Manewr skrętu na skrzyżowaniu

Manewr skrętu na skrzyżowaniu

16 Sty 2014, 11:21

Manewr skrętu – kierowcy często nieprawidłowo wykonują ten manewr, nie dostosowują prędkości, nie biorą pod uwagę warunków pogodowych i zapominają o zatrzymaniu się, gdy skręt jest warunkowy.

"Po pierwsze, przed skrętem w prawo lub w lewo każdy kierowca musi włączyć kierunkowskaz, aby poinformować innych uczestników ruchu o planowanym manewrze. Po drugie, należy zredukować prędkość lub zatrzymać się, jeśli tego wymagają przepisy" przypomina Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Image

Prędkość
Nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną tzw. niezmieszczenia się w skręcie, czyli swoim pasie ruchu. "Działa wtedy siła odśrodkowa, która może doprowadzić do wyrzucenia pojazdu na pas ruchu przeciwnego lub pobocze. W pierwszej sytuacji istnieje duże niebezpieczeństwo kolizji z innym samochodem, a w drugim powstaje poważne ryzyko utraty przyczepności" – ostrzegają trenerzy. W obu przypadkach prowadzący auto naraża nie tylko swoje życie, ale także innych kierowców a także pieszych, gdyż często przejścia dla pieszych znajdują się za skrętem. "Wykonując skręt w prawo lub w lewo najbezpieczniej jest poruszać się z prędkością nie większą niż 20-25 km/h na drugim biegu" – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Łuk
Manewr należy wykonywać po możliwie łagodnym łuku. "Rozpoczynamy od zewnętrznej części pasa, a w połowie zakrętu zbliżamy się do wewnętrznej części naszego pasa ruchu" mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jazda samochodem powinna być płynna, bez gwałtownych ruchów kierownicą czy dodawania gazu.

POLECAMY Jak jeździć bezpiecznie samochodem w nocy?

Pogoda
Istotny wpływ na wykonanie bezpiecznego skrętu mają warunki pogodowe. W czasie opadów deszczu, śniegu i temperatur poniżej zera należy zachować szczególną ostrożność. "Na śliskiej nawierzchni samochód może reagować z opóźnieniem na skręt kierownicy, a zbyt gwałtowne operowanie pedałem hamulca lub gazu może doprowadzić do poślizgu" wyjaśniają trenerzy. Przy obecnie panujących, nietypowych warunkach zimowych największym zagrożeniem może być czarny lód. Jest to prawie niewidoczna cienka warstwa zamarzniętej wody pokrywająca jezdnię. "Gdy jezdnia lekko się świeci, a na poboczu zauważymy np. zamarznięte kałuże, to znak, że droga, którą jedziemy może być także pokryta lodem. Kolejny sygnał to brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z suchą nawierzchnią" ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

źródło: Szkoła Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2286
Zdjęcia: 8318
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Manewr skrętu na skrzyżowaniu

28 Wrz 2017, 10:15

Redakcja napisał(a):Po pierwsze, przed skrętem w prawo lub w lewo każdy kierowca musi włączyć kierunkowskaz
Otóż to. Obserwuję na naszych drogach kierowców i widzę że czasem nie pamiętają o kierunkach i np. jak ustawią się na pasie do skrętu w prawo to już kierunek nie mruga ;/

O zielonej warunkowej strzałce to można pisać i pisać :) podsumowując działania kierowców. Prawda jednak jest taka że gdy natkniemy się na skrzyżowanie z sygnalizatorem na którym jest taka strzałka i zezwala nam na warunkowy skręt w prawo lub w lewo jesteśmy zobligowani do bezwzględnego zatrzymania samochodu przed sygnalizatorem / pasami. Dopiero po przepuszczeniu pieszych, dla których świeci się światło zielone oraz upewnieniu się, że możemy bezpiecznie wykonać manewr skręcania i nikomu z pierwszeństwem przejazdu nie zajedziemy drogi możemy przejechać przez skrzyżowanie.

UWAGA! Trzeba pamiętać o czym sporo kierowców zapomina, że nie zatrzymanie się przed sygnalizatorem z dopuszczonym warunkowym skrętem (powolny przejazd) i przejazd mimo świecenia zielonej strzałki jest traktowane jako przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.
Za taki manewr może nam grozić mandat od 300 do 500 zł i 6 punktów karnych więc pamiętajcie o tym jak będziecie skręcali :ok:
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 5736
Zdjęcia: 3343
Rejestracja: 19 Maj 2006, 22:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    [SUV-C] Tucson I 2,0 CRDi / Freelander I 2,0 TD4 / X-Trail I 2,2 Di [SUV-C] Tucson I 2,0 CRDi / Freelander I 2,0 TD4 / X-Trail I 2,2 Di
    Podstawowe kryteria zestawienia: - kompaktowy SUV - silnik diesla o mocy ok. 110KM - manualna skrzynia biegów - napęd na cztery koła - modele z okolic 2005r. Wytypowane modele do zestawienia: - Hyundai Tucson I 2,0 ...
    BMW Concept Study CS1 2002 BMW Concept Study CS1 2002
    Koncepcyjne BMW Concept Study CS1 przedstawia wizję przyszłego "niewielkiego" modelu BMW. Elementem determinującym styl tego czteromiejscowego studyjnego kabrioletu jest swoista więź tworzona przez eleganckie i lekkie nadwozie ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Alfa Romeo Stelvio
      Mazda rim
      Ładowanie samochodu - Seat Altea XL Electric Ecomotive
      Volkswagen Passat, zabudowa bagażnika CarAudio