LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu

14 Wrz 2010, 20:08

Światowa premiera podczas salonu samochodowego w Paryżu LEXUS CT 200h

Cicha rewolucja

- Wprowadzenie pierwszego i jedynego, w pełni hybrydowego pojazdu w
segmencie aut kompaktowych klasy premium.
- Przyjazny środowisku, bez kompromisu jeśli chodzi o wyrafinowanie i
przyjemność jazdy
- Wiodący w klasie poziom emisji CO21, wynoszący 89 g/km, oraz prawie zerowy
poziom emisji tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM)
- Dostępny w sprzedaży od października
1Dane wstępne

LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu

Wprowadzany właśnie na rynek Lexus CT 200h jest pierwszym i jedynym, w pełni hybrydowym pojazdem w segmencie aut kompaktowych klasy premium.
Model CT 200h, będący pierwszym, w pełni hybrydowym, kompaktowym, 5-drzwiowym hatchbackiem stanowi nową odsłonę marki Lexus. Po raz pierwszy firma połączyła niezrównaną jakość wykonania i wyrafinowanie techniczne w pojeździe z segmentu aut kompaktowych klasy premium, zamierzając przyciągnąć do marki nową grupę młodych klientów.
Zaprojektowany z myślą o rynku europejskim, nowy model CT 200h wielkością, wyposażeniem, zastosowaniem w pełni hybrydowego napędu oraz niezwykle niską emisją zanieczyszczeń idealnie dostosowuje się do wymogów wysoce wnikliwej i ekologicznie świadomej grupy odbiorców. Jednocześnie nie dopuszcza kompromisu jeśli chodzi o wyrafinowanie i przyjemność jazdy, które są nieodłącznym atrybutem progresywnego luksusu właściwego każdemu Lexusowi.
Wprowadzenie nowego modelu CT 200h, będące swoistą „cichą rewolucją” na rynku aut kompaktowych klasy premium, obrazuje syntezę pięciu kluczowych cech pojazdu, które zapewniają klientom tego segmentu jakość użytkowania nie mającą precedensu; cechami tymi są – napęd hybrydowy Lexus Hybrid Drive oraz dostosowany do niego system zarządzania energią, wyjątkowe właściwości jezdne auta, dynamiczna, a jednocześnie elegancka stylistyka będąca najnowszym odzwierciedleniem stosowanych przez firmę Lexus zasad filozofii projektowania L-finesse, niezrównana jakość wytwarzania i dbałość o szczegóły oraz słynna obsługa posprzedażna klienta, która leży u podstaw doświadczenia związanego z użytkowaniem pojazdów marki Lexus.
Układ napędowy Lexus Hybrid Drive w modelu CT 200h został opracowany według niezwykle rygorystycznych standardów. Zbiór tych unikalnych norm zawiera ponad 500 pozycji ustalających ścisłe wytyczne prowadzące do zapewnienia niespotykanego dotąd poziomu osiągów nowego, w pełni hybrydowego auta w zakresie dynamiki jazdy oraz oddziaływania na środowisko.
Normy Lexusa, znane pod nazwą MUSTs wyznaczają również standardy poziomu drgań i głośności (NHV) pozwalające uzyskać wyciszenie i trwałość auta, jakich oczekuje się od marki Lexus, a nawet odnoszą się do takich parametrów jak wygląd, jakość dotykowa, jakość dźwięku, czy efektywność i czułość elementów sterowania.
W oparciu o nową płytę podłogową modelu CT 200h, wdrożono szereg unikalnych rozwiązań konstrukcyjnych dotyczących nadwozia, podwozia i układu sterowania układem napędowym Lexus Hybrid Drive, oddających do dyspozycji użytkownika unikalne w segmencie tryby jazdy – dynamiczny lub relaksujący. Łącząc maksymalne obniżenie środka ciężkości pojazdu z wysoką sztywnością szkieletu nadwozia oraz stosując oryginalny układ amortyzatorów z bocznym tłumieniem, jak również nowej konstrukcji tylne zawieszenie z wahaczami podwójnie rozwidlonymi, zapewniono nowemu, w pełni hybrydowemu autu wysoką stabilność jazdy z dużymi prędkościami, czułość układu kierowniczego, zwrotność i komfort podróżowania – cechy oczekiwane od każdego Lexusa.
Doświadczenie dynamiki jazdy jest jeszcze silniejsze, jeśli wziąć pod uwagę starannie dopracowane otoczenie kierowcy. Model CT 200h odznacza się nie tylko wyjątkowo przyjaznym, eleganckim i pojemnym wnętrzem, lecz także zapewnia niską, doskonałą ergonomicznie pozycję za kierownicą.
Łącząc wyrafinowaną elegancję ze sportową dynamiką, CT 200h jest nowym wcieleniem stworzonej przez firmę Lexus filozofii projektowania L-finesse. Nowy, w pełni hybrydowy pojazd, charakteryzujący się mocnym i wyrazistym przodem, eleganckimi liniami nadwozia, imitującymi naturalny opływ powietrza, oraz zdecydowaną sylwetką o szerokim rozstawie kół jest doskonałym wyrazem zwartej precyzji i mocy.
Model CT 200h wytwarzany jest w fabryce Toyoty w Kyushu, gdzie w roku 2008 rozpoczął produkcję zakład Kokura, będący pierwszym na świecie zakładem stworzonym z myślą o wytwarzaniu w nim jednostek hybrydowych. Dzięki połączeniu innowacyjnej technologii z wysokimi umiejętnościami takumi – wykwalifikowanych „rzemieślników” Lexusa - osiągnięto najwyższe możliwe standardy jakości produkcji.
Jakość, legendarna już obsługa klienta oraz najlepiej zorganizowana sieć autoryzowanych stacji dealerskich na rynku motoryzacyjnym były zawsze fundamentem marki Lexus. Najlepszym odzwierciedleniem szczególnych standardów dbałości o klienta są bezprecedensowe osiągnięcia firmy we współzawodnictwie w ramach uznanych na świecie rankingów.
Segment aut kompaktowych stał się największym segmentem europejskiego rynku pojazdów klasy premium w 2009 roku, co było wynikiem zwiększonego zapotrzebowania na mniejsze samochody, zużywające mniej paliwa i emitujące mniej CO2, niemniej jednak oferujące wysoki poziom wyrafinowania i komfortu jazdy. Segment aut kompaktowych ma znaczenie strategiczne jeśli chodzi o wejście na rynek aut klasy premium, gdyż większość nabywców takich pojazdów stanowią osoby młode.

LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu

NAPĘD HYBRYDOWY LEXUS HYBRID DRIVE

- Unikalny system zarządzania energią
- 1,8 litrowy, benzynowy silnik o mocy 73 kW (99 KM wg DIN) i silnik elektryczny
o mocy 60 kW (80 KM wg DIN) zapewniające łączną moc układu wynoszącą 100
kW (136 KM wg DIN)
- Wiodący w klasie poziom emisji CO2 – 89 g/km, wyjątkowo niskie zużycie
paliwa i prawie zerowy poziom emisji tlenków azotu (NOx) oraz cząstek stałych
- Trzy tryby jazdy „na życzenie”- EV, ECO i SPORT umożliwiające jazdę w dwóch
zróżnicowanych trybach – dynamicznym lub relaksującym
- Dodatkowe rozwiązania obniżające zużycie energii i ograniczające wpływ
pojazdu na środowisko

Mając wielu rywali produkujących do chwili obecnej modele z napędem hybrydowym pierwszej generacji, firma Lexus może pochwalić się ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w pracach nad w pełni hybrydowymi układami napędowymi. Nowy model CT 200h, w którym po raz pierwszy zaprezentowano klientom segmentu C klasy premium napęd hybrydowy drugiej generacji, umacnia wiodącą pozycję firmy w zakresie rozwoju w pełni hybrydowych układów napędowych.
Nowy Lexus CT 200h jest modelem z napędem w pełni hybrydowym, mogącym pracować niezależnie w trybach benzynowym lub elektrycznym , jak również w trybie będącym ich kombinacją. Napęd Lexus Hybrid Drive łączy w sobie dynamikę układu hybrydowego równoległego i energooszczędność układu szeregowego oraz wynikające stąd korzyści.
Napęd hybrydowy Lexus Hybrid Drive zastosowany w modelu CT 200h wyposażony jest w unikalny system zarządzania energią, który zapewnia nowej „hybrydzie” nadzwyczaj cichą pracę, imponujące, płynne przyspieszenie i dynamikę, jakiej oczekuje się od auta kompaktowego klasy premium.
Z drugiej strony, system ten zapewnia znaczną oszczędność w zużyciu paliwa, powodując istotne obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu w wielu krajach europejskich, a jednocześnie sprawia, że nowy Lexus wyróżnia się wiodącym w klasie poziomem emisji CO2 oraz emituje znacząco mniej tlenków azotu i cząstek stałych niż porównywalny samochód z silnikiem Diesla.
W celu uzupełnienia proekologicznych zalet napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive, w konstrukcji modelu CT 200h zastosowano szereg rozwiązań przyczyniających się do dalszego obniżenia zużycia energii i zmniejszenia skutków oddziaływania pojazdu na środowisko. Wśród nich należy wymienić: energooszczędny układ klimatyzacji, wyposażony w elektryczny kompresor, czujnik wilgotności z automatyczną regulacją ilości powietrza docierającego do wnętrza i aktywne grzałki foteli; wszechstronne wykorzystanie energooszczędnego oświetlenia diodowego typu LED; zastosowanie lekkiego, efektywnego wzmacniacza systemu audio i głośników wykonanych z użyciem węgla drzewnego z bambusa; wykorzystanie w szerokim zakresie materiałów pochodzenia organicznego.
Unikalny system zarządzania energią w napędzie Lexus Hybrid Drive
Poprzez wdrożenie oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych i opracowanie unikalnego systemu zarządzania energią działającego z wykorzystaniem dedykowanego, zmodyfikowanego oprogramowania, inżynierom firmy Lexus udało się osiągnąć poprawę zarówno dynamiki jak i ekologiczności napędu Lexus Hybrid Drive, jak również wyjątkowo niski poziom drgań i głośności układu (NVH).
Sterowanie pracą silnika oraz dynamika reakcji przepustnicy zostały poprawione w celu zapewnienia jakości jazdy należnej pierwszemu europejskiemu Lexusowi w klasie kompaktowych aut luksusowych; z kolei minimalny poziom głośności i wibracji generowanych przez w pełni hybrydowy układ napędowy modelu CT 200h potwierdza, iż jest to cecha właściwa każdemu modelowi Lexusa.
Budowa napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive
W pełni hybrydowy układ napędowy drugiej generacji w modelu CT 200h składa się z 1,8 litrowego silnika benzynowego, silnika elektrycznego dużej mocy, prądnicy o mocy 42 kW, wydajnego akumulatora 27 kW, 202 V, modułu sterującego mocą i przekładni planetarnej, która pozwala sterować przepływem mocy z silnika spalinowego, elektrycznego i prądnicy w zależności od zapotrzebowania.
Silnik elektryczny, prądnica i przekładnia planetarna umieszczone zostały w lekkiej i bardzo zwartej obudowie, o rozmiarach porównywalnych z rozmiarami typowej skrzyni biegów. Napęd na przednie koła przekazywany jest płynnie za pośrednictwem przekładni CVT z elektrycznym sterowaniem Shift-by-Wire.
Lekkiej konstrukcji, bardzo zwarty, szesnastozaworowy silnik o pojemności 1798 cm3 i układzie rozrządu DOHC, o zmiennych fazach rozrządu, pracujący w cyklu Atkinsona wyposażony jest w układ recyrkulacji spalin (EGR) i trzeciej generacji układ odzyskiwania ciepła z układu wydechowego. Dysponuje on mocą 73 kW (99 KM wg DIN) przy 5200 obr/min i momentem obrotowym 142 Nm przy 4000 obr/min. Wydajny, synchroniczny silnik elektryczny o mocy 60 kW (80 KM wg DIN) z magnesami trwałymi generuje moment obrotowy 207 Nm od zerowej prędkości obrotowej.
Silnik elektryczny może pracować równocześnie z jednostką benzynową, wspomagając przyspieszanie , oraz niezależnie, służąc do napędu kół podczas jazdy autem w trybie EV. Podczas zwalniania lub hamowania, silnik elektryczny pracuje jak alternator, umożliwiając odzyskiwanie traconej energii.
W trybie jazdy EV, nowy, w pełni hybrydowy Lexus charakteryzuje się zerową emisją zanieczyszczeń podczas jazdy o zasięgu do dwóch kilometrów z prędkością do 45 km/h.

LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu LEXUS CT 200h - światowa premiera w Paryżu

Osiągi

Moc całkowita układu napędowego Lexus Hybrid Drive przy pracy łącznej obu silników – benzynowego i elektrycznego wynosi 136 KM wg DIN. Bezstopniowa skrzynia biegów płynnie rozpędza CT 200h od 0 do 100 km/h w 10,3 s3, a prędkość maksymalna auta wynosi 180 km/h . Jednocześnie nadzwyczaj niskie jest zużycie paliwa, wynoszące w cyklu mieszanym 3,8 l/100km, a wiodący w klasie poziom emisji CO2 osiąga wartość równą zaledwie 89 g/km 1.
Oszczędność energii i oddziaływanie na środowisko
Nowy model CT 200h wyposażony jest w układ klimatyzacji AC3 o zwartej i lekkiej konstrukcji, pozwalający na niezależną regulację temperatury dla prawej i lewej części kabiny. Zastosowano w nim elektryczną sprężarkę o zmiennym wydatku, zasilaną z akumulatora napędu hybrydowego, co pozwoliło na zmniejszenie obciążenia silnika i wpłynęło na obniżenie zużycia paliwa.
W miesiącach zimowych, kiedy występuje duże zapotrzebowanie na ciepło niezbędne do ogrzania kabiny i usunięcia zaparowania szyby czołowej, może nastąpić wzrost zużycia paliwa w pojeździe. Aby temu przeciwdziałać inżynierowie firmy Lexus opracowali trzeciej generacji układ odzyskiwania ciepła z układu wydechowego z automatyczną regulacją ilości powietrza docierającego do wnętrza, przy wykorzystaniu czujnika wilgotności.
Czujnik wilgotności, umieszczony na szybie czołowej, monitoruje wilgotność i temperaturę wnętrza oraz szyby, a układ automatycznie steruje dopływem powietrza do kabiny, zwiększając poziom recyrkulacji. W ten sposób zapewnione jest skuteczne odparowanie wilgoci, z równoczesnym ograniczeniem ubytku ciepłego powietrza, co skraca czas pracy silnika potrzebny na ogrzanie wnętrza.
Grzałki przednich foteli w modelu CT 200h zostały opracowane w sposób umożliwiający aktywne współdziałanie z nagrzewnicą układu klimatyzacji. Podczas zimna włączają się one automatycznie przy rozruchu, redukując obciążenie nagrzewnicy i w ten sposób powodując dalsze ograniczenie zużycia paliwa.
CT 200h wyposażony jest w 89 zewnętrznych diod typu LED – najwięcej spośród dotychczasowych modeli Lexusa. Zużywając o 45% energii mniej, niż konwencjonalne żarówki halogenowe, zapewniają tym samym wzrost oszczędności paliwa.
Oba zestawy audio Premium Sound, wyposażone są (po raz pierwszy w Lexusie i na rynku) w unikalne, ekologiczne głośniki zaopatrzone w membrany wykonane z żywicy na bazie węgla drzewnego z bambusa, charakteryzujące się mniejszą bezwładnością i czystszym dźwiękiem. Nowy, energooszczędny wzmacniacz z procesorem sygnałowym DSP jest o 26% lżejszy i zużywa o 50% mniej energii niż konwencjonalny wzmacniacz analogowy.
3Dane wstępne
W celu uczynienia pojazdu jeszcze bardziej ekologicznym, niektóre większe elementy w modelu CT 200h, jak np. boki i wykładzina oraz tapicerka przestrzeni bagażowej wykonano z tworzywa organicznego, zawierającego 30% PET na bazie roślinnej.

PAKIET DYNAMICZNY

- Łączy stabilność i zwrotność z komfortem i miękkością jazdy
- Wyjątkowy układ przednich i tylnych amortyzatorów z bocznym tłumieniem
wpływa na zmniejszenie wibracji nadwozia i poprawę dynamiki pojazdu
- Zapewnia sportową, idealnie ergonomiczną pozycję za kierownicą
- Tryby jazdy „relaksującej” – EV, ECO i NORMAL, wiodący w tej klasie poziom
głośności i drgań (NVH)
- Tryb jazdy „dynamicznej” – SPORT – umożliwia wykorzystanie większych
przyspieszeń i zwrotności pojazdu
- Całkowicie nowe wahacze rozwidlone tylnego zawieszenia poprawiają komfort
prowadzenia; zmodernizowano również przednie kolumny MacPhersona
- Precyzyjny, elektryczny zespół wspomagania układu kierowniczego ogranicza
przenoszenie drgań na kierownicę i polepsza dynamikę jazdy
- Znacząco poprawiona aerodynamika zapewnia zwiększenie stabilności auta przy
dużych prędkościach, polepszenie jego właściwości jezdnych oraz podniesienie
komfortu jazdy

Nowy Lexus CT 200h został opracowany tak, aby połączyć doskonałe właściwości jezdne i wynikające stąd doznania będące udziałem kierowcy z komfortem, oczekiwanym od każdego pojazdu tej marki.
W oparciu o nową płytę podłogową modelu CT 200h, wdrożono szereg unikalnych rozwiązań konstrukcyjnych dotyczących nadwozia, podwozia i układu sterowania układem napędowym Lexus Hybrid Drive, oddających do dyspozycji użytkownika dwa zróżnicowane tryby jazdy – dynamiczny i relaksujący – w połączeniu z „hybrydowymi” trybami „na żądanie”: EV, ECO, NORMAL i SPORT.
Analizując wszystkie aspekty konstrukcji szkieletu nadwozia modelu CT 200h, inżynierowie Lexusa dopracowali funkcję dynamicznego i relaksującego trybu jazdy, maksymalnie obniżając środek ciężkości pojazdu, optymalizując sztywność nadwozia oraz redukując poziom drgań i hałasu.
Po raz pierwszy w pojeździe marki Lexus zastosowano oryginalny układ amortyzatorów z bocznym tłumieniem, zaprojektowany w celu wytłumienia i ograniczenia drgań nadwozia, co przyczyniło się do poprawy liniowości charakterystyki układu kierowniczego i jeszcze bardziej wpłynęło na wzrost komfortu jazdy.
Dzięki dedykowanemu zawieszeniu składającemu się ze sprawdzonego układu wahaczy kątowych i kolumn MacPhersona z przodu oraz nowoopracowanych wleczonych wahaczy rozwidlonych z tyłu, Lexus CT200 ustanawia nowy punkt odniesienia dla aut kompaktowych klasy Premium w zakresie komfortu podróżowania i właściwości trakcyjnych pojazdu.

Wysoka sztywność nadwozia

Szczególną uwagę zwrócono na poprawę stabilności jazdy poprzez zmianę strukturalnej sztywności szkieletu nadwozia. Sztywność skrętna całego nadwozia modelu CT 200h została zwiększona dzięki optymalizacji i zagęszczeniu punktów zgrzewania, kompleksowemu zastosowaniu wzmocnień krzyżowych, wzmocnieniu zespołów zawieszenia i układu kierowniczego oraz dzięki wyposażeniu przednich mocowań silnika w unikalne, boczne stabilizatory.
Sztywność skrętna nadwozia uległa poprawie dzięki zastosowania przekroju zamkniętego na całym obwodzie otworu drzwi tyłu nadwozia, wzmocnień na końcach tylnych bocznych podłużnic oraz wewnętrznych i zewnętrznych wzmocnień wnęk kół tylnych.

Układ amortyzatorów z tłumieniem bocznym

Ponieważ każde nadwozie o zwiększonej sztywności ma tendencję do przenoszenia drgań, w modelu CT 200h zastosowano również jedyny w segmencie luksusowych aut kompaktowych układ przednich i tylnych amortyzatorów z bocznym tłumieniem, specjalnie zaprojektowany w celu wytłumienia i zmniejszenia niepożądanych wibracji nadwozia oraz uzyskania bardziej liniowej charakterystyki wspomagania w układzie kierowniczym, a tym samym dalszej poprawy komfortu jazdy.
W miejsce konwencjonalnych stałych wzmocnień, zastosowano po raz pierwszy w aucie marki Lexus układ składający się z przedniego amortyzatora łączącego lewy i prawy kielich kolumn MacPhersona oraz tylnego amortyzatora łączącego boki dolnej części pasa tylnego.
Zastosowanie przedniego i tylnego zespołu amortyzatora z tłumieniem bocznym, gdzie każdy amortyzator ma konstrukcję zbliżoną do zwykłego amortyzatora jednorurowego stosowanego w zawieszeniu, przyczyniło się do obniżenia w szerokim zakresie częstotliwości drgań podłogi pojazdu, zmniejszenia wartości przemieszczeń przednich kielichów kolumn MacPhersona, a nawet do obniżenia poziomu białego szumu systemu audio.
Mikroskopijne drgania o amplitudzie rzędu mikrometrów, choć trudne do analizowania nawet przy pomocy oprogramowania CAD, objawiają się ledwie zauważalnym dyskomfortem podczas obracania koła kierownicy oraz niewielkimi zakłóceniami trakcji pojazdu w czasie prostoliniowego przyspieszania. Ich eliminacja spowodowała, iż uzyskano nową jakość reakcji układu kierowniczego, zwrotności i komfortu jazdy w aucie kompaktowym klasy premium.

Nadwozie o lekkiej konstrukcji i obniżonym środku ciężkości

W celu uzyskania doskonałych własności dynamicznych pojazdu przedsięwzięto szereg środków zmierzających do maksymalnego obniżenia środka ciężkości oraz momentu bezwładności nadwozia modelu CT 200h. Szkielet nadwozia ma duży, wynoszący 2600 mm rozstaw osi oraz krótki zwis przedni i tylny; pasażerowie siedzą jak najbliżej środka pojazdu, aby zmniejszyć moment bezwładności.
Aby zmniejszyć odchylający moment bezwładności i poprawić zwrotność CT 200h, elementy nadwozia położone najdalej od środka ciężkości zaprojektowano tak, aby były jak najlżejsze. Pokrywa komory silnika, drzwi tyłu nadwozia oraz wzmocnienia zderzaków wykonano z aluminium, dzięki czemu nowy Lexus stał się najlżejszym z dotychczasowych modeli.
Całkowitą wysokość pojazdu, prześwit i położenie punktu biodrowego kierowcy ustalono tak, były jak najniższe. Akumulator napędu hybrydowego został umieszczony pod przestrzenią ładunkową podłogi, ale w obrębie rozstawu osi, co pozwoliło na optymalny rozkład masy i poprawę równowagi. W celu dalszego obniżenia środka ciężkości, a jednocześnie masy pojazdu i zmniejszenia zużycia paliwa, w konstrukcji nadwozia zastosowano nie tylko aluminium, ale również, w znacznym udziale procentowym, lekką stal o wysokiej wytrzymałości.

Mocno skoncentrowana , niska pozycja kierowcy

Kluczowe znaczenie dla doświadczenia dynamiki jazdy nowym kompaktem klasy premium z napędem w pełni hybrydowym ma niezwykle zwarte, skoncentrowane otoczenie kierowcy. Zapewnia ono optymalną pozycję kierowcy dzięki nisko położonemu punktowi biodrowemu oraz poprawionemu podparciu bocznemu i lędźwiowemu.
W bocznej części fotela zastosowano specjalne druty wzmacniające, zwiększające skuteczność podparcia bocznego; fotel wyposażono też w elektryczną regulację podparcia lędźwiowego w zakresie do 30 mm. Przednia krawędź siedziska została ukształtowana w sposób zapewniający dużą powierzchnię styku z ciałem, aby zmniejszyć zmęczenie kierowcy podczas jazdy na dłuższych trasach, a tapicerkę zaopatrzono w specjalną fałdę w celu lepszej koordynacji ruchów ciała kierowcy i pojazdu.
Kierowca ma ponadto do dyspozycji sportową kierownicę o średnicy 370 mm, z szerokim chwytem i obniżonym do 21 stopni kątem pochylenia oraz ergonomicznie umieszczony zespół trzech dużych, niezwykle czytelnych wskaźników; kąty położenia spoczynkowego pedału przyspieszenia i hamulca zostały optymalnie dopasowane do wysokości punktu biodrowego.
Aby poprawić widoczność podczas jazdy, obniżono również, w stosunku do położenia punktu biodrowego, pokrywę komory silnika. Zachowanie odpowiedniej odległości między pokrywą a silnikiem , zapewniającej minimalizację skutków zderzenia z pieszym, wymagało dodatkowo zaprojektowania dla modelu CT 200h całkowicie nowego, unikalnego układu dolotowego.

Przełącznik wyboru trybu jazdy

W uzupełnieniu trybu NORMAL oferowanego w nowym Lexusie, kierowca ma do dyspozycji trzy tryby jazdy „na życzenie”, wybierane za pomocą specjalnego przełącznika, co pozwala na adaptację modelu CT 200h do jazdy w dwóch podstawowych trybach – dynamicznym lub relaksującym, poprawiając albo dynamikę i osiągi auta, albo ekonomiczność jazdy – zużycie paliwa i poziom emisji zanieczyszczeń.
Tryby EV, ECO i NORMAL wiążą się zasadniczo z trybem relaksującym jazdy, odpowiadając za komfort podróżowania, łagodne przyspieszanie i minimalizację głośności i drgań w obrębie nadwozia, podwozia i układu napędowego.
Podczas ruszania oraz jazdy z prędkościami poniżej 45 km/h, układ napędowy modelu CT 200h w sposób automatyczny przełącza się w tryb EV, który oznacza korzystanie wyłącznie z silnika elektrycznego. Kierowca może również włączyć tryb EV ręcznie. Ten wyjątkowy tryb pracy jest niedostępny w przypadku samochodów półhybrydowych i wymaga pełnego napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive.
Tryb EV pozwala na poruszanie się po mieście z minimalnym hałasem oraz zerową emisją CO2, NOx i cząstek stałych na drodze do dwóch kilometrów, przy czym zasięg pojazdu zależy od stopnia naładowania akumulatora. Ponieważ podczas pracy układu napędowego w tym trybie silnik benzynowy jest wyłączony, przyczynia się on do znacznego obniżenia całkowitego zużycia paliwa w nowym Lexusie.
Podczas jazdy w trybie ECO, reakcja przepustnicy na gwałtowne wciśnięcia pedału przyspieszenia jest ograniczana, a sterowanie układem klimatyzacji optymalizowane w celu zapewnienia bardziej ekonomicznej jazdy. W zależności od warunków jazdy, tryb ten może pomóc kierowcy zachować relaksujący styl prowadzenia auta, zapewniając jednocześnie zauważalne zmniejszenie zużycia paliwa.
Tryb SPORT, opracowany tak, aby zwiększyć moc silnika elektrycznego, przystosowany jest do współpracy z trybem dynamicznym, maksymalizując osiągi i zwrotność nowego CT 200h. Moduł PCU napędu hybrydowego podwyższa napięcie zasilania o 150 V do wartości maksymalnej 650V, powodując wzrost mocy całkowitej układu napędowego. Prędkość obrotowa silnika utrzymywana jest na wyższym poziomie, a parametry pracy przepustnicy i zespołu elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS) są modyfikowane w celu uzyskania szybszej reakcji na działania kierowcy.
Dodatkowo, tryb SPORT ogranicza wpływ układów stabilizacji toru jazdy (VSC) i kontroli trakcji (TRC) na proces jazdy, pozwalając kierowcy w pełni wypróbować podwyższoną dynamikę nowego, w pełni hybrydowego Lexusa.
Odmienny charakter trybu dynamicznego i relaksującego w modelu CT 200h jest dodatkowo uwypuklony poprzez zmianę wyglądu deski rozdzielczej odpowiednio do wybranego trybu jazdy. W trybach EV, ECO i NORMAL deska wraz z zestawem wskaźników i przełącznikiem wyboru trybu jazdy jest podświetlona na niebiesko, natomiast w momencie wyboru trybu SPORT kolor podświetlenia zmienia się na czerwony. Jednocześnie zamiast funkcji wskaźnika mocy napędu hybrydowego wyświetlana jest funkcja obrotomierza.

Zawieszenie

Lexus CT 200h ma dedykowane zawieszenie, składające się ze sprawdzonego układu wahaczy kątowych i kolumn MacPhersona z przodu oraz nowej konstrukcji wleczonych wahaczy rozwidlonych z tyłu, ustanawiając tym samym nowy punkt odniesienia dla aut kompaktowych klasy Premium w zakresie komfortu podróżowania i właściwości trakcyjnych pojazdu.
Wiele elementów zespołu zawieszenia przedniego zostało specjalnie zaprojektowanych dla modelu CT 200h, m.in. sprężyny śrubowe, amortyzatory, ograniczniki, górne wsporniki, górne i dolne poduszki zawieszenia, lekkiej konstrukcji zwrotnice, piasty i łożyska oraz nowy drążek reakcyjny w celu zwiększenia sztywności poprzecznej.
W nowym, całkowicie niezależnym zawieszeniu tylnym zastosowano rozwidlone wahacze wleczone o lekkiej konstrukcji, a sprężyny śrubowe i amortyzatory umieszczono oddzielnie, tak aby ograniczyć wpływ zespołu zawieszenia na przestrzeń bagażową. Zespół zawieszenia tylnego składa się z szeregu dedykowanych komponentów, takich jak sprężyny śrubowe, amortyzatory, górne wsporniki, ograniczniki, piasty z łożyskami oraz drążek reakcyjny.
Zespoły przedniego i tylnego zawieszenia stanowią dopełnienie dwóch oddzielnych trybów jazdy w nowym CT 200h, łącząc wiodący w klasie komfort podróżowania właściwy dla trybu relaksującego ze zwrotnością i stabilnością odpowiednią dla jazdy w trybie dynamicznym.

Zespół elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS)

Model CT 200h wyposażony jest w zespół elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS). Jego energooszczędna i lekka konstrukcja sprawia, że nadaje się idealnie do współpracy z hybrydowym układem napędowym Lexus Hybrid Powertrain. Zasilany z akumulatora hybrydowego układu napędowego, przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa, gdyż pobiera prąd tylko wtedy, gdy jest zapotrzebowanie na moment wspomagający. Zespół EPS jest niezwykle trwały i nie wymaga stosowania płynu hydraulicznego.
Przekładnia ma przełożenie 14,6:1, wymagające 2,7 obrotów kołem kierownicy między skrajnymi położeniami kół; zależny od prędkości zespół EPS w modelu CT 200h zapewnia najbardziej bezpośrednie wyczucie skrętu spośród oferowanych modeli Lexusa. Precyzja kierowania pojazdem została jeszcze bardziej zwiększona dzięki zamontowaniu przekładni kierowniczej bezpośrednio do ramy pomocniczej zawieszenia, co dodatkowo zwiększyło sztywność połączenia, poprawiając wyczucie drogi i zapewniając bardziej liniową charakterystykę układu.
Przy włączonym trybie SPORT parametry zespołu EPS ulegają modyfikacji, aby umożliwić bardziej dynamiczną, sportową jazdę. Układ automatycznie dobiera wielkość momentu wspomagającego, zapewniając bardziej bezpośrednie wyczucie skrętu i bardziej angażując doświadczenie kierowcy.

Aerodynamika

Szczególną uwagę zwrócono na efektywność aerodynamiczną modelu CT 200h, wykorzystując oprogramowanie CAD oraz przeprowadzając badania w tunelu aerodynamicznym. W rezultacie uzyskano współczynnik oporu powietrza 0,28, co nie tylko wpłynęło na zmniejszenie zużycia paliwa, ale również w znaczący sposób poprawiło stabilność jazdy z dużymi prędkościami, czułość układu kierowniczego i komfort podróżowania.
Każdy element nadwozia CT 200h został starannie zaprojektowany w taki sposób, aby uzyskać doskonałe rozprowadzenie strug powietrza. Równie dużo uwagi poświęcono opływowi powietrza pod podwoziem samochodu, w celu minimalizacji współczynnika unoszenia mającego istotny wpływ na wielkość zużycia paliwa i stabilność jazdy. Listę aerodynamicznych elementów obejmują dyfuzory, kompleksowo zastosowane osłony dolne oraz nadkola. Nawet ułożenie tłumika tylnego i kształt osłony tylnego zderzaka zostały zoptymalizowane pod kątem uzyskania jak najkorzystniejszego opływu powietrza.

STYLISTYKA I ROZWIĄZANIA HIGH-TECH

- Najnowsza adaptacja filozofii projektowania L-finesse, atrakcyjna dla młodej
generacji klientów Lexusa
- Dynamiczna, elegancka stylistyka w połączeniu z doskonałym wykończeniem
- Doskonała aerodynamika, w celu zminimalizowania zużycia paliwa i hałasu
opływającego powietrza
- Koncepcja deski rozdzielczej z podziałem na górną strefę „wyświetlania” i
dolną strefę „operacyjną”
- Kompaktowe wymiary zewnętrzne w połączeniu z dużym, wynoszącym 2600
mm rozstawem osi, w celu zapewnienia dostatecznej przestrzeni dla pasażerów
- Nagrodzony zdalny sterownik dotykowy Remote Touch, pozwalający sterować
systemami pokładowymi pojazdu
- Systemy audio z pierwszymi na świecie głośnikami o dużej sztywności
membrany, wykonane w technologii wykorzystującej węgiel drzewny z
bambusa, w celu poprawy jakości dźwięku.

WZORNICTWO

Stylistyka wnętrza

Projektanci modelu CT 200h stworzyli unikalną kombinację elegancji i dynamiki. Nowy, w pełni hybrydowy Lexus łączy w sobie wyrafinowany czar i urok ze sportowym temperamentem, będąc autem, które niewątpliwie przyciągnie do tej marki młodą generację nowych klientów.
Przód modelu CT 200h jest nowym odzwierciedleniem filozofii L-finesse, wyrażając doskonałe zrównoważenie precyzji i mocy.
Krata wlotu powietrza jest wysunięta przed reflektory dla wzmocnienia wizualnej integracji z położoną poniżej środkową częścią zderzaka. Jest na niej umieszczony symbolizujący filozofię L-finesse motyw „grotu strzały”, o głębszej, bardziej „wyrzeźbionej” stylistyce. Górna i dolna krata tworzą razem unikalną formę w kształcie „wrzeciona”, nadając autu charakter śmiałej prostoty a zarazem eleganckiej dynamiki.
Po obu stronach kraty wlotu powietrza znajdują się reflektory, umieszczone na wyższym poziomie, niż sama krata. Jest to cecha charakterystyczna wszystkich modeli Lexusa, sprawiająca, że wzrok oglądającego koncentruje się na górnej części nadwozia , przez co uzyskuje się wrażenie „rezolutnego” wyglądu auta oraz większej szybkości i zwrotności.
Śmiałe linie nadwozia CT 200h imitują naturalny opływ powietrza wokół pojazdu, kształtując jego dynamiczny a zarazem elegancki wizerunek, łączący piękno z doskonałą aerodynamiką. Uzyskany współczynnik oporu powietrza Cx równy 0,28 pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i zmniejszenie głośności opływu, wpływając na znakomite wyciszenie kabiny pasażerskiej w pełni hybrydowego Lexusa.
Mocno pochylona szyba czołowa, smukła linia dachu i unikalny zarys okna w formie procy kreują elegancką i dystyngowaną sylwetkę profilu auta. Nowe, kompaktowe i aerodynamiczne lusterka boczne zintegrowane z kierunkowskazami typu LED wykończone są w podwójnej tonacji kolorystycznej, podkreślającej ich opływowy wygląd. Długi dach oraz „zamaszysty” charakter linii drzwi formują zwężający się ku tyłowi kształt kabiny, w sposób naturalny zakrzywiającej się w tylnej części, „podążającej” za strugami powietrza opuszczającymi bryłę pojazdu.
Z tyłu samochodu, wyraziste przetłoczenie w obszarze drzwi tyłu nadwozia „wyłania się” z „muskularnych” tylnych nadkoli, podkreślając zaokrąglony wzór tylnej szyby. Przetłoczenie to, podkreślone przez lampy tylne o śmiałej stylistyce, wykorzystującej unikalny motyw litery „L” wprowadzony po raz pierwszy przez Lexusa w modelu LS, łączy się z szerokim zderzakiem tylnym, wzmacniając mocny i pewny wizerunek nowego, w pełni hybrydowego auta.
Opływ powietrza wokół tylnej części nadwozia CT200h kształtowany jest przez precyzyjnie wyostrzoną krawędź głębokiego tylnego spoilera dachowego, aerodynamiczne dyfuzory w narożach tylnych okien i ostre, prawie pionowe połączenie tylnego błotnika i zderzaka. Starannie aerodynamicznie wykończona dolna część zderzaka i zaopatrzona w dyfuzory dolna osłona wygładzają strugę powietrza wypływającą spod samochodu, powodując poprawę stateczności pojazdu i obniżając zużycie paliwa.
Model CT 200h wyposażony jest w 15, 16 lub 17-calowe tarcze kół ze stopu lekkiego oraz posiada specjalne błękitne oznakowanie opracowane dla modeli z napędem hybrydowym. Dostępny jest w gamie dziesięciu kolorów nadwozia, z których dwa – żółty Solar Yellow i brązowy Sienna Brown – są całkowicie nowe.

Stylistyka wnętrza, ergonomia i pakiety wyposażenia

Wizualne odzwierciedlenie filozofii L-finesse dotyczy również wnętrza pojazdu. Tutaj również siła prostoty idzie w parze z jakością najmniejszych nawet detali, typową dla ręcznie wykonywanych przedmiotów, co pozwala na wykreowanie wyjątkowo ergonomicznego, eleganckiego i obszernego wnętrza.
Deska rozdzielcza została podzielona na dwie odrębne strefy: górną strefę „wyświetlania”, w której umieszczono 8-calowy ekran z wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCD , położony w idealnie dobranej odległości, umożliwiającej odczyt „jednym rzutem oka” oraz na strefę dolną, „operacyjną”, która zapewnia dostęp do unikalnej w formie dźwigni selektora oraz umożliwia sterowanie wybranymi funkcjami m.in. za pomocą zdalnego sterownika dotykowego Remote Touch, zdobywcy nagrody iF Product Design.
Ten czytelny podział na strefy stwarza niezwykłe połączenie przestronnej kabiny i sportowego kokpitu, gdzie głównym celem było uzyskanie komfortowego, zwartego otoczenia kierowcy. Wszystkie funkcje związane z obsługą jazdy skupione są w pobliżu fotela kierowcy, łącząc doskonałą ergonomię z zaawansowanym technicznie interfejsem użytkownika.
Jak opisano szerzej w rozdziale dotyczącym Pakietu Dynamicznego, kierowca ma zapewnioną niską, mocno skoncentrowaną pozycję za kierownicą, do dyspozycji mając sportowe koło kierownicy o szerokim chwycie, optymalnie rozmieszczone pedały i bardzo czytelny zespół wskaźników.
Wykorzystanie w szerokim zakresie wykończeń metalicznych oraz ciemnych, miękkich w dotyku materiałów uwydatnia ekskluzywność wnętrza auta klasy premium. Kształt i forma każdego elementu wnętrza zostały starannie opracowane tak, aby wydobyć formę materiału wyjściowego - na przykład szczotkowane obudowy klamek, niezwykle naturalna w dotyku dźwignia selektora, jakby wyrzeźbiona z pojedynczego kawałka, lub solidna, skórzana tapicerka.
Przy dużym rozstawie osi modelu CT 200h, wynoszącym 2600 mm, przednie i tylne fotele umieszczone są blisko środka ciężkości pojazdu, w celu zredukowania momentu bezwładności i polepszenia manewrowości auta. Przednie fotele są oddalone od siebie o 710 mm; wzajemna odległość tylnych foteli została zmniejszona do 620 mm, a wysokość punktu biodrowego zwiększona o 25 mm, co zapewniło pasażerom siedzącym z tyłu poczucie przestrzeni i doskonałą widoczność.
Przednie fotele zapewniają wiodącą w klasie wysokość przestrzeni ponad głowami pasażerów, jak również szerokość przestrzeni w obrębie ramion. Fotele wyposażone są w 6-stopniową ręczną lub 8-stopniową elektryczną regulację położenia. W wersji elektrycznej standardowo dostępna jest funkcja pamięci położenia, elektrycznie regulowane podparcie lędźwiowe oraz podgrzewanie siedzeń.
Spłaszczenie środkowej części siedzisk tylnych foteli, zmniejszenie grubości oparć przednich foteli oraz konstrukcja płaskiej podłogi modelu CT 200h zaowocowały uzyskaniem kabiny, która oferuje pasażerom tylnych siedzeń przestrzeń nieporównywalnie większą w stosunku do innych pojazdów segmentu, z dużą ilością miejsca na nogi i głowę.
Dzięki umieszczeniu kompaktowego akumulatora napędu hybrydowego jak najniżej pod podłogą przestrzeni bagażowej oraz zastosowaniu rozwidlonych wahaczy wleczonych w konfiguracji pozwalającej na ograniczenie wpływu elementów zawieszenia na przestrzeń bagażową, CT 200h może poszczycić się konkurencyjnym bagażnikiem o pojemności 375 litrów. Przy rozłożonych płasko oparciach tylnych foteli, dzielonych w stosunku 60:40, pojemność bagażnika zostaje powiększona maksymalnie do 985 litrów.
Model CT 200h charakteryzuje niespotykana dotąd w autach Lexusa różnorodność możliwości dopasowania wystroju wnętrza pojazdu do indywidualnych upodobań klienta, dzięki oferowanej szerokiej gamie wariantów kolorystycznych wnętrza. Dostępnych jest kilka opcji tapicerki skórzanej – czarnej, szarej lub koloru kości słoniowej oraz pięć wzorów tapicerki tekstylnej – czarnej, czerwonej, niebieskiej, koloru kości słoniowej lub brązowej. Ofertę uzupełnia wybór elementów stylizacyjnych deski rozdzielczej , wykończonych w wariantach Storm Black, Brown Ash Burl Wood lub Tropical Bamboo.

ROZWIĄZANIA HIGH-TECH

Zdalny sterownik dotykowy Remote Touch

Zdalny, wielofunkcyjny sterownik dotykowy Remote Touch jest nowoczesnym urządzeniem stanowiącym integralną część systemu nawigacyjnego Lexusa i pozwala na proste i intuicyjne sterowanie systemami audio, nawigacji, klimatyzacji, oraz telefonu , jak również regulację ustawień funkcyjnych poszczególnych układów pojazdu.
Sterownik znajduje się na konsoli tunelu środkowego i działa na tej samej zasadzie, co mysz komputerowa, przy czym możliwe jest regulowanie jego czułości dotykowej. Pozwala użytkownikowi na szybkie i łatwe przemieszczanie kursora do wyświetlanych na ekranie ikon.
W celu ułatwienia wyboru ikon, kursor jest automatycznie przemieszczany do najbliżej znajdującej się ikony. Funkcja ta w sposób istotny wpływa na przyspieszenie i ułatwienie obsługi systemu, ograniczając do minimum absorbowanie uwagi kierowcy.

System nawigacji Lexusa

System nawigacji Lexusa, sterowany za pomocą urządzenia Remote Touch modelu CT 200h, wykorzystuje dysk HDD o pojemności 40GB, dzięki czemu należy do jednego z najszybszych i najdokładniejszych systemów tego typu na rynku. Zawiera mapę drogową całej Europy oraz obejmuje infrastrukturę systemów informacji o ruchu drogowym poszczególnych krajów. System nawigacji wyposażony jest w funkcję rozpoznawania komend głosowych, uwzględniającą cztery dodatkowe języki, w tym jęz. rosyjski, a także ma menu, które może być obsługiwane w czternastu językach i które uwzględnia znaki cyrylicy.

Systemy audio Lexusa wyposażone w głośniki typu Bamboo Charcoal

W CT200h dostępne są trzy systemy audio o dużej mocy, nawiązujące standardem do legendarnej tradycji samochodowych systemów hi-fi oferowanych przez firmę Lexus.
Standardowy zestaw audio Lexus Premium Sound System wyposażony jest w odtwarzacz CD, przyciski sterujące w kierownicy i zestaw 6 głośników. Zestaw przygotowany jest do odbioru cyfrowego sygnału radiowego DAB, a ponadto oferuje zarówno złącze USB, jak i wtyczkę typu „jack” do podłączania przenośnych odtwarzaczy (np. typu iPod), oraz umożliwia obsługę telefonu komórkowego przez łącze Bluetooth z funkcją transmisji strumieniowej audio/video.
Dostępny jest również oferujący wszystkie wyżej wymienione funkcje zestaw 10-głośnikowy Lexus Premium Sound System, zintegrowany z 6-płytowym odtwarzaczem CD wbudowanym w deskę rozdzielczą oraz systemem nawigacji (Lexus Navigation System). Zestaw ten wyposażony jest w zaawansowany technicznie, energooszczędny 8-kanałowy wzmacniacz szerokopasmowy klasy D z procesorem sygnałowym (DSP), po raz pierwszy zastosowany w modelu Lexusa. Nowy wzmacniacz DSP zużywa o 50% energii mniej, niż konwencjonalny wzmacniacz analogowy i jest o 26% lżejszy.
Oba zestawy audio Premium Sound System wyposażone są w unikalne głośniki zaopatrzone w membrany wykonane z żywicy na bazie węgla drzewnego z bambusa. Membrany są formowane wtryskowo ze specjalnego tworzywa składającego się z węgla drzewnego, włókien bambusa i żywicy, a ich grubość wynosi zaledwie 0,2-0,3 mm. Są one o 10-15% lżejsze niż konwencjonalne membrany głośnikowe, a jednocześnie o 20% sztywniejsze i mają o 10% mniejszą bezwładność. W rezultacie dźwięk jest czystszy i o bardziej naturalnym brzmieniu niż przy wykorzystaniu klasycznych membran wykonanych z żywicy.
Nowy, najwyższej klasy zestaw Mark Levinson® Premium Surround Audio System wyposażony jest w 13 głośników i 8-kanałowy wzmacniacz ML. Korzystając z twardego dysku wchodzącego w skład systemu nawigacji, zestaw Mark Levinson® udostępnia funkcję „biblioteki dźwięków” (Sound Library), która wykorzystuje technikę CDDB do transferu i przechowywania plików muzycznych. Dostępna przestrzeń ma pojemność 10 GB.

Kamera tylna

W modelu CT 200h dostępna jest również kamera tylna, która pokazuje obszar z tyłu samochodu, wyświetlany w pełnym kolorze na ekranie systemu nawigacji lub na 3,3-calowym wyświetlaczu umieszczonym w lusterku wstecznym, jeśli włączony zostaje wsteczny bieg. Wyświetlane na ekranie pomocnicze linie ułatwiają parkowanie przy krawędzi jezdni.

BEZPIECZEŃSTWO

- Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Crash Safety
System) z adaptacyjnym układem automatycznej kontroli prędkości jazdy
(Adaptive Cruise Control)
- Elektronicznie sterowany układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii
(ECB-R) łączący układy wspomagania siły hamowania (BA), kontroli napędu
(TRC) i stabilizacji toru jazdy (VSC)
- Osiem poduszek powietrznych, w tym kurtyny boczne, w wyposażeniu
standardowym
- Przednie fotele o konstrukcji zmniejszającej obrażenia kręgów szyjnych
(Whiplash Injury Lessening) z aktywnymi zagłówkami
- Konstrukcja zakładająca osiągnięcie maksymalnej liczby pięciu gwiazdek w
teście zderzeniowym Euro NCAP i NCAP w USA oraz sześciu gwiazdek w teście
NCAP w Japonii.

Tak jak we wszystkich modelach Lexusa, również w przypadku CT 200h zaawansowanie techniczne w zakresie bezpieczeństwa podporządkowane jest koncepcji „integralnego zarządzania bezpieczeństwem”, którą opracowano w celu zapewnienia optymalnej ochrony użytkowników drogi w każdych możliwych do przewidzenia sytuacjach drogowych. Model CT 200h oferuje najwyższy w segmencie poziom wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa.
Nowy, w pełni hybrydowy, kompaktowy Lexus klasy premium posiada niezwykle sztywny, absorbujący uderzenia szkielet nadwozia oraz wyposażony jest w szereg środków bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz rozwiązań służących ochronie pieszych, oferując tym samym najbardziej kompleksową ochronę wśród pojazdów segmentu C. Model CT 200h projektowano z założeniem osiągnięcia maksymalnej liczby pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP i NCAP w USA oraz sześciu gwiazdek w teście NCAP w Japonii; oferuje on wiodący w klasie poziom bezpieczeństwa kierowcy, zapewniony poprzez wdrożenie najbardziej zaawansowanych technologii.
Jako pierwszy samochód segmentu C na świecie, CT 200h może być wyposażony w prewencyjny układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Crash Safety System) z adaptacyjnym układem automatycznej kontroli prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control). Osiem poduszek powietrznych i przednie fotele o konstrukcji zmniejszającej obrażenia kręgów szyjnych (Whiplash Injury Lessening) stanowią wyposażenie standardowe, a zmodernizowany, elektronicznie sterowany układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii (ECB-R) łączy układy wspomagania siły hamowania (BA), kontroli napędu (TRC) i stabilizacji toru jazdy (VSC).

Bezpieczeństwo czynne

Nowy CT 200h może być wyposażony w wyrafinowany technicznie układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia – Pre-Crash Safety (PCS), który pomaga zredukować uszkodzenia i obrażenia w wyniku kolizji. Układ wykorzystuje radar działający w zakresie fal milimetrowych, który wykrywa obiekty znajdujące się przed pojazdem, rozpoznając obiekty potencjalnie niebezpieczne i pomagając kierowcy ograniczyć prawdopodobieństwo zderzenia.
Jeżeli występuje wysokie prawdopodobieństwo zderzenia, układ PCS ostrzega kierowcę uruchamiając układ kasujący luzy pasów bezpieczeństwa (Pre-Crash Seat Belt) i kiedy ten rozpocznie hamowanie, uruchomi układ wspomagania hamowania awaryjnego (Pre-Crash Brake Assist), którego zadaniem jest zwiększenie siły hamowania. Jeżeli kierowca nie rozpocznie hamowania i zderzenia nie można uniknąć, układ PCS uruchomi układ hamulcowy, aby zmniejszyć prędkość zderzenia.
Adaptacyjny układ kontroli prędkości jazdy (ACC) współpracuje z układem PCS przy prędkościach od 50 do 170 km/h. Układ w sposób automatyczny utrzymuje zadaną odległość od samochodu poprzedzającego. Kiedy droga przed CT 200h będzie wolna, powróci do poprzedniej prędkości jazdy.
W celu poprawy wyczucia pedału hamulca oraz efektywności hamowania, CT 200h wyposażony został w opracowany przez inżynierów firmy Lexus drugiej generacji elektronicznie sterowany układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii (ECB-R), który koordynuje sterowanie hamowaniem hydraulicznym i regeneracyjnym. Układ w sposób istotny wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, wykorzystując siłę hamowania silnika elektrycznego napędu hybrydowego, aby odzyskać jak najwięcej energii elektrycznej.
Układ ECB-R łączy szereg układów bezpieczeństwa czynnego, takich jak najnowszej generacji układ ABS ze wspomaganiem siły hamowania (Brake Assist), układ kontroli napędu (TRC) i stabilizacji toru jazdy (VSC).

Bezpieczeństwo bierne

Nadwozie modelu CT 200h charakteryzuje duży udział wykorzystanej w jego konstrukcji stali o wysokiej wytrzymałości, co pozwoliło na zmniejszenie jego masy i zwiększenie sztywności. Założeniem konstruktorów było osiągnięcie najwyższego poziomu bezpieczeństwa podczas zderzenia czołowego, czołowo-bocznego, bocznego oraz uderzenia w tył pojazdu.
Nowy kompaktowy samochód hybrydowy klasy premium został zaprojektowany nie tylko pod kątem bezpieczeństwa podróżujących nim osób, ale również pod kątem zapewnienia jak najlepszej ochrony pieszych przed skutkami zderzenia.
Nowy CT 200h wyposażony jest standardowo w osiem poduszek powietrznych układu SRS: poduszkę powietrzną kierowcy i przedniego pasażera, poduszki chroniące kolana i poduszki boczne oraz boczne kurtyny powietrzne. Przednie i tylne fotele mają pasy bezpieczeństwa z blokadą mechanizmu zwijającego (ELR). Pasy bezpieczeństwa kierowcy, przedniego pasażera oraz zewnętrzne pasy tylne są również wyposażone w napinacze pirotechniczne z ogranicznikiem siły naprężenia.
Przednie fotele w nowym, w pełni hybrydowym Lexusie skonstruowane są w systemie WIL (Whiplash Injury Lessening – zmniejszenie obrażeń kręgów szyjnych) drugiej generacji. Zastosowano nowej konstrukcji oparcia i zagłówki; nowe zagłówki zaprojektowano w ten sposób, aby podczas normalnej jazdy znajdowały się jak najbliżej głowy pasażera, w momencie nagłego uderzenia w tył pojazdu niwelując przestrzeń między głową a zagłówkiem i tym samym zmniejszając ryzyko uszkodzenia kręgów szyjnych wskutek nagłego przemieszczenia się głowy do tyłu.

źródło: toyota.pl
Pozdrawiam,
Artek
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5063
Zdjęcia: 11428
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wymiana baterii w elektronicznym kluczyku - Toyota
    Dzisiaj przyszedł czas na wymianę baterii w elektronicznym kluczyku. Przed wyłączeniem zapłonu przyciskiem otrzymałem informację o niskim stanie naładowania baterii w kluczyku i na zegarach wyświetliła się kontrolka w kształcie ...
    Pogoń za najlepszymi czasami w symulatorze - Formuła E
    Dwaj kierowcy Audi: Daniel Abt i Lucas di Grassi, już 13 stycznia wystartują w trzeciej rundzie bieżącego sezonu Formuły E, która odbędzie się w Marakeszu, w Maroku. Jednak zanim zawodnicy staną na linii startu kolejnego ...

  •