Kopanie silnika i falowanie obrotów

27 Sty 2022, 00:38

Witam,
Przychodzę z dość uciążliwym i trudnym problemem (nikt dotychczas nie pomógł mi). Chodzi o falowanie obrotów i kopanie silnika, przy niskich temperaturach powietrza (nie silnika).

Model silnika: 1.6 BSE (MPI) 102km 2008r.
Samochód: Audi A3 8P 2008r. Sportback

Wymienię kilka zależności i opiszę co się dzieje:
1. Podczas gdy temperatura powietrza waha się w granicach 6/-8 stopni silnik na obrotach około 1500 kopie, nie widać tego na obrotmierzu, ale ewidentnie da się wyczuć. Natomiast gdy stoi na wolnych widać co chwilę podskoczenie obrotów.
2. W przypadku gdy temperatura spadnie poniżej tych -8 stopni silnik bardzo kopie na wolnych obrotach, dopiero powyżej 2500 jedzie płynnie, co więcej gdy jest już bardzo zimno to po koło minucie chodzenia na wolnych wyrzuca błąd ESP fault, check engine (co ciekawe gdy będzie cieplej znika), a z błędów jest to wypadanie zapłonu na 4 i 2.
3. Ten wysyp błędów co wyżej napisalem występuje również przy temperaturze około -8 do 0, po przejechaniu około 10km na obrotach 1500 do 2000. Natomiast jak wjadę na ekspresówkę i przycisnę 120 (wiąże wiąże to z obrotami około 3300) to po paru minutach błędy znikną.
4. Gdy błędy wyskoczą, ale nie na wolnych obrotach od razu po odpaleniu, lecz po przejechaniu paru km (punkt 3) wystarczy zgasić silnik i odpalić żeby ESP wróciło a check engine znika po piłowaniu go 3300 na ekspresówce.
5. Kiedy na dworze jest -10, a samochod stoi w garażu po wyjechaniu jest ok, dopiero gdy "oziębnie" problem wraca, czyli nie jest to zależne od temperatury silnika, a ewidentnie od powietrza i rozgrzania samego samochodu.
6. Jak temperatura spadnie poniżej -15 samochodem nie da się jeździć na żadnych obrotach ponieważ trzęsie nim.
7. Jezeli temperatura jest powyżej granicznych 6 stopni to problem znika jak nigdy nic, nie wysypuje błędów tak jakby nic nigdy się nie działo.

Tak więc podsumowując problemem jest temperatura otoczenia, samochód musi zmarznąć żeby błędy wyskoczyły i im niższa temperatura tym gorzej.

Co było wymieniane/robione: wszystkie świece, przewody, wtrysk na 4 baniaku, uszczelka pod głowicą, VAGiem przepustnica, sonda lambda. - żadna naprawa nie pomogła.

Mam nadzieję że ktoś kiedyś uporał się z takim problemem i zna odpowiedź na to pytanie.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
TechBrat
Nowicjusz
 
Posty: 3

27 Sty 2022, 09:53

Co to znaczy "kopie silnika" chodzi Ci o szarpanie silnika?

Jeżeli masz problemy z wypadaniem zapłonów na 2 i 4 cylindrze to należałoby sprawdzić kompresję i porównać z innymi na których problem nie występuje.

Cewka zapłonowa była sprawdzana, podmieniana?
Warto tu również sprawdzić przepływomierz powietrza.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6230
Zdjęcia: 23

27 Sty 2022, 10:18

Szarpanie to trochę za mało powiedziane, ale w głównej mierze o to chodzi. Kompresja jest bardzo podobna na każdym cylindrze. Przepływomierz również był sprawdzany i jest ok.
Cewka podmieniona na sprawną i dalej problem występuje, więc poprzednia była ok.
TechBrat
Nowicjusz
 
Posty: 3

27 Sty 2022, 10:27

Zamienić wtryski pierwszy z drugim i trzeci z czwartym. Jeżeli problem nadal będzie występował na tych samych cylindrach co wcześniej wyeliminuje problem wtrysków i należy sprawdzić ich wiązkę kabli.

Dalej należałoby się przyjrzeć cewce zapłonowej.

Dobrze by było jak byś podłączył się z jakim innym interfejsem i sprawdził czy faktycznie masz tylko ten jeden błąd.

Generalnie jeżeli temperatura zewnętrzna ma wpływ na pracę silnika to w tym przypadku największe prawdopodobieństwo pada na układ dolotowy (przepływomierz). Dalej może to być też problem wilgoci w paliwie ale tu problem występowałby na wszystkich cylindrach.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6230
Zdjęcia: 23

27 Sty 2022, 12:51

TechBrat napisał(a): Przepływomierz również był sprawdzany i jest ok.
Ten silnik nie ma przepływomierza więc co tak naprawdę było sprawdzane ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 3923
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia I , Fabia II
Silnik: 1,4 AME , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

27 Sty 2022, 13:04

Pisałem w kontekście błędów w VCDS, nie wskazuje błędów ani z MAP, ani z MAF. Dlatego są też podejrzenia samego sterownika silnika, ale byłoby to dziwne jeżeli błąd jest zależny od temperatury powietrza.
TechBrat
Nowicjusz
 
Posty: 3
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy punktualność może być niebezpieczna?
    Większość z nas nie lubi się spóźniać. Są jednak sytuacje, w których próba dojechania do celu o umówionej godzinie może zagrażać naszemu życiu. Jak wynika z badań, presja czasowa ma wpływ na styl ...
    Uwaga rower
    Kiedy sezon rowerowy w pełni, warto wiedzieć parę rzeczy. Tym bardziej, że niektóre przepisy pozwalają rowerzystom na zbyt wiele, co naraża samego rowerzystę na niebezpieczeństwo. Ale to jest właśnie Polska - ci, którzy ...

  • 27 Sty 2022, 15:01

    TechBrat napisał(a):Pisałem w kontekście błędów w VCDS, nie wskazuje błędów ani z MAP, ani z MAF.
    To za mało . Czytanie samych błędów nie wystarczy . Trzeba zajrzeć do bloków pomiarowych . Przeanalizować odczyty z czujników czy wartości widziane przez sterownik silnika są wiarygodne i właściwe . Co do problemu nie wykluczone że może być nieszczelność na uszczelkach kolektora ssącego . Zwłaszcza na jego styku z głowicą .
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 3923
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia I , Fabia II
    Silnik: 1,4 AME , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna