Kiedy powinniśmy zaciągać hamulec postojowy (ręczny)?

04 Lut 2015, 16:10

Na drogach nie brakuje roztargnionych kierowców, którzy parkując samochód zostawiają go bez wrzuconego biegu i zaciągniętego hamulca postojowego. Skutkuje to wytoczeniem się auta na drogę, zsunięciem się ze wzniesienia, a niekiedy nawet wpadnięciem samochodu do rzeki czy rowu. Hamulec postojowy (inaczej ręczny) powinniśmy stosować zawsze wtedy, gdy parkujemy bądź stajemy na dłuższą chwilę – na parkingu, na światłach, w korku.

Kiedy powinniśmy zaciągać hamulec postojowy (ręczny)? Nie tylko na górce
Egzaminy na prawo jazdy przyzwyczaiły kierowców do myślenia, że hamulca ręcznego używamy jedynie w sytuacji, w której stoimy na wzniesieniu i chcemy uniknąć stoczenia się auta. Tymczasem warto pamiętać także o innych zastosowaniach. Przede wszystkim hamulca postojowego używamy zgodnie z jego głównym przeznaczeniem, czyli podczas postoju. "Zostawiając samochód na parkingu pamiętajmy, aby wcześniej wrzucić pierwszy bądź wsteczny bieg oraz zaciągnąć hamulec postojowy. Nawet jeśli ryzykujemy, że zimą hamulec nam przymarznie, lepiej uniknąć stoczenia się samochodu, bowiem skutki takiego zaniedbania mogą być dużo gorsze niż ewentualna naprawa hamulca" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Kiedy zaciągnąć ręczny?
Zatrzymując się na wzniesieniu pamiętajmy, aby od razu zaciągnąć hamulec postojowy, a następnie umiejętnie ruszyć, tak aby nie stoczyć się na samochód stojący tuż za nami. Brak umiejętności ruszania pod górkę może być przyczyną stłuczek, dlatego ważne, aby w takiej sytuacji jak najlepiej opanować umiejętność operowania hamulcem ręcznym. "Z kolei parkując na wzniesieniu, oprócz zaciągnięcia hamulca, warto także skręcić koła, aby w momencie, gdy samochód się stoczy miał on szansę zatrzymać się na krawężniku" mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Hamulec postojowy warto zaciągać także wtedy, gdy stoimy w korku. Wówczas nie oślepiamy światłami stopu kierowcy stojącego tuż za nami. To także dużo wygodniejsze rozwiązanie dla nas samych, ponieważ stojąc nie musimy używać hamulca nożnego i trwać dłuższy czas w niewygodnej dla nas pozycji.

Gdy zapomnisz zaciągnąć hamulec postojowy
Skutków pozostawienia samochodu na biegu i bez zaciągniętego hamulca postojowego może być wiele, jednak wszystkie łączy jedno – samochód toczy się bez naszej ingerencji i nie mamy nad nim kontroli. Gdy pozostawimy samochód na parkingu bez wrzuconego biegu i zaciągniętego hamulca postojowego, nasze auto może wytoczyć się na drogę i uniemożliwić innym samochodom przejazd, a w gorszym przypadku spowodować stłuczkę czy inną niebezpieczną sytuację. Dlatego pamiętajmy, aby przed wyjściem z samochodu sprawdzić czy zaciągnęliśmy hamulec i wrzuciliśmy bieg – mówią trenerzy.

POLECAMY Hamowanie silnikiem - niższe spalanie i bezpieczeństwo

A co z ręcznym w zimowe dni?
Warto o tym wspomnieć, że w zimie na płaskim terenie nie należy na noc zaciągać hamulca ręcznego jak jest mróz (wystarczy pozostawić auto na biegu), ponieważ klocki lub okładziny szczęk hamulcowych mogą przymarznąć do tarcz, w wyniku czego pojawią się problemy z odpuszczeniem hamulca i ruszeniem autem. Jeżeli już zdarzy nam się taka sytuacja, spróbujmy ruszyć powoli i przejechać krótki dystans na zaciągniętym ręcznym, aby klocki się rozgrzały. Wtedy hamulec powinien puścić.

źródło: Redakcja, Szkoła Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3462
Zdjęcia: 12550
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

05 Lut 2015, 21:12

Redakcja napisał(a): klocki lub okładziny szczęk hamulcowych mogą przymarznąć do tarcz, w wyniku czego pojawią się problemy z odpuszczeniem hamulca i ruszeniem autem.

Trafne spostrzeżenie.
Redakcja napisał(a):Jeżeli już zdarzy nam się taka sytuacja, spróbujmy ruszyć powoli i przejechać krótki dystans na zaciągniętym ręcznym, aby klocki się rozgrzały. Wtedy hamulec powinien puścić.

Niby jak mają się klocki rozgrzać jak są przymarznięte i koła są zablokowane.
kant95
Zaawansowany
 
Posty: 695
Miejscowość: lublin
Prawo jazdy: 01 01 1981
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Chrysler Voyager
Silnik: 2.5
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

06 Lut 2015, 00:04

kant95 napisał(a):Niby jak mają się klocki rozgrzać jak są przymarznięte i koła są zablokowane.

Chodzi o to że ruszając klocki mogą odpuścić jeżeli nie przymarzły zbyt mocno. Może się zdarzyć również tak że koło będzie zblokowane i nie uda nam się go w taki sposób odblokować. Wtedy lepiej unikać mocnych szarpnięć przy których możemy uszkodzić okładziny klocków.
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3462
Zdjęcia: 12550
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

29 Lip 2021, 22:15

Ja zawsze oprócz zimy zaciągam hamulec ręczny i zostawiam auto na biegu. Nawet gdy jest równo to jak robię
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 667
Zdjęcia: 84
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Peugeot 206
Silnik: 1.1 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

30 Lip 2021, 09:43

Problemy z przymarzniętymi okładzinami do tarczy występują najczęściej w zimie jak jest chłodno poniżej zera i my zaraz po jeździe w której klocki z tarcza są jeszcze dosyć mocno rozgrzane. Zauważyłem to na własnym przykładzie i kiedyś zrobiłem test. Zostawiłem samochód bez ręcznego na kilka minut aż tarcze i klocki zrobiły się zimne po czym zaciągnąłem hamulec. Okazało się że problem nie wystąpił. Dzień wcześniej taka sama jazda i temperatury na zewnątrz i był lekki problem z przymarznięciem.

Redakcja napisał(a):Z kolei parkując na wzniesieniu, oprócz zaciągnięcia hamulca, warto także skręcić koła, aby w momencie, gdy samochód się stoczy miał on szansę zatrzymać się na krawężniku
Trzeba tu dodać, że koła skręcamy w stronę krawężnika. Tylko nie parkujmy tak żeby opona opierała się o krawężnik przy skręconych kołach, tu warto zostawić jakiś minimalny luz.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4138
Zdjęcia: 12

30 Lip 2021, 15:54

A czy gdy nie będzie nawet minimalnego luzu to opona może się odkształcić?
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 667
Zdjęcia: 84
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Peugeot 206
Silnik: 1.1 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak działa napęd AWD-i w hybrydach Toyoty?
    Elektryczny napędem na cztery koła AWD-i całkowicie różni się od tradycyjnych napędów 4x4 pod względem konstrukcji i zasady działania. Wyjaśniamy, jak AWD-i jest zbudowany, jakie daje korzyści i dlaczego pojawia ...
    Smartfon jak cegła
    Co zrobić, żeby nie nudzić się podczas długiej podróży samochodem? Ten problem dotyczy szczególnie rodziców z małymi dziećmi, które źle znoszą długie godziny spędzone bez ruchu w aucie. Wielu kierowców ...

  •