Korytarz życia i jazda na suwak już obowiązuje!

06 Gru 2019, 17:39

Przypominamy wszystkim kierowcom, że od 6 grudnia 2019 weszły w życie nowe przepisy dotyczące jazdy na suwak oraz tworzenia korytarza życia.

Reguluje to ustawa z dnia 16 października 2019 roku o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Poniżej link do zmienionej ustawy (zmieniona ustawa)

Dla kierowców niestosujących się do nowych przepisów zostały również ustalone kary - za nie stosowanie się do jazdy na suwak, czyli nie wpuszczenie przed siebie jednego pojazdu grozi mandat od 50 do 500 zł, a za niestosowanie się do przepisów o korytarzu życia mandat do 500 zł. Jednak jak zapowiada policja, kierowcy mogli już dawno zapoznać się z nowymi zasadami i nie będą pobłażliwi - mandaty będą opiewać na kwoty 500 zł bez żadnego tłumaczenia, a kierowcy, którzy rażąco zaniedbali obowiązek sprawy zostaną kierowane do sądu. Wszak chodzi o ludzkie życie, a z tym nie ma żartów.

Ja popieram :ok:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

08 Gru 2019, 10:53

Popieram korytarz życia i jazdę na suwak! Widać już od jakiegoś czasu że mentalność kierowców zmienia się i ostatnio coraz więcej z nich rozumie jazdę na suwak którą często spotykamy w zatłoczonych i zakorkowanych miastach. Oczywiście zdarzają się tacy którzy nie wpuszczają ale myślę że w końcu to się skończy jak już mamy wprowadzone te przepisy w życie.

Jazda na suwak faktycznie upłynnia ruch i trzeba o tym pamiętać zachowując zasadę 1 do 1.

Na forum jest fajnie opisane tworzenie korytarza życia na drodze ekspresowej i autostradzie korytarz-zycia-droga-ekspresowa-autostrada-vt110474.htm
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

09 Gru 2019, 13:30

Również popieram! Bardzo dobrze, że te przepisy weszły w życie. Krew mnie zalewała jak widziałem jak kierowcy zamiast tworzyć korytarz życia blokują przejazd służbą
RobertoN
Początkujący
 
Posty: 60

10 Gru 2019, 11:34

Bardzo dobra inicjatywa. Również jestem za!
Smarowanie
Nowicjusz
 
Posty: 4

11 Gru 2019, 12:17

Ciekawe czy wszyscy wiedzą jak się zachować podczas wpuszczania samochodów na dwóch i trzech pasach. Sam do końca nie byłem pewien ale poszukałem i narysowałem dla zobrazowania jak to wygląda. Wychodzi na to że przy trzech pasach jeżeli pozostaje tylko środkowy pas to on będzie poruszał się najwolniej. Zresztą zobaczcie sami na grafikach.

Jazda na suwak pierwszeństwo przy dwóch pasach ruchu:
Korytarz życia i jazda na suwak już obowiązuje!
Jazda na suwak pierwszeństwo przy trzech pasach ruchu (zostaje pas środkowy):
Korytarz życia i jazda na suwak już obowiązuje!
Numery na samochodach oznaczają kolejność zajmowania docelowego pasa i dalszego poruszania się.

Co do korytarza życia tu trzeba pamiętać że przy dwóch pasach ruchu korytarz taki zostawiamy na środku czyli samochody z lewego pasa zjeżdżają do lewej strony a z prawego do prawej strony. Inaczej już jest przy trzech pasach gadzie samochody z pasa środkowego i prawego powinny zjechać do prawej strony, natomiast z lewego do lewej strony. Załączam grafikę którą narysowałem dla zobrazowania sytuacji :)

Korytarz życia przy dwóch pasach ruchu:
Korytarz życia i jazda na suwak już obowiązuje!
Korytarz życia przy trzech pasach ruchu:
Korytarz życia i jazda na suwak już obowiązuje!
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

22 Gru 2019, 23:26

Korytarz życia? A jak było do tej pory? Zauważyłem, że każdy kierowca widząc uprzywilejowany pojazd w akcji, usuwał się z drogi w miarę możliwości gdzie tylko było to możliwe.

A co do jazdy na suwak, to może warto by wyegzekwować nawyk dużo wcześniejszego zjeżdżania z pasa wkrótce kończącego się?
Przy obecnym nasileniu ruchu, znaki o zwężeniu ustawiać duuużo wcześniej. Inaczej żaden suwak nie zapobiegnie korkom.
Znając mentalność polskich kierowców, wystarczy kilku nerwowych i skutecznie zakłócą cykl suwaka. Nad płynnością ruchu powinno czuwać kilku żandarmów. Jedni przed zwężką, drudzy za zwężką. Za zwężką powinna być wydzielona sporych rozmiarów zatoczka dla "niecierpliwych" kierowców. :yes:
Rexman
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 45
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Mała
Prawo jazdy: 22 02 1979
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw F11
Silnik: M57 D30 313KM.
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

22 Gru 2019, 23:38

Rexman napisał(a):Korytarz życia? A jak było do tej pory? Zauważyłem, że każdy kierowca widząc uprzywilejowany pojazd w akcji, usuwał się z drogi w miarę możliwości gdzie tylko było to możliwe
Tak ale w tej chwili mają taki obowiązek. Wiadomo że większość chce pomóc i myśli logicznie jednak ja się spotkałem z takimi co jechali pod prąd korytarzem życia ;/

Rexman napisał(a):A co do jazdy na suwak, to może warto by wyegzekwować nawyk dużo wcześniejszego zjeżdżania z pasa wkrótce kończącego się?
Tu jednak najlepiej jest jak wszystkie pasy ja do końca wtedy mamy jasną sytuację. To o czym piszesz kojarzy mi się z "szeryfami" na drogach którzy blokowali pasy.

Rexman napisał(a):Znając mentalność polskich kierowców, wystarczy kilku nerwowych i skutecznie zakłócą cykl suwaka. Nad płynnością ruchu powinno czuwać kilku żandarmów. Jedni przed zwężką, drudzy za zwężką. Za zwężką powinna być wydzielona sporych rozmiarów zatoczka dla "niecierpliwych" kierowców.
Tylko w tej chwili jeżeli będzie jakiś patrol policji to mogą im dać mandat co wcześniej mogło się jedynie skończyć pouczeniem.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

23 Gru 2019, 00:07

Cichy, w avatarze masz napisane, że nie masz auta. To prawda?
Rexman
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 45
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Mała
Prawo jazdy: 22 02 1979
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw F11
Silnik: M57 D30 313KM.
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Gru 2019, 00:57

Rexman napisał(a):Cichy, w avatarze masz napisane, że nie masz auta. To prawda?
Nie zaktualizowałem bo często się mi tu zmienia coś :) Ale to pytanie raczej nie dotyczy tematu i nie róbmy offtopu. Poza tym nie trzeba mieć własnego samochodu żeby jeździć na co dzień :ok:
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

23 Gru 2019, 05:56

Jazda nazwijmy - "na szeryfa"... działa jak dużo wcześniej kończący się pas. W czym problem? Przecież po minięciu "szeryfa", kończący się pas jest nadal wolny. Można dalej kontynuować jazdę na suwak.
Rexman
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 45
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Mała
Prawo jazdy: 22 02 1979
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw F11
Silnik: M57 D30 313KM.
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Gru 2019, 10:05

Rexman napisał(a):Jazda nazwijmy - "na szeryfa"... działa jak dużo wcześniej kończący się pas. W czym problem? Przecież po minięciu "szeryfa", kończący się pas jest nadal wolny. Można dalej kontynuować jazdę na suwak.

Rexman - nie chcę się tu wymądrzać, ale to co piszesz w swoich postach, wskazuje, że albo nie masz prawka, albo nie rozumiesz przepisów. A jeżeli tak jest, to nie zabieraj głosu w takich tematach - najpierw lepiej będzie, jak się dopytasz, albo doczytasz.
Szeryf - jest po to, żebyś do końca lewego pasa go nie wyprzedził...Szeryfa nie wyprzedzisz, bo idiota skutecznie cię blokuje. Dzięki wprowadzonym przepisom szeryfowie powinni wymierać, ponieważ jak jest korek to lewym pasem jedzie się do końca i na samym końcu jest zjazd na zamek, jak to kolega wyżej ładnie narysował. a kto się nie będzie stosował, to mandat i punkty. Na chwilę obecną policja w miejscach, gdzie często dochodzi do korków o określonych godzinach stałą i regulowała ruchem, zatrzymując i upominając kierowców, którzy się do tego nie stosowali. Tak ma być do końca grudnia. Od stycznia też będą stali i obserwowali, ale już nie będzie regulacji ruchem czy upomnień tylko mandaty.
Co do korytarza życia - też chyba nigdy nie miałeś okazji zobaczyć - na you tube jest pełno filmików - zobacz jak to było kiedyś. Wielu zawracało i jechało pod prąd, jak wspomniał kolega. Inni bardzo ociężale reagowali na sygnały karetki czy straży. Głównie "problem" mieli kierowcy ciężarówek. Nie wiem dlaczego, ale zjeżdżali w ostatniej chwili, a karetka czy straż musiała trąbić i nie raz zatrzymać się, aż "król szos" zdecyduje się zjechać na bok. A jeszcze inni dawali się w "pogoń" za pojazdem uprzywilejowanym. Teraz powinno się to skończyć.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

24 Gru 2019, 00:39

No to przepraszam drogi moderatorze! Całe życie w szachy grałem, a przepisy ruchu drogowego nie są dla mnie Ewangelią. :lol:
Rexman
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 45
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Mała
Prawo jazdy: 22 02 1979
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw F11
Silnik: M57 D30 313KM.
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

29 Sty 2020, 14:46

Obowiązuje ale co z tego... Zanim kierowcy się nauczą minie pewnie kilka lat. No ale cóż, w końcu kropla drąży skałę
krzyszo
Nowicjusz
 
Posty: 10
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 18 09 1989
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: bmw f10
Silnik: 2.0 twin scroll turb
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2013

29 Sty 2020, 16:05

krzyszo napisał(a):Obowiązuje ale co z tego... Zanim kierowcy się nauczą minie pewnie kilka lat
Nie gadaj, widać zmiany po wprowadzeniu tych przepisów i jest lepiej przynajmniej aj t widzę jeżdżąc na co dzień samochodem.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9741
Zdjęcia: 34

29 Sty 2020, 16:23

Jazda na suwak w aglomeracjach o dużym natężeniu ruchu, działała nawet przed wprowadzeniem tych przepisów. A największym problemem były cykory-jedzie taki kończącym się pasem, ale nie jedzie do końca, tylko wciska się w lukę sporo przed końcem pasa. Jeżeli trafi się takich kilku, to na prawym(w domyśle tym co się nie kończy) pasie zaczyna się dramat, bo prawy pas stoi, a lewy jedzie i to stąd brali się "szeryfowie".
Najważniejsza zasada w jeździe na suwak, to właśnie jazda do samego końca. Co do korytarza życia, to tu chyba nikt nie ma wątpliwości, że taki przepis był potrzebny.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3677
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna