrzmy na to tylko na innych kierowców i nie utrudniajmy sobie wzajemnie jazdy bo przecież każdy z nas chce dojechać do celu często jak najszybciej i bezpiecznie.

autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

17 Sty 2020, 14:38

Ja sporo jeżdżę nie tylko po Warszawie i musze przyznać szczerze że jest lepiej i widać to gołym okiem. Moim zdaniem najlepiej jest poza miastem przy respektowaniu tego przepisu bo w mieście widać że jest więcej narwańców którzy nie wiedzą o tym albo nie chcą wiedzieć ;/
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

20 Kwi 2023, 10:46

Patrząc na te trzy lata od kiedy mamy obowiązek jazdy na suwak uważam że sporo się zmieniło w mentalności kierowców i bardzo często obserwuję ładne zazębianie się pasów, kierowcy wpuszczając na przemian po jednym samochodzie i tak to jakoś wszystko wtedy jedzie :)
Na pewno jest lepiej...
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34

20 Kwi 2023, 11:02

Technika jazdy na suwak polega na łączeniu dwóch pasów ruchu w jeden, w której kierowcy na zmianę łączą się w wzór podobny do zamka błyskawicznego. Pytanie brzmi, czy teoria idzie w parze z praktyką, jeśli chodzi o zamek błyskawiczny. Teoretycznie to skuteczny sposób na zmniejszenie korków i poprawę płynności ruchu. Jednak w praktyce może to być trudne do wykonania, zwłaszcza jeśli kierowcy nie są zaznajomieni z taką techniką lub brakuje współpracy między kierowcami.
Ostatnio edytowany przez ArteK, 20 Kwi 2023, 11:35, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Regulamin pkt 4.4.e
Monayoung
Nowicjusz
 
Posty: 2

20 Kwi 2023, 11:29

Przecież dyskusja na ten temat jest już od dawna na forum...Po co powielać temat, skoro można kontynuować w istniejącym...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000